Geen xenon, wel 90% meer licht. Tenminste is de belofte.

Gepost door Pickmeister 
In een automaterialen zaak trof ik van de week nieuwe autolampen van Osram. Deze had ik nog niet eerder gezien. Het gaat om de Osram Nightbreaker, een nieuwe lamp die wel tot 90% meer lichtopbrengst moet geven. Nou weet ik dat het meerendeel van dit soort beloftes niet geheel waargemaakt word. Maar goed, als een deel hiervan waar is, lijkt het me best een behoorlijke vooruitgang voor de halogeen autolamp.

Uitleg op Osram site.

Nou ben ik benieuwd naar de meningen van de mensen die halogeen lampen in hun auto hebben of hadden. Dat xenon veel beter is weet ik ondertussen wel, en is ook niet de insteek van dit topic.
Edit: Anton was sneller.drinking smiley

Als dit 90% meer moet voorstellen ben ik sinterklaas.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-10-2007 11:35 door AMG.
Ja dat zag ik ook, dat is bij lange na niet 90%. Maar als ik het goed begrijp heeft het te maken met het soort licht wat die 90% meer licht moet rechtvaardigen.
Hier nog een artikel over de Osram Night Breaker

Spectaculair meer licht

Als mijn huidige lampen (Philips BleuVision) het opgeven ga ik deze maar is proberen smiling smiley
Ik heb Philips Nightvision en dat bevalt me erg goed. Het zijn dure lampen (zo'n € 40) maar ik vind ze de meerprijs zeker waard. Het licht is helderder en feller dan normale lampen dus je ziet de borden al van verre. Dit is een beetje het xenon effect hoewel xenon verder niet te vergelijken is met halogeen (ik heb ook veel ervaring met xenon koplampen).

Als je er enthousiast over bent en het lijkt je echt mooier/beter dan wat je nu hebt, moet je ze gewoon aanschaffen en kijken of je verschil merkt.
Recent heb ik Philips X-treme Power aangeschaft en ben erg onder de indruk van de veel grotere lichtopbrengst in vergelijking met standaard H4 van Philips/Osram. Toen ik voor het eerst dimlicht aan deed en tegen de auto van buurman aan scheen, dacht ik even dat ik groot licht aan had...

Wat me ook bevalt is dat deze lamp zuiver wit licht geeft, zonder zichtbaar geel of blauw.

Ik heb ze pas twee weken, dus over de levensduur kan ik niks zeggen. Maar bij Twimva Enschede, waar ik een setje kocht voor 27 euro, zeiden ze dat als een lamp binnen een jaar kapot gaat, je gratis een nieuwe lamp krijgt. De lamp mag niet kapot zijn gegaan door overspanning, dat schijnen ze te kunnen controleren.
die philips krengen lijken me ook wel fijn zeg! Stukje goedkoper ook! Maar eens aanschaffen voor de cherrythumbs up
Toevallig zit ik zelf ook te kijken naar nieuwe lampen en kwam de Nightbreaker van Osram ook op m'n pad. In een topic op een Duits auto-forum staat een uitgebreide test en foto's waarin ze worden vergeleken met lampen zoals Philips X-treme Power, Blue Vision etc. !KLIK!

Voor wie geen Duits kan, de conclusie is dat dit inderdaad de beste lamp op de markt is, al is het geen wereld van verschil. Bijkomend voordeel is dat ze nog goedkoper zijn dan de "betere" lampen van concurrent Philips.

Pics:

en meer...

smiling smiley
die mtec is volgens mij gewoon een blue vision met een blauw glaasje eromheen.

maar die onderste foto zegt wel wat zeg!
Die NB lijkt t op iid goed te doen! Heel helder licht
De BLeuVision heeft ook al iets blauw gekleurd glas.

Die van mtec inderdaad nog meer.

Het ziet er lekker uit die NBthumbs up
Ze zijn onder andere hier redelijk goedkoop verkrijgbaar...
Ik vind die MTB wat te blauw. BlueVision klopt zo, die kleur komt helemaal overeen. De NB is het mooiste vind ik.
Als ik een beetje tijd heb haal ik morgen de Osram Nightbreaker even op bij Brezan. Het zou helemaal leuk zijn als ik ze er direct in kan zetten. Dus één dezer dagen zal ik laten weten wat ik er van vindt.
* dubbel post

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2007 16:58 door BMW M3 CSL.
Ik denk dat ik ze ook ga halen als ik ergens een goedkoop adresje kan vinden in de buurt. Ik heb laatst voor de gein een paar cheape lampen van de Action gekocht à € 3.95, maar die geven een groenig licht wat totaal niet reflecteerd op de weg...
ik denk dat die osram lampen meer licht geven als je naar de foto,s kijkt

heb half jaar met bleu vision gereden van philips ,was hier zeer over te spreken , met name door het veel betere zicht op onverlichte wegen ,ten opzichte van standaard H4 lampen
Ik heb de Vision Plus lampen hier ook nog liggen, die heb ik tijdelijk omgewisseld met die van de Action om te kijken of die nog wat voorstellen. Nou niet echt dus, bij autolampen gaat de vlieger "hoe duurder, hoe beter" wel op vind ik...
Morgen ga ik ze er weer inzetten, die Vision Plus waren nl een grote vooruitgang. De Blue Visions zijn ook wel aardig, vooral het heldere blauwige licht staat mooi. Maar toch gaat mijn voorkeur uit naar de Vision Plus, die geven net even wat meer licht nog.
Philips Rally lampen : 90 / 100 watt H4, samen met H7 100 watt in de verstralers en H7 100 watt in de mistlampen.
In totaal bij grootlicht 6 x 100 watt. Kom maar op met dat zielige xenon.
Stad en land afgezocht naar deze nieuwe lamp van Osram. Maar nee hoor, nergens te krijgen, zelfs osram kan me niet vertellen waar ze te krijgen zijn. Maar dat komt ook volgens de medewerker omdat ze eigenlijk nog niet officieel geintroduceerd zijn bij de groothandels en retailers. Naar mijn mening behoorlijk vreemd als je ze wel volop aanprijst in autobladen en op je website. Maar de groothandels en retailers kunnen ze al wel bestellen bij Osram.

Dus van de week zal ik eens kijken of ik ze ergens kan bestellen.

En ik weet dat ze via eBay volop te krijgen zijn, maar ben in dat opzicht behoorlijk ouderwets. Wat ik koop wil ik direct in de vingers hebben.
Motorhead Schreef:
-------------------------------------------------------
> Philips Rally lampen : 90 / 100 watt H4, samen
> met H7 100 watt in de verstralers en H7 100 watt
> in de mistlampen.
> In totaal bij grootlicht 6 x 100 watt. Kom maar op
> met dat zielige xenon.

a) Is altijd fijn als je lampen units wegsmelten bij een dergelijk wattage.
b) Sinds wanneer mag je overdag groot licht en/of mistlampen voeren.
a) Gebruik ze toch al meer dan 10 jaar
b) Waar staat dat dan ?
Ik heb in mijn Seicento ook een tijd lang die Philips Rally lampen gehad, maar mooi wel dat de bedrading weggesmolten was! Het licht uitzetten als je niet rijd (dus geen koelwind) of enkel gebruiken als je een metalen binnenkant hebt, anders smelt het weg...
Je moet ze natuurlijk wel in een kwalitatief goede auto gebruiken ( Volvo bijvoorbeeld )
Bij een fatsoenlijke auto hoef je niet aan de lampen te rommelen om wat te zien in het donker.
Mijn lampjes van de aldi geven ook ee nwat knullig licht... ik wil alleen niet van die groen achtige nep-xenon lampen die je in afgetrapte crx` en ziet.
Gebruik zelf 2X H7 Philips Nightguide voor gedimd grootlicht, geeft genoeg licht en een mooi beeld.
Voor grootlicht heb ik 2X H7 Philips Extreme in gebruik, geeft gewoon een bult licht smiling smiley

Philips geeft 80% meer opbrengst dan normaal aan voor de Extreme, dat is wat optimistisch wat mij betreft.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2007 21:19 door Clio16V.
Tot nu toe heb ik er standaard lampen in zitten, wel van philips overigens. Maar ik wil de Nightbreaker nu gaan proberen. Ben benieuwd of ze inderdaad zichtbaar beter zijn. Maar voorlopig heb ik ze nog nergens kunnen krijgen. Maar zodra ik ze kan vinden en gebruikt heb, laat ik het uiteraard direct weten.
Tim2005 Schreef:
> Ik heb lampen van de Hema!

Wat leuk, maar je bedoelt? goede lampen, slechte lampen?
Ik heb Philips Extreme Power sinds een week of twee en ik ben ook wel tevreden.
De standaard lampen waren VisionPlus van Philips dus zo heel veel verschil zie ik niet.
Wel is het iets witter en de bundel is niet zo zeer langer maar schijnt meer opzij en verlicht dus meer van de weg.
Ik heb even Osram gebeld om te vragemn waar en wanneer deze lampen verkrijgbaar zijn. Dat zal in ieder geval zijn bij Shell benzinepompen en zo rond half november of iets eerder.
Ik ben benieuwd, ook naar de prijs.
Walliebal Schreef:
> Ik heb even Osram gebeld om te vragemn waar en
> wanneer deze lampen verkrijgbaar zijn. Dat zal in
> ieder geval zijn bij Shell benzinepompen en zo
> rond half november of iets eerder.
> Ik ben benieuwd, ook naar de prijs.

Aha oké, ook fijn dat ze mij dat niet even vertellen na 3 telefoontjes. Maar goed, wel goed om te weten wanneer ze nu eindelijk verkrijgbaar zijn. De prijs weet ik wel die zal zijn rond de 35 á 40 euro. En hij zal verkijgbaar zijn in H1, H4 en H7.
Heeft iemand de Osram Nightbreaker al ergens zien liggen? Ik nog niet, en ben eigenlijk wel benieuwd of ze nu ook normaal in NL verkrijgbaar zijn.
35 á 40 euro..........dan heb je nog steeds halogeen.

Voor een tientje of 6 á 7 scoor je op ebay een prima Xenon setje. Lampen gaan ook nog langer meer dan halogeen, dus in principe verdient het zichzelf aardig terug op den duur.

En dan heb je pas écht meer licht.
Voor de tijd dat ik de auto nog rij ga ik er geen xenon in zetten. En daarbij betwijfel ik of je voor 60 a 70 euro wel een goed setje op de kop kan tikken. Daarbij heb ik een hekel om via internet te kopen, en dan moet je ook nog eens lopen kloten om het erin te krijgen. En als ik een zichtbare verbetering kan krijgen door simpel een ander setje halogeen er in te zetten, vind ik het prima. Daarbij lees ik niet al te beste verhalen over after-market xenon in dit irritante verlichting En in dit Licht, is meer ook beter? topic

Dus vandaar dat ik op zoek ben naar de nieuwe lampen van Osram, ook omdat ik natuurlijk nieuwsgierig ben. Daarbij is afstelling van je lampen ook zeer belangrijk.
Ik heb een auto waar een nogal vreemd soort lamp in moet: HB4.

Er zijn maar weinig merken die hier iets fatsoenlijks voor leveren: Philips heeft de Blue Vision in HB4. Van andere merken ben ik nog niet veel tegengekomen.
Is dat de Verso vertmaori?

De Verso geeft m.i. te weinig licht in het donker.
Dat is inderdaad de Verso, en ook ik vind de lichtopbrengst allesbehalve goed. Nu ben ik een veertiger waarvan de ogen al wat minder worden/zijn, ik hoor echter ook regelmatig passagiers zeggen dat de het licht onder de maat is.
Ik ben 23, ik vind de lichtopbrengst van onze Verso ook ondermaats.
Aan je leeftijd ligt het dus (inderdaad) niet.
Regelmatig rijd ik (expres) met grootlicht als het onverlichte wegen zijn.
Uiteraard zonder anderen te hinderen.
Hij geeft wel degelijk 90% meer licht, alleen zie je dit nauwelijks.

Dat komt omdat lichtniveau een logaritmisch verband is en geen lineair verband in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Zo is de stap tussen 3.0% en 3.1% even groot als de stap tussen 97% en 100%.
Toetsje Schreef:
> Hij geeft wel degelijk 90% meer licht, alleen zie
> je dit nauwelijks.
>
> Dat komt omdat lichtniveau een logaritmisch
> verband is en geen lineair verband in
> tegenstelling tot wat veel mensen denken. Zo is de
> stap tussen 3.0% en 3.1% even groot als de stap
> tussen 97% en 100%.

Als ik deze lampen koop, verwacht ik in ieder geval wel dat ik een verbetering zie ten opzichte van de standaard lampen. Dat, het niet zuiver 90% zichtbaar is vind ik niet erg. Als het maar beter word, gister avond vond ik mijn huidige lampen niet echt voldoende.
Vandaag bij de automaterialenzaak opdracht gegeven om 2 osram night breaker H4 lampen te bestellen voor in de Cherry. Zitten nu 100% standaard philips lampen in welke echt niet voldoende licht geven. Ik zal uiteraard even fototjes posten van het resultaat! Als de Osram overigens niet te bestellen valt neem ik de philips nightguid (oid?).
hmm ben benieuwd:

Osram Nightbreaker powah!

voor:

na:

Guote uit duits testblad:

" Auf dem Heimweg von der Arbeit kam ich in eine Polizeikontrolle (ca. 0400 uhr in der früh). Ein Polizist überprüfte meine Daten und der zweite ging um mein Auto herum. Der zweite Polizsit fragte mich daraufhin, was ich den für Scheinwerfer hätte, weil sie so hell strahlen würden, was für einen Golf nicht so üblich sei. Ich erklärte ihnen dann, dass das die neuen Osram NIGHT BREAKER seien und ich diese testen würde. Sie meinten dann, dass die wirklich schön hell und nicht aufdringlich wären. Ich gab darauf hin beiden einen Flyer und durfte dann weiterfahren. Ich glaube beide kaufen sich ganz bald neue Lampen für ihre Privatautos *gg* "
x-trailrijder Schreef:
> Vandaag bij de automaterialenzaak opdracht gegeven
> om 2 osram night breaker H4 lampen te bestellen
> voor in de Cherry. Zitten nu 100% standaard
> philips lampen in welke echt niet voldoende licht
> geven. Ik zal uiteraard even fototjes posten van
> het resultaat! Als de Osram overigens niet te
> bestellen valt neem ik de philips nightguid
> (oid?).

Ben benieuwd of ze al leverbaar zijn, dan kan ik ze vast ook wel hier in de buurt bestellen. Zou mooi zijn, beetje meer licht kan ook in mijn auto geen kwaad. Heb je al een idee wanneer je ze evt. zou kunnen verwachten?
okee... zijn nog niet leverbaar! Ga ze nu uit duitsland halen via ebay... kosten daar slechts €18,95... verzending erbij van 15 euro... Misschien kunnen we een soort van groupbuy doen?
een setje aftermarket hid xenon kost nog een 100,-. b.v op marktplaats .nl

deze setjes zijn prima, en is absoluut geen troep.
een bak met licht voor maar een fractie meer dan van die superlampen waar veel licht wordt beloofd maar in de praktijk giga tegenvalt en die vaak ook nog maar een beperke levensduur hebben.

ik zelf rijd met zo'n aftermarket xenon set, h7 8000 k van een of ander chinees flutmerk, een bak met licht, inbouw is slechts in 15 minuten klaar en dit hele zaakje draait al 2 jaar bij mij zonder iets kapot te hebben.

doe er je voordeel mee.

goedkoop hoeft niet per defenitie duurkoop te zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep