VW Polo, schommelen van toerental

Gepost door OceanBlue 
Gegroet aan allen!

Helaas hebben wij een probleempje met een VW Polo 1.4benzine uit '97. Het toerental schommelt nogal hinderlijk, tegen het afslaan aan zelfs.
Net voordat je stil staat (met de voet op de koppeling) begint het toerenral hevig te schommelen, dit houdt even aan als je echt stil staat om vervolgens na een paar seconden zich te hervinden. Daarna blijft netjes constant. Dit probleem deed zich al voor toen er nog geen winterse perikelen waren.

Heeft iemand een idee?
Klinkt als een probleem met of in de buurt van het gasklephuis. Start de auto wel normaal? Verandert de motorloop als je op het gasklephuis de stekker van de gaskleppositiesensor en de stapenmotor loshaalt?
Het is echt starten/lopen.

Waar kan ik die stekker precies vinden, hoe ziet het onderdeel eruit?
Kan best iets met een klep zijn. M'n moeder heeft een Polo 1.4 uit '03, die wil nog wel eens moeilijk starten waarna het lijkt alsof hij op 3 poten loopt. Ook met een wisselend toerental, tegen het afslaan af waarna het zich uiteindelijk stabiliseerd Uitgelezen, boubine vervangen (dat was voor een ander euvel weliswaar) maar niks veranderd. Elke keer bij de garage (Skoda garage waar ik werk) deed hij het prima, laatst gelukkig eindelijk een keer niet gestart bij de garage waarna ze aangaven dat er iets met een klep was die schoongemaakt moest worden. M'n technische kennis beperkt zich echter tot het openen van het ruitensproeier resevoir, dus vraag me even niet welke klep maar ik kan je hem zo aanwijzen.
Dat kan, maar die 1.4 uit 2003 is een geheel andere motor. Volgens mij is dat de 16V met 75pk die jij bedoelt. Die heeft een elektronisch gaspedaal en een EGR-klep voor de uitlaatgasrecirculatie. Als die vervuilt, loopt hij beroerd. De 1.4 van TS is de 8V met 60pk, een mechanische gaskabel en geen EGR-ongein. Die laatste staan erom bekend dat na verloop van tijd het gasklephuis nog wel eens wil vervuilen met een slechte motorloop tot gevolg. Aangezien de motor verder normaal loopt, zal dat hier niet aan de hand zijn. De gasklep (vlinderklep) wordt bedient middels een gaskabel. Bij gas los sluit de klep en moet de motor stationair gaan lopen. Bij een koude motor moet dat met een ander toerental dan bij een warme motor. Vandaar dat de gasklep ook elektronisch een stukje open gezet kan worden middels een elektromotortje (stappenmotor) op het gasklephuis. Als deze regeling niet goed werkt, sluit de vlinderklep te ver met onregelmatig lopen of afslaan als gevolg. Het gasklephuis is eenvoudig te vinden. Zoek de box van het luchtfilter (achter de rechter koplamp) en volg de stofzuigerslang naar de achterzijde van de motor. De luchtslang zit aangesloten op een zwarte kunstof box, die vermoedelijk met 3 boutjes vast zit. Deze losmaken. Dan kijk je zo bovenin het gasklephuis en zie je als het goed is de koperkleurige gasklep en de benzineinjector zitten. Als je de auto op contact zet, moet de klep automatisch een klein stukje openen. Aan de zijkant van de gasklep (ik denk aan de andere kant dan waar de gaskabel aangesloten zit) zit de stelmotor. Deze is aangesloten met een zwarte plug. Als je deze loshaalt, loopt hij dan op dezelfde manier onregelmatig?

Andere opties voor het onregelmatig lopen kunnen een foute temperatuursensorwaarde of lamdasensorwaarde zijn waardoor de motor op dat moment minder brandstof inspuit dan voor de omstandigheden nodig is of een lekke klep, hoewel dat laatste meestal een constanter onregelmatig lopen oplevert.
Bedankt Velthuis, dit ga ik binnenkort even na. Ik laat mijn bevindingen hier dan weten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep