koppeling ontkoppelt niet: koppeling versleten?

Gepost door zarah1975 
Hallo allemaal,

Graag wil ik het volgende technische probleem aan jullie voorleggen, waarvoor mijn auto morgen naar de garage gaat.
Sinds enige tijd merk ik soms bij het wegrijden met koude motor, dat mijn auto al begint te rijden vanuit 1, als ik de koppeling nog heb ingetrapt.
Sinds gisteren merk ik het volgende probleem tijdens koude motor:
- koppelingspedaal lijkt soms 'dood', ik voel geen druk meer
- hij ontkoppelt niet, auto slaat af bij het intrappen van het koppelingspedaal in de tweede versnelling bij het verkeerslicht
- bij doorschakelen voelt de koppeling soms weer dood en krijg ik de auto niet uit de versnelling
- meeste problemen bij tweede en derde versnelling
Bij warme motor gaat schakelen weliswaar makkelijker, maar heb ik het gevoel dat de koppeling wel heel erg snel oppakt na het op laten komen, te snel naar mijn mening. Vanaf de bodem op laten komen en hij pakt gelijk aan.
Vandaag heeft er geen andere Ford dealer naar gekeken die niks kon vinden verder, maar wel opmerkte dat mijn koppeling helemaal versleten is. Die is dus aan vervanging toe.
Sowieso kan ik geen stukken meer rijden met de auto, daarvoor heb ik nu teveel problemen met de koppeling. Maar graag hoor ik van degenen die hier meer van weten of dit een versleten koppeling kan zijn of wellicht toch iets anders?

Alvast bedankt!
Drukgroep

of

Hydraulische cilinder.

In het eerste geval kun je het beste ook gelijk de koppelingsplaat vervangen omdat alles toch al uit elkaar ligt.
Die koppelingsplaat zal inmiddels wel op zijn. De meeste kosten zijn arbeid, dus niet bezuinigen op onderdelen.
Waarop is gebaseerd dat de koppeling versleten is? Een visuele inspectie van de koppelingsplaat? Niet ontkoppelen heeft verder niets met een versleten koppeling te maken, eerder zoals gesuggereerd met een defecte drukgroep of defecte koppelingscilinder. Persoonlijk zou ik als eerste aan een defecte cilinder denken eerlijk gezegd, zeker omdat hij het met een warme motor iets beter doet. Een verseten koppeling slipt juist snel door. Voor het vervangen van een hoofd- of werkcilinder hoeft het systeem verder niet uit elkaar.
Casanova
Die koppelingsplaat zal inmiddels wel op zijn.

Waarom?
Als hij het wel naar behoren lijkt te doen, gaat de auto dan na verloop van tijd ook kruipen als je het pedaal ingedrukt houdt terwijl je stilstaat in de 1e versnelling?

Waaruit maakt de garage eigenlijk op dat de koppeling helemaal versleten is? Doordat de koppeling al laag aangrijpt of doordat hij doorslipt als je flink gasgeeft?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-01-2010 23:00 door Elco.
Vroeg aangrijpen en moeilijk uit de versnelling krijgen en kruipen... Lijkt op een koppeling die niet goed ontkoppelt. Indien de auto een kabel heeft kan ook de kabel zijn uitgerekt of het na stel mechanisme werkt niet goed of de boel moet handmatig gesteld worden.
s velthuis
Casanova

Waarom?

Omdat een koppeling erg snel slijt op deze manier. Maar als TS het kan oplossen met sec een nieuwe cilinder,d an is het te proberen. Maar als de drukgroep de boosdoener is dan altijd de koppelingsplaat mee. Dat is het goedkoopste onderdeel.
Casanova
s velthuis
Casanova

Waarom?

Omdat een koppeling erg snel slijt op deze manier. Maar als TS het kan oplossen met sec een nieuwe cilinder,d an is het te proberen. Maar als de drukgroep de boosdoener is dan altijd de koppelingsplaat mee. Dat is het goedkoopste onderdeel.

Een slippende koppeling is zo op, dus als de plaat op is en de koppeling door begint te slaan is het hek van de dam. Als de koppeling niet goed ontkoppelt kan de versnellingsbak wel snel naar z'n grootje gaan, maar de plaat heeft er niet echt van te lijden. En als de drukgroep stuk is, inderdaad meteen de plaat mee laten vervangen, ook als hij er op zich nog wel acceptabel uitziet. Daarvoor is het inderdaad een te grote operatie.
Gaat het trouwens om de Fiesta diesel?
Koppeling versleten: toerental loopt op, maar snelheid niet of langzaam. Koppelingscilinder stuk: pedaal komt niet meer omhoog. Drukgroep stuk: auto ontkoppelt niet meer.
Bedankt voor jullie vele reacties! Vandaag is de koppeling nagekeken door mijn Ford dealer en helaas blijkt het een kostbare operatie. Voornamelijk vanwege de tijd die eraan besteed moet worden volgens de garage.
De koppelingscilinders lekken olie en moeten worden vervangen en hij raadde gezien de km-stand (170.000km) ook aan gelijk de koppelingsplaten te vervangen. Kosten: tegen de 1000 euro. Het gaat inderdaad om een Ford fiesta Diesel...
Wat hij er nog meer aan doet is me een beetje een raadsel, ik ben niet genoeg in de techniek thuis om te weten wat hij allemaal precies gaat doen (of om het te onthouden).
De 'master cilinder' zal waarschijnlijk zonder veel moeite vervangen kunnen worden. De 'slave cilinder' zit hopelijk extern gemonteerd. Als dat niet het geval is, dan moet er inderdaad een boel los en heeft het zin om de koppeling zelf ook te vervangen. Maar als beide extern gemonteerd zitten, dan zou ik die cilinders eerst laten vervangen en dan weer gaan rijden. Als je nooit eerder iets van een versleten koppeling hebt gemerkt moet je die ook niet gaan laten vervangen. Zo is er nog wel heel meer te verzinnen om te vervangen omdat de auto 170.000km heeft gereden.
Het vraagt mi om een second opinion eerlijk gezegd. Het gaat dus inderdaad zoals gedacht om een cilinder (beide tegelijk kan, maar zou wel toevallig zijn) en dat staat verder los van de koppeling (mits die inderdaad niet los hoeft, wat meestal het geval is). Waarom de plaat bij 170k versleten zou zijn snap ik niet, zeker niet bij een diesel waar afstanden mee gereden wordt. Ik heb er met diverse tonnen in elk geval nog nooit ťťn versleten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2010 22:49 door s velthuis.
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet het niet wat betreft de second opinion, ze geven me in principe gratis een leenauto mee voor 2 dgn. en hebben uitgebreid uitgelegd wat eraan de hand is en dat de koppelingsplaten bij 200.000 vervangen moeten worden... Ik heb de auto gewoon heel veel nodig, maak veel kilometers ermee en heb 'm dus -helaas- ook snel weer nodig.

Wel een andere vraag: Toen mijn auto bij een Toyotadealer stond en de turbo daar werd vervangen (bedrijf waar ook bedrijfsauto's staan) hebben ze me steeds weggestuurd vanwege een resonantie die ik bleef horen. Ze hebben het geprobeerd op te lossen door het brandstoffilter met een schroef vast te zitten, die ze toen stom genoeg er dwars doorheen hebben geprikt. Daardoor ging het ding dus als een gek brandstof lekken.
Zou het zo kunnen zijn dat dit in mijn koppeling terecht is gekomen en ze daarom concluderen dat hij olie lekt (let op: dit is wel een andere garage), terwijl het eigenlijk brandstof is van zo'n 3 mnd. geleden?

Ik hoor het heel graag en alvast hartstikke bedankt weer!
Remvloeistof is iets heel anders dan dieselolie, die zouden ze toch uit elkaar moeten kunnen houden. Bovendien is de combinatie vloeistoflekkage/geen koppeling inderdaad een bewijs dat de secundaire koppelingscilinder stuk is. Ik snap alleen niet waar de conclusie op gebaseerd is dat de koppeling sowieso bij 2 ton vervangen moet worden. Nou kan ik de koppeling niet zien natuurlijk, maar ik ben wel heel benieuwd of ze die conclusie op basis van feiten getrokken hebben of dat er iets anders aan de hand is (en je bv een oor aangenaaid wordt).
Feitelijk zou je het niveau in het kleine voorraadvaatje ook moeten zien dalen. Dat ding lijkt op het voorraadvat van de remvloeistof maar is dan kleiner.
Dieselolie zou wel wat vettigheid kunnen achterlaten, maar ik weet niet waar dat filter zit en of het dan ook over het koppelingshuis gelekt heeft.

Ik ben het zeer met Velthuis eens dat dit riekt naar extra werk zoeken. Het kan natuurlijk best dat de koppeling over 30.000 km op is, maar dat hangt 100% af van het gebruik van de koppeling. Als je weinig schakelt en de koppeling slechts weinig laat slippen kan 'ie soms nog veel langer mee dan 200.000km. Het is een slijtage onderdeel waarvoor geen termijn of afstand voor wordt voorgeschreven. Net als remmen en banden dus.

Moet de zaak echt open voor het vervangen van de slave of werk cilinder (dus dat ding bij de koppeling) ja dan vervang je de koppeling natuurlijk wel meteen. Je kunt zelf wel zien of het extern of intern zit. Er loopt een buis van de ene cilinder naar de ander. Post anders wat detail foto's al je wilt. Dan kunnen we het misschien wel zien.
Kan trouwens zijn dat de koppeling geen eigen voorraadvaatje heeft, maar aangesloten is op het remvloeistofreservoir. VW past dat bijvoorbeeld toe.
Klassiekerrijder
Koppelingscilinder stuk: pedaal komt niet meer omhoog. Drukgroep stuk: auto ontkoppelt niet meer.

Als de (hulp)koppelingscillinder kapot is, hoeft het helemaal niet zo te wezen dat het pedaal niet meer omhoog komt. Het kan zelfs zo wezen dat er voor het oog zelfs geen vloeistof verbruikt wordt.
Heb het gehad met mijn 818, de hulpkoppelingscillinder was versleten. Dat gaf dezelfde klachten als wat de TS aangeeft.
Had nauwelijks lekkage bij de cillinder, maar er werd op een of andere manier wel lucht in het systeem getrokken, waardoor de werking geleidelijk aan steeds minder werd, maar het pedaal kwam altijd gewoon omhoog.
s velthuis
Kan trouwens zijn dat de koppeling geen eigen voorraadvaatje heeft, maar aangesloten is op het remvloeistofreservoir. VW past dat bijvoorbeeld toe.

Da's waar ook. Dat had m'n 204 destijds ook. De koppeling tapte iets hoger af dan de remmen zodat de koppeling eerder droog kwam te staan dan de remmen. Bij m'n Honda en m'n Mazda zijn het aparte vaatjes en ik ververs die koppelingsvloeistof ook eens in de paar jaar.
HDI110
s velthuis

Da's waar ook. Dat had m'n 204 destijds ook. De koppeling tapte iets hoger af dan de remmen zodat de koppeling eerder droog kwam te staan dan de remmen. Bij m'n Honda en m'n Mazda zijn het aparte vaatjes en ik ververs die koppelingsvloeistof ook eens in de paar jaar.

Op zich niet veel mis mee. Het betekent alleen wel dat bv een kleine remvloeistoflekkage in bv een remcilinder achter kan leiden tot een te laag vloeistofpeil en dus lucht in het koppelingssysteem. Vervolgens wil dat door de comprimeerbaarheid van lucht niet meer werken. Dan wordt de koppeling dus als defect aangewezen, terwijl het feitelijke probleem achterin bij een rem zit...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep