Draagarmrubbers, de beste zijn die van MOOG met 4 bevestigingspunten?
 | Ze lijken nogal verschillend, moeten die elkaar kunnen vervangen? De 4 bevestigingspunten zie ik ook niet trouwens...
|
 | Ik heb een tijdje terug mijn draagarmrubbers laten vervangen, eentje was defect. Het oude model had namelijk twee bevestigingen tussen de binnen- en buitenring, de nieuwe vier. Door die twee extra bevestigingen kunnen ze de krachten beter verwerken/verdelen en zullen ze logischerwijs langer mee gaan. Maar da's een algemeen principe, dat lijkt me niet merkgebonden...
|
 | Zijn beide van MOOG, ik kom op diverse sites iedere keer op die 2 uit, wat zou het verschil kunnen zijn? Onderste is iets duurder, dus ik dacht dat die beter zou zijn.
|
 | Zijn twee verschillende rubbers, die wel in dezelfde draagarm zitten:

Nummer 4 en 5 op de afbeelding.
Wat Leon bedoelt is een bekend euvel. Verschillende Golfjes hebben er last van en de Ibiza/Polo/Fabia heeft een vergelijkbaar probleem, al gaat het daar om een rubber dat in het subframe geperst zit. Deze rubbers hadden vroeger inderdaad een tweezijdige ophanging (binnenring en buitenring van rubber, onderling verbonden met twee stukken rubber). Inmiddels is die ophanging X-vormig geworden, dus viervoudig. Deze scheuren een stuk minder snel uit. Pas geleden nog van twee auto's die voorwielophanging van nieuwe rubbers voorzien. Bij één auto kon het voorwiel 8 centimeter naar voren en naar achteren rollen zonder dat de auto van de plek kwam...
|
 | Is het nu echt interessant om die rubbers te vervangen? De garage vervangt al snel de hele draagarm.
|
 | Quote Casanova
Is het nu echt interessant om die rubbers te vervangen? De garage vervangt al snel de hele draagarm.
Bij de Golf zijn ook alleen de rubbers vervangen. Kreeg toen ook al van de bandenhandelaar te horen: "waarom zijn niet gewoon de hele draagarmen vervangen?!"
Ben dus benieuwd naar het antwoord!
|
De garage vervangt al snel de hele draagarm.
De dealer misschien, maar meestal kun je ook gewoon de rubbers vervangen. Meestal is dat goedkoper dan de hele draagarm vervangen.
|
 | De rubbers moeten geperst worden. Voor ieder rubber is een aparte pers nodig. Heb je de juiste pers, dan is zo'n rubber letterlijk in een vloek en een zucht te vervangen. De hele draagarm vervangen is duurder dan de losse rubbers. Daarbij kun je als je losse rubbers koopt kiezen welke rubbers je wilt hebben. En het laatste voordeel is dat je de fuseekogel niet los hoeft te halen. De kans dat je dan opnieuw moet uitlijnen is een heel stuk kleiner geworden. De draagarmrubbers zijn namelijk niet te verstellen. De positie van de fuseekogel op de draagarm daarentegen wel (een beetje en bij VAG draagarmen). Ben je echter niet in het gelukkige bezit van die persjes, dan is het sneller en simpeler om de draagarm in zijn geheel te vervangen. Dan zijn de rubbers af fabriek al geperst en is het alleen schroefwerk.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2012 10:58 door s velthuis.
|
 | Aha leuk om te weten! Hebben ze bij de dealer dus een pers staan schijnbaar 
|
 | Die persjes zijn mobiel: twee passende stempels verbonden met een stuk schroefdraad. Luchtsleuteltje erop en de rubbers vallen er zo uit. Daarom kun je die dingen ook gebruiken terwijl de draagarm nog aan het fusee vast zit. Heel handig.
|
|