Bougies met vier elektroden

Gepost door Mechanix 
Momenteel heb ik NGK-bougies in m'n motor zitten met vier elektroden. Nu zal dat vast een of ander voordeel hebben ten opzichte van bougies met maar een elektrode. Maar is dit voordeel groot genoeg om nogmaals voor deze bougies te kiezen, of functioneren de normale bougies even goed in mijn beresterke VW-blok?

En wat is eigenlijk het beste merk?
- Bosch
- NGK
- Champion
- Bolk
- ???
Iets voordeel zullen die bougies met 4 elektroden vast en zeker hebben, een net iets betere verbranding van het gasmengsel (dus theoretisch zuiniger/meer vermogen). De vraag is danof je dat merkt bij normaal gebruik... Persoonlijk geloof ik daar niet zo in eye rolling smiley

Welk merk bougies, dat vind ik moeilijk.
-NGK: Deze zijn gewoon goed. Dit zijn ook de meest gebruikte bougies, en ik ken eigenlijk niemand die er slechte ervaring mee heeft. De Toyota onder de bougies eigenlijk.
-Bosch: Bougies van dit merk vind ik wat minder. De motor van mijn auto liep minder zuinig, en minder mooi met dit merk.
-Beru: Dit merk schijnt het beste van het beste te zijn qua bougies. Geen ervaring mee, maar hun bougiekabels werken erg goed!

Zelf gebruik ik altijd NGK bougies, deze zijn gewoon goed. Niks meer, niks minder.
Re: Bougies met vier elektroden
24-09-2012 23:53
Wij verkopen vooral NGK. Bosch hebben we ook in het programma, maar aangezien onze klanten meestal naar NGK vragen. We hielden altijd NGK voor Japans/Aziatische auto's, Bosch vooral voor Duits, maar daar gaat nu ook NGK in. Voor de rest, gewoon de aangegeven bougies erin doen.
Ik geloof niet in die onzin met 4 electroden, een vonk is een vonk en die zoekt toch de weg van de minste weerstand, waardoor hij toch maar via 1 electrode te gelijk zal ontladen.

Gewoon de bougie gebruiken die voorgeschreven word en zorgen dan het ontstekingssysteem in goede conditie is. Daar bereik je veel meer mee.
Ik heb een tijdje Beru Ultra-X bougies in een auto gebruikt en ik had het 'gevoel' dat hij iets beter op pakte bij lagere toerentallen. De motor leek ook iets rustiger te lopen.
Het probleem is dat er geen goed vergelijkingsnateriaal is, tegen de tijd dat je de bougies vervangt zullen ze toch al minder presteren, dus ook als je de originele bougies plaatst zal hij waarschijnlijk iets beter lopen.
Kijk gewoon naar de voorschriften van de fabrikant, schrijft die bougies met 3 of 4 massa elektrodes voor dan moet je die ook plaatsen.
Beru is overigens gestopt met de bougies net 4 massa elektrodes, ze hebben nu een enkele massa elektrode met groeven.

[www.beru.com]
General Custom
(...)
-NGK: Deze zijn gewoon goed. Dit zijn ook de meest gebruikte bougies, en ik ken eigenlijk niemand die er slechte ervaring mee heeft. De Toyota onder de bougies eigenlijk.
(...)

Nou... stop ze maar niet in een Franse hoog toerige motor.

De 2.0 8v, 1.8 16v, 2.0 16v, 2.0 16v RFS van PSA lopen er door in de soep.
Op de site van Mister Auto koop je een Bosch-bougie voor €2,50... Zouden jullie dat doen, bougies en zulks op internet bestellen? Bij de Brezan vroegen ze €7,50 p.s. voor die dingen!eye popping smiley

[www.mister-auto.nl]
25-09-2012 22:07
Ga dan ook voor de NGK BPR6ES, € 4,94 bij diezelfde Brezan...
Ik heb er geen moeite mee om dit soort spullen op internet te bestellen.
Je moet wel oppassen voor namaak, er is wel eens wat Chinese rommel in Bosch en NGK verpakkingen op Ebay verschenen.

Bij Brezan moet je nog wel om korting zeuren en zelfs dat verschilt per vestiging, dat is het probleem met Brezan wat mij betreft.
Bij vestiging A kreeg ik 20% korting en bij vestiging B 40% korting en het was voor hetzelfde artikel, binnen twee weken na elkaar...

Het zal bij andere automaterialen zaken overigens wel hetzelfde zijn, maar als particulier krijg ik vaak bij andere zaken meer korting dan bij Brezan (en natuurlijk bekijk ik de uiteindelijke prijs die ik moet betalen).
Ivanov

En €2,61 bij diezelfde internet handel smiling smiley
Het enige voordeel is dat door de grotere hoeveelheid elektroden oppervlakte het wat langer duurt voor de elektrode afstand toe neemt. Althans, in het geval het gebruikte materiaal gelijk is aan die van een gewone bougie. Meer vermogen door meer elektroden zal niet aanzienlijk zijn, al wordt vaak beweerd van wel. Een nieuwe schone bougie presteert altijd beter dan een gebruikte, ook als die nog niet helemaal versleten is.
25-09-2012 23:09
golfdiesel
Ivanov

En stel, het zijn de verkeerden? Zijn ze dan net zo makkelijk als de Brezan met het retour doen?
Ivanov

Is dat dan 'de beste' bougie voor een Golf II?
25-09-2012 23:46
Mechanix
Ivanov

Weet ik niet, ik heb de door jou aangegeven Bosch omgenummerd naar de bijpassende NGK. Als ik weet wat voor Golf II het is, kan ik meer zeggen.
Ivanov
golfdiesel
Ivanov

En stel, het zijn de verkeerden? Zijn ze dan net zo makkelijk als de Brezan met het retour doen?

Als jij het goede type besteld wel. Maar ik heb nog nooit moeite gehad met retourneren mocht het toch het verkeerde zijn. De meeste webwinkels werken op basis van kenteken en daarnaast kijk ik ook zelf naar wat er in moet. Komt dat overeen, dan moet het wel goed zijn. In vergelijk met landen om ons heen worden er in NL maar heel weinig automaterialen online verkocht. In DLD en GB is het veel gebruikelijker.

Ik bestel zoveel mogelijk online, het prijsverschil is gewoon te groot. Als ketens als Brezan zouden stoppen met het uitdraaien van poten bij normale consumenten zou ik meer in een winkel kopen. Ik krijg vaak het gevoel dat de normale consument de kortingen die garagebedrijven krijgen betalen. Er klopt gewoon iets iets niet als je bij de ene vestiging zonder knipperen 20% korting meer krijgt.
Ivanov
Mechanix
Ivanov

Weet ik niet, ik heb de door jou aangegeven Bosch omgenummerd naar de bijpassende NGK. Als ik weet wat voor Golf II het is, kan ik meer zeggen.

1.3 NZ.
Mechanix
Ivanov
Mechanix
Ivanov

1.3 NZ.

De voorgeschreven NGK is de BUR6ET (3 massa elektrodes) of de BP6ESZ (1 massa elektrode).
Het nadeel van 4 elektrodes is dat je deze niet met een voelermaatje kunt afstellen. Dit is ook gelijk de reden waarom je voor LPG bougies met 1 elektrode moet gebruiken, deze moet je namelijk iets krapper zetten.

Verder geloof ik niet dat er zoveel verschil tussen de bougies zit. De Longlife versies uitgezonderd.
Ik koop de bougies altijd "in de aanbieding" en vervang ze elke 15.000km. Soms Bosch, soms NKG, soms chinees spul. Merk zelf geen verschil.

De longlife versies zijn onevenredig duur maar soms toch aan te raden. Bij de Toyota Picknic moet bijvoorbeeld het halve interieur gesloopt worden om bij de bougies te komen, dat wil je niet iedere 15.000km hoeven doen.
Nou over longlife bougies heb ik ook zo m'n twijfels.
In m'n 626 zitten normale NGK's Die zitten er al bijna 80.000km in. De buitenzijde begint nu echt minder te worden (roestig) maar heb ze onlangs nog gedemonteerd en de electrodes zijn gewoon nog tip/top. De auto loopt ook als een trein, slaat geen slag over. Bougies weer schoongemaakt (ontroest) en weer gemonteerd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2012 12:20 door marcel21674.
marcel21674
Nou over longlife bougies heb ik ook zo m'n twijfels.
In m'n 626 zitten normale NGK's Die zitten er al bijna 80.000km in. De buitenzijde begint nu echt minder te worden (roestig) maar heb ze onlangs nog gedemonteerd en de electrodes zijn gewoon nog tip/top. De auto loopt ook als een trein, slaat geen slag over. Bougies weer schoongemaakt (ontroest) en weer gemonteerd.

We zitten in een wegwerpmaatschappij.
Bougies gaan altijd langer mee, dan moeten ze echter worden onderhouden. Vroeger had je een apparaat, waarin de bougie werd schoongemaakt (gezandstraald). Daarna moest de elektrodenafstand opnieuw worden afgesteld.
Vernieuwen is goedkoper dan onderhoud.

LL bougies hebben minder onderhoud nodig voor dezelfde prestatie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep