Kwaliteit benzine goedkopere tankstations

Gepost door Leon in z'n SEAT 
Qua tanken was ik altijd vrij consequent: er zit vlak bij mijn huis een onbemand Total-tankstation waar ik altijd heen ging. Nooit problemen gehad, tot een week geleden: mijn pin-pas wordt niet meer geaccepteerd. Ok, kan. Volgende dag nog eens geprobeerd, zelfde probleem. Prima, gaan we gewoon naar een ander tankstation. Ik was in de buurt van een Tango-tankstation, voordeel van die dingen is... inderdaad het voordeel. Op de één of andere manier kunnen die jongens hun benzine goedkoper aanbieden dan de meeste concurrenten. Dus ik denk, laten we die maar weer eens proberen. In het verleden niet hele goede ervaringen mee gehad, want mijn Arosa hield niet zo van dat spul. Motor liep gewoon niet lekker, dat kon je merken aan het geluid en ook aan de prestaties. Inmiddels rijd ik dus in een Ibiza, wellicht dat die auto wat minder kritisch is. Nou, nee dus. Van hetzelfde laken een pak. Overigens tank ik ook wel eens bij Tinq, ook zo'n prijsvechter. Daar heb ik die slechte ervaringen niet. Bovendien tank ik altijd standaard Euro 95, dus geen 'premium'benzine met allerhande toevoegingen of zo. Heeft iemand enig idee hoe dat kan? Is die benzine echt van mindere kwaliteit? Of ligt het ergens anders aan? Bovendien zou je toch verwachten dat er één of andere norm is die stelt wat er wel en niet in benzine kan/mag/moet zitten. Zit er dan toch nog zoveel verschil tussen de verschillende aanbieders?

N.B. weet niet in hoeverre het noemen van de merken tegen de regels is of zo, desgewenst kunnen die er ook uit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-08-2012 23:40 door Leon in z'n SEAT.
Ik tankte heel consequent, maar nu niet meer. Eerst Shell, toen Esso Express en nu vaak ook BP (korting voor mij).
Tango in de actie even geleden gedaan voor de prijs van 10 jaar geleden. Daar liep ie niet zo mooi op...
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, dus zal dit verschijnsel zich voordoen tussen de oren...
wibi
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, dus zal dit verschijnsel zich voordoen tussen de oren...
Als je zo simpel in het leven staat dan zul je niet veel problemen hebben, daar kan ik me wat bij voorstellen.
Flauwe opmerking. Kan ook zeggen dat ik nauwelijks in VAG-autootjes gereden heb en die zijn er misschien gevoeliger voor dan andere auto's
Flauwe opmerking? Nu ligt het aan mij? Ik weet niet hoor, maar "Ik heb... , dus..." vind ik niet een heel sterke stelling. En dan druk ik me voorzichtig uit. Dat jij dergelijke problemen (misschien een wat te zware term) hebt gehad wil niet zeggen dat ik het hier loop te verzinnen of zo...
Onbegrijpelijk...heb er nooit problemen mee gehad...
(vraag het aan iemand die er wel problemen mee heeft en ik blijf er verder buiten...)
Ik heb vier jaar lang onbemand en merkloos getankt. De motor liep er wel prima op, daar merkte ik geen werkelijk verschil in.

Al die tijd merkte ik wel dat het brandstoffilter duidelijk sneller vervuild raakte dan ervoor en erna Shell tanken. Ook merkte ik bij tankbeurten met Shell tussendoor dat het verbruik van zo'n tank zuiniger was (maar in verhouding minder verschil dan prijsverschil).

Voor mij is het duidelijk dat de merkloze diesel meer verontreiniging bevat dan merkdiesel. Bij een goed en telkens bijtijds vernieuwd brandstoffilter hoeft dat voor de motor niet schadelijk te zijn.
Mijn ervaring is dat de merk-brandstoffen iig wel iets zuiniger rijden.
Casanova
Mijn ervaring is dat de merk-brandstoffen iig wel iets zuiniger rijden.
Die indruk heb ik ook, maar ik heb daar te weinig gegevens voor om het hard te maken. Ligt natuurlijk ook aan de rijstijl en het afgelegde traject.

ketelapper
Ik heb vier jaar lang onbemand en merkloos getankt. De motor liep er wel prima op, daar merkte ik geen werkelijk verschil in.
Ok, maar jij rijdt diesel begrijp ik. Is het niet zo dat dieselmotoren in z'n algemeenheid wat minder 'kritisch' zijn dan benzinemotoren?
Interessante vraag, te meer, omdat nog niet zo heel lang geleden bleek, dat alle benzinemaatschappijen rond Amsterdam de benzine afhaalden bij 1 depot in de Amsterdamse haven.
Ik vermoed dat het erg afhangt van het moment. De prijsvechters kopen soms partijen benzine die bv al vrij oud is. Dat kun je merken maar het hoeft niet. Hangt er weer vanaf hoe gevoelig jouw auto er voor is.

Dus 2 variabelen, welke benzine de verkoper toevallig op dat moment heeft, en als het mindere kwaliteit is, hoe gevoelig je auto daar dan voor is.

Of je je daar zorgen over moet maken en welke je dan moet kiezen , dat blijft ieder zijn eiegn keuze.

Groetjes,
Jan
Hansyii
Interessante vraag, te meer, omdat nog niet zo heel lang geleden bleek, dat alle benzinemaatschappijen rond Amsterdam de benzine afhaalden bij 1 depot in de Amsterdamse haven.

Inderdaad 1 depot waar alle merken gewoon de tankwagens laten vollopen. Dat was met name vreemd omdat sommige merken beweren dat ze extra stoffen toevoegen met wonderbaarlijke eigenschappen.
Weet dat Shell dat doet bij aflevering aan de pomp. Gewone benzine dus en 1 liter op 10.000 (!) een speciaal V-power serum..
N. Mulder
Hansyii

Inderdaad 1 depot waar alle merken gewoon de tankwagens laten vollopen. Dat was met name vreemd omdat sommige merken beweren dat ze extra stoffen toevoegen met wonderbaarlijke eigenschappen.

Dat benzine en diesel van één centraal (regionaal) depot komt, klopt. Ik kom beroepshalve nog wel eens op zo'n depot. Het werkt als volgt: de benzine en diesel wordt in bulk opgeslagen, zonder specifieke eigenschappen. Gewoon basis-benzine en -diesel, die wel voldoen aan EU-vereisten. Komt er een vrachtwagen van (bijvoorbeeld) Shell, dan wordt die geladen met de basis-brandstof, maar tijdens het laden wordt er met doseerpompjes een vooraf vastgestelde hoeveelheid additieven bijgemengd. Die additieven zijn wel merk-gebonden. Op zo'n depot staat altijd een rijtje kleinere tanks met bordjes 'shell benzine additief' 'texaco diesel additief', etc., waaruit die dus in de tankwagen bijgedoseerd worden. Nog nooit een bordje Tinq- of Tango gezien daar, dus dat zal de gewone basis-brandstof zijn die je daar krijgt. Zelf tanken wij onze benzine overigens altijd bij Tinq, daar hebben we nog nooit problemen mee gehad.
Janneman
Ik vermoed dat het erg afhangt van het moment. De prijsvechters kopen soms partijen benzine die bv al vrij oud is. Dat kun je merken maar het hoeft niet. Hangt er weer vanaf hoe gevoelig jouw auto er voor is.

Dus 2 variabelen, welke benzine de verkoper toevallig op dat moment heeft, en als het mindere kwaliteit is, hoe gevoelig je auto daar dan voor is.

Of je je daar zorgen over moet maken en welke je dan moet kiezen , dat blijft ieder zijn eiegn keuze.

Groetjes,
Jan
Ik heb destijds met mijn Arosa daar regelmatig getankt, ook een tijdje zonder tussenkomst van andere tankstations. Het viel me toen wel op (in combinatie met achteraf redeneren) dat in die periode de motor eigenlijk constant niet echt lekker liep. De garage heeft er ten tijde van de grote beurt ook wel naar gekeken, maar die kon aan de auto niets vreemds ontdekken. Aan het merk benzine had ik toen nog niet gedacht. Een bevriende monteur bracht me later op dat spoor, en dat bleek een goed aanknopingspunt. Andere benzine er in en het probleem was verholpen. En of het schadelijk is, ik heb geen idee. Mijn Arosa heeft trouwens wel motorproblemen gehad maar geloof niet dat dat met het soort benzine te maken heeft. Volgens de garage waren daar niet echt aantoonbare oorzaken voor, meer een gevalletje domme (dure) pech. Ik maak me er dan ook niet echt zorgen over, maar het is wel raar. Eén keer tanken aldaar en bingo: de ellende begint weer. Ik betwijfel dan ook of het toevallig een verkeerde lading is, het doet mij vermoeden dat ze daar gewoon constant van dat bocht verkopen. Moeten ze ook zelf weten. Ik kom daar niet terug. smiling smiley
j.ko
N. Mulder
Hansyii

Dat benzine en diesel van één centraal (regionaal) depot komt, klopt. Ik kom beroepshalve nog wel eens op zo'n depot. Het werkt als volgt: de benzine en diesel wordt in bulk opgeslagen, zonder specifieke eigenschappen. Gewoon basis-benzine en -diesel, die wel voldoen aan EU-vereisten. Komt er een vrachtwagen van (bijvoorbeeld) Shell, dan wordt die geladen met de basis-brandstof, maar tijdens het laden wordt er met doseerpompjes een vooraf vastgestelde hoeveelheid additieven bijgemengd. Die additieven zijn wel merk-gebonden. Op zo'n depot staat altijd een rijtje kleinere tanks met bordjes 'shell benzine additief' 'texaco diesel additief', etc., waaruit die dus in de tankwagen bijgedoseerd worden. Nog nooit een bordje Tinq- of Tango gezien daar, dus dat zal de gewone basis-brandstof zijn die je daar krijgt. Zelf tanken wij onze benzine overigens altijd bij Tinq, daar hebben we nog nooit problemen mee gehad.
Zoals gezegd: ik kom zelf ook wel eens (heel af en toe) bij Tinq. Het is me daar nog nooit opgevallen dat de motor er minder op loopt. Doet'ie misschien wel iets, maar dan niet merkbaar in ieder geval. Bij de Tango was het meteen duidelijk raak. Maar die additieven, voegen ze die alleen toe bij de premium benzine (dus de V-power e.d.) of ook bij de 'standaard' euro 95? In mijn optiek is euro 95 gewoon overal hetzelfde, alleen met een ander merkje en 'verpakking'.
Keuringsdienst van Waarde

Benzine

Consumentenprogramma Vroeger had je Euro 95 en 98. Nu heb je Shell V-Power, Fuel Safe, Total Excellium, Esso Energy Supreme of BP Ultimate. Maar welke kan ik dan het beste in mijn auto doen?
[www.uitzendinggemist.nl]
De HAN Automotive heeft een keer een onderzoek gedaan naar benzine van de zogenaamde witte pomp en de premium benzinemerken. Hieruit bleek dat de premium merken niet zuiniger, schoner en beter waren voor de motor dan de standaard benzine van bijv. de tinq of de Tango.

Zie bron: [www.han.nl]
Zou het dan toch tussen de oortjes zitten ?
Ik gok op een combinatie:

Tussen de orden
Momentopname
Kritisch blokje (meestal door andere problemen veroorzaakt)

Waar in elk geval wel aantoonbaar verschil in zit is 95, 98 of DUITSE Vpower (octaan 100) nederlandse V-power is veredelde 98

Tot voor kort kon ik vlak over de grens (duitsland) trouwens nog 91 tanken. Daar lopen de huidige motoren idd slecht of zelfs niet op.

Voor de rest, additieven enzo. Misschien dat er bij de ene wat meer kerosine of alcohol doorgemengt is dan bij de ander? Alleen maar om de injectoren wat te smeren?

Ik merk geen verschil tussen de verschillende tankstations, op de absurde prijsverschillen na dan. (soms zijn bemande pompen goedkoper dan onbemande pompen, gek genoeg)
Snap bijvoorbeeld ook niet waarom 95 E10 goedkoper moet zijn dan gewoon 95 of 95 E5. E10 is bewerkelijker in de productie.
Het is sowieso een momentopname. Weliswaar meerdere momentopnamen, maar toch. Kritisch blokje? Wellicht. Maar dan is het toch wel toevallig dat ik er met beide auto's last van heb (gehad). Kan best aan de kwaliteit van het blok liggen hoor, geen idee. Beiden zijn van die Spaanse Duitser en ik ben in tegenstelling tot sommigen nog niet gebrainwasht door de marketingmachine van VAG. Maar dat het tussen de oren zit daar wil ik niet aan. Uiteraard zal iedereen dat zeggen die van zichzelf overtuigd is, maar als andere mensen mij (ongevraagd!) aangeven dat die motor zo raar loopt, dan wil dat toch wel wat zeggen. En dan hoor je mij niet beweren dat eerder genoemde onderzoeken niet deugen, maar d'r is hier wel wat aan de hand. En dan vind ik het wel verdomd toevallig dat het gebeurt nadat ik bij dat specifieke pompstation benzine heb getankt.
Leon in z'n SEAT
Kan best aan de kwaliteit van het blok liggen hoor, geen idee. Beiden zijn van die Spaanse Duitser en ik ben in tegenstelling tot sommigen nog niet gebrainwasht door de marketingmachine van VAG.

Misschien niet door de marketingmachine van VAG maar blijkbaar wel door de marketingmachine van de grote oliemaatschappijen.

klik hier
Turmalin
Leon in z'n SEAT
Kan best aan de kwaliteit van het blok liggen hoor, geen idee. Beiden zijn van die Spaanse Duitser en ik ben in tegenstelling tot sommigen nog niet gebrainwasht door de marketingmachine van VAG.

Misschien niet door de marketingmachine van VAG maar blijkbaar wel door de marketingmachine van de grote oliemaatschappijen.

klik hier
Als je het topic echt had gelezen dan had je gezien dat dat onzin is. Ik geloof niet in die 'premium'brandstoffen, de enige reden dat ik altijd naar Total ging is omdat die vlakbij mijn huis is. Bovendien is Tinq qua benadering soortgelijk aan Tango, maar daar heb ik nooit een probleem mee gehad. Het merk tankstation boeit mij niet zo, als ik moet tanken moet ik tanken. Ik probeer alleen wel de pompstations langs de snelweg te mijden i.v.m. de hogere prijzen aldaar. Maar dat heeft dus 0,0 met die promofilpjes te maken.
Pobresh
Ik gok op een combinatie:

Tussen de orden
Momentopname
Kritisch blokje (meestal door andere problemen veroorzaakt)

Waar in elk geval wel aantoonbaar verschil in zit is 95, 98 of DUITSE Vpower (octaan 100) nederlandse V-power is veredelde 98

Tot voor kort kon ik vlak over de grens (duitsland) trouwens nog 91 tanken. Daar lopen de huidige motoren idd slecht of zelfs niet op.

Voor de rest, additieven enzo. Misschien dat er bij de ene wat meer kerosine of alcohol doorgemengt is dan bij de ander? Alleen maar om de injectoren wat te smeren?

Ik merk geen verschil tussen de verschillende tankstations, op de absurde prijsverschillen na dan. (soms zijn bemande pompen goedkoper dan onbemande pompen, gek genoeg)
Snap bijvoorbeeld ook niet waarom 95 E10 goedkoper moet zijn dan gewoon 95 of 95 E5. E10 is bewerkelijker in de productie.

Ik hoop dat ik het laatste kan uitleggen:
De Tamoil is een tijd geleden begonnen met het aanbieden van e85 voor dezelfde prijs per liter als benzine.
Maar omdat e85 eerder op is (je verbruikt een deel meer dan benzine) is er een evenredig deel van de prijs afgehaald. Ik laat in het midden of het gaat om het accijnsdeel of over het deel waar een pomp aan moet verdienen. Hoe dan ook, e85 is standaard rond de 20 cent goedkoper dan benzine.
Doordat er sinds enige tijd sprake is van e10 ipv de gebruikelijke e5' zit er meer goedkopere ethanol in de benzine, waardoor de prijs kan zakken..
Ik heb het ook gehad, was met de Carina. Ik dacht laten we eens proberen. Hij hield daarna wel eens in bij het optrekken, ik dacht ligt aan mij. Toen ik daarna bij een andere pomp ging tanken, liep hij weer lekker. Maar we praten nu wel over 2002, 2003? zoiets, weet niet precies meer, ben het vergeten. Maar ik weet wel dat ik niet bij Tango moet tanken.
Btw: Tinq is exact hetzelfde als Gulf.
Dat weet ik omdat Gulf en Tinq op hetzelfde adres kantoor houden in mijn woonplaats.

Volgens mij heeft Gulf zijn eigen depots..
Mijn eigen conclusie was: het onderhoud aan de pomps is niet denderend. Want je ziet er nooit, maar dan ook nooit iemand. Ik dacht: het is niet de benzine, maar die tanks worden niet goed schoongemaakt.
Ik merk nooit verschil in merk, wel het octaangetal.
Soloman
Mijn eigen conclusie was: het onderhoud aan de pomps is niet denderend. Want je ziet er nooit, maar dan ook nooit iemand. Ik dacht: het is niet de benzine, maar die tanks worden niet goed schoongemaakt.

Daar heb je wellicht wel een punt ja.
Niet dat ik het wil versterken. Maar ik zie bij bemande pompstations vaak zo'n geel wieltje (of rood of groen, kleur boeit niet zo) in een bolletje waar aan te zien is dat de benzine langsstroomt en helder is.
Die mis ik bij onbemande pompen. Zou er daarvoor een achterliggende reden zijn?
Er zou namelijk verontreiniging in zichtbaar kunnen zijn.

@leon: vag motoren zijn redelijk kritisch. Maar het is idd vreemd dat je het bij beide autos hebt.
Ik tank trouwens zelden bij tango. Avia ligt 1,5km verderop en met tankpas en weekendkorting scheelt het 5ct de liter. (ik tank toch alleen maar in t weekend)
Uitzondering bij tango tanken merkte ik geen opvallende verschillen met de onbemande avia of welk ander benzinestation (shell, total, firezone (was texaco) gulf e.d.) En ik rij ook VAG

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-08-2012 00:15 door Pobresh.
Soloman
Dat zou ook nog kunnen natuurlijk. Want inderdaad, bij het bewuste Tango-station loopt helemaal niemand. Die pomp was eerder onderdeel van een Renault-dealer, maar die twee zijn in het verleden 'losgeknipt'. Inmiddels zit die dealer er ook al jaren niet meer (pand staat leeg), de voormalige shop bij het tankstation is ook al jaren gelden dichtgetimmerd. Het genoemde Total-station is ook onbemand, in de zin dat er geen shop is en je dus ook niet aan de kassa kunt betalen. Dit pompstation is echter onderdeel van een garagebedrijf, die jongens zorgen er dus ook voor dat de toko er een beetje strak bijligt.

Pobresh
vag motoren zijn redelijk kritisch. Maar het is idd vreemd dat je het bij beide autos hebt.
Tja als VAG zo kritisch is dan is het juist logisch dat beiden er last van hebben toch? Anderzijds zou ik verwachten dat dergelijke problemen eerder aan bod komen bij die nieuwerwetse TSI/TFSI/etc.-motoren, terwijl ik in beide auto's gewoon een ongeblazen blok 'van de oude stempel' heb.
Soloman

Dat is precies wat ik in dit geval dacht. Maar dat hoeft misschien niet eens bij alle onbemande pompen te zijn, of specifiek bij een merk, maar wellicht wel specifiek bij dit tankstation van Tango waar Leon in z'n SEAT getankt heeft. Het zou zomaar kunnen dat daar ter plekke iets mis is met een ondergrondse tank of vulslang.
Persoonlijk denk ik niet dat de kwaliteit van de zogenaamde witte pompen minder is dan van de reguliere merkpompen. Tinq is van Gulf en Tango is van Q8. Dit zijn dus gewoon merkbenzines, en komt het prijsvoordeel dan m.i. uit het onbemand zijn van de pompen (dus geen winkel en personeelskosten, etc.).

Hier in De Bilt zit in ieder geval een witte pomp bij aan de Ambachtstraat (volgens mij heet dat tankstation Lunetten); ik zelf tank daar nooit, verder zit een witte pomp op de hoek van de Panweg met de Amersfoortseweg in Zeist (Autofood), en er zit er één aan de ventweg langs de Albert Schweitzerdreef net voorbij het tuincentrum Overvecht in Utrecht. Misschien psychologisch, maar ik tank toch liever bij de Q8 bij ons of de Esso in De Bilt. Een oom van mij tankt met zijn auto (een Renault Modus 1.4 uit 2006) wel regelmatig bij de witte pomp aan de Ambachtstraat, en naar zijn zeggen heeft hij nooit problemen gehad met de desbetreffende merkloze benzine.
§anitarium
Soloman

Dat is precies wat ik in dit geval dacht. Maar dat hoeft misschien niet eens bij alle onbemande pompen te zijn, of specifiek bij een merk, maar wellicht wel specifiek bij dit tankstation van Tango waar Leon in z'n SEAT getankt heeft. Het zou zomaar kunnen dat daar ter plekke iets mis is met een ondergrondse tank of vulslang.
Het was inderdaad steeds op dezelfde locatie, dus dat zou zomaar kunnen. Maar de eerste keer dat het probleem speelde is al zo'n 3 jaar geleden, je zou toch verwachten dat zoiets een keer op gaat vallen toch?
Tinq van Gulf? Lekkere concurrentie in mijn dorp dan: tweemaal een Gulf, eenmaal een Tinq en eenmaal een Tango, verder niks. En dat in een straal van ongeveer 500 meter. nut smiley
wibi
Weet dat Shell dat doet bij aflevering aan de pomp. Gewone benzine dus en 1 liter op 10.000 (!) een speciaal V-power serum..

Dit had ik in een ander topic ook gelezen.

Ik tank nu al jaren bij een witte pomp in België. Ik merk dat mijn auto minder zuinig is i.v.t. BP Ultimate. Maar op V-power (10ct duurder t.o.v. witte pomp) merk ik geen verschil. Doordat Ultimate 20ct duurder is dan de Euro98 van de witte pomp, is het voordeliger om op sprite van de witte pomp te blijven rijden.

Is het ook niet zo dat alle benzine leveranciers in Europa aan bepaalde eisen moeten voldoen qua kwaliteit van benzine?
@ wibi: Hoe weet je dat? Dat spreekt Hotdog zijn ervaring tegen namelijk Shell heeft toch de Shell Express onbemande formule?

Joep83
Is het ook niet zo dat alle benzine leveranciers in Europa aan bepaalde eisen moeten voldoen qua kwaliteit van benzine?

Ja.
Dank je wel ! Lig ik pas een jaartje of 8 achter....grinning smiley
§anitarium
Tinq van Gulf? Lekkere concurrentie in mijn dorp dan: tweemaal een Gulf, eenmaal een Tinq en eenmaal een Tango, verder niks. En dat in een straal van ongeveer 500 meter. nut smiley
Vier tankstations binnen 500 meter lijkt me sowieso wat overdreven, ongeacht welk logo d'r op staat.
Pobresh
ik zie bij bemande pompstations vaak zo'n geel wieltje (of rood of groen, kleur boeit niet zo) in een bolletje waar aan te zien is dat de benzine langsstroomt en helder is.
Die mis ik bij onbemande pompen. Zou er daarvoor een achterliggende reden zijn?
Er zou namelijk verontreiniging in zichtbaar kunnen zijn.

Voor zover ik weet stammen die wieltjes uit oudere tijden, hier in Duitsland zie je ze ook nog vaak. Staat dan vaak "blasenfrei zapfen" bij, door die wieltjes kan je zien dat er geel luchtbellen in zitten waardoor je ziet dat je puur brandstof krijgt voor de aangegeven liters. Moderne en nieuwe pompen hebben ze dacht ik niet en veel van die onbemande stations hebben vaak redelijk "nieuwe" installaties. Ze proberen vast niets te verstoppen, ze hebben immers ook gewoon met wet- en regelgevingen te maken.

Geen idee in hoeverre die er zijn v.w.b. het in de gaten houden van de ondergrondse tanks...
Joep83
Ik tank nu al jaren bij een witte pomp in België. Ik merk dat mijn auto minder zuinig is i.v.t. BP Ultimate. Maar op V-power (10ct duurder t.o.v. witte pomp) merk ik geen verschil. Doordat Ultimate 20ct duurder is dan de Euro98 van de witte pomp, is het voordeliger om op sprite van de witte pomp te blijven rijden.

Tussen 2004 en 2007 kwam ik nogal vaak in Polen, tankte daar vaker de duurdere premium diesel, van Orlen (Poolse staatsoliemaatschappij) en BP. Bij beide, en met name bij BP, kon ik duidelijk merken dat ik zuiniger reed. En aangezien BP Ultimate ongeveer 3 cent per liter duurder was (een veel kleiner verschil als hier) loonde dat bij mij wel.

Pobresh

hoezo bewerkelijk ? alleen 10% methanol er bij gieten. En dat is meteen het antwoord: methanol is goedkoper en zit geen/minder accijns op
Nou het is iets ingewikkelder dan dat hoor. Er komen ook additieven aan te pas om te voorkomen dat de 2 componenten goed gemengd blijven, ook na wat langer staan. En bv om er voor te zogen dat het vocht wat ethanol aantrekt niet ergens neerslaat waar je het niet wilt hebben.
exroosje
Nou het is iets ingewikkelder dan dat hoor. Er komen ook additieven aan te pas om te voorkomen dat de 2 componenten goed gemengd blijven, ook na wat langer staan. En bv om er voor te zogen dat het vocht wat ethanol aantrekt niet ergens neerslaat waar je het niet wilt hebben.

Klopt niet helemaal, lijkt me?
Nog niet ? (en ik maar wachten...)
Onderbouwing van wat? Van de quote van R-W bedoel je? Zeg nou zelf, het lijkt me logischer dat je additieven toepast om te voorkomen dat de 2 componenten ontmengt raken (ofwel om te zorgen dat de 2 componenten goed gemengd blijven). Het lijkt me wat lastig als je twee 'losse' vloeistoffen willekeurig in je tank hebt.

Ontopic: het probleem is inmiddels opgelost. Voor mij dan. Er zit inmiddels verse benzine in smiling smiley Achteraf had ik misschien even een geluidsopname of filmpje moeten maken voor de ongelovigen hier, niet aan gedacht tot op heden. De motor klinkt weer een stuk geciviliseerder nu.
Ja, dat is inderdaad logisch. Totaal verkeerd gelezen ! Nu snap ik dat de onderbouwing nooit kwam...
wibi
Nog niet ? (en ik maar wachten...)

Ik weet wel dat het een feit is dat ethanol water aan trekt en dat deze ook ondermengt in benzine zodra er teveel water in de brandstof komt.
Maar hoeverre dit nog gebeurt in een afgesloten ruimten als een benzine tankt. Dat lijkt mij niet's tot nauwelijks.

En om de ethanol die in onze benzine zit te produceren zit best nog wel wat werk want al het water moet er uit gehaald worden en dat kost erg veel energie de maximale hoeveelheid water die er in mag zitten is 1%(Een E5 benzine die circa 0,15% water bevat
(bij 15 C) zal ontmengen waardoor er twee lagen vloeistof ontstaan.). De productie van ethanol is ook duurder als die van een liter benzine echter door bepaalde milieu regelgeving is het via subsidies redelijk goedkoop te produceren.

Het distillatieproces verwijdert het water uit de alcohol. Alcohol heeft een
lager kookpunt dan water (geen 100°C maar 78,4°C), en bereikt dus sneller
de gasvorm. Via een verdampingsproces kan het dan eenvoudig van het
vloeibaar water worden gescheiden. Uit de hierop volgende zuiveringsfase
ontstaat door herhaalde destillatie (rectificatie) ethanol met een zuiverheid
van 96%. Omdat mengsels tot maximaal 10% benzine (E10) tot ontmenging
kunnen leiden, moet het ethanol een zuiverheid van 99,5 – 99,9 % hebben
(watervrij). De laatste productiefase is dehydratie.
De brandstoffen die voor het productieproces en voor de zuivering van de
alcohol worden gebruikt zijn van grote invloed op de energie-efficiëntie en de
CO2-uitstoot tijdens dit proces.

Er bestaat ook natte ethanol deze bevat 4-5% water deze is stukken goedkoper gemengd in benzine deze is te herkennen aan de letters hE in plaats van gewoon E(10) tot op heden heb ik alleen hE 15 gezien. Echter heb je hier weer het probleem van water in de brandstof dat het water ondermengt zonder de juiste toevoegingen.

Dit stukje kwam ik tegen toen ik op hE zocht:

Tot 10% gaat het goed
In de ‘15’ van hE15 ziet hij wel problemen: “Ethanol tast het aluminium in injectoren aan. Zeker de eerste generatie FSI-motoren is daar erg gevoelig voor. Tot 10% gaat het goed, daarboven wordt het kritisch. Op langere termijn tast zo’n brandstof de driveability en de emissiekwaliteit aan”.

23% ethanol-achtigen!
De Jager ziet niets in dat argument: “Bekijk de EN228-norm voor Euro95-benzine maar eens. Daar mag 5% ethanol in zitten en dat gaat dit jaar naar 10%. Bovendien mag er 3% methanol en 10% Iso Propyl in zitten. Tel dat op en je zit op 23% ethanol of stoffen die er sterk op lijken”.

Met ander woorden de ethanol is dus wel schadelijk voor onze motoren terwijl er word beweert van niet ?

O ja wat ook nog een leuke feit is is dat ethanol beter geleid als benzine en zelf je sensor voor het brandstof peil kan beïnvloedende.

Zelf heb ik trouwens erg slechte ervaring met benzine die ethanol bevat in combinatie met twee takt olie daar lijkt het als of de ethanol de twee takt olie soort van ondermengt/afbreekt.

Hier trouwens ene lijstje van materialen die wel en niet tegen Ethanol kunnen.

Ethanol
GESCHIKT
Ongelegeerd staal
Buna-N (voor slangen en pakkingen)
Acetal
Geanodiseerd aluminium
Fluorsilicon
Nylon(polyamide)
Gietijzer
Nitril rubber
Polypropyleen
Brons
Neopreen
Teflon
Roest vast
staal
Polysulfide
rubber
Thermohardende plastics
Koolstofstaal
Viton rubber
Glasvezel versterkt plastic
Staal gelegeerd met nikkel
Teflon

Ethanol
NIET GESCHIKT
Aluminium
Natuur rubber
PVC
Brons
Leer verwerkt in pakkingen
Polyurethaan
Koper
Lood
Gelegeerd staal
Lood soldeer
Zink en gegalvaniseerd zink
Kurk verwerkt in pakkingen
Leidingmateriaal waaraan weekmakers e.d. op basis van alcoholen zijn toegevoegd

Ethanol kan in principe alleen in (benzine)motoren worden
gebruikt als alternatief voor benzine. De motor hoeft niet
aangepast te worden indien er tot maximaal 5% ethanol in de
benzine wordt bijgemengd. Bij meer dan 5% bijmenging moet
de lagere calorische waarde van ethanol (29,3 MJ/kg, 33% lager
in vergelijking met benzine) worden gecompenseerd door meer
brandstof aan het brandstof-luchtmengsel toe te voegen
(verrijking).

Sorry, als mijn post een beetje aan de lange kant is. En meer is gericht op ethanol dan op de kwaliteit van benzine bij de goedkopere tankstations.
Echter zou het best wel eens kunnen zijn dat deze goedkopere benzine stations meer alcohol componenten toe voegen als de merk station's. Zo zie ik bij shell als oxygenaten in de euro 95 alleen 5% bio ethanol en MTBE en in de V-power geen ethanol maar wel 14% MTBE.
Echter bij bijvoorbeeld bij gulf zie ik als oxygenaten :
- methanol
Max. 3.0% (v/v)
- ethanol
Max. 5.0% (v/v)
- iso-propyl alcohol
Max. 10.0% (v/v)
- iso-butyl alcohol
Max. 10.0% (v/v)
- tert-butyl alcohol
Max. 7.0% (v/v)
- ethers (5 of meer C-atomen)
Max. 15.0% (v/v)
- andere oxygenaten
Max. 10.0% (v/v)

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2012 23:15 door Robert A.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep