gas

Gepost door Sven /// 
gas
12-02-2012 21:52
Beste,

ik bezit een Chevrolet Lacetti ( met een 1.4 benzineblokje, 16 klepper), het is een leuke auto, best ruim, snel genoeg etcetc...
Opzich heeft de hele auto maar n probleem, en ik stoor er me nogal aan: Het verbruik. Ik zit geregeld aan +10l/100km wat in mijn ogen echt teveel is voor een auto met een 1.4'tje voorin, 6 jaar oud, die goed onderhouden is...

Nu ben ik me eens 't volgende gaan afvragen: waarom laat ik hem niet ombouwen tot gas?

aangezien ik daar helemaal niets van ken, zou ik graag van jullie de pro's en contra's horen. Is het ook mogelijk om een (belgisch bedrijf) te vermelden die gas-installaties in auto's legt en een richtprijs zou ook leuk zijn.

groeten,
Sven
Re: gas
12-02-2012 21:58
Met alle respect, tot op zekere hoogte bepaal je zelf het verbruik van je auto door je rijstijl; de Lacetti zou toch 1 op 14 moeten halen; vergeet niet dat met dit weer lle auto's meer verbruiken! Niet al teveel toeren maken, dus bijtijds opschakelen zou al verschil kunnen maken.
Re: gas
12-02-2012 23:34
Beste,

7 liter is echt geen haalbaar verbruik met die auto, door de fabrikant wordt al 7.1 liter aangegeven. Het laagst (gemeten) verbruik dat ik heb behaald is 8,9 liter, en dan trek ik echt niet door (+- bij 2500 toeren opschakelen), maar je begrijpt zelf ook wel dat de fut er pas bij 3000 toeren inkomt, bij 120 km/h maakt hij ook 3700 toeren, daar moet je ook naar kijken!

Momenteel rijden we +-10.000 km/jaar, maar dat zouden er binnekort wel eens 3 keer meer kunnen worden, vandaar de redenering.
Re: gas
12-02-2012 23:58
Omdat op spiritmonitor.de maar 2 mensen het bijhouden met jou auto (7.4 en 8.2 l /100 km) even algemeen de 1.4 bij chevrolet tussn 2005 en 2007 genomen:

Min - Gem - Max
6,57 7,65 9,68

1.4 met LPG zit aan:
7,34 8,83 10,39
Re: gas
13-02-2012 08:51
Reken voor je LPG-verbruik op ongeveer 20 25% boven het verbruik op benzine. Dus 10l benzine op 100 km geeft op LPG ongeveer 12l/100km. Inbouw kost hier in NL (bij een goed en vakkundig inbouwbedrijf !) ongeveer 2.000,-, veel verschil met de Belgische situatie zal er niet zijn. Let wel op dat je niet bij een 'prutser' terechtkomt die de inbouw van een gassysteem erbij doet onder het mom van 'how hard can it be!?' Geeft narigheid.

Ik ken de Belgische LPG-prijzen en belastingen niet, dus het volledige sommetje (of je echt voordeliger uit bent en hoe lang het duurt voor je de investering hebt terugverdiend) kan ik niet maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-02-2012 08:52 door j.ko.
Re: gas
13-02-2012 09:15
Quote
j.ko
Reken voor je LPG-verbruik op ongeveer 20 25% boven het verbruik op benzine.

Dat is te negatief. Verschil LPG/benzine is ongeveer 10%. Onze Oc rijdt bv 1 op 11 op gas, tegen 1 op 12 op benzine. Voor onze Cordoba vergelijkbaar, 1 op 11,5 a 1 op 12 op LPG tegen 1 op 13 op benzine. Voor die laatste heb ik heel veel cijfers, aangezien we jarenlang een Toledo op benzine en de Cordoba op gas met dezelfde aandrijflijn naast elkaar gehad hebben. Bij heel lage temperaturen is het LPG gebruik wat hoger, maar een benzinestoker is dan ook zeker niet zuiniger.
Re: gas
13-02-2012 09:18
Quote
s velthuis
Quote
j.ko
Reken voor je LPG-verbruik op ongeveer 20 25% boven het verbruik op benzine.

Dat is te negatief. Verschil LPG/benzine is ongeveer 10%. Onze Oc rijdt bv 1 op 11 op gas, tegen 1 op 12 op benzine. Voor onze Cordoba vergelijkbaar, 1 op 11,5 a 1 op 12 op LPG tegen 1 op 13 op benzine. Voor die laatste heb ik heel veel cijfers, aangezien we jarenlang een Toledo op benzine en de Cordoba op gas met dezelfde aandrijflijn naast elkaar gehad hebben. Bij heel lage temperaturen is het LPG gebruik wat hoger, maar een benzinestoker is dan ook zeker niet zuiniger.
Toch is het ook mijn ervaring. Ik reed met m'n Primera 1:8 op LPG en 1:10 op benzine. Dus precies 25% verschil.
Re: gas
13-02-2012 10:36
Da's inderdaad fors. Is bij onze LPG auto's in de familie (6 stuks, wel alle VAG, veel met vergelijkbare motoren) toch niet zo groot. Spritmonitor geeft ook een wt groter verschil, al zijn er te weinig ervaringen om significant te kunnen zijn.
Re: gas
13-02-2012 10:59
Spritmonitor is ook Duits, daar wordt harder gereden wat tot een hoger verbruik lijdt.
Re: gas
13-02-2012 12:01
Quote
carlover
Ik reed met m'n Primera 1:8 op LPG en 1:10 op benzine. Dus precies 25% verschil.

Uitgangspunt is het verbruik op benzine, dus 20% verschil in jouw voorbeeld.

In mijn ervaring is het ook 15-20% meer verbruik op LPG. Daarnaast is het meerverbruik niet bij elke motor die van benzine naar gas gaat gelijk.
Re: gas
13-02-2012 12:35
Quote
Aero
Spritmonitor is ook Duits, daar wordt harder gereden wat tot een hoger verbruik lijdt.

Hahahahaha, wat een heerlijke aanname grinning smileythumbs up
Re: gas
13-02-2012 12:53
Quote
MikeM
Quote
carlover
Ik reed met m'n Primera 1:8 op LPG en 1:10 op benzine. Dus precies 25% verschil.

Uitgangspunt is het verbruik op benzine, dus 20% verschil in jouw voorbeeld.
Zeker weten?

Op benzine: 10 liter per 100 km
Op gas: 12,5 liter per 100 km

Verschil: 2,5 liter.
2,5 Liter is toch 25% van 10 liter?
Re: gas
13-02-2012 15:46
Quote
carlover
Quote
MikeM
Quote
carlover
Ik reed met m'n Primera 1:8 op LPG en 1:10 op benzine. Dus precies 25% verschil.

Uitgangspunt is het verbruik op benzine, dus 20% verschil in jouw voorbeeld.
Zeker weten?

Op benzine: 10 liter per 100 km
Op gas: 12,5 liter per 100 km

Verschil: 2,5 liter.
2,5 Liter is toch 25% van 10 liter?

Dat zijn andere grootheden dan je in je voorbeeld gebruikte.

Ik kan het niet onder woorden brengen, maar door liters per 100 km te gebruiken krijg je een vervorming van de gegevens die je vergelijkt. Vraagje voor Geelhoed...
Re: gas
13-02-2012 16:22
Quote
MikeM
Quote
carlover
Quote
MikeM
Quote
carlover
Ik reed met m'n Primera 1:8 op LPG en 1:10 op benzine. Dus precies 25% verschil.

Uitgangspunt is het verbruik op benzine, dus 20% verschil in jouw voorbeeld.
Zeker weten?

Op benzine: 10 liter per 100 km
Op gas: 12,5 liter per 100 km

Verschil: 2,5 liter.
2,5 Liter is toch 25% van 10 liter?

Dat zijn andere grootheden dan je in je voorbeeld gebruikte.

Ik kan het niet onder woorden brengen, maar door liters per 100 km te gebruiken krijg je een vervorming van de gegevens die je vergelijkt. Vraagje voor Geelhoed...
Ik weet dat je met 1:10 niet mag rekenen en met 10l/100km wel, maar waarom....geen idee.

Zou deze nog werken?
Re: gas
13-02-2012 19:26
Quote
Terence
Quote
Aero
Spritmonitor is ook Duits, daar wordt harder gereden wat tot een hoger verbruik lijdt.

Hahahahaha, wat een heerlijke aanname grinning smileythumbs up

big smile smiley smileys with beer
Re: gas
13-02-2012 20:09
Quote
carlover
Quote
MikeM

Ik kan het niet onder woorden brengen, maar door liters per 100 km te gebruiken krijg je een vervorming van de gegevens die je vergelijkt. Vraagje voor Geelhoed...
Ik weet dat je met 1:10 niet mag rekenen en met 10l/100km wel, maar waarom....geen idee.

Een poging: je wil een toename in het verbruik weergeven. De eenheid l/100km is een verbruikseenheid. De 1-op-zoveel notatie geeft als je er een eenheid van maakt km/l. Dat is geen verbruikscijfer, maar een actieradius. Dus, ga je met die laatse rekenen, dan geef je geen verbruikstoename, maar een actieradiusafname. Anders gezegd: in de notatie 1:10 geeft de 10 niet het verbruik aan, maar de afstand. De 1 staat in deze notatie voor het verbruik. Dus een meerverbruik van 25% in de 1:10 notatie geeft geen 1:7,5, maar 1,25:10 --> 1:8.

Hoop dat dit duidelijk is. Ik begrijp het wel, maar om het nou duidelijk onder woorden te brengen...
Re: gas
13-02-2012 20:11
Quote
Aero
Quote
Terence
Quote
Aero
Spritmonitor is ook Duits, daar wordt harder gereden wat tot een hoger verbruik lijdt.

Hahahahaha, wat een heerlijke aanname grinning smileythumbs up

big smile smiley smileys with beer

Inmiddels wel wakker? drinking smiley
Re: gas
13-02-2012 20:21
Inbouw LPG G3 4 cyl kost rond de 1450,-Euro zijn veel acties op het internet te vinden

Natuurlijk ga je ook meer belasting betalen en wordt de auto iets zwaarder waardoor je in een hogere schaal terecht kan komen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-02-2012 20:22 door neusje80.
Re: gas
14-02-2012 18:33
Beste,

ik heb er eens over nagedacht, en ik ga geen gas in de wagen leggen, om diverse redenen:
1) de aanschaf vind ik al teveel van het goede ( bijna de helft van de aanschafwaarde van de auto )
2) ik ben volgend jaar waarschijnlijk mijn auto toch weer beu, en dan koop ik een andere (= zonde van de investering )
3) als ik daadwerkelijk +-30.000 tot 40.000 km/jaar ga maken, heb ik met mijn ouders overeengekomen, dat er een andere auto komt ( een zuinige diesel, bv Fiat Punto 1.3, nieuwe Kia Rio...)

verder toch bedankt voor de snelle reacties!
Re: gas
24-02-2012 21:36
Quote
neusje80
Inbouw LPG G3 4 cyl kost rond de 1450,-Euro zijn veel acties op het internet te vinden

Natuurlijk ga je ook meer belasting betalen en wordt de auto iets zwaarder waardoor je in een hogere schaal terecht kan komen

Die prijs van 1450 is dat in Nederland ? in Belgie betaal je rond de 2100 ....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep