zeer hoog stationair toerental en onregelmatige loop

Gepost door PSA-rules 
Ik hoop dat iemand me kan helpen, mijn Peugeot 406 1.8 16v benzine ('99) heeft soms een erg vervelend probleem:

direct na het starten houdt de motor een erg hoog stationair toerental aan van 1500 tot soms wel 3000 toeren. Het komt op mij over alsof de auto zelf gas geeft terwijl de motor ontkoppeld is. Als ik dan ga rijden, dan gaat het toerental tijdens schakelen (dus wederom als de motor ontkoppeld is) eerst wat omhoog om pas wat later te zakken. Daarnaast versnelt de auto in de tweede versnelling vanzelf, zonder dat ik gas geef (tot zo'n 20 km/h extra). Als ik een paar minuten gereden heb, op een stoplicht af rijd en de auto in de versnelling laat uitrollen dan begint hij erg te stotteren en te schokken. Als ik de auto opnieuw start dan is het soms (maar niet altijd) als sneeuw voor de zon verdwenen en loopt de motor perfekt. Het lijkt overigens bij een koude motor allemaal erger te zijn, dan bij een warme, maar als het er is na het starten dan blijft het ook, zij het in mindere mate, aanwezig, het kan pas helemaal weg zijn na opnieuw starten.

Nu zag ik op internet (hier en elders) verhalen geschreven over vervuiling van de stappenmotor en het gasklephuis wat ook een onregelmatig stationair toerental geeft, maar daar wordt ook inhouden en afslaan bij beschreven en daar heb ik helemaal geen last van. Ik kan het niet anders zien dan dat de gastoevoer niet goed verloopt, bij stationair te veel en later bij een wat warmere motor en uitrollen een onregelmatige toevoer, maar omdat het soms na herstarten helemaal weg is, vraag ik me af of het iets mechanisch is of misschien iets electronisch (een sensor?).

Ik ben van plan binnenkort naar de garage te gaan om daar het probleem voor te leggen, maar ik hoop dat ik hier vooraf goede adviezen kan krijgen over wat het probleem zou kunnen zijn, of beter nog dat iemand precies hetzelfde gehad heeft en weet wat het probleem is, want ik ben toch een beetje bang dat de garage het niet weet als ze de auto hebben en de motor loopt op dat moment goed. Als er dan zo maar onderdelen worden vervangen die er wellicht niets mee te maken hebben, vind ik dat zonde van m'n geld.

Hopelijk weet iemand waar het te zoeken, alvast bedankt!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep