mijn golf 3 wordt geen 90 graden???

Gepost door vw golf 1 
hallo

mijn golf 3 benzine 1600 wordt slecht warm. na 100 km b.v. staat de temperatuur nog op 70 graden.

is dat erg ? of maakt dat niet uit.

zo ja het wel uit maakt wat kan de oorzaak wezen?

gr arno h
Dat kan erg zijn. Ik denk dat je thermostaat kapot is. Vervangen is makkelijk en niet duur.
Ik sluit me aan bij Nebilem (nu wel)
De termostaat is kapot. die regelt waarneer kloevloeistof door de radiatuer heen stroom en waarneer niet. nu blijft hij open staan, waar door ook bij koude motor de kloevloeistof naar de radiateur gaat.

het gevolg is dat het benzine-lucht mengsel niet goed verbrandt en schadelijker een uitstoot heeft
Nebilem Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat kan erg zijn. Ik denk dat je thermostaat kapot
> is. Vervangen is makkelijk en niet duur.

Dat tweede wel, dat eerste helaas niet. Thermometer bij mijn 1600 komt op dit moment ook niet heel hoog met de huidige lage buitemtemperaturen. Staat hij wel op het eerste witte streepje? Hoe lang duurt het voor hij dáár staat? Met een kapotte thermostaat duurt het vooral heel lang voor de meter uberhaupt loskomt van de naald.
Ik denk ook dat de thermostaat stuk is want hij moet na zo,n 10 KM al 80 a 90 graden zijn.

Je kunt er vrij eeenvoudig achter komen of je thermostaat kapot is.
Start je auto en laat hem statoinair draaien tot de temperatuurmeter in het midden staat, of wacht tot de koelvin aanslaat.
Door dat je stilstaat komt er geen rijwind en zal je motor op bedrijfstemperatuur komen.
Ga nu een stukje rijden zoek als het even kan een stuk weg op waar je lekker kunt door rijden.
(geen stoplichten ed)
Door de rijwind die er dan wel is zal de koelvloeistof in de radiateur gaan afkoelen.
Als je normaal rijdt (bv deelbelasting 80 KMH) mag de temperatuur iets zakken (ongeveer naar 80 a 85 graden), maar zakt je meter verder terug dan blijft je thermostaat openstaan en is hij dus stuk.
Je ziet in dit geval de meter vrij snel zakken (meestal al na 2 a 3 kilometer)
Als je thermostaat stuk is duurt het meestal ook erg lang vordat de meter los komt behalve als je blijft stilstaan.
Terwijl de motor bij een goede thermostaat sneller op themperatuur komt als je rijdt.

Succes..
Bij mij is de thermostaat stuk, en blijft de temperatuurmeter bijna altijd op 'koud' staan. Alleen wanneer ik filerijd of stationair draai wordt hij warm.
ik vind het vreemd dat de meter op 70 graden blijft staan. VW monteert van die zogenaamde "aan/uit meters", d.w.z. dat ze òf op koud staan, òf op temperatuur, òf op oververhit. daartussenin gaan ze onrealistisch snel van de ene naar de andere stand, en een tussenstand kent hij eigenlijk niet. als je motortemperatuur bijvoorbeeld licht verhoogd is, staat de meter nog steeds in het midden. en ook omgekeerd: als de motor nog niet echt goed op temperatuur is, staat hij toch al in het midden. maar de jouwe zou wel links van het midden blijven???

het zou dus best kunnen dat de meter of sensor niet goed werkt.
Maar nogmaal: er zit een verschil tussen het eerste witte streepje en het witte vlak. Vergeet niet dat de thermometer van een Golf via de boordcomputer gaat en dus geen directe temperatuur meet.
Volgens mij is het de thermostaatwinking smiley
De meters van VW reageren IDD niet snel op een temperatuurstijging of daling van enkele graden.
Dat hebben ze bij VW bedacht om onrust bij de bestuurder te voorkomen.

Maar als de motor niet warmer word als 70 graden dan gaat de meter van een golf 3
niet naar 90 graden wijzen en ook blijft hij niet koud aangeven
hij wijst in dat geval gewoon 70 graden aan.
'mijn golf 3 wordt geen 90 graden???'

Als eens aan een magnetron gedacht?
Mazda_Freak Schreef:
> 'mijn golf 3 wordt geen 90 graden???'
>
> Als eens aan een magnetron gedacht?

Zoom zoom zoom heb jij last van bijen in de auto van je vader?grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2007 20:34 door Krukas.
Krukas Schreef:
> Mazda_Freak Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 'mijn golf 3 wordt geen 90 graden???'
> >
> > Als eens aan een magnetron gedacht?
>
> Zoom zoom zoom heb jij last van bijen in je
> auto?grinning smiley

thumbs up grinning smiley
Een boom wil ook wel helpen om de zijkant in een hoek van 90 graden te krijgen.grinning smiley
Doe maar wat Krukas zegt, is een goede test. thumbs up

Ik heb precies hetzelfde met mijn Golf 3 cabriolet. Echter omdat dat een Avant Garde is, zit er ook een olietemperatuurmeter (boardcomputer) in en die geeft wel aan dat de olie warm wordt (= belangrijker dan de koelvloeistof!).

Ergo: heb het een garage laten uitzoeken, blijkt er een fout in de temperatuurmeter in het dashboard te zijn en dat vervangen is DUURRRRR!
Conclusie: ik laat het zo omdat ik weet dat alles goed is en het mij niet stoort... Vind het eigenlijk wel grappig...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2007 01:20 door Recife.
Heb dat destijds altijd voorgehad bij mijn Golf 3 TD van toen hij nieuw was ...
Garage heeft altijd beweerd dat er niks aan de hand was ...
Bij stationair draaien in de garage steeg de temperatuur immers normaal ...
Logisch, geen rijwind ...
Maar de wagen heeft het 9 jaar en 180.000 km probleemloos gedaan, dus veel kwaad kan het wellicht niet ...
als de thermostaat daadwerkelijk kapot is, zou het lang moeten duren, eer je kachel warmte afgeeft... zeker met de buitentemperaturen, van de laatste paar dagen...

de golf III 1.8 van moeders, komt ook nooit boven de 70 graden uit, maar de kachel is vrijwel direct warm... is gewoon normaal...
Ik zit met hetzelfde probleem. De auto wordt niet warmen dan 70 graden. Alls hij bij vele stoplichten wel op temp is en ik rij een lange weg met veel rijwind dan daalt de temp (op het metertje) weer. Ik heb eigenlijk geen problemen met de kachel, in het begin komt er geen hele warme lucht uit maar na ongeveer 2 min komt er toch al aardig warme lucht uit. Zou dit toch mijn thermostaat zijn? Ik kan de kachel wel zeker 10 minuten open hebben staan zonder het erg warm te krijgen, ik weet niet of dit normaal is?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2010 16:31 door Jack321.
Klinkt als de thermostaat inderdaad, die blijft dan gewoon altijd open staan.
Wel een oud topic dit, maar idd je thermostaat blijft open staan.
Als de auto afslaat start deze beduidend slechter dan wanneer ik hem normaal start. Terwijl een warme auto normaal toch beter start? Heeft dit ook met hetzelfde te maken?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep