Bandenspanning en temperatuur

Gepost door naquah 
Er zijn allerlei sites die beweren dat je bandenspanning verandert als de buitentemperatuur verandert. Op zich snap ik dat, alleen vraag ik me af wat dat praktisch betekent voor het op spanning brengen van je banden.

Stel je wil je koude banden (tijdje niet mee gereden) op spanning brengen en het volgende is waar:

De bandenspanning die in officile documentatie van banden- en autoproducenten wordt vermeld, is gebaseerd op een buitentemperatuur van +20C. Bij elke 10C verschil is er 0,1 bar verschil in druk. --Wikipedia

Welke bandenspanning moet je dan aflezen bij het checken van de bandenspanning?

1. Je moet de bandenspanning altijd op de geadviseerde bandenspanning brengen. Stel er wordt 2,4 bar geadviseerd, dan breng je die band altijd op 2,4 bar, onafhankelijk van de buitentemperatuur. Dat betekent dat als de buitentemperatuur verandert, je de bandenspanning moet corrigeren.
  2. Je moet je bandenspanning op de geadviseerde bandenspanning brengen die is gecorrigeerd voor de huidige buitentemperatuur. Op die manier is de bandenspanning namelijk precies goed wanneer de band een temperatuur van 20C bereikt. Stel er wordt 2,4 bar geadviseerd en de buitentemperatuur is 0C (en je banden ook), dan breng je die band op 2,6 bar, zodat de band 2,4 bar is bij 20C. Dat betekent dat als de buitentemperatuur verandert, je de bandenspanning niet hoeft de corrigeren.

Ik zou denken dat stelling 2 waar is, want als je gaat rijden en je banden warmen op, dan is de temperatuur die je banden hebben niet meer afhankelijk van de buitentemperatuur. Je wilt er dus voor zorgen dat je banden bij ongeveer 20C de geadviseerde spanning hebben, zodat ze ook bij hogere temperaturen de spanning klopt met wat de fabrikant in gedachten had. Het lijkt alsof Wikipedia dit ondersteunt:

Als we de bandenspanning meten bij een buitentemperatuur van nul graden Celsius, zal die 0,2 bar lager zijn dan bij een buitentemperatuur van +20C. Om de invloed van een lage buitentemperatuur te compenseren, adviseren de meeste bandenproducenten om voor elke 10 graden daling van de buitentemperatuur de bandenspanning met 0,1 bar te verhogen t.o.v. de normale geadviseerde spanning. --Wikipedia

Veel andere sites lijken echter te beweren dat stelling 1 waar is, dat je je bandenspanning op het goede niveau moet brengen als de buitentemperatuur verandert.

Wie biedt uitsluitsel?
Interessante vraag. De druk moet bij bedrijfstemperratuur in orde zijn natuurlijk, maar ze wordt gemeten bij koude banden.
Ik denk dat de bedrijfstemperatuur bij kou iets maar niet heel veel lager is dan bij warmte dus zou ik voor altijd dezelfde druk gaan.
Een ding is zeker: als je je banden op spanning brengt op een hete dag terwijl je net een snelwegrit achter de rug hebt en je houdt de aanbevolen spanning aan, dan zit je totaal fout.

In de VS heb ik eens een auto gehuurd met bandenspanningsmeter aan boord. De druk liep tijdens de rit op van 32psi (2.2 bar) naar 39 psi (2.7 bar). Daarbij was er ook nog duidelijk verschil tussen de schaduwzijde en de zonzijde.

Normaal gesproken breng je winterbanden niet in de zomer op spanning. Zou je in juli je banden op spanning willen brengen voor de winter, dan moet je wel een hogere druk hanteren om bij winterse temperaturen nog een goede druk te behouden.

Ik vermoed dat je de spanning van de band altijd moet controleren voordat je gaat rijden, dus 'koude band' en je altijd de aanbevolen druk moet hanteren. Als je de banden nooit op een te hoge druk zet dan moet je er ook nooit lucht uit laten lopen. Is de bandenspanning te hoog, dan is het te warm om te meten. Denk aan een auto die in de zomer in de zon staat, maar nog niet gereden heeft. Uitzondering is wanneer je van de winter weer naar de zomer gaat. Dan mag er weer wat lucht uit.

Je moet je bandenspanning op de geadviseerde bandenspanning brengen die is gecorrigeerd voor de huidige buitentemperatuur. Op die manier is de bandenspanning namelijk precies goed wanneer de band een temperatuur van 20C bereikt. Stel er wordt 2,4 bar geadviseerd en de buitentemperatuur is 0C (en je banden ook), dan breng je die band op 2,6 bar, zodat de band 2,4 bar is bij 20C. Dat betekent dat als de buitentemperatuur verandert, je de bandenspanning niet hoeft de corrigeren.
Dat vetgedrukte klopt volgens mij niet helemaal.
Geelhoed
De druk moet bij bedrijfstemperratuur in orde zijn natuurlijk, maar ze wordt gemeten bij koude banden. Ik denk dat de bedrijfstemperatuur bij kou iets maar niet heel veel lager is dan bij warmte dus zou ik voor altijd dezelfde druk gaan.

Dus, stelling 2?

Rayban

Je moet je bandenspanning op de geadviseerde bandenspanning brengen die is gecorrigeerd voor de huidige buitentemperatuur. Op die manier is de bandenspanning namelijk precies goed wanneer de band een temperatuur van 20C bereikt. Stel er wordt 2,4 bar geadviseerd en de buitentemperatuur is 0C (en je banden ook), dan breng je die band op 2,6 bar, zodat de band 2,4 bar is bij 20C. Dat betekent dat als de buitentemperatuur verandert, je de bandenspanning niet hoeft de corrigeren.
Dat vetgedrukte klopt volgens mij niet helemaal.

Kun je dat uitleggen?
Hogere temperatuur leidt tot hogere druk. Je had de band bij 20 graden op 2.6 bar moeten zetten om bij 0 graden 2.4 bar over te houden. Zet je 'm bij 0 graden op 2.6 dan zal de druk bij +20 graden 2.8 worden. Wel ben je voorbereid op -20 graden. Dan heb je wel weer 2.4 bar te pakken...

Edit: typo

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2011 09:38 door HDI110.
HDI110
Hogere temperatuur leidt tot hogere druk. Je had de band bij 20 graden op 2.6 bar moeten zetten om bij 0 graden 2.4 bar over te houden. Zet je 'm bij 0 graden op 2.6 dan zal de druk bij +20 graden 2.8 worden. Wel ben je voorbereid op -20 graden. Dan heb je wel weer 2.4 bar te pakken...

Hmm, je hebt gelijk. Wikipedia zet me op het verkeerde spoor...
Ik denk dat het probleem minder groot is dan je denkt. Ten eerste gaat het om minimale drukverschillen, in de orde van een halve bar tussen warm en koud (waar een en dezelfde fietsband al drukverschillen kan hebben van 4 bar, varierend van "stationsafstelling" tot "vlotte rijstijl" ). De druk in een band (met een ideaal gas) verdubbelt bij verdubbeling van de temperatuur. Maar dat is dan wel de temperatuurschaal in Kelvin. Aangezien je je banden op spanning brengt bij 20oC (=293 K) is opwarming tot bv 60oC (=333 K) geen enorme stap.

Ten tweede is mijn ervaring dat de aanbevolen banddruk in praktijk altijd aan de lage kant is. Ik heb al sinds jaar en dag mijn banden ongeveer 0,6 bar harder dan is aanbevolen (praktijk 2,6 tot 2,9 bar met een aanbevolen druk van 2,0 tot 2,4 bar) en sindsdien is mijn bandenslijtage eindelijk helemaal normaal en evenredig over het hele vlak. En dat geldt voor 3 verschillende auto's. De maximale banddruk (dus met risico van klappen) ligt nog flink hoger.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2011 09:54 door s velthuis.
s velthuis
Ik denk dat het probleem minder groot is dan je denkt.

Ik weet dat het geen groot probleem is en dat de verschillen klein zijn. Ik vraag het dan ook vooral uit interesse. smiling smiley

Ik ben wel op zoek naar de juiste bandenspanning, want ik heb last van trillingen in het stuur en in m'n stoel. Hij is al meerdere malen uitgebalanceerd, maar het lijkt alsof de bandenspanning meer invloed heeft. Ik ga ook eens een wat hogere druk dan aanbevolen proberen.
Ik doe er tegenwoordig ook wat meer lucht in dan aanbevolen. Kijk ook eens op deze site, zij hanteren bandenspanning die volgens mij aardig klopt (lijkt iig goed te zijn voor de bmw terwijl de aanbevolen spanning ook wat trillen veroorzaakte en een instabiel gevoel gaf)
Dit heb ik mij ook lang afgevraagd, maar ik heb ook voor mezelf de oplossing:

In de winter (0C) pomp ik ze op tot 2.6 bar en dan zijn ze in de zomer (20C) 2.8 bar.

Maar eigenlijk maakt het niet uit want ik controleer iedere maand de bandenspanning. De oplossing is alleen van kracht als na het net banden op pompen de temperatuur in eens stijgt en 20C verschil binnen een week komt niet zo vaak voor. Dus eigenlijk kan ik ze net zo goed altijd op 2.8 bar zetten... maar heb in de sneeuw gemerkt dat minder druk in de winter idd fijner is.
R-W
Ik doe er tegenwoordig ook wat meer lucht in dan aanbevolen. Kijk ook eens op deze site, zij hanteren bandenspanning die volgens mij aardig klopt (lijkt iig goed te zijn voor de bmw terwijl de aanbevolen spanning ook wat trillen veroorzaakte en een instabiel gevoel gaf)
WTF? eye popping smiley

Voor de 306 klopt het best, Peugeot geeft 2,2 / 2,4 aan en ik maak daar meestal 2,4 / 2,6 van. Maar Ford zegt voor de Fiesta dat het 2,3 / 1,8 moet zijn en Vredestein 2,4 / 3,0? confused smileyconfused smiley

Ik geef gelijk toe dat ik nooit met 1,8 heb rondgereden, maar dit verschil is wel rg groot h? confused smiley
StalenSnuitje
R-W
WTF? eye popping smiley

Voor de 306 klopt het best, Peugeot geeft 2,2 / 2,4 aan en ik maak daar meestal 2,4 / 2,6 van. Maar Ford zegt voor de Fiesta dat het 2,3 / 1,8 moet zijn en Vredestein 2,4 / 3,0? confused smileyconfused smiley

Ik geef gelijk toe dat ik nooit met 1,8 heb rondgereden, maar dit verschil is wel rg groot h? confused smiley

Staat toch ergens op een stickertje in de auto?

Ik pomp er dus ook ruim 0,6 (en als ik op vakantie ga 0,8) bar extra in. Heb ook van iemand gehoord (geen expert, dus of het waar is weet ik niet) dat het van de samenstelling van de band af hangt en dus per merk band verschillend kan zijn voor hetzelfde type auto.
Voor de 306 van StalenSnuitje kom ik op 2.1 bar.

Het duurt lang voordat Jadatis er is.

Staat toch ergens op een stickertje in de auto?
Ja, in de bestuurdersdeur.

@Geelhoed: berekend of staat dat ergens? 2,1 / 2,3 zou er ook wel eens op kunnen staan.
Daar meende ik me al een topic van te herinneren, klopt dat?
Oh enne, 2,1 rondom? En voor de Fiesta? tongue sticking out smiley
Fiesta 1.9
Mijn vuistregel is dat het contactvlak van de banden 7,5cm lang moet zijn. (iets korter kan voor lichtere autos)
Edit: Misschien is iets korter zelfs wel voro alle autos beter

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2011 12:48 door Geelhoed.
Hm, dan zou het toch op zich wel kunnen voor de Fiesta. Weegt (op papier) dan ook maar 950kg en er zit wat dat betreft eigenlijk belachelijk breed 195/50R15 op.
StalenSnuitje
R-W
WTF? eye popping smiley

Klopt, had ik met de bimmer ook maar toch rijdt de hogere spanning beter. Ben ook nog steeds op zoek naar d spanning voor de Jeep maar daar ben ik nog niet uit. Berekende spanning is te laag (dacht ergens rond de 2bar, is ergens op het Jeepforum eens voorbij gekomen) naar mijn mening en 3bar is te hard (gevoelsmatig), zit nu rond de 2,6 bar rondom. Zit nogal een stukje rubber om (245/70-r16) en dat wil best zwalken bij verkeerde spanning.
StalenSnuitje
Hm, dan zou het toch op zich wel kunnen voor de Fiesta. Weegt (op papier) dan ook maar 950kg en er zit wat dat betreft eigenlijk belachelijk breed 195/50R15 op.

Datzelfde rubber ligt onder mijn 100 kilo lichtere Ka.
Toen ik de bandenspanning de eerste keer controleerde zat er 2,5 bar in. Dealer: "Ja dat doen we standaard" nut smiley

Oh en die breedte zit ook onder de 350 kilo lichtere Westfield winking smiley 1,4 bar is nog een beetje te hard eigenlijk.
Maar toch vreemd dat Ford dan aan de voorkant een stuk hogere spanning voorschijft, of zou dat met de gewichtsverdeling te maken hebben?
Nou het blijft een vuistregeltje uit mijn duim he. Als de lengte 7 cm is wat ik eerder ook wel aangehouden heb dan zitten we weer prima op wat men aangeeft.
Korte contact lengte in combinatie met brede banden maakt de zaak wel gevoelig voor trillen en mogeljik ook spoorvorming.
Tussen koud en bedrijfstemp zit bij mij 0.3 tot 0.5 bar verschil.
Kan elke band op temp en druk controlleren tijdens het rijden.

Normaal zet ik ze op 2.5 en bij lange ritten 2.8.
Ga ik dragracen(circuit) dat zet ik de achterbanden op 1.1 voor extra tractiegrinning smiley

Alex
Geelhoed
Voor de 306 van StalenSnuitje kom ik op 2.1 bar.

Het duurt lang voordat Jadatis er is.

Ja, sorrie maar het inloggen was wat veranderd , waardoor het met steeds niet lukte.grinning smiley

Maar bij lagere temperatuur is mogelijk het rubber van vooral de zijwang wat stugger, waardoor deze minder mag inveren.
Dit is mijn eigen redenatie, dus ik weet niet hoeveel dit scheelt.
Volgend spreadsheet heb ik eens gemaakt speciaal voor races ,waar de temperatuur in de band wel 90 gr C kan worden( zo had ik gelezen).
Het idee is , om er voor te zorgen dat de druk warm het zelfde wordt als berekent voor normale werktemperatuur van <> 45 gr C.
Hiermee kun je andere warm/koud verhoudingen bepalen. Het gaat uit van geen volumetoename van de bandinhoud bij drukstijging.
[cid-a526e0eee092e6dc.office.live.com]
Alleen het downloaden van skydrive is wat veranderd de laatste tijd, je moet het downloaden en openen in Excell of openoffice-calc om er mee te kunnen werken, in de browser lukt het niet.

Ik heb laatst artikel gemaakt voor campers , over ventielsoorten en hun druk, en daardoor kwam ik te weten dat de temperatuur in de band incidenteel wel 100 gr C kan worden door de warmte van de remmen via de velgen. Dit zal de 90 grC bij races verklaren.
Bij de info over de ventielen werdt ook de 0,1 bar bij 10 gr temp stijging naar boven.
Dit is echter niet altijd juist, bij hogere drukken neemt het meer toe. Je kunt daarvoor eens spelen met het spreadsheet daarvoor.
De 1,4 bar van de Westfield van Geelhoed zal naar verwachting aanzienlijk minder toenemen met de temperatuur.

Maar ook kun je er vanuit gaan dat je in de winter toch minder hard rijdt en dat de drukterugval een groter oppervlak op de weg geeft, wat meer grip geeft, wat je dan wel kunt gebruiken. En de warmteontwikkeling zal ook geen bezwaar zijn dan. Of het gaat alleen over de buiging van het rubber , en niet de temperatuur die daardoor ontwikkelt wordt.

Zo voorlopig wel weer genoeg

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2011 22:12 door jadatis.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep