Renault Megane 1.9 dci 2006: Inspuiting controleren => DF004

Gepost door Terence 
Goedemiddag heren en enkele dames!

Renault Megane 1.9 dci 131 pk
11-2006
192.000 km

Vandaag was het feest, na een koude start kreeg ik deze melding (oranje sleutel btw)

Auto liep prima, alleen zoals gebruikelijk in de noodloop zonder turbo/amper turbo.
Naar de garage kwamen 2 foutmeldingen uit:

DF004 - Circuit Druksensor Drukvulling - 1-DEF
DF025 - Diagnoseverbinding Voorgloeikastje

2e is waarschijnlijk een gloeibougie, lijkt er niets mee te maken te hebben, al heb ik er op 1 forum iets over gelezen!
1e is de boosdoener. Na het resetten en opnieuw starten van de motor was de melding direct weer terug.

Even gids erbij pakken leert ons het volgende:

Mijn Renault garage wil as donderdagochtend graag eerst 1.5 uur inplannen voor het controleren van de bekabeling (zoals ik soms ook wel eens lees op verschillende fora).
Eerlijkheid gebied te zeggen dat de turbo soms wat fluit.

Iemand die hier iets over kan zeggen met verstand? Is Adinsx toevallig in de buurt? smiling smiley
Even de "hulplijn" gebeld, die jij ook 'kent' winking smiley

Bijna zeker is het probleem het sensortje zelf. Dit is een klein vierkantje met een paar draadjes erop en een drukslangetje erop.
Wat ze even moeten doen is met de CLIP eraan de stekker eraf trekken. Veranderd de 1.def in CO dan is het zeker dit opname-element.

Overigens, als je de auto afzet en weer start is de storing weg? En komt weer terug zodra je even wat steviger hebt doorgetrokken?

Dan nog twee opties:
Opnamesensor op de drukbuis, dan goed opletten met bedrading die verwisseld kan zijn. (was ander type tijdelijk leverbaar)
Zit de sensor apart, dan is er meestal niks mis en is het echt de sensor zelf.

Als ze de sensor vervangen dan moet dit door een originele, geen imitatie, want die sneuvelen weer snel.

Succes smiling smiley

Edit: Ja, adinsx was in de buurt grinning smiley
Overigens, hier fluit de turbo ook, maar bij mij hoort dat zo smiling smiley Geen idee of het bij jou ook hoort, maar is het merkbaar anders dan anders? drinking smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2012 19:03 door adinsx.
adinsx

Bijna zeker is het probleem het sensortje zelf. Dit is een klein vierkantje met een paar draadjes erop en een drukslangetje erop.
Wat ze even moeten doen is met de CLIP eraan de stekker eraf trekken. Veranderd de 1.def in CO dan is het zeker dit opname-element.

Wat een ontzettend fijne info! De monteur hier 'gokte' maar op de bedrading...
Edit: Als ie niet op CO springt, wat dan? drinking smiley

Overigens, als je de auto afzet en weer start is de storing weg? En komt weer terug zodra je even wat steviger hebt doorgetrokken?

Dan nog twee opties:
Opnamesensor op de drukbuis, dan goed opletten met bedrading die verwisseld kan zijn. (was ander type tijdelijk leverbaar)

Als je de storing wist en de auto opnieuw start komt ie direct weer naar boven. Na precies een seconde.

Als ze de sensor vervangen dan moet dit door een originele, geen imitatie, want die sneuvelen weer snel.

Ik mag hopen dat ze dat doen, of het gebruikelijk door een imitatie?!

Overigens, hier fluit de turbo ook, maar bij mij hoort dat zo smiling smiley Geen idee of het bij jou ook hoort, maar is het merkbaar anders dan anders? drinking smiley

Zo af en toe wil die wel eens wat fluiten/sissen als je 2000-3000 toeren rijdt en gas geeft. Was eerst niet of minder of niet opgevallen.
Maar ze vonden het daar niet opvallend, dus prima smiling smiley

Super bedankt!! thumbs up
Ik ga ze morgen direct bellen! Het is dat de beurt nog 5500 km weg is en het niet om de hoek is, anders was ik er al geweest!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2012 21:26 door Terence.
Terence
adinsx

Wat een ontzettend fijne info! De monteur hier 'gokte' maar op de bedrading...
Edit: Als ie niet op CO springt, wat dan? drinking smiley

Dan zit het wellicht ergens anders. CO betekend gehele onderbreking, dus stekker los o.i.d.

Dan nog twee opties:

Als je de storing wist en de auto opnieuw start komt ie direct weer naar boven. Na precies een seconde.

Hmm. dat is wel apart, want daar had pa het niet over.

Ik mag hopen dat ze dat doen, of het gebruikelijk door een imitatie?!

Nee, niet gebruikelijk, maar ze waren lastig leverbaar enige tijd.

Zo af en toe wil die wel eens wat fluiten/sissen als je 2000-3000 toeren rijdt en gas geeft. Was eerst niet of minder of niet opgevallen.
Maar ze vonden het daar niet opvallend, dus prima smiling smiley

Super bedankt!! thumbs up
Ik ga ze morgen direct bellen! Het is dat de beurt nog 5500 km weg is en het niet om de hoek is, anders was ik er al geweest!

Haha, dan gaat er vandaag 1 denken "daar had Tom het ook over gister". drinking smiley

Succes bij de beste beoordeelde op service dealer van NL winking smiley (Ja, ze hebben laatst voor de 4e keer op rij weer gewonnen winking smiley)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2012 09:15 door adinsx.
Hahaha dank dank!

Ik had gelezen dat als je hem boven stationair houdt de melding niet komt. En verrek: die komt niet!
Laat je hem voor 1-2 sec stationair draaien: melding!
Opnieuw starten = weg als je hem boven stationair laat draaien!

Klinkt dat bekender?

Aalsmeer heeft nog niet gereageerd winking smiley
Oh je ging Aalsmeer bellen ipv Doesburg smiling smiley

Maargoed, het moet simpel op te lossen zijn voor ze. Ik gok 99% zeker de sensor. Bedradingsprobleem zou constant storing geven, ook boven stationair. Nu gaat het fout in de 'druk' die buiten bepaalde waarden valt.

Succes smiling smiley
adinsx
Oh je ging Aalsmeer bellen ipv Doesburg smiling smiley

Maargoed, het moet simpel op te lossen zijn voor ze. Ik gok 99% zeker de sensor. Bedradingsprobleem zou constant storing geven, ook boven stationair. Nu gaat het fout in de 'druk' die buiten bepaalde waarden valt.

Succes smiling smiley

Ja en als Aalsmeer er geen zin in heeft, ben ik vanmiddag nog te vinden in Doesburg! Zit al aan de oostkant van Utrecht winking smiley

Mijn idee, dank thumbs up
Aalsmeer bestelt op voorhand het opname-element smiling smiley thumbs up
adinsx
Succes bij de beste beoordeelde op service dealer van NL winking smiley (Ja, ze hebben laatst voor de 4e keer op rij weer gewonnen winking smiley)

Die in Doesburg? Dan was ik daar vast toen er iemand een hele slechte dag had...
golfdiesel
adinsx

Die in Doesburg? Dan was ik daar vast toen er iemand een hele slechte dag had...

Ik kan mij voorstellen wat je bedoelt, maar een slechte dag is het niet winking smiley
Zo, element vervangen á 110 euro ex btw. Met vervangen 188 euro incl btw.

En het doet het weer dus thumbs up
Beter Terence.thumbs up

Er was dus helemaal niets mis met de inspuiting zelf, lag puur aan een apparaatje?
Carkiller
Beter Terence.thumbs up

Er was dus helemaal niets mis met de inspuiting zelf, lag puur aan een apparaatje?

Klopt helemaal, het opname element gaf bij stationair een foute turbodruk aan.
Als je m boven stationair hield, ging het goed. Heb wel wat vreemde gezichten gezien bij het stoplicht en kan heel goed met links remmen drinking smiley
Terence

Kijk, mooi vlot geregeld dus. Scheelt ook weer 'zoekuren' in de bedrading van ze grinning smiley
adinsx
Terence

Kijk, mooi vlot geregeld dus. Scheelt ook weer 'zoekuren' in de bedrading van ze grinning smiley

Dat zeker big smile smiley
Binnen een half uur stond ik weer buiten thumbs up

Nogmaals dank!!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep