Accu ineens dood - beste aanpak?

Gepost door mmxedos 
Hallo, ik hoop dat iemand mij advies kan geven over het volgende.

Ik heb een Renault Clio 1.5 dCI 65 pk van oktober 2003. De accu is nog origineel. Vrijdag wilde ik de auto starten, en terwijl ik probeer te starten vallen radio en ventilatie uit en de auto start niet, ook de controlelampjes branden maar heel mager. Conclusie: accu leeg. Gewoon versleten denk ik.
De dynamo zal het probleem niet zijn, die is in oktober 2009 door Renaultgarage vervangen. Startmotor defect lijkt me ook niet, zou totale stroomverlies niet verklaren, en dan zou de auto toch ook geleidelijk aan steeds moeilijker gestart zijn neem ik aan. Dus, versleten dode accu.

Ervan uitgaande dat de accu gewoon dood is, wat zou nu de beste oplossing zijn volgens jullie?

1) Nieuwe accu kopen en zelf ter plaatse vervangen? Nog nooit gedaan, is dat voor een leek te doen als je op internet opzoekt hoe dat moet? Kan dat niet ontzettend mis gaan? Daarna zou ik naar garage rijden om te checken of verder alles in orde is.
2) Wegenwacht bellen voor vervanging van accu? Daarna naar garage rijden om te checken of verder alles in orde is.
3) Garage bellen (minder dan 2 km van mijn huis) om auto naar hun garage te slepen en daar te laten bepalen wat er moet gebeuren?

Wat zou volgens jullie de beste optie zijn? Sowieso ging ik over een week of 4 de auto een groot onderhoud geven bij Renault, maar dit probleem is me natuurlijk net voor... Alvast bedankt!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2010 10:18 door mmxedos.
Ik zou voor optie 1 gaan. Met een klein steeksleuteltje kom je een heel eind smiling smiley

Wel even opletten op '+' en '-' uiteraard. Bij twijfel, kijk even naar de tekentjes op de huidige accu en zo moet jij je nieuwe accu dus ook aansluiten.
Wanneer de accu is aangesloten even starten en als de motor weer goed draait, hoef je niet naar de garage om het te laten controleren.
En even de laadspanning controleren: met draaiende motor meten welke spanning de dynamo afgeeft. Normaal gesproken is dat 14 volt (eventueel een klein beetje gas bij geven). Als de spanning 12 volt is, functioneert de dynamo niet.
Een accu vervangen kun je prima zelf doen.

Maak eerst de "-" pool los, daarna de "+" pool. Dit voorkomt dat je kortsluiting kunt maken.
De polen maak je los door een boutje los te schoeven, soms is de "-" pool voorzien van een vleugelmoer zodat deze zonder gereedschap losgenomen kan worden.

Het komt soms voor dat de pool muurvast blijft zitten op de accu, in dat geval moet je even gaan wrikken of met een schroevendraaier de 2 helften uit elkaar drukken.

De accu maak je los door de klem op de bodem los te maken. Meestal heb je hiervoor een ratel met verlengstuk nodig, maar bij een Renault kan het zijn dat deze met een bout van +/- 20 cm lengte is vastgemaakt. In dat geval is een verlengstuk overbodig.

Een nieuwe accu kun je prima halen bij Halfords of een bouwmarkt. Zorg ervoor dat de afmetingen hetzelfde zijn, de capaciteit gelijk of meer is (uitgedrukt in Ah) en de CCA DIN waarde gelijkwaardig is. De laatste waarde is belangrijk voor diesel voertuigen omdat deze een zware belasting zijn voor een accu. Kijk ook of de "+" en de "-" pool aan de goede kant zit, je kunt een accu niet 180 graden draaien omdat de kabels daarvoor te kort zijn.

Tenslotte even nagaan of je nog wel de codes van de autoradio bij de hand hebt. Na het vervangen van een accu moet je deze opnieuw invoeren; het zou lullig zijn als je hier te laat achterkomt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2010 10:48 door Toetsje.
Om de laadspanning te controleren, zal ik een apparaat daarvoor moeten aanschaffen. Dat zijn dan ook bijkomende kosten. Aangezien in oktober 2009 de dynamo door Renault nog vervangen is, en deze qua km niet opnieuw versleten kan zijn, denk ik niet dat de dynamo het probleem zal zijn. Misschien een stroomlek/stroomverbruiker? Dat kan de garage dan vaststellen maar ik wil de auto op zijn minst bij de garage krijgen.

Zelf de auto slepen lijkt me wat te riskant, nog nooit gedaan en niets werkt zonder stroom....
Wat geeft de accu-indicator aan?
groen = okť
zwart = leeg, maar niet dood
rood = dood
(dit doe ik uit mijn hoofd, misschien is het andersom)
Ik zou eerst de accu vervangen voordat je een garage inschakelt. Wellicht heb je dan het probleem al te pakken en voorkom je extra kosten.
Daarnaast is de accu al 7 jaar oud, dus hij moest toch al op korte termijn vervangen worden.
Dennis_zw
(dit doe ik uit mijn hoofd, misschien is het andersom)

Klopt helemaal..

Om de laadspanning te controleren, zal ik een apparaat daarvoor moeten aanschaffen. Dat zijn dan ook bijkomende kosten.

Klopt, een multimeter kost algauw 8 euro bij de bouwmarkt! Maar is eigenlijk niet eens nodig, gewoon accu verwisselen en rijden maar weer. Zo moeilijk is dat allemaal niet.
Accu's kunnen ineens spontaan overlijden. Ooit moest ik een brief posten, zette mijn auto eventjes uit bij de brievenbus en toen ik instapte klonk er alleen nog maar een zacht tikje.
Wat je het makkelijkst kunt doen als je sleutelen een beetje eng vind: Bel de garage even op, zeg dat je een kapotte accu hebt en of ze je willen komen helpen. Dan kunnen ze een monteur in de serviceauto zetten met een nieuwe accu van het juiste type bij zich, naar jou rijden en deze meteen monteren. Zo gepiept! Jij hoeft dan alleen maar achter de monteur aan te rijden naar de garage en daar te betalen. Heb ik toen ook gedaan.

Succes.
Bedankt allemaal alvast voor de reacties. Het verbaast me wel een beetje dat iedereen een leek aanraadt om zelf de accu te vervangen, ik heb nog nooit iets aan een auto gedaan en zo simpel lijkt het me toch allemaal niet. Ik heb begrepen dat accu's nog niet zo gemakkelijk los en vast te krijgen zijn. Ik kan het eens proberen en als het niet lukt of als ik het niet vertrouw, dan de wegenwacht bellen?

Probleem is gewoon dat de auto in de straat staat met nul stroom en ik de auto even niet in de garage krijg, zonder slepen of zonder herstelling ter plekke.
C5ch@uffeur
Accu's kunnen ineens spontaan overlijden. Ooit moest ik een brief posten, zette mijn auto eventjes uit bij de brievenbus en toen ik instapte klonk er alleen nog maar een zacht tikje.
Wat je het makkelijkst kunt doen als je sleutelen een beetje eng vind: Bel de garage even op, zeg dat je een kapotte accu hebt en of ze je willen komen helpen. Dan kunnen ze een monteur in de serviceauto zetten met een nieuwe accu van het juiste type bij zich, naar jou rijden en deze meteen monteren. Zo gepiept! Jij hoeft dan alleen maar achter de monteur aan te rijden naar de garage en daar te betalen. Heb ik toen ook gedaan.

Succes.

Dat vind ik een goede tip. Bedankt! Ik had er niet aan gedacht dat dat ook een mogelijkheid kon zijn. Mijn vriendin heeft morgen vrij, die zou dat dan kunnen doen terwijl ik gewoon naar mijn werk kan.
Als jij een accu van een telefoon kan verwisselen dan kan je het ook van een auto. Als je dit al niet kan dan is er toch iets mis met je. Alhoewel bij de veel moderene auto's met veel computers erin zou ik het ook niet zo 1,2,3 zelf doen.

Wegenwacht bellen? Je kan ook je handige buurvrouw vragen.
arosa
Als jij een accu van een telefoon kan verwisselen dan kan je het ook van een auto. Als je dit al niet kan dan is er toch iets mis met je. Alhoewel bij de veel moderene auto's met veel computers erin zou ik het ook niet zo 1,2,3 zelf doen.

Wegenwacht bellen? Je kan ook je handige buurvrouw vragen.

Eh, sorry maar is het nu nodig om zo'n reactie te geven? Het gaat toch ook om een moderne auto met veel electronica en computers? We hebben het hier niet over een Golf II uit de jaren tachtig. Je zegt zelf dat je er ook niet aan zou beginnen, toch?
Houd er rekening mee, zoals eerder gezegt is,

Eerst de min van de oude accu los maken en demonteren, daarna de plus pas. Accu vervangen, en van de nieuwe eerst de plus weer vast, en daarna de min. Dit kan een heel klein beetje vonken, schrik niet.

Deze volgorde zou ik wel aanhouden, want anders heb je kans op kortsluiting doordat je met je steeksleutel per ongeluk tegen de auto aankomt.
Ik weet het niet hoor maar die Renault is waarschijnlijk dommer dan mijn mobile telefoon, oftwel erg veel electronica zit er niet in net als in mijn Ypsilon is dat prima te doen. Ik doel meer op de dikkere auto's als Audi, Mercedes en bmw met overal wel een computertje voor.

Echt als je een boutje of moertje los kan draaien kan je al een accu verwisselen onderhand.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2010 11:39 door arosa.
arosa

Sommige accu's zitten anders aardig verstopt. en is het best wel lastig om hem er weg te krijgen.

De computer die er in zit, en er mogelijk stuk van kan gaan is ook wel wat overdreven hoor. Als bij jou thuis de zekering / aardlek er uitklapt/uitzet, en die klik je weer terug, is toch ook niet spontaan al je apparatuur overleden.
schudde
arosa

Sommige accu's zitten anders aardig verstopt. en is het best wel lastig om hem er weg te krijgen.

De computer die er in zit, en er mogelijk stuk van kan gaan is ook wel wat overdreven hoor. Als bij jou thuis de zekering / aardlek er uitklapt/uitzet, en die klik je weer terug, is toch ook niet spontaan al je apparatuur overleden.

Ik ben ook niet bang dat de computers kapot gaan, echter heb je wel kans dat er een hoop weer goed moeten worden gezet en of ingeleerd in het systeem.
Ik heb Touring gebeld (=Belgische wegenwacht), die stonden hier binnen het uur. Getest of het inderdaad alleen de accu was en dat was zo, gelukkig. Accu vervangen door een nieuwe, spanning gemeten, storing in dynamo uitgesloten en ik ben weer op weg. Ik was al lid, ik heb 110 euro betaald voor het vervangen van de accu. Dit had ik niet zelf gekund, met startkabels werken had weinig zin gehad en ik denk dat slepen naar een garage me ook wel het een en ander gekost zou hebben. Plus dat ik dan morgen nog niet met de auto naar het werk had gekund. Al met al, voor 110 euro ben ik op een zondag weer mobiel en als ik het zo bekijk vind ik het nog niet eens overdreven duur.
110 euro inclusief accu is inderdaad niet overdreven duur. Misschien zelfs nog goedkoper dan als je hem morgen door de dealer had laten vervangen. Overigens vraag ik me af waarom je hiermee tot zondag wacht...dan is toch alles gesloten en dat maakt het allemaal niet makkelijker.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2010 16:04 door fastmatti.
arosa

Ik ben ook niet bang dat de computers kapot gaan, echter heb je wel kans dat er een hoop weer goed moeten worden gezet en of ingeleerd in het systeem.

Noem eens wat? muv Radio/navigatie.
MMI en dat soort systemen.
arosa
MMI en dat soort systemen.

Dit valt bij mij onder het kopje "radio/navigatie".

Maar als je echt veel moet instellen, lijkt mij dat een merk er wel een geheugenchip er inzet waar het gewoon in op word geslagen. (eentje die dus niet zijn instellingen verliest wanneer de spanning er af gaat)
Accu's kunnen inderdaad zo maar overlijden. De gemiddelde accu bestaat uit 6 cellen die elk 2 volt leveren. Hierin zitten loodplaten die reageren met het accu zuur. Wat vaak voorkomt is dat er door ouderdom en hitte de platen kromtrekken, als er twee platen tegen elkaar komen heb je een sluiting waardoor er ineens ipv 12 volt nog maar 8 volt beschikbaar is, te weinig om een auto te kunnen starten. Zelf vervangen kan goed zelf. Als je het gereedschap maar voor elkaar hebt en goed oplet met de specificaties, de polen (plek en dikte) en het voorzichtig loswrikken van de klemmen.

Thuis een accu opladen is erg onverstandig. ik heb een keer een accu zien ontploffen. De polen werden 4 meter hoog vast in het plafond geschoten en de accuzuur was in een cirkel van 5 meter goed te zien. Zorg dus voor goede ventilatie en zorg ervoor dat er geen onstekingsbron in de buurt is!
XBOW
Thuis een accu opladen is erg onverstandig. ik heb een keer een accu zien ontploffen. De polen werden 4 meter hoog vast in het plafond geschoten en de accuzuur was in een cirkel van 5 meter goed te zien. Zorg dus voor goede ventilatie en zorg ervoor dat er geen onstekingsbron in de buurt is!

Dat lijkt me nogal overdreven. Een accu heeft een overdruk ventiel, ontploffen zal hij echt niet doen. Zelfs de oplaadbare penlights hebben een dergelijk ventiel.

Wel oppassen voor het gas dat vrijkomt, ventileren is inderdaad noodzakelijk.
Ik heb een 6 Volt accu eens zien ontploffen toen men die aansloot op een Benz diesel als starthulp.
Geelhoed
Ik heb een 6 Volt accu eens zien ontploffen toen men die aansloot op een Benz diesel als starthulp.

Ook dat kan ik mij voorstellen omdat de druk dan niet snel genoeg weg kan.
Toetsje

Dat lijkt me nogal overdreven. Een accu heeft een overdruk ventiel, ontploffen zal hij echt niet doen. Zelfs de oplaadbare penlights hebben een dergelijk ventiel.

Wel oppassen voor het gas dat vrijkomt, ventileren is inderdaad noodzakelijk.

Moet jij eens opletten!! komt in mijn werk (watersport/scheepsbouw) toch wel voor hoor. Accu opengescheurd, of compleet een hoek er uit.
(gesloten ruimte, continu dikke antieke laders er op..........)

Thuis kun je prima een accu opladen, maar een defecte accu kun je opladen tot je een ons weegt.
Ik denk dat deze 2 filmpjes duidelijk laten zien wat er kan gebeuren:

[www.youtube.com] (skippen naar 3:00)

en

[www.youtube.com]

Is dit exploderen? Ik vind het eerder gecontroleerd scheuren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep