Prijsverschil motorolie 10W-40

Gepost door G V 
Ik kocht onlangs bij Esso shop Vika in Wezep 5 liter motorolie 10W-40 Mobil Super 2000 semi-synthetisch voor €79 !!!!
Dat is dus bijna €16 per liter!
Omdat ik haast had, heb ik niet op de prijs gelet. (Deze prijs stond ook niet vermeld op de bus of het schap in de Esso shop Vika)
Later besefte ik pas dat het toch wel erg veel geld was.
Navraag bij Vika gedaan of ze wellicht een fout hadden gemaakt met de afrekening, maar helaas.
Een bijna triomfantelijk antwoord van de medewerker: "ja, olie is duur meneer"
Daar kom ik dan mooi te laat achter. Want ik had net de bus open gemaakt.

Vandaag was ik bij de Action in Heerde en zie daar 4 liter motorolie semi-synthetisch 10W-40 van het merk Techno voor €9,50
Dat is dus €2,4 per liter

Specificaties:
Mobil = SAE: 10W/40 API SL MB 229.1 VW 501.01/505.00 ACEA:A3/B3
Techno = SAE: 10W/40 API SL/CF Daimler Benz 229.1 VW 500.00/505.00 ACEA:A3/B3

Wat is in nu in vredesnaam het verschil in kwaliteit van de olie?
Hoe kan het toch zo zijn dat er per liter €13.60 verschil zit in prijs?
Groot verschil, maar niet verbazingwekkend. Een tankstation is nu eenmaal geen goedkope winkel. Een zak chips of fles frisdrank kost er ook meer dan in de supermarkt. Je koopt daar producten omdat je ze direct/onderweg wilt gebruiken of omdat je er 'toevallig toch bent' doordat je moet tanken. Daarnaast is Total een duurder (A-)merk.
Beste 'Karmann'. Ik ga naar een supermarkt voor boodschappen en ga naar een tankstation voor benzine en olie.
Ik erger me dood aan die lui die voor zakjes chips en cola voor me in de rij staan bij de kassa.

Het gaat trouwens om Mobil olie en niet om Total. Wel even goed lezen. En een verschil van 560% vind ik niet acceptabel, ik noem het afzetterij. Dezelfde Mobil olie vind ik (achteraf) elders voor €35



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2011 18:57 door G V.
Mijn vraag is, wat is nu het verschil in kwaliteit van de olie als de specs nagenoeg hetzelfde zijn?
Volgens mij is elke olie geschikt, mits deze voldoet aan de eisen van de fabrikant. Er zit dus een excessief hoge marge op voor de fabrikant.
Dit wordt weer een eindeloze discussie. Kort gezegd, als de specificaties voldoen aan wat de fabrikant voorschrijft dan zit je in principe goed. Duurdere olie zou volgens sommigen betere "dopes" bevatten waardoor de motor schoner, zuiniger en slijtvaster zou zijn. Mijn broer heeft ondertussen bijna 400.000km op de teller staan (LPG), hij gebruikt uitsluitend olie van de Cranenbroek voor +/- 11 euro per 5 liter. Trek je conclusie.

Ik heb er nu zelf ook 5W40 van de Action inzitten voor 4 euro per liter. Voor het prijsverschil vervang ik de olie wel een keer vaker.
Iedereen weet toch wel dat alle producten in een tankshop schreeuwend duur zijn. Wat mij altijd opvalt is wat een geld ze durven te vragen voor een blikje Redbull.

Ik heb lang geleden eens een keer zonder benzine gestaan en naar een Shell gelopen voor een Jerrycannetje benzine, de prijs voor die jerrycan was ook niet mals. Maarja je hebt geen keus dus koopt het toch wel.
Quote
G V
Mijn vraag is, wat is nu het verschil in kwaliteit van de olie als de specs nagenoeg hetzelfde zijn?

Ten eerste is de vraag of dat de fabrikant van de olie denkt dat zijn olie die specs heeft of dat dit onafhankelijk is vastgesteld. Ten tweede is de vraag of dat die specs 5000km geldig zijn of 20.000km. M.a.w. hoeveel dopes zitten erin en hoe snel zijn ze uitgewerkt?
Quote
HDI110
Quote
G V
Mijn vraag is, wat is nu het verschil in kwaliteit van de olie als de specs nagenoeg hetzelfde zijn?

Ten eerste is de vraag of dat de fabrikant van de olie denkt dat zijn olie die specs heeft of dat dit onafhankelijk is vastgesteld. Ten tweede is de vraag of dat die specs 5000km geldig zijn of 20.000km. M.a.w. hoeveel dopes zitten erin en hoe snel zijn ze uitgewerkt?

Dat zijn 2 vragen op 1 vraag.nut smiley
Quote
G V
Beste 'Karmann'. Ik ga naar een supermarkt voor boodschappen en ga naar een tankstation voor benzine en olie.
Ik erger me dood aan die lui die voor zakjes chips en cola voor me in de rij staan bij de kassa.

Het gaat trouwens om Mobil olie en niet om Total. Wel even goed lezen. En een verschil van 560% vind ik niet acceptabel, ik noem het afzetterij. Dezelfde Mobil olie vind ik (achteraf) elders voor €35
Mobil/Total, what's in a name? smiling smiley
Voortaan dus maar alleen naar het tankstation voor benzine?

Het verschil is overigens geen 560%, je betaald naar eigen zeggen elders €35,- voor dezelfde olie. Iets meer dan het dubbele dus. Een zak chips kost er ook het dubbele, en vergelijk je dat met een budgetmerk misschien wel het tiendubbele. In de AH to go of avondwinkel betaal je ook meer. Om dat nou afzetterij te noemen.
Quote
Karmann.
Quote
G V
Beste 'Karmann'. Ik ga naar een supermarkt voor boodschappen en ga naar een tankstation voor benzine en olie.
Ik erger me dood aan die lui die voor zakjes chips en cola voor me in de rij staan bij de kassa.

Het gaat trouwens om Mobil olie en niet om Total. Wel even goed lezen. En een verschil van 560% vind ik niet acceptabel, ik noem het afzetterij. Dezelfde Mobil olie vind ik (achteraf) elders voor €35
Mobil/Total, what's in a name? smiling smiley
Voortaan dus maar alleen naar het tankstation voor benzine?

Het verschil is overigens geen 560%, je betaald naar eigen zeggen elders €35,- voor dezelfde olie. Iets meer dan het dubbele dus. Een zak chips kost er ook het dubbele, en vergelijk je dat met een budgetmerk misschien wel het tiendubbele. In de AH to go of avondwinkel betaal je ook meer. Om dat nou afzetterij te noemen.

Ik moet die "goedkope" van €35 al weer herzien. Van forumlid "stefan740" de gouden tip www.shop.oil-center.de bezocht.
Hier kost de olie €22 thumbs up Dat is toch wel weer een verschil van €57
Hoe kun je ("Karmann"winking smiley dit verschil toch proberen goed te blijven praten?
De 560% is trouwens tov van het goedkope merk.

Hoe het ook zij, ik blijf het van Vika (Esso tankstation midden in dorp Wezep) pure geldklopperij vinden. Basta! angry smily
Quote
G V
Hoe het ook zij, ik blijf het van Vika (Esso tankstation midden in dorp Wezep) pure geldklopperij vinden. Basta! angry smily

De mensen uit Wezep hebben gewoon niet zo veel moeite om zulke bedragen voor een flesje olie neer te tellen. Ik heb er zelf 17 jaar gewoond, nooit olie daar gekocht trouwens. Wel lekkere ijsjes!

On-topic: Je kan het geldklopperij vinden, maar dat is toch 100% je eigen schuld. Als je 80 euro afrekent en je trekt zonder nadenken de fles open, dan vraag je er om.
Quote
Ton.
Quote
G V
Hoe het ook zij, ik blijf het van Vika (Esso tankstation midden in dorp Wezep) pure geldklopperij vinden. Basta! angry smily

De mensen uit Wezep hebben gewoon niet zo veel moeite om zulke bedragen voor een flesje olie neer te tellen. Ik heb er zelf 17 jaar gewoond, nooit olie daar gekocht trouwens. Wel lekkere ijsjes!

On-topic: Je kan het geldklopperij vinden, maar dat is toch 100% je eigen schuld. Als je 80 euro afrekent en je trekt zonder nadenken de fles open, dan vraag je er om.

Helemaal gelijk, inderdaad m'n eigen schuld. Maar ik haalde de olie op (met) voor een hoogbejaarde persoon die ik hielp met z'n auto. Hij heeft het betaald. Dat maakt het juist zo zuur. confused smiley
Zeker zuur, maar je kan er Vika niet de schuld van geven.
Quote
Ton.
Zeker zuur, maar je kan er Vika niet de schuld van geven.

Vika vraagt gewoon absurde bedragen voor de olie. Het valt me trouwens wel op dat er wel erg veel mensen het voor Vika opnemen.... eye rolling smiley
Het lijkt wel of ze iets met dit bedrijf te maken hebben smileys with beer

Ik heb m'n lesje wel geleerd crying smilie
Wat mij betreft slotje op dit topic
Ik heb niets met Vika te maken, behalve dat ik lang in Wezep heb gewoond.
Quote
Ton.
Ik heb niets met Vika te maken, behalve dat ik lang in Wezep heb gewoond.

Dat kun je dan beter zo houden. Scheelt je een boel geld big smile smiley
@ G V; Heb je bij die €22,- de verzendkosten uit Duitsland ook meegerekend? eye rolling smiley

Er zijn zoveel producten die in een webshop goedkoper zijn dan in de winkel, de vraag is of je zin en tijd hebt om op een pakketje te gaan zitten wachten. Als je de olie direct nodig hebt, zou ik niet klagen over die paar euro.
Je hebt gelijk, er komt nog inderdaad nog €11 verzendkosten bij. Maar dan nog is het verschil exorbitant.
Voor jou is het wellicht een peule(ver)schilletje, voor mij niet.
Als specialist van Volvo 'Katterug' en Karmann Ghia zul je toch ook af en toe een druppel olie nodig hebben. Dus wat is je reden steeds maar te reageren? Wie help je daarmee?

Ik meen dat dit forum er juist voor bedoeld is om misstanden aan de kaak te stellen en elkaar van nuttige info te voorzien.
Het gaat me met name om een antwoord of goedkope olie slechter is of niet dan 'A' merk olie met gelijke specificaties.

Dus aub, laten we het bij het onderwerp houden.
Ik heb voor de Golf 10W40 olie van de Gamma. Voor m'n scooter heb ik 10W40 olie bij de Action gekocht. Zowel de Golf als de scooter doen het prima.
Quote
T V R
Je hebt gelijk, er komt nog inderdaad nog €11 verzendkosten bij. Maar dan nog is het verschil exorbitant.
Voor jou is het wellicht een peule(ver)schilletje, voor mij niet.
Als specialist van Volvo 'Katterug' en Karmann Ghia zul je toch ook af en toe een druppel olie nodig hebben. Dus wat is je reden steeds maar te reageren? Wie help je daarmee?

Ik meen dat dit forum er juist voor bedoeld is om misstanden aan de kaak te stellen en elkaar van nuttige info te voorzien.
Het gaat me met name om een antwoord of goedkope olie slechter is of niet dan 'A' merk olie met gelijke specificaties.

Dus aub, laten we het bij het onderwerp houden.
Het onderwerp is volgens de topictitel het prijsverschil. Verder reageer ik gewoon op jouw reactie op mijn reactie. Prima om misstanden aan de kaak te stellen, maar dit forum staat ook open voor discussie.

Overigens, door het prijsverschil te verklaren dacht ik tegelijkertijd wel duidelijk te maken dat er weinig tot geen verschil in kwaliteit zit. Het verschil bij olie zit vooral in de viscositeit en of je minerale of (semi)synthetische olie neemt. Dat is in dit geval bij beide hetzelfde, dus ik zou persoonlijk gewoon de goedkoopste nemen. Want voor de duidelijkheid; ik koop mijn olie dus niet bij het tankstation (tenzij ik het onderweg onverwacht nodig heb).
smileys with beer
Quote
Karmann.
Quote
T V R
Je hebt gelijk, er komt nog inderdaad nog €11 verzendkosten bij. Maar dan nog is het verschil exorbitant.
Voor jou is het wellicht een peule(ver)schilletje, voor mij niet.
Als specialist van Volvo 'Katterug' en Karmann Ghia zul je toch ook af en toe een druppel olie nodig hebben. Dus wat is je reden steeds maar te reageren? Wie help je daarmee?

Ik meen dat dit forum er juist voor bedoeld is om misstanden aan de kaak te stellen en elkaar van nuttige info te voorzien.
Het gaat me met name om een antwoord of goedkope olie slechter is of niet dan 'A' merk olie met gelijke specificaties.

Dus aub, laten we het bij het onderwerp houden.
Het onderwerp is volgens de topictitel het prijsverschil. Verder reageer ik gewoon op jouw reactie op mijn reactie. Prima om misstanden aan de kaak te stellen, maar dit forum staat ook open voor discussie.

Overigens, door het prijsverschil te verklaren dacht ik tegelijkertijd wel duidelijk te maken dat er weinig tot geen verschil in kwaliteit zit. Het verschil bij olie zit vooral in de viscositeit en of je minerale of (semi)synthetische olie neemt. Dat is in dit geval bij beide hetzelfde, dus ik zou persoonlijk gewoon de goedkoopste nemen. Want voor de duidelijkheid; ik koop mijn olie dus niet bij het tankstation (tenzij ik het onderweg onverwacht nodig heb).

smileys with beer thumbs up
Vwb kwaliteitsverschil mag je het forum doorspitten, is al (veel) vaker aan de orde gekomen (evenals wel/niet aan oliewissel doen, de intervallen aanhouden enz.).
Vwb het (enorme) prijsverschil, een tankstation in het algemeen, en dus niet zoals jij doet voorkomen alleen de Esso in Wezep, maakt gebruik (of misbruik als je wil) van het feit dat je op dat moment iets nodig hebt, of dat nu olie, Red Bull, een broodje of een porno-dvd is. Daarnaast is Mobil een A-merk olie, die zal ook ergens ander duurder zijn dan een budget- of eigen merk olie en ja, bij de Esso, Shell, Texaco, BP enz nog duurder winking smiley
Vind overigens dat je best je toon tegen medeforummers een beetje kan matigen...
Te duur: Dealer, Tankstation Esso, Texaco, Mobil
Duur: Tankstation Shell, Total
Gemiddeld: Autoshop, witte pomp
Goedkoop: Supermarkt, Bouwmarkt
Heel goedkoop: Kruitvat, Aldi, Lidl

Wat de basis olieprodukten is er nauwelijks kwaliteitsverschil. Maar de A-merken hebben ook een 'premium' produktlijn (nog duurder) die beter is dan de basis smeermiddelen.

Het geeft sommige mensen een goed gevoel om dure olie te gebruiken, moeten ze dan vooral blijven doen.
Voor ons gewone stervelingen is de gewone motorolie (of desnoods de betere 'diesel' motorolie) echt ruim voldoende. Het is belangrijker om bijvoorbeeld niet met een koude motor te scheuren.
Quote
Lucas28
Voor ons gewone stervelingen is de gewone motorolie (of desnoods de betere 'diesel' motorolie) echt ruim voldoende.

Dit is echt gewoon pertinent niet waar. Motorolie is een essentieel constructie onderdeel van de motor. Dat een 1.9TDI motor 300Nm tevoorschijn tovert of een 1.2 TSI blokje 105 pk levert en dat van beide de motorolie zomaar 30.000km of twee jaar meegaat, dat vergt een olie met bepaalde minimum specificaties. De combinatie van prestaties, service interval, oliedruk, lagergrootte en materiaal, cilinder honen, compressie en olieschraapveren en uiteindelijk de motorolie moet kloppen. Wijk je daar van af dan heb je in het gunstigste geval verminderde prestaties, in een ongunstig geval verhoogde slijtage, en in het ernstigste geval een vastloper. Voor diesels met roetfilter is een speciale olie vereist met een laag as getal. As komt vrij bij het deel van de motorolie dat verbruikt wordt. As verstopt het roetfilter en is er dmv regeneratie niet uit te krijgen. Gevolg: capaciteit van het filter neemt af. (olie is veelal herkenbaar aan de aanduiding Low SAPS)

Dat de verschillende distributiekanalen een verschillende marge hanteren is hun goed recht. Daarmee is prijs, als zo vaak, ook niet de bepalende factor voor wat betreft kwaliteit. Voor mij maakt het essentieel verschil of dat een olie is goedgekeurd door de autofabrikant of dat de oliefabrikant zegt dat zijn olie bepaalde specificaties heeft of erger nog dat de oliefabrikant zegt bepaalde specificaties na te streven. Alleen als je een olie pakt die goedgekeurd is door een autofabrikant (en het geen namaakrommel is) weet je zeker dat de olie uitvoerig getest is en OK is. Bij gebrek aan die goedkeuring blijft over de onafhankelijke test van bijvoorbeeld de API organisatie:

[www.api.org]

Deze certificeringen zijn niet goedkoop en mede daarom is gecertificeerde olie ook duurder.

De goedkope en heel goedkope olie is meer geschikt voor auto's tot ergens in de jaren 80. Die specificaties van toen halen die goedkope olieen nu wel en de verversingsinterval lag toen veelal ook maar op 7.500 of 10.000 of hooguit 15.000km.
Toch blijkt de olie van ts dezelfde specificaties te hebben als de budgetolie. Maar als je een recente auto hebt met een 'speciale' motor zal ik zeker niet op de olie beknibbelen. Oudere auto's met een simpele motor zijn met goedkope olie dik tevreden.
Quote
Mechanix
Toch blijkt de olie van ts dezelfde specificaties te hebben als de budgetolie. Maar als je een recente auto hebt met een 'speciale' motor zal ik zeker niet op de olie beknibbelen. Oudere auto's met een simpele motor zijn met goedkope olie dik tevreden.


Ja het staat er allemaal op:


Geloof je ook in de Telsell producten als MotorUp en Dura Lube?

En kijk hier eens wat die VW specs betekenen en lees ook vooral welke andere specs er zijn voor de context:

[www.oilspecifications.org]

500.00 en 505.00 zijn de meest laagwaardige specs die VW sinds 2000 geeist heeft. En nergens staat op de verpakking dat de specs onafhankelijk zijn vastgesteld, dus misschien halen ze zelfs dat nog niet eens.
Quote
HDI110
Quote
Mechanix
Toch blijkt de olie van ts dezelfde specificaties te hebben als de budgetolie. Maar als je een recente auto hebt met een 'speciale' motor zal ik zeker niet op de olie beknibbelen. Oudere auto's met een simpele motor zijn met goedkope olie dik tevreden.


Ja het staat er allemaal op:


Geloof je ook in de Telsell producten als MotorUp en Dura Lube?

En kijk hier eens wat die VW specs betekenen en lees ook vooral welke andere specs er zijn voor de context:

[www.oilspecifications.org]

500.00 en 505.00 zijn de meest laagwaardige specs die VW sinds 2000 geeist heeft. En .


Nogmaals:

Mobil = SAE: 10W/40 API SL MB 229.1 VW 501.01/505.00 ACEA:A3/B3
Techno = SAE: 10W/40 API SL/CF Daimler Benz 229.1 VW 500.00/505.00 ACEA:A3/B3

De vergelijking met de Tells Sell spullen vind ik niet helemaal terecht.
Inderdaad op de Mobil verpakking staat ook nergens dat de specs onafhankelijk zijn vastgesteld, dus misschien halen ze zelfs dat nog niet eens.

VW 500.00
Volkswagen specificatie voor multigrade motoroliën voor benzinemotoren met SAE 5W-X/10W-X viscositeit. Dit is een "oude" olie-specificatie en is van toepassing op motoren gebouwd voor modeljaar 2000 (tot en met augustus 1999). Oliën met een goedkeuring gemaakt na maart 1997 werd een alternatief gegeven, later VW specificatie.

VW 501.01
Conventionele motor oliën die geschikt zijn voor een aantal VW-motoren gebouwd voor MY 2000. Dit is een "oude" olie-specificatie en is van toepassing op motoren gebouwd voor modeljaar 2000 (tot en met augustus 1999). Oliën met een goedkeuring gemaakt na maart 1997 werd een alternatief gegeven, later VW specificatie.

Conclusie: die Mobil met spec VW 501.01 is niet nieuwer dan die Techno met VW 500.00



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2011 19:07 door T V R.
Quote
T V R

....
Inderdaad op de Mobil verpakking staat ook nergens dat de specs onafhankelijk zijn vastgesteld, dus misschien halen ze zelfs dat nog niet eens.
....

Conclusie: die Mobil met spec VW 501.01 is niet nieuwer dan die Techno met VW 500.00


De Mobil olie is inderdaad ook een oude specificatie.

De verpakking van de Mobil olie ken ik niet. Maar hier staan de specs:

[www.mobil.com]

"Mobil Super 2000 X1 is goedgekeurd door de volgende fabrikanten: VW 501 01 / 505 00 MB-Approval 229.1"

En dat is je zekerheid.

Het verschil tussen 500.00 en 501.01 betreft mogelijk alleen de viscositeit klasse.
Quote
HDI110

Geloof je ook in de Telsell producten als MotorUp en Dura Lube?

En kijk hier eens wat die VW specs betekenen en lees ook vooral welke andere specs er zijn voor de context:

[www.oilspecifications.org]

500.00 en 505.00 zijn de meest laagwaardige specs die VW sinds 2000 geeist heeft. En nergens staat op de verpakking dat de specs onafhankelijk zijn vastgesteld, dus misschien halen ze zelfs dat nog niet eens.

Dat verhaal kun je dus ook omdraaien. Als de goedkope merken het er ten onrechte opzetten, kan dat ook gewoon betekenen dat de dure merken dat ook doen en je dus dubbel genaaid wordt. Als je niet aankunt van de markeringen op de fles, dan zijn ze allemaal even loos, of het nou om dure of goedkope olie gaat. Dan kun je dus beter de goedkope nemen. Dan betaal je in elk geval niet voor de naam. Certificering zal best duur zijn, commercie is nog véél duurder. Olie van een fabrikant die zijn naam ook op een F1 bolide en een circuit-boarding afdrukt zal inderdaad duurder zijn dan mijn Cranenbroek flesje met alle keurmerken, inclusief API.
Overigens: sinds ik onze Octavia van de peperdure synthetische dealerolie af heb (a 15 euro per liter!) en ook daar overgestapt ben op gewone beurtjes met mijn 10W40 olie van 9 euro per 5 liter, is het olieverbruik gedaald van 1 op 1500 naar 1 op 15000 (geen typefout!), heb ik geen roetende uitlaat meer, blijft de lambdasonde wel schoon en heel en is het gasverbruik als gevolg daarvan niet meer 1 op 8,5, maar 1 op 11,5. Dus ja, olie is inderdaad wel belangrijk...
Quote
s velthuis
Quote
HDI110

Geloof je ook in de Telsell producten als MotorUp en Dura Lube?

En kijk hier eens wat die VW specs betekenen en lees ook vooral welke andere specs er zijn voor de context:

[www.oilspecifications.org]

500.00 en 505.00 zijn de meest laagwaardige specs die VW sinds 2000 geeist heeft. En nergens staat op de verpakking dat de specs onafhankelijk zijn vastgesteld, dus misschien halen ze zelfs dat nog niet eens.

Dat verhaal kun je dus ook omdraaien. Als de goedkope merken het er ten onrechte opzetten, kan dat ook gewoon betekenen dat de dure merken dat ook doen en je dus dubbel genaaid wordt. Als je niet aankunt van de markeringen op de fles, dan zijn ze allemaal even loos, of het nou om dure of goedkope olie gaat. Dan kun je dus beter de goedkope nemen. Dan betaal je in elk geval niet voor de naam. Certificering zal best duur zijn, commercie is nog véél duurder. Olie van een fabrikant die zijn naam ook op een F1 bolide en een circuit-boarding afdrukt zal inderdaad duurder zijn dan mijn Cranenbroek flesje met alle keurmerken, inclusief API.

In een eerdere link liet ik al zien welke logo's een olieleverancier mag hanteren als de API specificaties van de olie officieel zijn vastgelegd.

Bij de specificaties van bijvoorbeeld deze olie [www.mobiloil.com] zie je dat Mobil deels de specificaties officieel heeft laten vaststellen en deels claimt via eigen zeggen. Daar zijn ze m.i. eerlijk in.
De Cranenbroek olie is misschien ook wel een officieel gecertificeerde olie, dat weet ik niet. Het kan ook een afgekeurde batch van een merkfabrikant zijn die de specificaties net niet haalt. Hoeft ook niet altijd erg te zijn.
Quote
s velthuis
Overigens: sinds ik onze Octavia van de peperdure synthetische dealerolie af heb (a 15 euro per liter!) en ook daar overgestapt ben op gewone beurtjes met mijn 10W40 olie van 9 euro per 5 liter, is het olieverbruik gedaald van 1 op 1500 naar 1 op 15000 (geen typefout!), heb ik geen roetende uitlaat meer, blijft de lambdasonde wel schoon en heel en is het gasverbruik als gevolg daarvan niet meer 1 op 8,5, maar 1 op 11,5. Dus ja, olie is inderdaad wel belangrijk...

Dat de 5w30 VW504.00/507.00 niet voor elke VAG auto even geschikt is toon je hiermee inderdaad duidelijk aan. Te dun en teveel reinigende eigenschappen. Bovendien vervuilt een LPG motor niet zo hard van binnen, dus een normalere olie blijft ook nog eens langer effectief.

Mijn wagen (turbo + directe benzine injectie) draait wel op die dure olie en heeft een olieverbruik van 1 liter op 12000km. Dat is dan weer niet zo heel slecht.
Quote
HDI110
Quote
Mechanix
Toch blijkt de olie van ts dezelfde specificaties te hebben als de budgetolie. Maar als je een recente auto hebt met een 'speciale' motor zal ik zeker niet op de olie beknibbelen. Oudere auto's met een simpele motor zijn met goedkope olie dik tevreden.


Geloof je ook in de Telsell producten als MotorUp en Dura Lube?

En kijk hier eens wat die VW specs betekenen en lees ook vooral welke andere specs er zijn voor de context:

[www.oilspecifications.org]

500.00 en 505.00 zijn de meest laagwaardige specs die VW sinds 2000 geeist heeft. En nergens staat op de verpakking dat de specs onafhankelijk zijn vastgesteld, dus misschien halen ze zelfs dat nog niet eens.

Allemaal leuk en aardig, maar niet iedereen rijdt in een VW van na 2000 die hyperlonglifelubrication nodig heeft. Dit soort goedkope olie smeert simpele auto's prima. Pas als mijn auto vastloopt door goedkope olie ga ik overwegen om €16 euro voor een liter A-merk olie te betalen. Natuurlijk zal dit nooit gebeuren dus ik zal het voorlopig niet kopen. Zoals ik al had gezegd zou ik voor een moderne auto met 'bijzondere' motor geen goedkope olie overwegen.

En ik geloof trouwens niet in Tell Sell producten. Het is maar dat je het weet.winking smiley
Quote
Mechanix
Quote
HDI110
Quote
Mechanix
Toch blijkt de olie van ts dezelfde specificaties te hebben als de budgetolie. Maar als je een recente auto hebt met een 'speciale' motor zal ik zeker niet op de olie beknibbelen. Oudere auto's met een simpele motor zijn met goedkope olie dik tevreden.


Geloof je ook in de Telsell producten als MotorUp en Dura Lube?

En kijk hier eens wat die VW specs betekenen en lees ook vooral welke andere specs er zijn voor de context:

[www.oilspecifications.org]

500.00 en 505.00 zijn de meest laagwaardige specs die VW sinds 2000 geeist heeft. En nergens staat op de verpakking dat de specs onafhankelijk zijn vastgesteld, dus misschien halen ze zelfs dat nog niet eens.

Allemaal leuk en aardig, maar niet iedereen rijdt in een VW van na 2000 die hyperlonglifelubrication nodig heeft. Dit soort goedkope olie smeert simpele auto's prima. Pas als mijn auto vastloopt door goedkope olie ga ik overwegen om €16 euro voor een liter A-merk olie te betalen. Natuurlijk zal dit nooit gebeuren dus ik zal het voorlopig niet kopen. Zoals ik al had gezegd zou ik voor een moderne auto met 'bijzondere' motor geen goedkope olie overwegen.

En ik geloof trouwens niet in Tell Sell producten. Het is maar dat je het weet.winking smiley

Juist...., gevoel voor techniek merk ik al wel. Waarom zou je überhaupt aan onderhoud doen? Je kunt toch gewoon je remblokjes vervangen als je auto niet meer remt...?
Quote
Aero
Juist...., gevoel voor techniek merk ik al wel. Waarom zou je überhaupt aan onderhoud doen? Je kunt toch gewoon je remblokjes vervangen als je auto niet meer remt...?

Ik merk dat op dit forum een heleboel mensen de mond vol hebben van wijsheid en zogenaamd "gevoel voor techniek," zoals je het zelf omschrijft. Ik ben het volledig met Mechanix eens, dat voor oudere motoren goedkope olie prima is. Motoren die zich kenmerken door niet al te veel emissie-poespas, relatief korte service intervallen (15.000 max), en een laag vermogen per liter cilinderinhoud.
Ik rij al ruim 10 jaar dit soort auto's voor A naar B verkeer. Ook heb ik in het verleden vaak "studenten-onderhoudsbeurtjes" voor anderen gedaan. Alles met Liqui-Moly, Stabil-oil, Lidl-olie, Brega, Eurol of goedkope "zooi" uit de bouwmarkt.

Als jij je auto vandaag bij mij na een grote onderhoudsbeurt op zou halen, en ik zou je vertellen dat er Mobil 1 inzit, terwijl je niet weet dat er Lidl-olie in zou zitten, dan zou je de loftrompet blazen over hoe goed die motor wel niet loopt op deze dure olie.

De eerste die mij er middels bewijs van kan overtuigen dat dit de levensduur, eventueel olieverbruik en loop-eigenschappen van deze motoren merkbaar nadelig heeft beïnvloed, krijgt van mij een krat bier. Allemaal broodje aap verhalen, die niets met gevoel voor techniek te maken hebben, maar gewoon met gezond verstand.
Quote
2800i
Quote
Aero
Juist...., gevoel voor techniek merk ik al wel. Waarom zou je überhaupt aan onderhoud doen? Je kunt toch gewoon je remblokjes vervangen als je auto niet meer remt...?

Ik merk dat op dit forum een heleboel mensen de mond vol hebben van wijsheid en zogenaamd "gevoel voor techniek," zoals je het zelf omschrijft. Ik ben het volledig met Mechanix eens, dat voor oudere motoren goedkope olie prima is. Motoren die zich kenmerken door niet al te veel emissie-poespas, relatief korte service intervallen (15.000 max), en een laag vermogen per liter cilinderinhoud.
Ik rij al ruim 10 jaar dit soort auto's voor A naar B verkeer. Ook heb ik in het verleden vaak "studenten-onderhoudsbeurtjes" voor anderen gedaan. Alles met Liqui-Moly, Stabil-oil, Lidl-olie, Brega, Eurol of goedkope "zooi" uit de bouwmarkt.

Als jij je auto vandaag bij mij na een grote onderhoudsbeurt op zou halen, en ik zou je vertellen dat er Mobil 1 inzit, terwijl je niet weet dat er Lidl-olie in zou zitten, dan zou je de loftrompet blazen over hoe goed die motor wel niet loopt op deze dure olie.

De eerste die mij er middels bewijs van kan overtuigen dat dit de levensduur, eventueel olieverbruik en loop-eigenschappen van deze motoren merkbaar nadelig heeft beïnvloed, krijgt van mij een krat bier. Allemaal broodje aap verhalen, die niets met gevoel voor techniek te maken hebben, maar gewoon met gezond verstand.

Oke bij deze: Olie test
Maar ik blijf gewoon lekker bij mij Eurol olie.
Quote
Civic Rob

De eerste die mij er middels bewijs van kan overtuigen dat dit de levensduur, eventueel olieverbruik en loop-eigenschappen van deze motoren merkbaar nadelig heeft beïnvloed, krijgt van mij een krat bier. Allemaal broodje aap verhalen, die niets met gevoel voor techniek te maken hebben, maar gewoon met gezond verstand.

Oke bij deze: Olie test
Maar ik blijf gewoon lekker bij mij Eurol olie.[/quote]

Nou, die test lijkt juist het tegendeel te bevestigen. De goedope olies vallen in de regel niet tegen, de dure wel. Op een enkele uitzondering na, zijn de verschillen maar heel minimaal.

Bovendien is "beter" nog altijd iets anders dan "voldoende". Je kunt ook bij veel auto's de remvloeistof vervangen door DOT 5.1. Maar waarom zou je, als de goedkopere 4 gewoon volstaat voor dagelijks gebruik?
Ik geloof trouwens wel in het tijdig vervangen van olie. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in goedkope olie, dan in longlife beurten. Veel mensen peilen geen olie en kijken al helemaal niet naar de staat van de olie op de peilstok. Daar is veel aan af te lezen.
Quote
s velthuis
Ik geloof trouwens wel in het tijdig vervangen van olie. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in goedkope olie, dan in longlife beurten. Veel mensen peilen geen olie en kijken al helemaal niet naar de staat van de olie op de peilstok. Daar is veel aan af te lezen.

En daar zijn dan ook weer hele discussies over, er zijn er ook genoeg die beweren dat oliewissels sowieso onzin zijn...
Ik heb geen idee of lidl-olie beter/slechter/lekkerder/mooier/... is dan bijv Mobil 1, ik weet wel dat mijn Jeep keurig op tijd zijn wissels krijgt (iedere 12500 km) met 'goede' olie en dat hij nog steeds vrijwel geen olie verbruikt. Misschien gaat het met de lidl-olie net zo goed, misschien zelfs wel beter maar ik ga het niet uitproberen. Dan nu maar een paar tientjes 'teveel' betalen. Daarbij ben ik iemand die graag het beste wil hebben voor zijn spullen en het niet erg vind om daar wat meer voor te betalen.
Als je dan kiest voor de dure long life olie voor VAG, dan haal je het toch gewoon uit Duitsland?

Voor de Castrol Edge 5W-30 betaal je via internet (autoteilestore.com) nu in de aanbieding € 13,- voor een liter (in NL circa € 25) of € 47,- voor 5 l.

Hou wel rekening met € 9 verzendkosten. Aangezien je olie een paar jaar kunt bewaren gewoon wat meer kopen.
Over die duizenden kilometers doe ik niet zo moeilijk over een paar centjes. Pa`s corolla diesel draait al 4 ton op goedkope olie en loopt nog als nieuw. In de Celica heb ik dure Kroon olie omdat ik dat goedkoop kon krijgen en een bekende er goede ervaringen mee heeft. Moet zeggen dat`ie er mooi op loopt. Ik ben geen olie kenner maar het "gevoel" dat er "goeie" olie in zit bevalt me wel ookal is lidl-olie misschien net zo goed.
hoi 10w40 geeft alleen de viscositeit aan maar de samenstelling van de olie verschilt. je moet kijken of de olie geschikt is voor jou motortype en dan kan het erin. het ene merk is anders in wat ze in de olie stoppen dan het andere, dus er is wel verschil. maar als de viscositeit en het motortype kloppen dan kun je het er gerust in doen ongeacht het merk.
Quote
Civic Rob

Oke bij deze: Olie test
Maar ik blijf gewoon lekker bij mij Eurol olie.

Volgens mij blijkt uit de test eerder dat een aantal dure merken door de mand vallen?
De Valvoline Durablend is een bouwmarkt olie (Karwei in het assortiment). Die is dan wel weer goed.

Bewijst dus weer eens helemaal niks winking smiley
Ik zeg niet dat goedkope olie per definitie slechter is, helemaal niet. Echter: 'Ik ga pas iets duurders gebruiken als door het goedkope mijn motor een vastloper krijgt', is niet mijn manier. Gelukkig kunnen we allemaal ons eigen geld uitgeven, dus als iemand geen oliewissels wil doen, prima! Kan in de praktijk ook best goed gaan. Alleen zit ik ook in de motorwereld en daar is olie gewoon een andere waarde; er wordt daar veel meer van motoren gevergd waardoor ik misschien de neiging heb om voor mijn auto ook 'zo goed te zorgen'.
Quote
2800i
Quote
Civic Rob

Oke bij deze: Olie test
Maar ik blijf gewoon lekker bij mijn Eurol olie.

Volgens mij blijkt uit de test eerder dat een aantal dure merken door de mand vallen?
De Valvoline Durablend is een bouwmarkt olie (Karwei in het assortiment). Die is dan wel weer goed.

Bewijst dus weer eens helemaal niks winking smiley

In de test hebben ze alleen gekeken naar de druk die de olie kan hebben.

Ik weet dat de Honda mtf 3 olie door eurol word geleverd in europa. Hij lijkt me niet dat Honda troep wilt verkopen.
Ik denk dat vandaag de dag olie's zo goed zijn dat als je een wat oudere auto hebt het niks uit maakt welk merk en misschien bij een nieuwe auto ook wel niet.

Maar ik hoef gelukkig nooit olie bij te vullen mijn olie-pijl stijgt alleen maar sad smiley. Maar het start probleem is wonderbaarlijk verdwenen big smile smiley.
Quote
Civic Rob

Maar ik hoef gelukkig nooit olie bij te vullen mijn olie-pijl stijgt alleen maar sad smiley

Da's niet zo'n goed teken...
Quote
s velthuis
Quote
Civic Rob

Maar ik hoef gelukkig nooit olie bij te vullen mijn olie-pijl stijgt alleen maar sad smiley

Da's niet zo'n goed teken...

Ik denk dat het blok niet goed warm word met ritjes naar mijn werk (18 kilometer). Boekje zegt dat het blok warm is naar 16 kilometer.
Of misschien lekke injector waar door tijdens stilstand benzine in de cilinder loopt.

Blok heeft 74.000 gelopen nu hij is wel 13 jaar oud. Dus kan weinig mee mis zijn lijkt me.
De auto heeft wel denk ik ongeveer een 500-1000 km te rijk gelopen (Slechte bougies). maar dat is ook alweer 3000 km geleden nog voor de olie wissel.

Ik zal van de week de auto wel even goed warm rijden misschien dat het peil dan wat zakt.
Of ik heb ergens vervuilde benzine getankt ? Zou het start probleem ook kunnen verklaren?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-08-2011 03:33 door Civic Rob.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep