VW Polo temperatuurmeter gaat snel omhoog tot 90 graden

Gepost door arjanalkema1985 
Wie kan mij helpen?smiling smiley Ik heb een VW Polo van november 1995. Als ik met de auto aan de rit ga, gaat de temperatuurmeter vrij snel omhoog en blijft staan op 90 graden (ik denk dat het metertje na zo'n twee minuten de 90 graden heeft bereikt). Zoals gezegd gaat het metertje NIET verder dan 90 graden, maar blijft ie daar op staan. M'n kachel wordt wel warm, deze wordt warm zodra de motor warm wordt, hier is dus niets vreemds mee aan de hand. Ik verlies ook geen koelvloeistof, deze blijft mooi op pijl staan.

Ik heb zelf nog niet gekeken wat het eventueel zou kunnen zijn. Zelf denk ik dat er misschien iets is met de sensor (kapot?) of met de thermostaat is? Wat denken jullie? Of is het misschien iets anders volgens jullie? Thermostaat gaat overigens wel open....dus of het daar aan ligt?

Ben zeer benieuwd naar jullie ideeŽn/antwoorden wat het zou kunnen zijn, zodat ik het weer op kan lossen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2011 20:03 door arjanalkema1985.
Wat is vrij snel? 1 minuut, 5 minuten, 10 minuten?
90 graden is zo'n beetje de normale bedrijfstemperatuur, dus als er verder niets ongewoons aan de hand is (temperatuur die snel oploopt bij stationair draaien etc) zou ik me er niet druk om maken. Daarbij is de snelheid waarmee de motor volgens het metertje de bedrijfstemperatuur bereikt afhankelijk van het type auto, en de manier waarop je hem warmrijdt.
@Kreidler: dat weet ik niet precies meer, daar heb ik niet echt op gelet. Maar als ik de auto heb gestart en er mee ga rijden, dan staat het metertje na zo'n twee minuten rijden op 90 graden, verder gaat ie niet.
Heeft met het ontwerp van het blok te maken.
Mijn vorige auto was ook super snel warm daar had ik warme lucht aan het einde van de straat en was naar 1-2 kilometer ook op de 90.
Maar het gaat hier over koelwater temperatuur! niet je blok temperatuur!
Je koelwater blijft in closedloop tot dat de thermostaat opengaat en dan gaat het ook door de radiator stromen in plaats van alleen door het blok.
Z'on auto wil ik ook, na 2 minuten lekkere warme lucht in de wintermaanden
Is helemaal normaal, doet mijn auto al 16 jaar zo. Jouw thermometer wordt niet rechtstreeks aangestuurd door de temperatuurzender, maar via de ECU. Die filtert het sensorsignaal. 90 graden is een normale bedrijfstemperatuur, alles wat daar vlak omheen ligt, wordt ook als zodanig weergegeven. De modernere VW's werken hetzelfde, als je daar de laptop met VAGcom aan het boordnet hangt, kun je de echte temperatuur aflezen. Dan zie je ook dat bij opwarmen de motortemperatuur wat trager oploopt dan de wijzer je wil doen geloven. Dat de auto zo snel warm wordt, is voor oudere auto's niet zo vreemd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep