Trekhaak niet in het midden

Gepost door BertPleizier 
Ik zag laatst op een parkeerplaats een Nissan Juke met trekhaak. Het viel me op dat de trekhaak schuin onder de bumper uit kwam. M.a.w.: trekhaak komt rechts van het midden onder de auto vandaan en doordat deze schuin geplaatst is, zit de kogel wel in het midden.

Mij lijkt dat je met een dergelijke constructie een ander (misschien zelfs wel onveiliger) weggedrag krijgt. Bij plotseling hard remmen met een zware aanahnger zal er meer druk op de rechterkant van de auto komen dan links. Hierdoor zal het trekkend voertuig eerder uitbreken als er zeg 1.250 kg. naar rechts duwt.
Zou het veel uitmaken ? Als hard remmen nodig is reed de auto al te hard en anticipeerde de bestruurder slecht...
Tja, de trekhaak is ontworpen door slimme ingenieurs die vast met jouw opmerking rekening hebben gehouden. Bovendien heeft de trekhaak gewoon een typegoedkeuring. Volgens mij heeft de huidige of vorige 3-serie ook zo'n schuine trekhaak.
wibi
Zou het veel uitmaken ? Als hard remmen nodig is reed de auto al te hard en anticipeerde de bestruurder slecht...
Ja zeg, als je op die manier gaat redeneren kun je net zo goed alle veiligheidsvoorzieningen afschaffen... eye rolling smiley
Zal het anders formuleren: aan 1 kant zal de auto nooit kunnen scharen en is de druk daar juist groter en maakt de combinatie stabieler. Aan de andere kant is de combinatie onstabieler en moet je tegensturen als je hard remt. Indien je daar rekening mee houdt kan het niet veel kwaad lijkt me...
BertPleizier
Mij lijkt dat je met een dergelijke constructie een ander (misschien zelfs wel onveiliger) weggedrag krijgt. Bij plotseling hard remmen met een zware aanahnger zal er meer druk op de rechterkant van de auto komen dan links.
Wees niet bang, de wetten der natuur(kunde) zorgen er voor dat dat niet zo is. Het enige verschil t.o.v. een 'rechte' trekhaak is dat het krachtsverloop nu min of meer via een omweg in de auto terecht komt. Het aangrijpingspunt (de kogel) zit immers naast de knoop (het vaste punt van de trekhaak op het chassis), en dat betekent dat er een moment wordt geïntroduceerd. Echter aangezien de kogel wel in het midden van de auto zit zullen er twee momenten ontstaan die elkaar opheffen. De arm tussen aangrijpingspunt en knoop is immers gelijk aan de arm tussen knoop en de hartlijn van de auto. Het enige nadeel is dus dat er extra krachten in de trekhaak optreden, maar daar zal zo'n ding wel op berekend zijn.
N.B. er zal her en der wel een natuurkundige term niet helemaal goed zijn, maar daar moet je maar even door heen lezen winking smiley
Maakt, denk ik, niets uit voor de krachtenverdeling in de auto. Alleen de krachten op het schuine stukje (van de trekhaak) zullen iets hoger zijn, dan bij een rechte uitvoering.
Daar zal de trekhaak echter volledig op zijn berekend.
Praktijktestje die de theorie onderschrijft:
Ga eens recht tegenover een muur staan en leun er tegen aan met één hand op de muur. Je zult zien dat als je hand in het midden van je lichaam staat, je gewoon blijft staan zonder om te rollen. Terwijl je arm wel schuin staat...
Inderdaad, nu ik het zo bekijk. Je hebt ook zo'n wijnflessenstandaard met dit principe. De fles valt niet om.

Klopt. In dit geval is de houder de trekhaak en de fles wijn je achterbumper/chassis. Het grondvlak van de houder is de trekhaakkogel en de zwaartekracht simuleert de kracht van de aanhanger op de auto.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep