Hoe bereken je het verbruik?

Gepost door Bentley Arnage 
Hallo mede-autoliefhebbers,

Hierbij mijn tweede topic vandaag in Techniek/Onderhoud. Aangezien het over een geheel ander onderwerp gaat heb ik besloten er een nieuw topic over te openen i.p.v. het in het andere topic te plaatsen.

Nu de vraag:

Hoe bereken je het verbruik van een auto?

Je hoort mensen namelijk wel eens zeggen:
Het verbruik over een X aantal kilometers was 1 op 14,6.

Maar hoe berekenen mensen dit?
Ik wil het namelijk zelf ook wel eens bereken bij onze auto.

Graag antwoord.

Met vriendelijke Groet,

Rick
(Bentley Arnage)
nooit wiskunde gehad?

aantal gereden km / verbruikte liters = gemiddeld verbruik.

klaar.
JURRIUIT OV Schreef:
-------------------------------------------------------
> nooit wiskunde gehad?
>

Jawel, het is echter mijn slechtste vak.winking smiley
Op gym na.grinning smiley

> aantal gereden km / verbruikte liters = gemiddeld
> verbruik.
>
> klaar.

Dank je wel.thumbs up
Na het voltanken je dagteller op 0km zetten, bij de volgende tankbeurt weer de tank geheel vullen.

Je deelt vervolgens het aantal kilometers door het aantal liters en viola je weet het verbruik.

Bij mij is het gemiddeld 450km per 70 liter dus 1liter op 5 km.

Bij mij is het gemiddeld 450km per 70 liter dus 1 liter op 5 km.
Da's in ieder geval geen topscore! big smile smiley
Barri Schreef:
> Bij mij is het gemiddeld 450km per 70 liter dus 1
> liter op 5 km.
> Da's in ieder geval geen topscore! big smile smiley

zou ik toch denken dat het vrbruik dan 1 liter op 6,4 km was nut smiley
blijft moeilijk die simpele sommen.

in ieder geval nog steeds geen super score,
hoewel ik er op m'n werk makkelijk onderdoor ga spinning smiley sticking its tongue out
we mogen blij zijn bij 3,5 km per liter dieselolie crying smilie
en dat met die hoge prijzen,
niet gek dat ze geen loonsverhoging willen geven :x
Ja, dat geeft hoop voor de toekomst van dit land.
Tja, gewoon een zoveelste schrijnend voorbeeld van "de jeugd van tegenwoordig".
Ach er zijn ook mensen nodig op de modeacademie.
Aantal liters gedeeld door aantal gereden km's
bijv, 50liters delen door 600km = 0.08333 liter p/km

Dat delen door 0.01 = 8.33km/liter

Dan 100 delen door die 8.33 = 12, dus 1 liter op de 12km

of;

1/.008333 = 12

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-05-2008 10:24 door JPeG.
Laten we positief zijn: Hij wil het i.i.g. leren.
JPeG schreef:
1/.008333 = 12

Typfoutje, het moet 1/0,08333... = 12 zijn. winking smiley
Da's ook weer waar, haar, en hij is nog jong, sommigen met rijbewijs doen het niet veel beter.

niet gek dat ze geen loonsverhoging willen geven

diadino = buschauffeur?
Geelhoed Schreef:
> 4 VWO...
>

Heel flauw, Geelhoed!thumbs down
Gelukkig ben ik wel wat van je gewend als ik zie hoe je anderen behandelt in andere topics.

En om je even te corrigeren:

Ik ben inderdaad niet goed in wiskunde, maar taal gaat bij mij veel beter! Ik schrijf en spreek prima Nederlands en dat zie ik velen op dit forum niet doen.

Conclusie:

Ik heb alle benodigdheden in huis om een advocaat te worden. Dat is namelijk wat ik van plan ben. Na de middelbare school wil ik een rechtenstudie doen en als ik er voor slaag ga ik doorleren om een advocaat te worden. Mijn Nederlands is goed en ik ben slimmer dan je denkt! En hoe vaak heb je wiskunde nodig als advocaat? Volgens mij heb je dat dus echt niet nodig!

Ik ben benieuwd of je nu nog reageert in dit topic.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-05-2008 11:02 door Bentley Arnage.
Als je zelf al zegt het verbruik was 1 op 14,6 hoef je niet goed in wiskunde te zijn om dat te kunnen berekenen, en als je op het VWO zit houd je die wiskunde tot het eindexamen.

"Wiskunde" is niet alleen als advocaat nodig maar ook in het dagelijks leven, zoals bij het berekenen van verbruik, wisselgeld, hoeveel vloerbedekking je nodig hebt voor je studentenkamertje, hoeveel rente je betaalt over je lening etc etc
Anecdote:

Ik ging voor een spaarrekening voor mijn zoon naar de bank, de beste man die mij het zou uitleggen werkt bij een bank dus dan zou je verwachten dat hij wel iets met cijfers kan.

Hij raadde mij dus een Pardoes rekening aan, want dan krijg je 2,5% rente en elke 5 jaar over het hele bedrag nog eens 5%, en als hij 18 werd nog een keer 5%. Dat moest ik nemen want hij had het voor zijn dochtertjes ook.
Een gewone spaarrekening geeft 4,5% rente en geen bonussen.

Ik vertel de beste man dat ik dan de gewone rekening wel wil. Hoezo dan dan loop je die 5% toch mis?
Ik leg hen uit dat 1.04518 groter is dan 1.02518*1.054. Maar dat geloofde hij niet. Pakt zijn rekenmachine erbij, en tikt ongelogen 18 keer 1.045 * in en herhaalt dat voor de Pardoesrekening. Uit zijn voorbeeld kwam een verschil van 1200 euro.

Zo meneer, u werkt zeker met cijfers? Dat u dat direct ziet? Ja, de meeste klanten nemen die rekening voor de cadeautjes die erbij zitten.
JURRIUIT OV Schreef:
> nooit wiskunde gehad?
>
> aantal gereden km / verbruikte liters = gemiddeld verbruik.

Ik wil ook nog even muggenziften, dat is geen verbruik dat is een zuinigheid, als het getal groter wordt verbruik je immers niet meer, maar juist minder.

Verbruik meet je in volume per afstand. (l/100km)
Geelhoed Schreef:
> Als je zelf al zegt het verbruik was 1 op 14,6
> hoef je niet goed in wiskunde te zijn om dat te
> kunnen berekenen,
>

Dat was gewoon een voorbeeld en niet van toepassing op onze auto.winking smiley

> en als je op het VWO zit houd je
> die wiskunde tot het eindexamen.
>

Klopt.

> "Wiskunde" is niet alleen als advocaat nodig maar
> ook in het dagelijks leven, zoals bij het
> berekenen van verbruik,
>

Dat heb ik dus net geleerd.grinning smiley

> wisselgeld,

Dat is gewoon rekenen en heeft volgens mij niets met wiskunde te maken.

> hoeveel vloerbedekking je nodig hebt voor je
> studentenkamertje,

Dat is gewoon oppervlakteberekening, dat kan ik ook nog wel.
Met wiskunde bedoel ik al dat geklooi met machten, wortels, tangens enz.

Ik had alleen een vraagje over de berekening van het verbruik en dat is nu beantwoord.
Bedankt allemaal.thumbs up
Bentley Arnage Schreef:
> Met wiskunde bedoel ik al dat geklooi met machten,
> wortels, tangens enz.
>
> Ik had alleen een vraagje over de berekening van
> het verbruik en dat is nu beantwoord.
> Bedankt allemaal.thumbs up

Al de onderwerpen die jij noemt komen in de VMBO-boeken die ik in mijn klassen gebruik (ver) ná het onderwerp 'verhoudingen', dus je zou zeggen dat je het toch wel gehad moet hebben. (Zeker als ik zeg dat verhoudingen hoofdstuk 2 uit het brugklasboek is winking smiley )
En hoe vaak heb je wiskunde nodig als advocaat? Volgens mij heb je dat dus echt niet nodig!

Moah t kan wel is nadelig uitkomen als je met tijden moet rekenen (alibi verantwoorden etc) of je uren moet declareren?

Verder boeit het mij niet hoor, maar lijkt me wel dat je 't nodig hebtsmiling smiley.
Feets Schreef:

> Moah t kan wel is nadelig uitkomen als je met
> tijden moet rekenen (alibi verantwoorden etc) of
> je uren moet declareren?
>

Dat is gewoon rekenen en dus geen probleem voor mij.

Ik ben alleen niet zo goed in machten, wortels e.d.
Ik heb gewoon geen wiskundig-inzicht
Wat een niveau bij elkaar zeg! Het uitrekenen van verbruik heeft gewoon met gezond verstand te maken en niets met een opleiding. En om er nou advocaten en wiskunde bij te halen gaat helemaal ver.
crying smiliecrying smiliecrying smilie
TS wilde toch advocaat worden maar kon ondanks zijn 4 VWO niet rekenen? Heeft dus alles met elkaar te maken.
Bij echtscheidingszaakjes zal je toch ook moeten kunnen uitrekenen hoe veel manlief de komende (12?) jaren moet dokken? Die berekening wordt wat lastiger dan die van het benzineverbruik. Als je niet kunt rekenen zul je het nergens ver schoppen. Zelfs niet op de modeacademie (eerder hierboven aangehaald) waar je toch ook moet kunnen uitrekenen hoeveel stof je nodig hebt voor een leuk jurkje.
JPeG Schreef:
> Aantal liters gedeeld door aantal gereden km's
> bijv, 50liters delen door 600km = 0.08333 liter
> p/km
>
> Dat delen door 0.01 = 8.33km/liter
>
> Dan 100 delen door die 8.33 = 12, dus 1 liter op
> de 12km
>
> of;
>
> 1/.008333 = 12

@jpeg,
je kunt natuurlijk makkellijk en moeilijk ergens naartoe rekenen.
maar als je wilt weten hoeveel km je kunt rijden op 1 liter,
dan deel je 600 gewoon door 50(=1 op 12)
als je wilt uitdrukken in liter per 100 km,
dan deel je 50 door 6 (=8,33liter per 100 km)

hoef geen wiskundige voor te zijn nut smileysmiling bouncing smiley
Harm78 Schreef:
> niet gek dat ze geen loonsverhoging willen geven
>
> diadino = buschauffeur?

klopt harm78,

bij de concurent/collega in het midden van het gooi.
en ze willen wel loonsverhoging geven, maar die gaat grotendeels uit mijn en jouw zak komen.
jou gaat het dan toch 4 ATV dagen kosten?
Bentley Arnage
Dat is gewoon rekenen en dus geen probleem voor mij.

Ik ben alleen niet zo goed in machten, wortels e.d.
Ik heb gewoon geen wiskundig-inzicht

Wortels en machtsverheffen valt ook onder rekenkunde (meneer van dale wacht op antwoord, weet je nog)
meeuw
TS wilde toch advocaat worden maar kon ondanks zijn 4 VWO niet rekenen? Heeft dus alles met elkaar te maken.
Bij echtscheidingszaakjes zal je toch ook moeten kunnen uitrekenen hoe veel manlief de komende (12?) jaren moet dokken? Die berekening wordt wat lastiger dan die van het benzineverbruik. Als je niet kunt rekenen zul je het nergens ver schoppen. Zelfs niet op de modeacademie (eerder hierboven aangehaald) waar je toch ook moet kunnen uitrekenen hoeveel stof je nodig hebt voor een leuk jurkje.

Mag ik je even uit je droom helpen?

De meeste advocaten hebben wel degelijk moeite met wiskundige vraagstukken. Voor de boekhouding hebben ze een administratie, voor de ureninvoer hebben ze een secretaresse en voor alimentatieberekeningen hebben ze een geweldig mooi programma "aliment" waar je alleen maar alle gegevens in hoeft te voeren zoals bruto salaris, vaste lasten, evt. schulden, etc, je drukt op een knopje en voila ... het alimentatiebedrag rolt er zomaar uit, zonder dat je daar 5 jaar wiskunde voor nodig hebt.
Motto voor dit verhaal: een student zonder wiskundeknobbel kan een verdraaid goede advocaat worden.

Bentley Arnage, als je graag advocaat wilt worden, ga ervoor! Met de juiste instelling, goede motivatie en (ook heel belangrijk om een lange studie vol te houden) een flinke dosis humor kom je er wel. Ik wens je heel veel succes met je studie rechten. Mocht je ooit een stageplek nodig hebben, dan stuur me maar een berichtje, misschien kan ik dan wel wat regelen winking smiley
Old boys network heeft al een beginnetje lees ik...smiling smiley
Als je advocaat familierecht wilt worden hoef je niet te rekenen, maar het betaalt relatief slecht zolang je geen partner bent. Als je vastgoedadvocaat of ergens curator wilt worden moet je wel degelijk goed kunnen rekenen De beste advocaten die ik ken verdienen €500 per uur maar die hebben economie én recht gestudeerd. Deze hoef je echt niet uit te leggen wat bijvoorbeeld netto contante waarde is, hoe renteswaps werken of wat een loan life cover ratio is.
Een handig hulpje, log in, zoek je auto op en vul je (benzine)kosten in (Spritmonitor)
De meeste advocaten kunnen prima rekenen met grote getallen... kijk maar eens naar een factuur van een advocaat...winking smiley
Pollie76
Mag ik je even uit je droom helpen?

De meeste advocaten hebben wel degelijk moeite met wiskundige vraagstukken. Voor de boekhouding hebben ze een administratie, voor de ureninvoer hebben ze een secretaresse en voor alimentatieberekeningen hebben ze een geweldig mooi programma "aliment" waar je alleen maar alle gegevens in hoeft te voeren zoals bruto salaris, vaste lasten, evt. schulden, etc, je drukt op een knopje en voila ... het alimentatiebedrag rolt er zomaar uit, zonder dat je daar 5 jaar wiskunde voor nodig hebt.
Motto voor dit verhaal: een student zonder wiskundeknobbel kan een verdraaid goede advocaat worden.

Bentley Arnage, als je graag advocaat wilt worden, ga ervoor! Met de juiste instelling, goede motivatie en (ook heel belangrijk om een lange studie vol te houden) een flinke dosis humor kom je er wel. Ik wens je heel veel succes met je studie rechten. Mocht je ooit een stageplek nodig hebben, dan stuur me maar een berichtje, misschien kan ik dan wel wat regelen.winking smiley

Bedankt voor je reactie, Pollie76.thumbs up
Ik vind het fijn dat je reageert.

Inmiddels zit ik in 6VWO en ik ben nog steeds vastbesloten om advocaat te worden.
Volgend jaar ga ik, als het goed is, rechten studeren.thumbs up
Met mijn instelling zit het wel goed. Rechten studeren lijkt me namelijk zeer leuk en interessant.thumbs up

Als ik mijn studie heb afgerond en een stageplek zoek, dan zal ik zeker even aan je denken en je een berichtje sturen.thumbs up
Heel erg bedankt.winking smiley
Monsieur Le Loure

Dan spek jij in ieder geval de kas van de overheid!
speedtouch
Monsieur Le Loure

Dat mag wel ook, want als je zo rekent zitten er vast veel maatschappelijke kosten aan je vast.
Jeff Vink
Als je advocaat familierecht wilt worden hoef je niet te rekenen, maar het betaalt relatief slecht zolang je geen partner bent.

Dat laatste heeft niets met wiskunde te maken, nog los van het feit dat je dat zo algemeen niet kunt stellen. In de familierechtpraktijk kun je prima verdienen, ook als advocaat-medewerker.

Als je vastgoedadvocaat of ergens curator wilt worden moet je wel degelijk goed kunnen rekenen.

Eens. Daarom is het ook zo ongelooflijk dat ik het volhoud, ondanks het feit dat ik wiskunde na 4 VWO heb laten vallen.....

@ TS: er is dus nog hoop.cool smiley

De beste advocaten die ik ken verdienen €500 per uur maar die hebben economie én recht gestudeerd. Deze hoef je echt niet uit te leggen wat bijvoorbeeld netto contante waarde is, hoe renteswaps werken of wat een loan life cover ratio is.

Dat uurtarief zegt niets over de kwaliteit van de advocaat, maar meer over de markt waarin hij/zij opereert. een familierechtadvocaat zal dat inderdaad niet snel rekenen, in de overnamepraktijk komt het wel voor, maar vrij beperkt.
Geelhoed
speedtouch
Monsieur Le Loure

Dat mag wel ook, want als je zo rekent zitten er vast veel maatschappelijke kosten aan je vast.

Dit is een speciale hybride. Rijdt de eerste 5 km op 1 liter benzine en dan vervolgens nog 1.42 km op gebakken lucht om in totaal na het verbruiken van 70 liter toch nog 450 km afgelegd te hebben.
520d
Jeff Vink
Als je advocaat familierecht wilt worden hoef je niet te rekenen, maar het betaalt relatief slecht zolang je geen partner bent.

Dat laatste heeft niets met wiskunde te maken, nog los van het feit dat je dat zo algemeen niet kunt stellen. In de familierechtpraktijk kun je prima verdienen, ook als advocaat-medewerker.

Als je vastgoedadvocaat of ergens curator wilt worden moet je wel degelijk goed kunnen rekenen.

Eens. Daarom is het ook zo ongelooflijk dat ik het volhoud, ondanks het feit dat ik wiskunde na 4 VWO heb laten vallen.....

@ TS: er is dus nog hoop.cool smiley

De beste advocaten die ik ken verdienen €500 per uur maar die hebben economie én recht gestudeerd. Deze hoef je echt niet uit te leggen wat bijvoorbeeld netto contante waarde is, hoe renteswaps werken of wat een loan life cover ratio is.

Dat uurtarief zegt niets over de kwaliteit van de advocaat, maar meer over de markt waarin hij/zij opereert. een familierechtadvocaat zal dat inderdaad niet snel rekenen, in de overnamepraktijk komt het wel voor, maar vrij beperkt.

En bij overname schuift ook de accountant aan om de overname waarde vast te stellen. Dat doet die advocaat niet zelf.
het is echt gewoon leuk om dit soort topics te lezen haha
ik zal er verder geen waarde oordeel aan hangen, maar allemaal bedankt ( heb toch weer even lekker zitten gniffelen achter mijn pc )

thumbs up
Ik zal even aan-de-hand van het verbruik van mijn Ferrari F355 GTB uitleggen hoe je het brandstofverbruik precies berekend !

Als ik men tank helemaal vol doe gaat er 60 Liter ongelode brandstof in !
Er zit dan nog 20 liter reserve in !

Ik doe met deze 60 Liter brandstof 425 Km

Nu volgt de formule :

60/425 = 0,14

0,14 x 100 = 14 Liter/100 Km

dus men Ferrari F355 GTB verbruikt 14 Liter/100 Km

Je ziet een Ferrari verbruikt niet zoveel hoor ik heb dan ook 380 Pk hé !

Verzonnen verhaaltjes zijn leuk, reclame niet. - Smith Moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2010 20:00 door Smith.
Levert zeker veel op, zo'n website beheren?eye rolling smiley

Voor de rest, die laatste zin valt mi onder ongeoorloofde reclame...
D. Elzinga

Voor de rest, die laatste zin valt mi onder ongeoorloofde reclame...

Wees niet bevreesd, melding al gemaakt om 17:49...
D. Elzinga
Van zijn rekenvaardigheid of educatieve- of taalkwaliteiten zal hij hem niet kunnen betalen, nee.
Zou hij die Ferrari als bezemwagen gebruiken tijdens de GPS fietstochten? Dan moet dat wel zuiniger kunnen! tongue sticking out smiley
Bentley Arnage
Beter laat dan nooit...
Nou...
Smith is ook wel snugger. Wel de link in het bericht weghalen, maar niet de nickname aanpassen/verwijderen.

Wat mij betreft had heel het topic wel in het prullenbakje gekund thumbs down
Ach, als je de moeite neemt om dat naar je adresbalk te kopiëren vraag je er zelf om toch?
@ nare mensen
Lekker tof hoor buschauffeur afzeiken
heb er een hekel aan als mensen uit de hoogte doen
dit is toch een forum en daar kan je vragen stellen en dan kan je gewoon normaal doen of helemaal niks zeggen
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep