problemen met Fiat Punto

Gepost door Martinehhh 
Goedemiddag allemaal,

Ik ben in het bezit van een Fiat Punto Sound 1.2,bouwjaar 06-2002.

In 2009 is de koppakking al eens vervangen.

Sinds een kleine maand schudt de auto af en toe het starten en soms bij het wegrijden stottert ie dan ook. Ik heb hiermee naar iemand gegaan die een autogarage bij huis heeft en volgens diegene kon het aan de startmotor liggen. Het is geen persoon die je snel dingen vervangt en hij stelde voor om eens per vijf tanken Shell V Power te gaan tanken, daar zou mn auto het weer beter op moeten doen.

Dit heb ik gedaan, maar het probleem bleef toch een beetje bestaan.

Afgelopen vrijdag begon tijdens het rijden de temperatuur van de koelvloeistof op te lopen en kwam in het rode gedeelte terecht. Ik heb toen het niveau van de koelvloeistof gecheckt en dit stond onder " min". Ik had al een hele tijd niet gekeken hoe het niveau was, dus ik heb het bijgevuld en verder niets aan gedaan. De dag erna begon de temperatuur weer in het rood te lopen. Ik ben daarom weer naar de garage toe gegaan. Volgens de monteur zat er teveel lucht in het systeem en heeft hij ontlucht en mij voorgesteld om dit zelf ook nog een aantal keren te doen.

Ik heb natuurlijk niet helemaal goed opgelet, dus heb wel een aantal keren ontlucht, maar hoop dat ik de juiste nippels openzet haha.

Ik bekijk regelmatig het niveau van de koelvloeistof en heb al een aantal keren bijgevuld met water (dit kan toch geen kwaad) De temperatuur loopt niet meer in het rood, maar mijn auto schudt nog bij het wegrijden en zojuist ging tijdens het rijden het motormanagement lampje een paar keer branden. Ook stotterde de auto toen tijdens het rijden. Ik was dicht bij huis, dus heb maar besloten om door te rijden, dus nu staat de auto gewoon bij huis.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?Kan dit bij een kapotte koppakking horen of zou dit iets anders kunnen zijn?
Martinehhh
Goedemiddag allemaal,

Ik ben in het bezit van een Fiat Punto Sound 1.2,bouwjaar 06-2002.

In 2009 is de koppakking al eens vervangen.

Sinds een kleine maand schudt de auto af en toe het starten en soms bij het wegrijden stottert ie dan ook. Ik heb hiermee naar iemand gegaan die een autogarage bij huis heeft en volgens diegene kon het aan de startmotor liggen. Het is geen persoon die je snel dingen vervangt en hij stelde voor om eens per vijf tanken Shell V Power te gaan tanken, daar zou mn auto het weer beter op moeten doen.

Dit heb ik gedaan, maar het probleem bleef toch een beetje bestaan.

Afgelopen vrijdag begon tijdens het rijden de temperatuur van de koelvloeistof op te lopen en kwam in het rode gedeelte terecht. Ik heb toen het niveau van de koelvloeistof gecheckt en dit stond onder " min". Ik had al een hele tijd niet gekeken hoe het niveau was, dus ik heb het bijgevuld en verder niets aan gedaan. De dag erna begon de temperatuur weer in het rood te lopen. Ik ben daarom weer naar de garage toe gegaan. Volgens de monteur zat er teveel lucht in het systeem en heeft hij ontlucht en mij voorgesteld om dit zelf ook nog een aantal keren te doen.

Ik heb natuurlijk niet helemaal goed opgelet, dus heb wel een aantal keren ontlucht, maar hoop dat ik de juiste nippels openzet haha.

Ik bekijk regelmatig het niveau van de koelvloeistof en heb al een aantal keren bijgevuld met water (dit kan toch geen kwaad) De temperatuur loopt niet meer in het rood, maar mijn auto schudt nog bij het wegrijden en zojuist ging tijdens het rijden het motormanagement lampje een paar keer branden. Ook stotterde de auto toen tijdens het rijden. Ik was dicht bij huis, dus heb maar besloten om door te rijden, dus nu staat de auto gewoon bij huis.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?Kan dit bij een kapotte koppakking horen of zou dit iets anders kunnen zijn?

Toch even een paar opmerkingen plaatsen.

Je hebt duidelijk weinig verstand van autotechniek. Waarom denk je dat er koelvloeistof bestaat? Water verdampt bij 100 graden en koelvloeistof niet.
Verder leuk dat je een garage hebt gevonden die niet zo snel dingen vervangt, maar ondertussen zit je met een auto die niet goed rijdt.
Wordt er onderhoud gepleegd aan de auto, dat is dus niet de APK!
Terence
Waarom denk je dat er koelvloeistof bestaat? Water verdampt bij 100 graden en koelvloeistof niet.

Nou... Water verdampt al vanaf 0 oC (daarom verdwijnen plassen ook vanzelf). Sterker, zelfs ijs verdampt, alleen heet het dan anders (sublimeren). Idem voor koelvloeistof. Waar je mee in de war bent is het kookpunt. Water kookt bij 100 oC bij normale luchtdruk. En daar zit het geheim bij koelsystemen (en hogedrukpannen): het is een gesloten systeem met een hogere druk en dus een hoger kookpunt. Ligt voor een koelsysteem in de orde van 130 oC. Het grootste verschil tussen koelvloeistof en water zijn niet de soortelijke warmte of warmtetransporteigenschappen, maar de anti-corrosieve toevoegingen.

Voor wat betreft de Fiat: Deze 1.2 heeft echt geen V-power nodig en vertoont inderdaad wel de kenmerken van een kapotte koppakking...
Vlot wegvloeiend koelvloeistof duidt op een grote lekkage. Volgens mij zou dit wel eens kunnen verdwijnen in de motor (als er in de ochtend geen groen vloeistof op de grond ligt. water dus...), vandaar het slechter lopen van de motor bij wegrijden. Zoals Velthuis zegt zou het de koppakking moeten zijn en die conclusie trek ik dan ook....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep