Koppeling 318d bij 30K kaput

Gepost door Uzzi 
Een medewerker heeft de koppeling van z'n lease 318d (van 2011) binnen 30K kapot gereden en nu vraag ik me af of dit wellicht een bekend probleem is? Lijkt mij namelijk dat je van een koppeling mag verwachten dat deze iets langer mee gaat?

De garagist houdt het op user error en de leasemaatschapij gaat net ff te makkelijk mee met de garagist. De medewerker staat bij mij niet bekent als iemand die z'n auto mishandelt en heb daarom geen zin direct de rekening te betalen.
Al bij de dealer zelf aangeklopt? Zoiets zou imho onder gepaste garantie horen.
Laat de dealer eerst maar bewijzen dat het door ondeugdelijk gebruik komt, ik neem aan dat ze dat met user-error bedoelen.
Een koppeling hoort bij nomaal gebruik langer mee te gaan dan 30k. Maar wat mankeert er precies aan? Is de plaat weer tot op de draad versleten, of lekt er bijvoorbeeld olie via de krukaskeerring op de plaat? Als remvoering (of in dit geval dus de voering van de koppelingsplaat) in aanraking is geweest met olie is deze onbruikbaar. Is ook niet schoon te maken. Het lijkt me niet onredelijk dat de dealer of garage aantoont dat er in dit geval sprake is van onverantwoord gebruik door de bestuurder, ipv omgekeerd een bestuurder die moet aantonen dat hij er netjes mee is om gegaan.
Zou eerst kijken of die persoon Łberhaupt wel normaal kan rijden.
Wie eist, die bewijst. Maar als de koppeling kapot is vanwege de rijstijl, dan zullen de banden toch ook wel op de draad versleten zijn. Vertonen de banden normale slijtage, dan zoeken de dealer en de leasemaatschappij het maar lekker onderling uit.
Auto wellicht stiekempjes gechipt ? Bij normaal gebruik lijkt 30k me wel erg weinig om de geest te geven als koppeling.
Casanova
Maar als de koppeling kapot is vanwege de rijstijl, dan zullen de banden toch ook wel op de draad versleten zijn

Hoeft niet per definitie. Als je altijd met je voet op het koppelingspedaal rijdt, met veel slip (koppeling) optrekt hoeft dat niet ten koste te gaan van de banden. Maar dat soort dingen zijn altijd lastig te bewijzen. Normaal gesproken moet een koppeling veel langer meegaan, maar ja... Binnen 30k versleten, het kan op zich wel.
De dealer zal moeten bewijzen dat de rijstijl de oorzaak is, hetgeen mij behoorlijk lastig lijkt. Of eigenlijk de LM, aangezien dat de enige partij is waar je formeel mee hebt te maken.

Dus:

De LM zal gewoon voor reparatie moeten zorgen en/of moeten regelen dat er een gelijkwaardige andere auto beschikbaar is. Zo niet, dan pleegt de LM contractbreuk.
meeuw
De dealer zal moeten bewijzen dat de rijstijl de oorzaak is, hetgeen mij behoorlijk lastig lijkt. Of eigenlijk de LM, aangezien dat de enige partij is waar je formeel mee hebt te maken.

Dus:

De LM zal gewoon voor reparatie moeten zorgen en/of moeten regelen dat er een gelijkwaardige andere auto beschikbaar is. Zo niet, dan pleegt de LM contractbreuk.
.

dat dus, auto inleveren bij de (evt door LM voorgeschreven) dealer met de opdracht 'kaput, fixen, wanneer kan ik hem komen halen?' en als de LM er een probleem van maakt, laat ze dan maar aantonen wat er precies kapot is en dat dat daadwerkelijk jouw schuld is. Wat de dealer vindt is niet (meteen) jouw probleem.
De Schaduw
Casanova
Maar als de koppeling kapot is vanwege de rijstijl, dan zullen de banden toch ook wel op de draad versleten zijn

Hoeft niet per definitie. Als je altijd met je voet op het koppelingspedaal rijdt, met veel slip (koppeling) optrekt hoeft dat niet ten koste te gaan van de banden. Maar dat soort dingen zijn altijd lastig te bewijzen.

Dat zou weer te zien moeten zijn aan het afslijten van het rubber op het koppelingspedaal.
De discussie is inderdaad vooral met de LM. De LM heeft alles verder overigens keurig geregeld...vervangende auto etc. etc. Wie gaat dat betalen is alleen nog ff de vraag...

Nu viel meteen op dat de vervangende 118d een veel zwaardere koppeling heeft dan de 318d. Vreemd want ik zou denken dat dit dezelfde koppeling is. Begreep ook dat er een keer een probleem was met het gaspedaal wat bleef hangen. Na een reboot deed alles het weer als normaal. Ik ga dit nog ff verder navragen.
De koppeling van een 318d is zelfstellend. Tot het moment dat het gebeurd (koppeling op) is er geen verandering voelbaar in het koppelingspedaal.
De koppeling hoort normaal gesproken bij een 318d tussen de 120.000-180.000 km mee te gaan.

Bij een 2e hands BMW bij de dealer zit 24 maanden Premium Selection, daaronder valt ook de koppeling is ons verteld.
Waarom zou dat niet bij een nieuwe zo zijn. Ik ben benieuwd wat de echte diagnose is.
Inderdaad van een Lease rijder mag je wel verwachten dat ie langer met zijn koppenling doet dan 30000kmnut smiley
Begrepen van de bestuurder dat hij in Januari een probleem had met de koppeling. Na een reboot was het probleem verdwenen...helaas is hij toen niet direct naar de gargage gegaan...

Het volgende schijnt gebeurd te zijn. Bij het verlaten van de snelweg bleef de koppeling hangen. De auto begon te stinken en te roken. Auto gestopt en motor uitgezet. Na herstarten was het probleem weg en is het laatste stukje naar kantoor gereden. Die zelfde avond deed de auto het weer normaal en de dagen daarop ook waarna de bestuurder dacht dat het wel goed zat...
dan is de bestuurder wel iets minder onschuldig om niet te zeggen verwijtbaar... Waarom ga je met zoiets niet gewoon even naar de garage?
Casanova
Wie eist, die bewijst. Maar als de koppeling kapot is vanwege de rijstijl, dan zullen de banden toch ook wel op de draad versleten zijn. Vertonen de banden normale slijtage, dan zoeken de dealer en de leasemaatschappij het maar lekker onderling uit.

Volgens mij is het bij garantie andersom.
Dan dient de garagist te bewijzen, dat het gebrek niet onder garantie valt.
R-W
dan is de bestuurder wel iets minder onschuldig om niet te zeggen verwijtbaar... Waarom ga je met zoiets niet gewoon even naar de garage?

Durf niet te zeggen of de bestuurder verwijtbaar is. Het feit dat de koppeling bleef hangen en ging roken duidt duidelijk op een slippende koppeling. Dan is het leed al geleden. Maar een koppeling is helaas (of gelukkig) geen Windows. Herstarten heeft dus geen zin om een euvel op te lossen...
Maar het lijkt er op dat er iets niet goed zit in de drukgroep of (zoals eerder gesuggereerd) dat er sprake is van een olielekkage.
Hoezo verwijtbaar? Probleem was toch weg bij een reboot?

Blijft dus nog steeds dat de oorzaak niet bij hem ligt. Alleen is het gebeuren al een tijdje eerder geweest. Kennelijk heeft het akkefietje toen ietsje meer schade opgeleverd dan gedacht.

Bovendien, laten we de wereld niet omdraaien, LM / dealer moet maar aantonen dat de bestuurder nalatig is geweest. En nalatig bedoel ik mbt de oorzaak van het proobleem, niet het er 2 maanden niets mee doen.
Inderdaad, hoezo verwijtbaar? Er zijn geregeld vreemde fouten in auto's waar te nemen die na een reboot niet meer optreden. Je kunt niet van iedereen verwachten daarmee gelijk naar de garage te gaan. Goed, een rookwalm is wellicht wat anders, maar anderzijds lijkt het mij niet dat een dergelijke deskundigheid (reboot -> klachten weg -> probleem blijft bestaan) van elke rijder verwacht moet worden.
exroosje
Hoezo verwijtbaar? Probleem was toch weg bij een reboot?

Blijft dus nog steeds dat de oorzaak niet bij hem ligt. Alleen is het gebeuren al een tijdje eerder geweest. Kennelijk heeft het akkefietje toen ietsje meer schade opgeleverd dan gedacht.

Bovendien, laten we de wereld niet omdraaien, LM / dealer moet maar aantonen dat de bestuurder nalatig is geweest. En nalatig bedoel ik mbt de oorzaak van het proobleem, niet het er 2 maanden niets mee doen.

Kan me niet zo heel veel voorstellen bij een reboot van een auto (accu los oid? Wie heeft de reboot gedaan?) maar aan het oorspronkelijke probleem kon bestuurder weinig doen idd, dat dit echter niet helemaal goed was had hij ook wel kunnen bedenken en een controle bij de garage was dan ook wel logisch geweest. Door dit na te laten kan het probleem veel groter/onherstelbaar geworden zijn en ik ben niet van mening dat bestuurder daarbij geheel vrij-uit gaat. Daarbij kan het heel goed zo zijn dat LM in het contract heeft opgenomen dat bestuurder naar een dealer MOET gaan, als een probleem zich voordoet of heeft voorgedaan.
den Voetstuk
Inderdaad, hoezo verwijtbaar? Er zijn geregeld vreemde fouten in auto's waar te nemen die na een reboot niet meer optreden. Je kunt niet van iedereen verwachten daarmee gelijk naar de garage te gaan. Goed, een rookwalm is wellicht wat anders, maar anderzijds lijkt het mij niet dat een dergelijke deskundigheid (reboot -> klachten weg -> probleem blijft bestaan) van elke rijder verwacht moet worden.

Klopt en om dat te ondervangen is het heel simpel gemaakt in de contracten: klacht (iedere onregelmatigheid!) > dealer.
R-W
Kan me niet zo heel veel voorstellen bij een reboot van een auto (accu los oid? Wie heeft de reboot gedaan?)

Motor uit gezet, contact volledig onderbroken ff wachten en herstarten maar. Wellicht dat we dit geen reboot moeten noemen maar het lijkt me aardig voor de hand liggen.

Ik ben het er mee eens dat de bestuurder beter direct naar de garage had kunnen gaan. Hier was zeg maar duidelijk iets meer aan de hand dan een klokje wat het ff niet deed. Anderzijds leek alles weer normaal na de herstart en deden zich geen verdere problemen meer voor tot de koppeling het volledig begaf.
Uzzi
Motor uit gezet, contact volledig onderbroken ff wachten en herstarten maar. Wellicht dat we dit geen reboot moeten noemen maar het lijkt me aardig voor de hand liggen.

Ik ben het er mee eens dat de bestuurder beter direct naar de garage had kunnen gaan. Hier was zeg maar duidelijk iets meer aan de hand dan een klokje wat het ff niet deed. Anderzijds leek alles weer normaal na de herstart en deden zich geen verdere problemen meer voor tot de koppeling het volledig begaf.

Nogmaals: de koppeling van de 318d is zelfstellend. Hierdoor is er voor de berijder geen verschil merkbaar als deze slijt.
Als de berijder op het moment had gebeld met de BMW hotline, dan gok ik dat gevraagd was "is er nu nog een probleem of merkt u iets? Nee?? Gewoon doorrijden."
Ik snap het waarom ook wel maar het betreft in dit geval een leaseauto en niet bestuurders eigen auto, dan heb je je aan net wat andere regeltjes te houden dan 'het zal wel goed zijn' of 'ik merk het wel als het weer eens terugkomt' winking smiley
Terence
Uzzi

Nogmaals: de koppeling van de 318d is zelfstellend. Hierdoor is er voor de berijder geen verschil merkbaar als deze slijt.
Als de berijder op het moment had gebeld met de BMW hotline, dan gok ik dat gevraagd was "is er nu nog een probleem of merkt u iets? Nee?? Gewoon doorrijden."

Dan wordt het anders, dan heb je gebeld (al zal de LM daar een afschrift of melding van willen hebben). Nogmaals, het is niet zijn eigen auto, dan heb je niet zoveel zelf te bepalen.
Terence

Gelukkig is de vraag / antwoord stelling dan meestal wel anders, haha! "Is er nog een probleem?" - "Nee" (oid), "Dan wil ik u vriendelijk vragen door te rijden naar uw dealer voor verdere diagnose". Dat is wat hoort namelijk. Er zijn twee soorten diagnoses die gemaakt mogen worden; on the road of local shop. De telefoniste doet eigenlijk enkel doorsturen of informeren smiling smiley

Het kan uiteraard dat jouw ervaring daarin afwijkend is, dit is enkel hoe het protocol hoort te zijn en meestal uitgevoerd gaat worden in dergelijke gevallen. Maar zoals we allemaal weten is wat hoort niet altijd wat is; wie recht toegewezen krijgt heeft nog niet zijn recht verkregen, helaas.

Nogmaals denk ik echt dat dit een garantie kwestie zou moeten zijn, ook al valt de EPV iets te verwijten qua informeren over gebreken in eerdere stadiums. Daar zou redelijkheid toch wel op zijn plaats zijn; hoe wij wensen dat mensen reageren (melding maken), is niet hoe men altijd zal reageren (verward, angst, geen idee hebben wat er gebeurd, opgelucht dat hij/zij alsnog verder kan rijden naar bestemming).

Er zijn veel factoren die spel spelen en daar zal met redelijkheid naar gekeken moeten worden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-04-2012 21:20 door ReneDx.
BMW UK vervangt alles onder garantie. Over de oorzaak laten ze zich verder niet uit. Jammer want ik was er wel benieuwd naar.
Uzzi
BMW UK vervangt alles onder garantie. Over de oorzaak laten ze zich verder niet uit. Jammer want ik was er wel benieuwd naar.

Wat wel suggereert dat er sprake is van een structureel (produktie) probleem...
Uzzi

In ieder geval zoals het hoort! thumbs up
Misschien kom je er nog uit bij de dealer wat het precies was. Een monteur wil soms ook nog wel eens wat zeggen winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep