moeren vijfde versnelling Ritmo loskrijgen

Gepost door yesse 
Hallo allemaal,

Vanochtend ben ik vol goede moed begonnen met het vervangen van de tandwielen van de vijfde versnelling van mijn Bertone Ritmo. Deze schiet er tijdens het rijden steeds spontaan uit. Alles verliep voorspoedig; de vijfde versnelling zit achter een apart dekseltje omdat het in principe een 4-bak is met een extra versnelling.

Maar, ik krijg de moeren waarmee het aandrijftandwiel en het vijfde versnellingstandwiel vast zitten, niet los. De schakelvork en schakelmof heb ik wel kunnen uitnemen. Het volgende is het probleem: Als ik de bak in een willekeurige versnelling zet en aan de moeren draai, draait de hele bak, en het wiel, mee. Als ik hem in zijn achteruit zet, gebeurt dit niet, maar dan komen de moeren ook niet los.

Inmiddels ben ik niet meer bij de auto en heb de Haynes-manual eens opengeslagen ( die had ik stom genoeg niet bij me ) en daarin hebben ze het over de bak in twee versnellingen zetten. Maar gaat het dan wel werken? De bak draaide in de achteruit ook al niet mee nl.

Kortom: kan iemand mij uitleggen WAAROM dit wel zou moeten werken? Mijn technisch inzicht is helaas niet eindeloos en ik begrijp amper hoe een versnellingsbak wél werkt, laat staan als hij níét werkt. winking smiley

Ik ga me er vanavond weer over buigen, maar tot dan moet ik mijn eigen gemoedsrust even bewaren. Ik heb er een ontzettende hekel aan als je aan een bepaalde sleutelklus begint, en het lukt niet. :'(
Als je hem in 2 versnellingen tegelijk zet, dan werken de bewegingen van de torenas en de hoofdas elkaar tegen. Dan zou je een moer goed los kunnen krijgen.
moeren al los?
Weet je het aanhaal moment?
Zet je momentsleutel iets hoger. Het kan ook zijn dan de moeren los gaan, door ze vast te draaien. Schroefdraad is andersom, als je begrijpt wat ik bedoel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep