| Afgelopen weekend is de motor van onze Ford Fusion TD opgeblazen als gevolg van te veel olie in het blok. Nu moet er een nieuw motorblok in en de garage heeft een tweedehands blok in de aanbieding met 1 maand garantie. Het kostenplaatje bedraagt 2000 euro, en dat is inclusief nieuwe waterpomp en distributieriem.
Ik weet helemaal niks van auto's, dus vandaar dat ik hier ten rade ga. Wie kan mij voorzien van ervaringen en/of tips met een tweedehands motorblok. Doen we hier goed aan?
Ik hoor heel graag van jullie!!
Tinoski is nu online Kwalijk bericht rapporteren Bericht wijzigen/verwijderen
|
 | Te veel olie in het blok? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Maar zijn dan alleen niet de olieleidingen gebarsten?
|
 | Nee, helaas, maar is me ook wel eens overkomen. Zelfs veel stommer. Ik had een Civic die versleten was. Ik moest er iedere dag een blik olie in gooien. Op een gegeven moment was ik het zat, iedere ochtend met mijn slaapkop een blik olie opentrekken. Dus ik dacht: weet je wat, ik zal hem voor zijn, ik gooi er zeven blikken in, ben ik voor de hele week klaar. De gevolgen waren verschrikkelijk. De rookpluimen die uit de auto kwamen waren pikzwart en je zag helemaal niets meer op de weg. Direct bij een tankstation gestopt waar ze me geholpen hebben om de olie af te tappen. Daar zeiden ze dat ik geluk had gehad dat de olieleidingen nog heel waren.
tja, heb toen wel mijn lesje geleerd, kwam toen voor het eerst in aanraking met autotechniek.
|
 | Jezus, wat klote zeg. Maar jouw verhaal zo zomaar het mijne kunnen zijn Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen!
Ik had ook nog een zwangere vriendin en zoontje van drie in de auto. Rook tot ver over de A27 en brandweer en politie ter plekke.. Gelukkig heeft mijn zoontje er niks aan overgehouden, maar mijn vriendin is behoorlijk boos vanwege mijn nalatigheid. Snap ik wel en ik moet op zoek naar een oplossing.. En ik weet helemaal niks van auto's.. ook dat nog.
|
 | Koop iig een motorblok op een vertrouwd adres, daarnaast wil het wel eens lonen om even rond te vragen. Verder heel vervelend voor je natuurlijk maar als je niet weet wat je moet doen, blijf er dan vanaf en laat het doen 
|
 | We hebben een goede garage in ons dorp waar de regelmatig komen, dus de kans dat we een kat in de zak kopen is vrij klein.
Ik denk dat ik de deal door laat gaan, want we hebben de auto nog geen twee jaar en hij bevalt verder prima. Uiteraard ga ik helemaal niks meer zelf doen aan de auto..Ik heb mijn lesje wel geleerd!
|
 | Bouwen ze hem voor die €2k ook in? Ik vind een maand garantie overigens wel wat weinig en wat houdt die garantie precies in?
|
 | Voor 2K bouwen ze hem ook in en krijgen we we er een nieuwe distributieriem en waterpomp bij. Volgens de garagehouder is een maand genoeg om te zien of de motor naar behoren werkt. Deze motor is overigens afkomstig van een auto uit 2005, die wegens teveel blikschade naar de sloop is gegaan. De motor is desokdanks gewoon in orde. Mocht de motor het binnen die maand begeven, dan krijgen we een andere. Wat zou jij voorstellen?
|
 | Weet niet wat gebruikelijk is maar een adres waarvan ik weet dat ze fatsoenlijke onderdelen leveren voor mijn auto (Jeep) levert motoren getest en goedbevonden met 3mnd garantie.
|
 | Inderdaad, laat ze wat specificaties even doormailen. En zeker weten dat het kwam door te veel olie en niet door een defecte turbo?! Wie heeft die conclusie getrokken?
|
 | @Terence: goeie tip. Maar hoe kom ik - als niet-kenner- er achter of het niet alleen aan een defecte turbo ligt? Ik zal de specs van de motor opvragen!
|
n zeker weten dat het kwam door te veel olie en niet door een defecte turbo?! Wie heeft die conclusie getrokken?
Een turbodieselmotor waar teveel olie in zit kan op hol slaan... dan zuigt ie motorolie aan in het inlaattraject en gaat de motor dus op motorolie lopen. Uitzetten helpt dan niet, omdat ie gewoon motorolie op blijft zuigen. Hij zal dan ook steeds harder gaan lopen tot ie uiteindelijk vastloopt en in een enorme rookwolk overlijdt...
Dat zal hier wel gebeurd zijn waarschijnlijk. Een defecte turbo heeft trouwens hetzelfde effect, dan komt er motorolie via de turbo in de luchtinlaat terecht.
|
 | Ik wil sowieso iedereen hartelijk danken voor de moeite om mij wat wijzer te maken!! 
|
 | Ik zou ook willen weten hoeveel kilometer er al met de ruilmotor is gereden. Als die al 3 ton achter z'n kiezen heeft kun je je afvragen of je er verstandig aan doet (het hoeft niet 'fout' te zijn, maar de motor is dan in elk geval minder waard).
|
 | Ik moet zo nog even terugbellen naar de garage om hier achter te komen.. ben benieuwd!
|
 | waterpomp 50; distributieriem plus spanrollers 150; 16 uur werk (?) is 800, ruilmotor 600 en dan nog BTW, olie, koelvloeistof; tsja, dan zit je zo op 2000 euro zeker als het een bekende en vertrouwde garage is lijkt me dat dus wel een redelijke prijs
echter: hoeveel km's ie gereden heeft is van belang ! heeft ie max. zo'n 100.000 dan zou ik het zeker doen, is het minder dan 150.000 dan denk ik ook nog wel....
|
 | Quote Harm78
n zeker weten dat het kwam door te veel olie en niet door een defecte turbo?! Wie heeft die conclusie getrokken?
Een turbodieselmotor waar teveel olie in zit kan op hol slaan... dan zuigt ie motorolie aan in het inlaattraject en gaat de motor dus op motorolie lopen. Uitzetten helpt dan niet, omdat ie gewoon motorolie op blijft zuigen. Hij zal dan ook steeds harder gaan lopen tot ie uiteindelijk vastloopt en in een enorme rookwolk overlijdt... Dat zal hier wel gebeurd zijn waarschijnlijk. Een defecte turbo heeft trouwens hetzelfde effect, dan komt er motorolie via de turbo in de luchtinlaat terecht.
Tuurlijk, maar is het zeker dat de Topicstarter teveel olie heeft bijgevuld of is dat gegokt door de garage?
|
 | En even voor de volledigheid: Wat is het bouwjaar, km-stand en onderhoud van de Fusion? Jullie hebben de Fusion nog geen 2 jaar, maar is de auto ouder?
|
 | Quote Terence
Quote Harm78
Een turbodieselmotor waar teveel olie in zit kan op hol slaan... dan zuigt ie motorolie aan in het inlaattraject en gaat de motor dus op motorolie lopen. Uitzetten helpt dan niet, omdat ie gewoon motorolie op blijft zuigen. Hij zal dan ook steeds harder gaan lopen tot ie uiteindelijk vastloopt en in een enorme rookwolk overlijdt... Dat zal hier wel gebeurd zijn waarschijnlijk. Een defecte turbo heeft trouwens hetzelfde effect, dan komt er motorolie via de turbo in de luchtinlaat terecht.
Tuurlijk, maar is het zeker dat de Topicstarter teveel olie heeft bijgevuld of is dat gegokt door de garage?
Goed lezen:
Quote Tinoski
Met m'n stomme kop niet goed opgelet bij het bijvullen van de olie
|
 | Quote i4S
Quote Terence
Quote Harm78
Goed lezen: Quote Tinoski
Goed lezen, staat daar dat het teveel was?
|
 | Dit:
motor van onze Ford Fusion TD opgeblazen als gevolg van te veel olie in het blok
Gecombineerd met dit:
Doet me toch vermoeden dat ie het zelf gedaan heeft....
|
 | Ik ga met Huckebein mee. 2.000 euro klinkt heel duur, maar als je ziet wat je er voor terugkrijgt, 
|
 | Ik zou het persoonlijk niet doen. Ik heb ervaring met een 2e hands blok in Peugeot 406 (1.9 HDI). Kijk, af fabriek zijn alle onderdelen even nieuw. En in der loop van de tijd, slijten ze even veel. Ja, uiteraard her en der komt een nieuwe onderdeel.
Echter, bij mijn 'transplantatie' van de motor blok ging nagenoeg alles mis. Water en olie lekkage, motor liep wel - maar het was gewoon niet meer oude auto. Duurde 4 x zo lang om te starten, af en toe niet regelmatig loop, vermogen verlies - noem maar op.
Ik heb toen in totaal 1.400 euro voor betaald. 900 voor de blok en 500 voor overige onderdelen en inbouw. Probleem met 2e hand blok is dat je geschiedenis ervan niet weet. Slijtage kan volkomen anders zijn dan van je eigen blok / overige onderdelen. Daarnaast, zo een tweedehands blok kan ook maanden / jaren stil hebben gestaan. En stil staan is voor de auto / motor nagenoeg slechtste wat ze over kan komen.
Nou, als ik toen wist waar ik voor stond, had ik persoonlijk auto ingeruild (met dik verlies) tegen andere - werkende auto. Ik ben erg afhankelijk van de wagen dus wekelijks bezoek aan de garage is niet mogelijk.
Aan andere kant, misschien heb je geluk en rij je nog jaren lang met veel plezier ook met 2e hands blok. Mijn advies - niet doen, je verlies nemen en andere auto zoeken. Kosten van de ombouw haal je in iedere geval nooit meer uit.
|
 | Das vervelend, maar het kan natuurlijk ook goed uitpakken, bij een andere aan te schaffen tweedehands auto kan het motorblok ook gaar zijn en daar hoef je na een proefrit ook niet direct achter te komen...
Heb onlangs een Volvo V40 gekocht van 15 jaar oud en daar peil je de eerste maand ook regelmatig de olie, ik heb de mazzel dat er na 6000km nog de olie halverwege de streepjes min/max staat, had ook na 2000km op minimale olieniveau kunnen staan.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-05-2012 22:22 door Monsieur Le Loure.
|
 | Ik zou het doen, wel bij een betrouwbare garage. Vraag i.p.v. 1 maand garantie om 10.000 km garantie.
|
 | Wellicht een domme vraag, maar hoe kom je achter de kilometerstand van een ruilmotor?
Bij een auto zijn er legio mogelijkheden, van de NAP tot en met de slijtage van de pedalen, maar bij een motorblok is het gewoon de dealer / leverancier op zijn blauwe ogen vertrouwen?
|
 | Ja, kwestie van vertrouwen.
|
 | In principe kom je er binnen een maand wel achter of de motor goed is of niet. Of de motor nou stuk is gedraaid door foutief bijvullen of door een technisch mankement maakt feitelijk niets uit. Gezien de leeftijd, km-stand en tijd in bezit is er toch geen sprake meer van coulance of garantie. Voor 2 mille kun je de gok wel wagen, als was het alleen al vanwege het feit dat de som der delen (vermoedelijk iets) meer waard is dan de delen los. Een niet rijdende auto is nou eenmaal weinig waard. Het voordeel van een motor uit een blikschade-auto is wel dat de motor in principe tot de schade goed heeft gelopen. Ging het om een schadeauto van het bedrijf zelf? Hebben ze daar misschien nog een NAP van in de computer staan? Zelf kun je niet veel meer controleren aan een inmiddels gesloopte auto. Bij een 7 jaar oude diesel van dit kaliber kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat hij zo'n 20 tot 30k per jaar zal hebben gelopen en dus ergens tussen de 1,5 ton en 2 ton zal zitten. Een tot twee ton zal er dan nog wel bij moeten kunnen draaien. Wel zou ik even goed overleggen over wat te doen met de koppeling. Een nieuwe koppeling kost ongeveer 150 euro aan materiaal en een veelvoud daarvan om hem te vervangen. Behalve als de motor er toch uit ligt, dan is hij in een vloek en een zucht vervangen. Zonde als de nieuwe motor over een jaar al weer open zou moeten...
|
 | Ja, dan zou je idd nog preventief vast een nieuwe koppeling nemen voor die paar tientjes extra. Weet je zeker dat -mits de motor goed is- dat je weer jaren lang vooruit kunt.
|
 | Verstandige keuze. Je auto met kapotte motor inruilen is ook een slechte optie; dat zou je waarschijnlijk nog meer kosten.
Geluk gewenst.
|
 | de opmerking van s velthuis over de koppeling vindt ik ook wel een hele goede ! vraag eens aan de garage !
|
 | De motor in de Fusion is of de 1.4 TDCI of de 1.6 TDCI, dat zijn de PSA diesels en die zijn nogal gevoelig voor de hoeveelheid olie in het blok. Een collega heeft er ook een keer voor gezorgd dat het ding alle olie er uit heeft gegooid op de snelweg. Een paar nieuwe pakkingen en het werkte weer normaal, alleen heeft hij nooit meer echt lekker gelopen, daarna veel problemen met de EGR klep gehad.
|
|