welke motorolie Skoda Fabia 1.4 16v 74kw?

Gepost door dirkbouwman 
Beste iedereen,

Nu ik mijn Skoda Fabia 2 weken in bezit heb, heb ik het oliepeil eens gecontroleerd. Deze bleek helaas ruim onder minimum niveau te zijn. Dit verbaasde mij eerlijk gezegd wel.

Mijn vraag is;
Welke motorolie kan ik hier het beste in gooien? Wat zijn redelijke prijzen en plekken waar ik dit het beste kan halen?

Kom ik gelijk bij mijn volgende vraag;
ik zag ook dat de remvloeistof onder minimumniveau zit. Vreemd. Kan ik dit zelf bijvullen? En zo ja, wat zijn redelijke prijzen en plekken waar ik dit het beste kan halen?

Mijn dank.

Groeten,

Dirk
Remvloeistof onder minimum betekent een defect aan de remmen. Of je blokken zijn bijna op, of je hebt ergens lekkage. Nakijken dus voor het erger wordt. En de olie? De dealer bellen, die weet het antwoord.
106accent
Remvloeistof onder minimum betekent een defect aan de remmen. Of je blokken zijn bijna op, of je hebt ergens lekkage. Nakijken dus voor het erger wordt. En de olie? De dealer bellen, die weet het antwoord.

Oei, dat is foute boel! Zijn er nog meer mensen die bovenstaande be-amen?
106accent heeft gelijk voor wat betreft de remmen. Remvloeistof hoef je in principe (dus bij een lekkagevrij systeem) nooit bij te vullen, enkel eens in de zoveel jaar het systeem doorspoelen met verse remvloeistof.
Motorolie: 5W30...zie link.

Remolie vervangen HOEFT geen kwaad te kunnen. Ligt eraan hoe "jong" de auto is. Na een jaar of 5 mag het best eens een keer.
Door garage laten doen, omdat de remmen ontlucht moeten worden...

zie link [www.kroon-oil.com]
Wanneer heeft de auto zijn laatste goede grote beurt eigenlijk gehad?
Op papier heeft ie 3 jaar geleden zijn laatste grote beurt gehad.
Overigens heeft de verkoper mij verteld dat ie bij aflevering ook een beurt heeft gehad. Dat is ongeveer 3 weken geleden gebeurt dan. Dat dit ook daadwerkelijk is gebeurt heb ik hem in geloofd. De Nationale AutoPas krijg ik volgende week. Hierop moet volgens de verkoper ook staan dat ie een toen een beurt heeft gehad.
Zeker is dat ie 3 weken geleden een APK beurt heeft gehad, dat kan ik via www.rdw.nl ook nazien.

De auto stamt overigens van 05-2001.
Een beurt is nog geen grote beurt. ik denk dan ook dat de auto een kleine beurt heeft gehad waarbij de filtertjes gedaan worden en de olie ververst. Bij een grote beurt word er veel meer gedaan zoals de klep speling nagekeken (wat vaak voor olie verbuik zorgt als ze slecht afgesteld staan) en bv ook de rem vloeistof ververst en het remsysteem ontlucht en gesmeerd. Ik vind drie jaar geleden dan ook erg lang geleden voor een grote beurt. Ik denk dat je auto gelijk beter aanvoelt als je hem een grote beurt laat geven bij een goede garage. Ook word je auto hier naar mijn mening een stuk veiliger door, doordat alles echt goed nagekeken word en onderhouden.
De Nationale AutoPas krijg ik volgende week.

Dat vind ik zo vreemd bij handelaren ! Boter bij de vis en een autopas is meteen afleesbaar op een computerscherm. Dit doet MIJ vrezen dat er geen beurt aan is gegeven en dat er MISSCHIEN met de kilometerstand is geknoeid. Anders kan je dat meteen vertellen !!
Zoals vorige spreker ook al vertelde: naar een plaatselijke goede garage gaan en meteen een grote beurt laten uitvoeren...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2009 11:08 door wibi.
Overigens, om terug te komen op je eerste vraag....

Er gaat 5W30 LongLife olie in. 3,5 liter om precies te zijn. Motorolie Skoda

Dit is een vrij dure olie. Verwacht een prijs van ongeveer €15 tot 20 per liter bij de automaterialenzaken.
Heeeeeeeee........dat stond ik mijn link ook ! Waardeer altijd een positieve bevestiging...winking smiley
Ik heb een liter motorolie gekocht bij de Brezan van hun huismerk. Longlife kon er volgens Brezan ook prima in, maar hun huismerk was aanzienlijk goedkoper en was ook 5W30. Dat kostte 10,50 euro. Ik heb deze volledige leeg kunnen gieten in de auto, echter moet er eigenlijk nog steeds wel fors worden bijgevuld: hij was er dus hard aan toe!

Daarnaast heb ik ontdekt dat het niet de remvloeistof is die onder minimum zit, maar het is de koelvloeistof. Ik weet niet in hoeverre dit kwaad kan? De remvloeistof in een andere bak lijkt prima gevuld te zijn.
wibi

Remolie vervangen HOEFT geen kwaad te kunnen. Ligt eraan hoe "jong" de auto is. Na een jaar of 5 mag het best eens een keer.

5 Jaar is veel te lang voor remvloeistof.
Het neemt vocht op waardoor corrosie optreedt in cilinders> problemen...
Wanneer je koelvloeistof beneden peil staat dan zou er continu een lampje op je dashboard moeten branden lijkt mij ... Normaal gesproken hoef je nooit koelvloeistof bij te vullen tussen beurten door. Je kachelradiator zou defect kunnen zijn; in dat geval verbruikt de auto namelijk koelvloeistof. Heb je veel last van extreem beslagen/vettige ramen ?

Waarom giet je er overigens een litertje olie bij, terwijl je a) helemaal niet weet wat voor specificatie olie er nu in zit (en hoe oud die dan wel niet is) en b) je weet dat dat waarschijnlijk toch niet genoeg is ... Gun de auto gewoon een fatsoenlijke oliewissel. Tis maar 3,5 liter dus wat kost dat nou ( in mijn V70 TDI gaat 6 litergrinning smiley )

Het klopt wat Thepsaconnection zegt: oude remvloeistof kan voor een hoop ellende zorgen, tot zelfs een vastgelopen remklauw aan toe (ik heb het zelf aan den lijve ondervonden). De remklauw gaat dan steeds slechter werken en wil op een gegeven moment helemaal niet meer terug, met als gevolg dat de blokken tegen de schijf aan blijven lopen, met alle gevolgen van dien. Resultaat: nieuwe schijven, blokken en remklauw (+ nieuwe remvloeistof natuurlijk).

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2009 17:45 door T5Powerrr.
Ik krijg het idee dat er hier teveel op de centen gekeken wordt. En niet naar goed en veilig onderhoud van de auto.
Thepsaconnection
wibi

Staat er toch ? Wat schept jullie het genoegen om mijn uitspraken te bevestigen ? Tja, het mag en ik ben er blij mee...winking smiley (valt me alleen op...)
Koelvloeistof kan bij een warme motor beneden peil staan. Je moet altijd meten bij een koude motor.
Voor wat betreft de olie: Officieel moet er inderdaad 5W30 in. Dat de olie heel laag staat is wel iets om even goed in de gaten te houden. VW heeft een hele trits 1.4 16V gehad (BBY, BBZ, AUA) die allemaal rond de ton last kunnen krijgen van een verhoogd olievebruik. De oorzaak wordt schimmig over gedaan. soms vind je verhalen over kantelende zuigers, vaker verhalen over coatings van de zuigers die niet naar behoren zijn. VAG heeft er een brandstofflush voor laten ontwikkelen bij Castrol. De auto kan inderdaad wel een beurt nodig hebben, maar desalniettemin zou ik eerst de olie tot het max-peil aanvullen en het een paar duizend km's aankijken. Overigens is het onzin dat een grote beurt iets heel anders is dan een kleine beurt. Zodra alle filters, bougies en de olie vervangen zijn, is het al een grote beurt. Remvloeistof moet om de drie jaar, dat is niet een specfiek iets van een grote beurt. Zaken als kleppen stellen en dergelijke is niet nodig, de 16 kleppers hebben allemaal hydraulische stoters. Of de auto wel of geen longlife olie nodig heeft kun je aan de sticker voor in het instructieboekje zien. Daar staat een hele reeks codes van de accesoires en kleuren voor jouw specifieke auto. Eén van de eerste codes begint met QG, daar kun je aan zien wel type beurt jouw auto nodig heeft:

QG0 = vaste onderhouds-intervallen
QG1 = longlife olie = verlengd onderhouds interval
QG2 of QG3 = geen mogelijkheid voor longlife

Gooi er dus ook niet zo maar longlife olie in, veel motoren kunnen hier helemaal niet tegen... Liever 10W40 dan synthetische longlife. Dat de koelvloeistof laag staat hoeft geen ramp te zijn. Radiatoren van VAG gaan niet snel stuk. Controleer even via de bovenkant de radiateur in de neus. Als daar geen lekkage te zien is als gevolg van steenslag, is de kans niet groot dat de radiatoren lek zijn. Tip hierbij: de koelgaten in de voorbumper zijn vrij groot. Tectyleer een stukje volieregaas zwart en tierap dat aan de achterzijde van de koelgaten in de bumper. Zie je bijna niets van en steenslag krijgt geen kans meer. Kachelradiator is in principe ook geen rekebeen. Wat er vaker gebeurt bij VAG-modellen is dat de aansluitingen van de slangen op de radiateur, expansievat en waterpomp/thermostaathuis gaan lekken. VAG past de bekende rode koelvloeistof (G12) toe, bij lekkage vormt dit spul een soort rode kristallen op de plek(ken) van de lekkage. Dat is snel zat te controleren. Overigens hebben onze beide Seats last van koelvloeistoflekkage (soms tot een kwart liter per 1000km), maar beide rijden ze al minstens een ton met de lekkages. Geen punt.

Dat verhaal van de NAP vind ik vreemd. Sinds wanneer krijg je zo'n uitdraai na aanschaf? Lijkt me mosterd na de maaltijd. Krijg je je geld terug als het straks niet goed blijkt te zijn?
Het verhaal over die NAP vind ik ook wel erg vreemd.

Als ik jou was zou ik zelf de kilometerstand controleren op de volgende site (kost je maar 3 euro en geeft direct uitslag):
[www.nationaleautopas.nl]

Dan weet je zeker dat de garagehouder je ook niet zit te belazeren met aangepaste uitdraaien etc.
wibi
Thepsaconnection
wibi

Staat er toch ? Wat schept jullie het genoegen om mijn uitspraken te bevestigen ? Tja, het mag en ik ben er blij mee...winking smiley (valt me alleen op...)

Nee, dat staat er niet.
Wat staat er wel?
5 jaar met dezelfde vloeistof lijkt volgens jou geen probleem te zijn.

Beter nadenken over wat je hier neerzet....
wibi

Remolie vervangen HOEFT geen kwaad te kunnen.
Sterker nog, niet vervangen kan juist kwaad.
wibi
Wat een onzin.
Bij verversen komt er geen lucht in het systeem, en het is een van de eenvoudigste klusjes die je zelf kunt doen.
En wat als er al lucht in het remsysteem zit?
Dan spoel je dat met de oude olie gewoon weg. Ik snap niet waarom ontluchten zo'n probleem zou moeten zijn.
Remmen op lucht gaat niet erg wizzkid...
Re (S Velthuis): Gooi er dus ook niet zo maar longlife olie in, veel motoren kunnen hier helemaal niet tegen...

Bedoel je dat voor motoren waar gewone olie in hoort, of long life (Helix) in plaats van andere long life (Castrol)?
Geelhoed
Dan spoel je dat met de oude olie gewoon weg. Ik snap niet waarom ontluchten zo'n probleem zou moeten zijn.

Maar ik denk dat er nu gedacht wordt dat als je je reservoir bijvult, de lucht dan uit het systeem verdwijnt.
meeuw
Re (S Velthuis): Gooi er dus ook niet zo maar longlife olie in, veel motoren kunnen hier helemaal niet tegen...

Bedoel je dat voor motoren waar gewone olie in hoort, of long life (Helix) in plaats van andere long life (Castrol)?

Dat eerste. Welk merk longlife maakt niets uit, wel of de motor uberhaupt geschikt is voor de extreem dunne en synthetische long life. En dat is dus aan die QG...-code terug te zien. Het motortype zegt niet alles. Ik snap de reactie van Brezan wat dat betreft niet. Bovendien, ook als de motor op zich wel geschikt is voor long life, als er altijd een semi syntheet in heeft gezeten zou ik er niet zo maar een syntheet in gooien.
wibi
Vertel dat vrachtwagenchauffeurs eens...
Mensen bedankt voor alle mooie reacties.

Ik ben vanmorgen naar een echte garage gegaan.
Ze zeiden mij dat;
- de motorolie ververst moet worden, het is oude olie
- de voorste 2 draagarmen vervangen moeten worden
- en even een kleine beurt

Geschatte kosten: 600 euro. sad smiley

De auto had 3 weken terug NIET door de APK heen mogen komen, want de draagarmen zijn niet goed meer. Ook de band met een bobbel erop met groot risico op klapband had toen absoluut opgemerkt moeten worden.

De verkoper zei mij dat hij ook nog een (grote) beurt had gehad, maar als ik alleen al naar de olie kijk geloof ik dat niet. De auto was volgens hem in goede staat en zou nog vele km's probleemloos aan moeten kunnen. Niet dus!

Wat zijn hierin mijn mogelijkheden en rechten? Ik heb hem zonder garantie gekocht, maar de handelaar is wel aangesloten bij de RDW.
Zonder garantie gekocht, maar dat betekent niet dat de auto aan de omschrijving moet voldoen. Er valt juridisch vast wat te halen.
Heb je de kilometerstand al gecontroleerd mbv de link die ik je eerder heb gegeven?

Ik ben het met Geelhoed eens dat je niet helemaal zonder rechten op straat staat, maar bereid je maar vast voor op een moeizame en langdurige procedure als de garagehouder niet coulant is.

Daarnaast vind ik ook dat je zelf dom bezig bent geweest, je bent jong dus je zou beter moeten weten. Het kopen van een auto ZONDER garantie hoeft niet verkeerd te zijn (ik heb het zelfs liever) maar je moet dan wel weten wat je koopt.
Een bobbel op de band, lage vloeistofpeilen, het niet kunnen overleggen van een NAP zou toch een kerkklok moeten doen rinkelen... en het zijn allemaal zaken die je van te voren (met hulp) had kunnen controleren.
s velthuis
(1)Voor wat betreft de olie: Officieel moet er inderdaad 5W30 in.
(2)de 16 kleppers hebben allemaal hydraulische stoters.

Allemaal goede info, Velthuis (= kennelijk een VW-expert).
Nog wat vraagjes, (1) is het niet makkelijker om te kijiken naar de voorgeschreven VW olie codes ?
Naar ik ergens gelezen heb mag in deze auto Longlife VW 506.01 (0W-30, of 0W-40) of VW 505.01 5W-40 (om de 15.000 km /jaarlijks).

(2) Heeft de 3 cylinder 1.2 16V ook hydraulische klepstoters en is hij goed geschikt voor LPG ?
Ik lees veel goede verhalen over deze motor; is het ook qua betrouwbaarheid ook een topper ?

(3) De draagarmen moeten bij deze Fabia vervangen worden; draagarmbussen zijn binnen het VW-concern al 10-20 jaar (?) een probleem.
Zit er (recent) al verbetering in ?
Wat overigens niet betekent dat je een slechte auto gekocht zou hebben. Er zit wat werk aan, maar als dat gebeurd is, is het best mogelijk er nog twee ton mee weg te rijden. Mocht het juridisch te lang cq moeizaam worden, moet je het maar als leergeld zien... Het verklaart in elk geval ook waarom de auto naar rechts trekt. Blijkbaar zijn de draagarmrubbers op.
LPG the best
s velthuis
(1)Voor wat betreft de olie: Officieel moet er inderdaad 5W30 in.
(2)de 16 kleppers hebben allemaal hydraulische stoters.

Allemaal goede info, Velthuis (= kennelijk een VW-expert).
Nog wat vraagjes, (1) is het niet makkelijker om te kijiken naar de voorgeschreven VW olie codes ?
Naar ik ergens gelezen heb mag in deze auto Longlife VW 506.01 (0W-30, of 0W-40) of VW 505.01 5W-40 (om de 15.000 km /jaarlijks).

(2) Heeft de 3 cylinder 1.2 16V ook hydraulische klepstoters en is hij goed geschikt voor LPG ?
Ik lees veel goede verhalen over deze motor; is het ook qua betrouwbaarheid ook een topper ?

(3) De draagarmen moeten bij deze Fabia vervangen worden; draagarmbussen zijn binnen het VW-concern al 10-20 jaar (?) een probleem.
Zit er (recent) al verbetering in ?

Nou... expert. We hebben zelf altijd VW's gehaden sleutelen er ook zelf aan. Een 1.2 16V is er nooit geweestwinking smiley, wel verschillende 6- en een 12-kleppers (de BMD, AWY, AZQ en de BME). De 12-kleppers hadden in elk geval hydraulische stoters, de 6-klepper weet ik niet. Hoe het met gas op deze motoren is weet ik ook niet. De 6-klepper is in elk geval een gasfx-oplossing voor. De meeste fabia's die op gas gezet zijn, hebben echter één van de verschillende 1.4 8V of 1.4 16V motoren. En die lopen er wel goed op. De 1.2 is een geheel op zichzelf staand motortype, geen afleiding van de 1.4 of 1.6. Deze hebben ook een d-ketting ipv een d-riem (die de 1.4 en 1.6 wel altijd hebben). De 1.4 8V (68pk) is ook een aparte eend in de bijt, dat is nog een echte klassieke Tsjech, die onder auspicien van VW gebouwd is. Deze heeft nog gewone klepstoters.

Voor wat betreft die VW-codes: ik heb meer vertrouwen in de algemene keurmerken die op iedere olie terug te vinden dan op specifieke merkgebonden keurmerken. Sommige oliefabrikanten hebben zich exclusief met een autofabrikant verbonden. Betekent dat dat zij makkelijker het keurmerk krijgen, cq aan de eisen van een ander merk voldoen maar daar geen keurmerk van krijgen? De olie van de Hema heeft hogere keurcodes dan Shell Helix... Draagarmen zijn overigens niet altijd slecht bij VW. Bij deze Fabia verbaast het me wel een beetje. Bij onze Seats zijn ze nog origineel en die zijn echt niet gespaard. En die hebben allebei drie tot vier keer zo veel gelopen en zijn twee keer zo oud als de betreffende Fabia. Misschien dat er wat sportiever met deze Fabia omgesprongen is?
s velthuis
Misschien dat er wat sportiever met deze Fabia omgesprongen is?

Zolang er nog geen NAP boven tafel komt zou het best wel eens kunnen dat deze Fabia al 400.000km achter de kiezen heeft, dat zou dan geen slechte km stand zijn voor versleten rubbers winking smiley
Geelhoed
wibi
Vertel dat vrachtwagenchauffeurs eens...

Sorry...dacht dat je dit wel zou begrijpen...niet dus !
Speciaal voor "wizzkid" GH: Remmen oplucht gaat niet erg in een NORMALE personenauto.
Wel in een vrachtwagen...die werken er immers op, maar dan krijgen we weer iets van appels en peren ??? Op "moedermavo" geleerd dat je die niet mag vergelijken ?! Wordt hier wel gedaan in een uiterste poging gelijk te krijgen ?? Zielig !
dirkbouwman
Mensen bedankt voor alle mooie reacties.

Ik ben vanmorgen naar een echte garage gegaan.
Ze zeiden mij dat;

- de voorste 2 draagarmen vervangen moeten worden
- en even een kleine beurt

De auto had 3 weken terug NIET door de APK heen mogen komen, want de draagarmen zijn niet goed meer. Ook de band met een bobbel erop met groot risico op klapband had toen absoluut opgemerkt moeten worden.

.

Weet je meteen de oorzaak van het scheeftrekken.....
Als ik het zo hoor zou ik de auto maar eens laten keuren door de ANWB of Dekra. En daarna met je lijstje en het telefoonnummer van je rechtsbijstand naar de verkoper.
Mensen,

Bedankt voor alle berichten.
De website van nationaleautopas ligt er momenteel helaas uit, dus die kan ik helaas niet gebruiken.
Ik verwacht dat ik de auto morgen wel kan ophalen.

Ik heb ook een rechtbijstandsverzekering (gelukkig!) en ik denk dat ik die wel ga gebruiken. De draagarm had volgens mijn garage niet door de keuring heen mogen komen. Dit is vreemd, want hij is 3 weken geleden gekeurd. Dat dit waar is bewijs de site van rdw.nl

Enkel heeft de verkoper/handelaar mij onjuist geïnformeerd door te zeggen dat de auto een beurt had gehad. De olie gaf iets heel anders aan.

Morgenvroeg gelijk maar even bij de garage vragen of hij de oude draagarmen niet wil weggooien, want dat is het bewijsstuk.

Ben benieuwd wat er gaat lukken!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2009 19:48 door dirkbouwman.
Mensen,

De auto hebben ze weer bij mij op de oprit gereden. Daarbij zat ook een rekening van ruim 630 euro.
Nou eens uitzoeken hoe ik de kosten (gedeeltelijk) kan verhalen op de verkoper. Moet ik voor de rechtsbijstand gewoon de verzekeringsmaatschappij bellen of zo? Hoe pak ik dit het beste aan?

Er is in de Skoda ook nieuwe olie in gedaan te weten Shell Helix Ultra 5W40. Als het oliepeil over een poosje misschien bij gevuld moet worden, mag ik hier dan gewoon van een ander merk 5W30 bij ingooien of moet dit per see 5W40 zijn?

Dan heb ik ook de nationale autopas check gedaan zoals eerder werd aangeraden. De kilometerstand klopt gelukkig, dus dat geeft geen problemen.

Ik ga er in elk geval van uit dat de auto het weer probleemloos doet. smiling smiley De monteurs hebben hem getest.

Dirk
Geelhoed

Als je weet wat je doet stelt het niks voor. Maar dan moet je het wel eerst weten.
Voor olie in het blok geldt: beter iets dan niets ! Als het kan dezelfde olie gebruiken om vervelende dingen, zoals een lekkage te vermijden, maar als je niks anders hebt kan je er best een litertje bijgooien ...
Ben zojuist naar de verkoper geweest om proberen de schade te verhalen.

Zaken als olie, nieuwe band etc vind ie niet zwart op wit aantoonbaar, dus dat krijg ik niet vergoed.
Maar de oude draagarmen die heb ik hem gegeven gaat hij de kosten proberen te verhalen op de garage die de APK heeft uitgevoerd. Dat is toch 2 x 115 euro.
s velthuis
Voor wat betreft de olie: Officieel moet er inderdaad 5W30 in.

Wellicht een oud topic, maar wel een prangende vraag. Wij hebben thuis naast mijn 206-je ook een Fabia 1.4-16v 74kW motorcode AUB. Officieel moet er idd 5W30 in. Nu gaat er Kroon-Oil HELAR SP 5W30 LL-03 in a krap 70 euro voor 5 liter. Olieverbruik afhankelijk van rijstijl maar gemiddeld 1:2500, maar gaat zuiniger om met brandstof (gemiddeld tussen de 6L en 7L/100KM). Wij willen een iets dikkere olie, eg 5W40 of 10W40. Welk merk en type voldoet aan de door Skoda (VAG) gestelde eisen?

Edit, kon het niet laten al krijg ik toch nooit een antwoord:

dirkbouwman
Ben zojuist naar de verkoper geweest om proberen de schade te verhalen.

Zaken als olie, nieuwe band etc vind ie niet zwart op wit aantoonbaar, dus dat krijg ik niet vergoed.
Maar de oude draagarmen die heb ik hem gegeven gaat hij de kosten proberen te verhalen op de garage die de APK heeft uitgevoerd. Dat is toch 2 x 115 euro.

Kosten van de draagarmen op de garage verhalen? Die kosten zijn toch ook nooit gefactureerd. Meneer de verkoper heeft gewoon zin om een kat en muis spelletje met je te spelen. Ik vrees dat jij aan het korste eind trekt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2010 02:37 door Raddraaier.
Raddraaier
s velthuis
Voor wat betreft de olie: Officieel moet er inderdaad 5W30 in.

Wellicht een oud topic, maar wel een prangende vraag. Wij hebben thuis naast mijn 206-je ook een Fabia 1.4-16v 74kW motorcode AUB. Officieel moet er idd 5W30 in. Nu gaat er Kroon-Oil HELAR SP 5W30 LL-03 in a krap 70 euro voor 5 liter. Olieverbruik afhankelijk van rijstijl maar gemiddeld 1:2500, maar gaat zuiniger om met brandstof (gemiddeld tussen de 6L en 7L/100KM). Wij willen een iets dikkere olie, eg 5W40 of 10W40. Welk merk en type voldoet aan de door Skoda (VAG) gestelde eisen?

In onze Octavia zat bij aankoop de door de dealer voorgeschreven olie. Het verbruik was 1 op 1500, longlifeolie. Die rotzooi was gelukkig snel op, inmiddels rijdt hij al 35k rond met 10W40 van de Cranenbroek à €8,35 per 5 liter. De Fabia van mijn ouders heeft er inmiddels 75k op zitten met die olie en in beide gevallen is het olieverbruik flink terug gelopen. De Fabia hoeft helemaal niet meer tussentijds bijgevuld te worden, de Octavia loopt nu ongeveer 1 op 7500. Moet ik wel bij zeggen dat ik bij de Octavia ooit een flesje Wynn's door de olie heb gegooid. Onze Cordoba heeft van 250k tot nu (380k) met die olie gereden en daarvan heb ik het blok vorig jaar open gehad voor een koprevisie. De hoonranden zaten toen nog netjes op de cilinderwanden, ding heeft ook nog steeds geen merkbaar olievebruik.

Ik zou gewoon de goedkoopste 10W40 nemen die je kunt vinden met een API CE of API CF keur en dan netjes om de 15k vervangen. Dat voldoet prima, voor veel relatief oude motortypes zijn veel van de huidige soorten olie in mijn ogen simpelweg te dun.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep