Homokineet vervangen?

Gepost door Honda 1.5i VTEC-E 
Bij mijn Honda Civic heb ik laten constateren dat de linker homokineet versleten/kapot is. Dit omdat ik al een tijdje geluiden hoor vanuit het wiel bij sturen. Deze wordt over een week vervangen.

Nu is mijn vraag is het erg om met een versleten homokineet door te blijven rijden of heeft dit nadelige gevolgen voor de rest van de onderdelen daar in de buurt denkende aan fuseekogel, veer, etc.?

Nu heb ik wel eens gehoord dat je beide homokineten in 1x moet laten vervangen? Lijkt mij eigenlijk niet zo nodig gezien de kosten terwijl deze nog wel goed is.

Ik hoor graag jullie mening.

Mvg,

Honda 1.5i VTEC-E
Zolang je geluiden hoort is het geen bezwaar ermee door te rijden. Als het erger wordt en je gaat het ook voelen (trillen) kun je beter niet meer met de auto rijden.

Verder heeft de andere homokineet evenveel draaiuren gemaakt als degene die nu stuk is, vandaar dat vaak gesteld wordt die ook tegelijk te vervangen. Anderzijds gaat die andere misschien nog wel 100.000 km mee. Da's dan de gok die je neemt.

Groetjes,
Jan
Ik heb met een Passat een klein jaar doorgereden circa 30.000km met een kapotte homokineet.

Oorzaak van een kapotte homokineet is vaak een gescheurde hoes, waardoor het vet weggeslingerd wordt en troep naar binnen komt
Janneman
Verder heeft de andere homokineet evenveel draaiuren gemaakt als degene die nu stuk is, vandaar dat vaak gesteld wordt die ook tegelijk te vervangen.

Dat had ik TS ook al geadviseerd (niet op dit forum) maar hij kan inderdaad gokken en doorrijden! Is de andere homokineet pas over 2 jaar kaduuk, dan heeft hij geboft zou je kunnen zeggen.
Hier is al veel eerder een topic over geweest.
Even zoeken op Homokineet, minstens twee jaar terug, schat ik.
Denk dat er waardevolle tips in staan.
Gewoon even gebruik maken van de zoekfunctie.
Janneman
Verder heeft de andere homokineet evenveel draaiuren gemaakt als degene die nu stuk is, vandaar dat vaak gesteld wordt die ook tegelijk te vervangen. Anderzijds gaat die andere misschien nog wel 100.000 km mee. Da's dan de gok die je neemt.

De vraag is of dat wel een gok is. Er zit namelijk geen enkel voordeel in werkuren om dat nu gelijk mee te laten doen. Er is niets gezamelijks wat je hebt voor links en rechts. De enige uitzondering hierop kan het zijn als de aandrijfas niet geflenst zit, maar direct ingestoken in het differnetieel in de bak. Dan moet de versnellingsbakolie eruit en dat zal dan dus twee keer moeten gebeuren. Ik zou hem mooi laten zitten. Het is al een wat oudere auto, je weet toch niet wat het eerder gaat begeven. De homokineet of de auto zelf...
Bedankt voor jullie reacties. De homokineet is inmiddels besteld en wordt er zaterdagochtend onder gezet. Dat is tegelijk een hele set voor mijn auto, dus inclusief ashoes. Deze hoes was ver doorgeschuurd en kon nog net door de apk paar maanden geleden. De andere hoes ziet er echter nog netjes uit dus daar blijf ik gewoon mee rijden.

Het blijft lastig hoor om te investeren in een oude auto. Maar ja als je een nieuwere hebt zit je ook met onderhoud en mijn garage is niet zo heel duur.

Verdere nuttige reacties zijn natuurlijk altijd welkom.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-07-2010 20:26 door Honda 1.5i VTEC-E.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep