Roestige bouten los krijgen

Gepost door JohanPG 
Onder mijn auto zitten van die kunstof kappen. Daarvan wil ik er eentje loshalen zodat ik goed bij de radiateur kan, maar de bouten waarmee hij vast zit zijn helemaal verroest. Ik ben bang dat als ik er te hard aan draai ze afbreken. Wat kan ik proberen om ze toch los te krijgen zonder dat er iets kapot gaat?
2 Opties: kruipolie of koudespray.
Re: Roestige bouten los krijgen
06-08-2010 14:20
WD-40

De beste uitvinding sinds... WD-39?

winking smiley

Nee serieus, als het met WD-40 niet losgaat wordt het lastig. Cola is ook een goeie, maar WD-40 werkt beter 'door' zeg maar...
06-08-2010 14:21
Owja, nog eentje.. probeer ze eerst een klein slagje vaster te draaien. Klinkt raar en moet je op gevoel doen, maar meestal gaat hij daarna wel los...
Helaas, het heeft allemaal niet mogen baten.. Ik kan blijkbaar ook bij de moer komen, dus ik heb ze heel goed ingespoten met wd-40, dan een beetje draaien en weer spuiten maar het werkt allemaal niet.
Tsja, als WD-40 niet werkt, vergeet het dan maar.

Een beetje diesel erop druppelen en in laten werken wil ook nog wel eens werken.
Heb je de cola ook geprobeerd? Dat heeft een eigenschap die WD-40 niet heeft: het bruist.
cola er los op gieten is nutteloos. door de suikers is het te dik om tussen het schroefdraad te komen en als je het lukt om de bouten een nachtje in de cola te zetten (God knows how) zou het misschien kunnen baten.

Kruipolie of WD-40 erop en dan een nachtje laten inweken. desnoods na 2 of 3 uur nog een keer inspuiten voor een beter resultaat..
en anders de bout breken, als het toch al aan het rotten is...
Die schroefjes rotten altijd weg. Gewoon de kop eraf breken en uitboren. Na afloop een iets dikkere RVS parker erin zodat je het probleem voor altijd hebt opgelost.
06-08-2010 20:25
Iets minder toegankelijk, maar stikstof kan ook werken om de bout los te krijgen c.q. af te breken...
Waar kan ik dat stikstof halen, CorZa?
stikstof bevriest de bout tot enorm koude waarden.
daardoor "knapt" de bout.
het is alleen niet echt goed voor het plastic eromheen, dat kan ook knappen..
Oh, dat is niet de bedoeling.. Ik heb eens flink kracht gezet, maar afbreken lijken ze ook niet echt te willen..
heb je een vlechttang (lange nijptang)
als je die onder de kop van de bout kan krijgen en dan met alle kracht die je hebt knijpt, dan schiet die vanzelf los.
In plaats van WD40 beveel ik echte kruipolie aan. WD40 is vochtverdrijver. Imal is beter spul voor deze doeleinden. Heeft grafiet als werkzaam middel
Probeer is met een doorslag of gewoon de kop van de hamer(net hoe goed je erbij kan) de bout te laten schrikken door erop te slaan, dat icm. een goede kruipolie werkt ook vaak voor vastgeroeste dingen.

Ik kan blijkbaar ook bij de moer komen, dus ik heb ze heel goed ingespoten met wd-40, dan een beetje draaien en weer spuiten maar het werkt allemaal niet.

Als je ook bij de moer kunt is 't niet zo'n ramp: gewoon lomp losdraaien tot de bout breekt, en daarna een nieuwe bout en moer erin stoppen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep