Extra kortsluitingbeveiliging (tussen accu en auto)
 | Mijn kameraad heeft een oldtimer uit 1964. Nu zijn al de componenten in zijn auto natuurlijk beveiligd met zekeringen e.d. maar na zoveel jaar zijn de bedrading en zekeringen een beetje crappy geworden.
Bestaat er zoiets als een kortsluitingsbeveiliging tussen accu en de accupolen?
Het gaat voornamelijk om een beveiliging tegen kortsluiting wanneer de auto uitgeschakeld is. (wanneer hij dus geen zicht heeft op de auto)
Is zoiets niet makkelijk te realiseren?
Kan je een zekering tussen de accu en accupolen plaatsen, bijvoorbeeld van 5 ampere, die geactiveerd wordt bij afschakeling van contact? (Als contact ingeschakeld wordt moet de 5a zekering uiteraard omzeild worden.) Als er bij uitgeschakelde auto een kortsluiting ontstaat zal de 5a zekering doorslaan waardoor de stroomtoevoer naar de auto onderbroken wordt. Onder normale omstandigheden zal de zekering heel blijven omdat de stroom die een uitgeschakelde auto verbruikt misschien 40ma is ofzo?
Ik denk nu ff heel simpel hoor, als mijn theorie niet klopt of er betere ideeen zijn hoor ik het graag.
Ik heb wel dit product gevonden, maar weet niet of dit nuttig is om te gebruiken in de situatie zoals ik die omschrijf: [www.smartfuse.eu]
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2011 20:59 door Djurre1980.
|
 | En een 50A zekering? Of 300A als je de draad naar het startrelais ook wil zekeren?

(Ik zou zelf de accu loshalen en in de schuur aan de druppellader leggen, dat scheelt in de levensduur van de accu)
|
 | Ik zie op zo'n auto wel eens zo'n hoofdstroomachakelaar zoals die ook in de racerij worden gebruikt. Als je die een beetje handig ergens onder het dashboard wegmoffeld ook meteen een goede diefstalbeveiliging.
Groetjes, Jan
|
 | Het gaat er met name om dat de bedrading en apparatuur in de auto niet voor problemen kan zorgen, vandaar de zekering tussen accu en accupolen (geplaatst voor alle bedrading en componenten die voor problemen zouden kunnen zorgen) Omdat sommige bedrading (van radio bijvoorbeeld) op 5a afgezekerd is wil ik de zekering zo laag mogelijk maken zodat ook de dunnere bedrading beveiligd is.
Vandaar mijn theorie dat een auto die uit is in principe op een enkele 5a zekering beveiligd zou moeten kunnen worden.
Maar nogmaals, ben een leek op dit gebied 
Een eis is wel (wil dergelijke beveiliging ook op modernere auto's installeren) dat de accu niet geheel afgekoppeld wordt.
Bedankt voor je tips, accu afkoppelen doet hij in ieder geval als hij in de winterstalling staat.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2011 21:35 door Djurre1980.
|
 | Je kunt toch een zekering parallel over zo'n schakelaar zetten waar Janneman het al over had?
Schakelaar op "uit" zekert de auto op 5A Schakelaar op "aan" bypassed de zekering
Gebruik wel een automatische zekering, voorkomt ergernis als je een keer de schakelaar vergeten bent om te zetten.
|
 | Zoiets als jij beschrijft toetsje zoek ik dus 
Ik wil het dan alleen zo hebben dat e.e.a op contact aan en uitgeschakeld wordt (zodat ik ook geen schakelaar kan vergeten om te zetten)
Ik heb alleen geen idee hoe zoiets te fabriceren.
Ook kan ik me niet voorstellen dat zoiets niet kant en klaar te koop is in de winkel?
|
 | Dan zou je in plaats van een schakelaar een relais moeten gebruiken zoals deze:
[www.advitek.nl]
Nadeel: - Prijs (86 euro) - Vraag mij af of de accu voldoende vermogen kan leveren om het relais aangetrokken te houden tijdens het starten
|
 | Is het voldoende om de zekering alleen te bypassen? De weerstand van de zekering en de schakelaar zullen in de orde van de 0 Ohm liggen. Met een parallelschakeling is de kans op een te hoge stroom door de zekering te hoog. Met een serieweerstand achter de zekering los je dat op, maar dan is de boordspanning lager dan 12V. De schakeling moet dus eigenlijk zo zijn dat bij het inschakelen van de schakelaar, de zekering wordt uitgeschakeld. Een meerpolig relais is dan wel makkelijker. De beste optie is om een driepolige schakelaar te hebben, alleen weet ik niet of je die ook hebt voor grote stroomsterktes. Dan schakel je niet tussen aan en uit, maar met of zonder 5A zekering.
|
 | Precies.
Als je de auto op contact (acc) zet loopt de stroom rechtstreeks vanaf de accu naar de auto. Als je de auto van contact af zet loopt de stroom van de accu door de 5a zekering naar de auto.
Zo is de totale kabelboom dus beschermt via de 5a zekering als de auto uit is. Moet voldoende zijn om crappy bekabeling tegen kortsluiting te beschermen. (OK alles is relatief, maar een 5a zekering is zo doorgebrand, en vaak eerder dan de bedrading)
Het kastje met de 5a zekering kan dus via een acc draad aangestuurd worden, stroom op kastje, 5a zekering wordt omzeild, stroom van kastje af, 5a zekering geactiveerd.
Haha, ik verzin nu echt wat hoor, of het te realiseren valt?? geen idee.
Jullie hebben ook goede ideeen zie ik al wel.
|
 | Is de Battery brain niet wat voor je?
|
 | Janneman bedoelt deze:
 Klikkerdeklik.
De rode vlag is los, je kan deze uitnemen als het contact niet aan staat.
P.s. Natuurlijk de bedrading van en naar deze schakelaar wel 100% veilig in elkaar bakken. Je werkt ongezekerd met een stroombron die zeer hoge stroomsterktes aankan.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-09-2011 08:50 door rke.
|
 | Quote rke
Janneman bedoelt deze:  Klikkerdeklik. De rode vlag is los, je kan deze uitnemen als het contact niet aan staat. P.s. Natuurlijk de bedrading van en naar deze schakelaar wel 100% veilig in elkaar bakken. Je werkt ongezekerd met een stroombron die zeer hoge stroomsterktes aankan.
Dit is echt verreweg het meest verstandige wat je kunt doen. Grote zware zekeringen laten meer dan genoeg stroom door om op 1 circuit brand te kunnen laten ontstaan. Bovendien sluit je lekstromen die de accu leegtrekken uit.
|
 | Quote s velthuis
Is het voldoende om de zekering alleen te bypassen? De weerstand van de zekering en de schakelaar zullen in de orde van de 0 Ohm liggen. Met een parallelschakeling is de kans op een te hoge stroom door de zekering te hoog. Met een serieweerstand achter de zekering los je dat op, maar dan is de boordspanning lager dan 12V. De schakeling moet dus eigenlijk zo zijn dat bij het inschakelen van de schakelaar, de zekering wordt uitgeschakeld. Een meerpolig relais is dan wel makkelijker. De beste optie is om een driepolige schakelaar te hebben, alleen weet ik niet of je die ook hebt voor grote stroomsterktes. Dan schakel je niet tussen aan en uit, maar met of zonder 5A zekering.
Dat is wel een goede ja. In plaats van een zekering kan je ook een PTC zekering gebruiken, hiervan neemt de weerstand in rap tempo toe naarmate er meer stroom doorheen loopt. Dan zit je altijd veilig.
|
|