Temperatuur Fiat Punto 1.2 1999-2003 loopt op, verwarming wordt niet warm

Gepost door Brigit 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ook ABSOLUUT niet goed met auto's (vrouwen he)

Mijn Fiat heeft de laatste tijd het probleem dat de temperatuur oploopt. 3 weken terug is de koelvloeistof ontlucht en toen heeft hij het probleem tot nu niet meer gehad. Vanmorgen begon het drama echter weer. Temperatuur liep tot vlak tegen het rode op en de verwarming werd niet warm (mag ik dan nog verder rijden als de temp. vlak tegen het rode aan zit?).

Fiat heeft recentelijk een nieuwe accu, alle bougie's vernieuwd en, zoals gezegd, de koelvloeistof ontlucht.

Is er iets mis met mijn koppakking? Of is er iets mis met de fan? Wellicht beiden?

Waterpomp is 4 jaar geleden stuk gegaan en destijds vervangen. Ik weet dat waterpompen vaak kapot gaan bij Fiat, dus misschien hangt het probleem daar mee samen.

Daarnaast, wat gaat dit grapje mij kosten? Ik ben niet zo handig dat ik het zelf zou kunnen doen.

Ik sta open voor alle opmerkingen, HELP MIJ!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2011 21:43 door Brigit.
Motor temperatuur die op loopt en een verwarming die niet warm wordt betekent waarschijnlijk dat de thermostaat kapot is...
Thanks!

Ik hoorde al dat de koelvloeistof wellicht lekt. maar zover ik weet lekt deze niet.
Toen ik stopte hoorde ik wel dat de fan niet liep.... misschien ligt daar ook een probleem?
Thermostaat kan het niet zijn, verwarming zit in het korte traject, dus vr de thermostaat.
Kleine Fiat-motor+lucht in het koelsysteem (dus uitvallende verwarming)+motoroververhitting = lekke koppakking, bijna gegarandeerd. Niet te lang mee doorrijden, dan wordt de schade groter. Er kan wel degelijk koelvloeistof weglekken, maar vermoedelijk is dat vanuit de vuldop van de koelvloeistof, daar zit een overdrukventiel in. Omdat deze koelvloeistof fors verhit en onder druk via het ventiel naar buiten komt, is dat niet altijd als vloeistoflekkage te zien. Als het inderdaad de koppakking is, zal een vervanging bij een universele garage incl nieuwe distributieriem en waterpomp (de eerste moet toch los) om en nabij de 600 euro kosten, vermoed ik.
Loopt de temperatuur op bij rijden of stilstaan? Indien dat laatste lijkt het me eerder gewoon je fan die niet aanslaat. Die moet binnen een paar minuten aanslaan als je stopt. Als de temperatuur juist bij rijden oploopt dan is er iets goed mis met je koelsysteem en lekt er iets of is je waterpomp weer kapot denk ik.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2011 16:07 door MaartenXY.
10000! Een nieuwe mijlpaal...

Dat de fan niet loopt is op zich niet heel vreemd. Als er lucht in het systeem zit, zullen de temperatuursensoren geen betrouwbare waardes geven. De sensor die zorgt dat de fan aanslaat zit in de radiateur. Als daar lucht (of uitlaatgas...) in komt te zitten, slaat de fan niet aan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2011 19:09 door s velthuis.
Zou het ook niet kunnen dat toch de waterpomp stuk is? Dan heb je geen circulatie meer, ook niet door de kachelradiateur. De radiateur zelf wordt dan niet warm, omdat het thermocontact waarschijnlijk in de radiateur zit en dus ook niet warm genoeg wordt om de koelvin in te laten slaan.
Harm78
Zou het ook niet kunnen dat toch de waterpomp stuk is? Dan heb je geen circulatie meer, ook niet door de kachelradiateur. De radiateur zelf wordt dan niet warm, omdat het thermocontact waarschijnlijk in de radiateur zit en dus ook niet warm genoeg wordt om de koelvin in te laten slaan.

Jawel, alleen is dan de vraag hoe er gasvorming in het koelcircuit kan optreden. Als er zo ontlucht moet worden, is er f gas het systeem ingekomen f koelvloeistof uit gegaan. De beste manier om daar achter te komen is vermoedelijk om de koelvloeistof even te laten testen. Als er uitlaatgas in zit is de koppakking de meest waarschijnlijke (of is het eigenlijk zeker), is het lucht dan is een lek(je) in het systeem zelf waarschijnlijker.
Ook een interessante: beide kan natuurlijk ook. Als de waterpomp stuk is, kan door oververhitting de koppakking snel volgen...
Dat is bijna zeker een lekke koppakking.
Ik heb zelf indertijd met m'n Punto 1.2 precies hetzelfde gehad.
Niet mee doorrijden maar direct laten repareren!

Bel eerst een aantal garages wat het gaat kosten.
Vragen staat vrij.
Allemaal HARTSTIKKE bedankt voor jullie reacties!!!

Toen ik terug reed van mijn werk richting de garage, werd hij extreem warm en merkte ik dat het sturen stukken stroever ging.

Ik heb hem meteen naar een garage die ik ken gebracht en die ging er z.s.m. naar kijken.
Ik denk ook dat het de koppakking is waarschijnlijk in combinatie met de waterpomp.

Ik ben in ieder geval hartstikke blij met jullie reacties en ik hoop dat mijn Fiascootje weer opgeknapt uit de garage terugkomt zodat ik er nog enkele jaren rijplezier aan overhou.

Nogmaals bedankt allemaal!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep