Koelprobleem?? Peugeot 306

Gepost door thexpert 
Beste mensen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaar van een Peugeot 306 1.4 uit oktober 2000 kenteken 41-GB-LH. Deze loopt op benzine en gas(g3) prima.

Hij heeft airco.

Nu ben ik zaterdag na de koop gelijk 200 kilometer gaan rijden, zonder problemen. Het viel mij op dat de temperatuurmeter in het dashboard niet constant op 90 graden bleef staan maar bij afremmen en langzamer rijden richting de 70 ging en op de snelweg richting de 90.

Tot zover geen problemen.

Na een twee uurtjes stil te hebben gestaan wilde ik mij weg weer vervolgen. De auto start altijd op benzine en schakelt dan direct vrijwel naadloos over op gas, na circa 1 kilometer te hebben gereden ging het stoplampje branden vanwege de temperatuur, die was inmiddels 110 graden geworden, direct de motor uitgezet, onder de kap gekeken en het viel mij op dat het koelsysteem onder behoorlijke druk stond. Ik heb de wegenwacht gebeld, die hebben 1 en ander bekeken en kwamen tot de conclusie dat de thermostaat nog dicht stond, achter de thermostaat stond koud water en ook de radiateur was volledig koud. Een logische conclusie was dus dat de thermostaat stuk moest zijn, de monteur heeft de thermostaat open geknipt en we zijn met een veel te goed koelende motor 100 kilometer naar huis gereden, geen probleem.

Gisteren heb ik een nieuwe thermostaat (88 graden) en koelvloeistof gehaald. Toen ik begon merkte ik dat er nog steeds veel lucht stond onder de radiateurdop, ik dacht; niet goed ontlucht toen we met pech stonden, ik heb de koelvloeistof eruit laten lopen, thermostaat gedemonteerd en de nieuwe erin, heeej, die past niet, de diameter klopte niet terwijl dit was opgezocht op kenteken, vreemd. terug naar de automaterialenwinkel. Hier hebben we op diameter een andere thermostaat gezocht en gevonden, 89 graden (28 EURO!!!!), deze paste wel, gemonteerd, radiateur bijgevuld, motor lopen op 2500 toeren en ontlucht, niks aan de hand. De motor kwam op temperatuur en de thermostaat sprong open, 10 kilometer gereden, prima. Wel viel mij nog steeds op dat de temperatuur alleen 90 graden was op de snelweg, en bij langzamer rijden kouder, de temperatuurmeter schommelt dus behoorlijk, maar altijd tussen de 70 en 90 graden, niet eronder en niet erboven. Na dit ritje de kachelradiateur en radiateur nog een keer ontlucht (veel lucht).

Vanmorgen moest ik even een klein ritje maken, na krap 1 kilometer na koud wegrijden sprong het stoplichtje weer aan tot mijn verbazing en was de motor weer heet.... Gelijk gestopt, alles nagekeken en weer de conclusie dat de thermostaat niet open stond.....De radiateur was koud en de slang achter de thermostaat ook, wel had ik het idee dat er weer veel druk / lucht op het systeem stond. De fans draaiden beide.

Na even wachten (1 minuut) was de motor weer wat kouder, door......een opengesprongen thermostaat... Daarna 40 kilometer gereden, geen enkel probleem....

Toen ik weer heb geparkeerd even de ontluchtingnippel van de radiateur losgedraaid, wederom redelijk wat lucht eruit, kan natuurlijk gebeuren na vullen van koelsysteem...?

UPDATE(9.53 uur): Auto heeft een uur stilgestaan en weer is er veel druk onder de radiateurdop, koelvloeistof spuit uit de radiateuroverloop als ik de dop losdraai.

De vraag is nu dus; wat is hier aan de hand??

Zijn dit bekende klachten bij een 306, is er iemand op het forum met een soortgelijke ervaring?

Wie heeft tips om nog meer uit te sluiten of de oplossing?

Ik heb de volgende (voor de hand liggende) scenario's bedacht.

- Een thermostaat met een verkeerd temperatuurbereik
- Een lekke koppakking
- Een defecte temperatuursensor
- Is er nog iets anders aan ontluchten met een airco??

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeŽn.

UPDATE: Wat denk jij/jullie van de volgende ;

Ik heb vanmorgen de werkplaats van de peugeot dealer hier vlakbij gesproken en de monteur had nog een tip, naast de slang waar de thermostaat in zit bevind zich nog een messing inbus bout waarmee je voor de thermostaat ontlucht, ik ben dit zelf niet tegengekomen in het werkplaats handboek, ik heb deze bout los gedraaid en daarin bevond zich een enorme hoeveelheid lucht, het lijkt er dus op dat er lucht voor de thermostaat zat waardoor er maar weinig water circuleerde en de thermostaat niet snel genoeg opensprong? Dit is nu nog theorie, ik ga straks weer rijden.

Wat denk je ervan?

UPDATE 15:41 UUR: Net 25 kilometer gereden, na 1 kilometer kwam het de temperatuurmeter in het dashboard net iets over de 90 graden heen, toen ging de thermostaat open (denk ik dan) en koelde hij hem netjes terug, 25 kilometer zonder problemen.

Wat mij nog wel opviel was het volgende:

1. De radiateur was aan de bovenkant, zo'n 7 a 8 cm niet warm, de rest wel.
2. Op de snelweg zat de temperatuur tegen de 90 graden aan constant, op de 80 wegen en in de stad constant net iets boven de 70.

Dit alles op gas!

Wellicht normaal bij een Peugeot?

UPDATE 16:54 UUR: Zonet weer met een koude motor weggereden, na 1 kilometer sloeg de wijzer weer door naar 110 graden en ging het stoplampje branden, gestopt, onder de kap gekeken, volgens mij ging de thermostaat net open toen en begon hij te koelen. Na 1 minuut kon ik al weer verder rijden en koelde hij de hele tijd weer prima, nog steeds tegen de 90 graden op de snelweg, 70 graden in het dorp. Bij terugkomst even gekeken, niks bijzonders te zien onder de motorkap, alles draaide goed, geen druk op de slangen en ik kon gewoon de dop van de radiateur losdraaien, geen druk......

Wie snapt het nog?

Martijn
Quote
gearhead
Heet jij De Student? spinning smiley sticking its tongue out

Ontopic graag?

Ik snap je vraag ook niet.
Ga eens een tijdje rijden zonder thermostaat, als hij dan nog steeds erg warm wordt of veel lucht in je systeem, moet je toch echt aan de koppakking denken.
Quote
schudde
Ga eens een tijdje rijden zonder thermostaat, als hij dan nog steeds erg warm wordt of veel lucht in je systeem, moet je toch echt aan de koppakking denken.

Hi, bedankt voor je reactie; de eerste keer dat ik stil kwam te staan heeft de pechhulp de thermostaat eruit gehaald en daarmee heb ik 100 kilometer gereden, de motor koelt dan enorm en de motor bleef dus ook erg koud! Zeker niet te heet dus.
Nee, maar heb je dan nog steeds lucht in je systeem?
Ik heb momenteel een Xsara staan uit 1999(1.4TU)die exact dezelfde klachten geeft.
Thermostaat en thermocontact radiateur hebben we al vervangen met weinig resultaat..
De storing(na 2km. bloedheet worden)doet ie maar af en toe,maar de auto kan ook uren buiten naast de werkplaats staan te draaien zonder problemen.

Zo langzamerhand begin ik aan een doorgeslagen koppaking(klein lek??) te denken of een scheurtje in de kop.

We gaan dus de kop demonteren

Grand
Koelproblemen zijn echt zwaar irritant.

Met mijn 306 heb ik gedeeltelijk hetzelfde gehad alleen werd de motor niet zo heet maar wel heel veel lucht in het systeem en telkens veel koelvloeistofverlies bij het afzetten van de motor. Na het monteren van een nieuwe dop, thermostaat en temperatuurzender en veel ontluchten was alles gelukkig opgelost.
Het schommelen van de temperatuur dat is normaal bij een 306. Die van mij schommeld altijd tussen de 80 en de 95 graden.

Als je de dop eraf haalt zit er dan 'mayonaise' aan de binnenkant, dat kan duiden op een lekke koppakking.
Het kan ook zijn dat je radiateur (gedeeltelijk) verstopt zit. Zoals je zelf al zei zijn sommige plekken koud en sommige plekken warm. Irritante hieraan is dat je dat niet kan controleren maar ik denk wel dat je het beste met de radiateur en dop kan beginnen voordat je aan de koppakking gaat denken.

Bij deze nodig je ook uit in de Autoweek Peugeot 306 hoek



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-11-2010 18:44 door Gerrit 306.
De thermostaat blijft dicht zitten omdat er waarschijnlijk lucht in het thermostaathuis zit. Pas op het moment dat de koelvloeistof (over)kookt wordt de thermostaat verwarmt en zal zich gaan openen. Als er zoveel lucht in het systeem blijft zitten is er eigenlijk maar 1 oorzaak denkbaar; een lekke koppakking of gescheurde kop. Je kunt het koelsysteem laten afpersen om hier volledige zekerheid over te krijgen.

Een koppakking of cilinderkop is voor deze auto relatief eenvoudig en goedkoop te vervangen.
Quote
Toetsje
De thermostaat blijft dicht zitten omdat er waarschijnlijk lucht in het thermostaathuis zit. Pas op het moment dat de koelvloeistof (over)kookt wordt de thermostaat verwarmt en zal zich gaan openen. Als er zoveel lucht in het systeem blijft zitten is er eigenlijk maar 1 oorzaak denkbaar; een lekke koppakking of gescheurde kop. Je kunt het koelsysteem laten afpersen om hier volledige zekerheid over te krijgen.

Een koppakking of cilinderkop is voor deze auto relatief eenvoudig en goedkoop te vervangen.

Hi, waarschijnlijk is de oplossing toch anders dan je denkt en is er nog een mogelijke oorzaak naast de koppakking.

Ik verdenk de gasverdamper, die lekt naar alle waarschijnlijkheid gas in het koelsysteem waardoor de boel onder druk komt te staan, er gas voor de thermostaat staat enz. Ik haalde vanmorgen de dop van de radiateur en er kwam mij een behoorlijke gaslucht tegemoet.

Dus nu op benzine rijden en kijken of het probleem is opgelost.

Ik houd jullie op de hoogte.

Martijn
Dat gas kan natuurlijk ook via de koppakking naar je koelsysteem worden gedrukt. Met een verdamper had ik nog geen rekening gehouden; maar is de druk in je koelsysteem niet hoger dan de druk in je verdamper?
Ik zou het niet weten, maar op 2 andere fora wordt dit als optie genoemd en ook een aantal LPG-specialisten hadden dit al meerdere malen meegemaakt. het klinkt ook wel logischer dan een koppakking aangezien ik geen enkel symptoom daarvan heb.
De symptomen moeten toch aardig op elkaar lijken...... de koelvloeistof moet toch ergens naar toe.
Klopt, harde slangen bij een koude motor, heet lopende motor bij koude start en een temperatuurmeter die chronisch te weinig aangeeft.

Maar of dat nou koppakkingssymptomen zijn?

Je hebt een PB trouwens.
De 1.4 in de Xsara is berucht lastig te ontluchten nadat de de koelvloeistof eruit is geweest. De vulopening van het expansievat ligt namelijk lager dan het hoogste punt van het koelsysteem. Om goed te ontluchten moet je de opening verhogen door er bijvoorbeeld een opengesneden fles op de kop op te zetten en die te vullen met koelvloeistof. Dan de motor laten draaien en de ontluchtingsnippels gebruiken om te ontluchten. Als er lucht in het systeem zit kan zich dat verzamelen voor de thermostaat, die vervolgens niet warm genoeg wordt om open te gaan. Ondertussen loopt de temperatuur wel steeds hoger op.
Wellicht is het met de 306 exact hetzelfde verhaal.
Quote
HDI110
De 1.4 in de Xsara is berucht lastig te ontluchten nadat de de koelvloeistof eruit is geweest. De vulopening van het expansievat ligt namelijk lager dan het hoogste punt van het koelsysteem. Om goed te ontluchten moet je de opening verhogen door er bijvoorbeeld een opengesneden fles op de kop op te zetten en die te vullen met koelvloeistof. Dan de motor laten draaien en de ontluchtingsnippels gebruiken om te ontluchten. Als er lucht in het systeem zit kan zich dat verzamelen voor de thermostaat, die vervolgens niet warm genoeg wordt om open te gaan. Ondertussen loopt de temperatuur wel steeds hoger op.
Wellicht is het met de 306 exact hetzelfde verhaal.

Bedankt voor je reactie; ik heb dit ontluchten niet met een fles gedaan maar er komt wel KV uit de de nippel bij de kachelradiateur, de messing bout op het thermostaathuis en de nippel op de radiateur.

Is dat genoeg om te concluderen dat er goed ontlucht is?

Groeten Martijn
Graag gedaan.

Ik kan je vraag niet beantwoorden omdat ik niet weet of het niveau in het expansievat hoger is dan het hoogste punt van je koelsysteem. Denk aan de communicerende vaten. Dat er KV uit de ontluchtingsnippel komt kan ook door de druk in het systeem komen. Een vriend van mij heeft met z'n xsara net zo lopen klooien. Pas toen hij 'm volgens de regels ontlucht had was de zaak ok. Het verkeerde ontluchten was bij de dealer gebeurd toen als onderdeel van de distributieriem wissel ook de waterpomp was vervangen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-11-2010 21:41 door HDI110.
Quote
HDI110
Graag gedaan.

Ik kan je vraag niet beantwoorden omdat ik niet weet of het niveau in het expansievat hoger is dan het hoogste punt van je koelsysteem. Denk aan de communicerende vaten. Dat er KV uit de ontluchtingsnippel komt kan ook door de druk in het systeem komen. Een vriend van mij heeft met z'n xsara net zo lopen klooien. Pas toen hij 'm volgens de regels ontlucht had was de zaak ok. Het verkeerde ontluchten was bij de dealer gebeurd toen als onderdeel van de distributieriem wissel ook de waterpomp was vervangen.

En die regels zijn dus zoals je uitlegde? Met een colafles?
Yep, dat is wel het handigst. Of een radiateurdop met een slang eraan en dan een soort van infuus constructie.
Quote
HDI110
Yep, dat is wel het handigst. Of een radiateurdop met een slang eraan en dan een soort van infuus constructie.

Ik snap dat toch niet helemaal, het principe van de communiceren vaten ken ik wel. Maar wat maakt het uit of ik de KV er los in gooi of via een colafles? In beide gevallen is het vloeistofniveau toch niet hoger dan het hoogste niveau in het circuit?

Of laat je er dan zoveel KV in lopen dat het helemaal doorloopt tot in de colafles, dus reservoir vol en fles vol??
Quote
thexpert
Of laat je er dan zoveel KV in lopen dat het helemaal doorloopt tot in de colafles, dus reservoir vol en fles vol??

Inderdaad
Inderdaad. Het bijvulniveau in de colafles moet hoger zijn dan het hoogste punt in het koel circuit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep