GT86 - Ben jij ook verliefd geworden ?

Gepost door GT86PVI 
Hallo autoliefhebber,

Ik was al meer dan een jaar op zoek naar een nieuwe sportwagen.
Heb in de loop van de voorbije jaren met verschillende auto's testritten gereden: Golf GTI, Focus RS, Scirocco, Scirocco R, Porsche Cayman.
Echter na al deze (test)ritten had ik nooit het gevoel dat ik die auto ook echt wilde aankopen, zeker niet voor de prijs die sommige van deze auto's nieuw kosten.
Het speciale gevoel dat ik zocht had ik niet.
Stuk voor stuk toffe auto's en ook zeer snel.
Maar het speciale racy gevoel in de cockpit had ik niet.
Binnenin zijn de meeste hot hatches bijna identiek als hun instap broertjes, toch jammer.
Tevens wil ik een automaat met peddels aan het stuur, dan vallen er ook al verschillende auto's af.

Het wou dus maar niet lukken om een keuze te maken en ik dacht dat ik misschien te oud (50) was geworden voor een sportwagentje.
Mijn allereerste auto die ik nieuw heb aangekocht was een Honda CRX in 1988, wat een tof wagentje was dat.
Liefde op het eerste zicht toen, dat herinner ik me nog zeer goed.
Naar dat gevoel van toen ben ik altijd blijven zoeken.

De auto die het meest in de buurt kwam was de Cayman, maar dan om budget redenen als tweedehands.
Echter, binnenkort komt de nieuwe Cayman uit (veel mooier) en ik ben bang dat het onderhoud van een (tweedehands) Porsche wel eens heel duur zou kunnen zijn.
Nog maar even wachten was telkens mijn conclusie.
Ben ik nu blij dat ik altijd heb gewacht met mijn aankoop!
Het racy gevoel bestaat nog, ik heb het zelf ondervonden.

Een jaar geleden was ik bij mijn locale Toyota dealer langs geweest voor wat meer uitleg over de GT86 en de lancerings datum.
Ik was de auto intussen wat vergeten. Ik dacht niet aan een achterwiel aandrijver en een boxermotor verbruikt toch te veel benzine.
Echter, eind juni ontving ik een uitnodiging voor een testrit.
Uiteraard direct een datum gereserveerd, maar nog altijd niet met de idee dat ik die auto zou willen aankopen.
Zaterdag morgend 14juli was het zover. Ik had mijn vrouw die dag kunnen overtuigen om eens mee te gaan...

Eerste vaststelling: de auto is in het echt heel mooi qua design.
Niet groot, maar alles klopt. De dubbele uitlaat, de spoiler, het interieur, de velgen.
De centrale witte toerenteller en de flippers aan het stuur, de lage zitpositie, bijna alsof je in een kleine Ferrari F430 zit.
De kleur oranje is echt wel te opvallend, ik hou liever van zwart.
Zelfs mijn vrouw (niet echt een liefhebber) vond de auto direct mooi.

Ik ben geen testpiloot en ook geen drift liefhebber.
Ga in het weekend niet racen op circuit en maak onze wegen niet onveilig.
Heb dat vroeger wel eens gedaan met mijn CRX moet ik bekennen.
Ik hou gewoon van autorijden in een toffe sportieve auto en hou de kostprijs van al dat moois ook nog graag realistisch.

Na deze testrit was ik eindelijk opnieuw verliefd, zoals ik dat 25jaar geleden ook was op mijn CRX.
Wat een toffe auto is de GT86.
Akkoord niet de snelste van het pak, maar wel de tofste om te rijden.
Een week later heb ik de auto besteld.
Deze winter heb ik de auto nog in de toonzaal laten staan, binnenkort in de lente ga ik hem ophalen.
Lang leve de liefde.
Wanneer was jij laatst verliefd ?
Leuk verhaal! Wat een lange levertijd zeg. Ben heel erg benieuwd naar foto's en ervaringen als 'ie daadwerkelijk geleverd is. Wel jammer dat je 'm in het zwart hebt besteld.
Vorige week zag ik toevallig een blauw exemplaar (kan ook een BRZ zijn geweest) en het is zeker geen lelijke auto. Ik vind 'm vele malen leuker dan een 'hot hatch', puur om de durf en het doel van de auto. Dus niet 'Ik wil een saaie en degelijke hatch, maar dan als eerste weg zijn bij het verkeerslicht", maar echt een auto die puur voor de sportiviteit ontworpen is. Ben benieuwd wat Toyota/Subaru er nog meer mee gaat doen!
In oranje is-ie zeker opvallend, maar het past wel bij de auto. En ja, ook ik ben gek op die auto. Net als op de Supra, Celica en MR2.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 18:31 door JW01 (vanaf een Appel).
hmmm nee toch niet
doe mij dan maar de AE86
Capri driver
Nee, kan mij niet bekoren, sorry.

lycan_Capri
hmmm nee toch niet
doe mij dan maar de AE86

Zit 'm vast in de naam... grinning smiley
Wat betreft uiterlijk is het een mooie auto. Wel een keer wat anders dan de auto's die je veel ziet rijden.
De kleur zwart vind ik er dan ook niet echt bij passen, maar dat is uiteraard een smaakkwestie.

Ik ben wel benieuwd naar de rij-eigenschappen. AutoWeek was positief, andere media waren positief en jij bent positief.
Ik zou er dan ook graag eens een ritje mee maken. Kijken wat de heren autojournalisten nou echt goed vinden.

Maar ja, probeer de plaatselijke Toyota-dealer er maar eens van te overtuigen dat het een goed idee is als ze hun GT86 aan een 20-jarige meegeven.big smile smiley
Er bekruipt me het gevoel dat een Toyota medewerker het een goed idee vond om dit stuk op het forum te gaan schrijven. smiling smiley

Voor de rest lijkt het me een heerlijk rij-ijzer. Hoop er nog 1 te bezitten over een tijdje, zeker die roadster die er aan lijkt te komen.
Hier in de buurt rijdt er een zwarte rond...
En toegegeven,
de eerste keer dat ik hem zag, heb ik tweemaal gekeken om te ontdekken wat dat leuke ding was.
Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat de wagen in een leuk kleurtje net dat beetje meer heeft!!!
ja..ik vind het ook een supermooie wagen...en heb even in de demo kunnen rijden....

die is parelmoer wit...en vind ik toch wel 1 van de mooiste kleuren....
Persoonlijk vind ik de zwarte ook niet de mooiste..en ook niet de opvallendste....maar zoals gezegd...dat is een persoonlijke keuze....

dit is een parelmoerwitte:

Uploaded with ImageShack.us

maar ook erg leuk om er een miniatuur van te hebben:

Uploaded with ImageShack.us

thumbs up
GT86PVI
Lang leve de liefde.
Wanneer was jij laatst verliefd ?

Gebeurt niet vaak. In 1998, toen ik een A8 zag rijden. Later in 2002, toen de Phaeton werd geÔntroduceerd. En in 2008 toen de Veyron door Top Gear werd getest
JW01 (vanaf een Appel)
Capri driver
Nee, kan mij niet bekoren, sorry.

lycan_Capri
hmmm nee toch niet
doe mij dan maar de AE86

Zit 'm vast in de naam... grinning smiley

haha ik vind em wel enigzins wat hebben maar hij is te modern naar mijn smaak
vandaar dat ik zeg dat ik liever een AE86 heb

sinds de jaren 90 worden er eigenlijk geen echt mooie auto's meer gebouwd (enkele uitzonderingen daar gelaten en deze kan bijna bij die uitzonderingen)
Radar

Treffende foto waarbij direct het grote manco van de GT86 opspeelt: het imago. Het merk maakt namelijk ook van die belastingvrije, zaaddodende familiebusjes...
R389
Er bekruipt me het gevoel dat een Toyota medewerker het een goed idee vond om dit stuk op het forum te gaan schrijven. smiling smiley
Voor de rest lijkt het me een heerlijk rij-ijzer. Hoop er nog 1 te bezitten over een tijdje, zeker die roadster die er aan lijkt te komen.

Neen, ik ben geen Toyota medewerker.
Altijd een fervente Honda liefhebber geweest voor > 25 jaar.
Echter, voor een sportieve wagen (met automaat) moet je de laatste jaren bij Honda ver zoeken.
Jammer, dus neem ik de overstap.

Kleur is een kwestie van smaak, configuratie:
Zwart.
Spiegels, dak en voorspoiler in Carbon look.
Verdonkerde achterruit.
Alle kentekens mat zwart.
Interieur leder met rood alcantara.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 21:58 door GT86PVI.

GT86 - Ben jij ook verliefd geworden ?
Nee, maar ik vind het wel een prachtige auto.
Rob076
Treffende foto waarbij direct het grote manco van de GT86 opspeelt: het imago. Het merk maakt namelijk ook van die belastingvrije, zaaddodende familiebusjes...
BRZ dus!
collega had hem een dagje mee. Heb er in gezeten en met mijn bescheiden 1.90m pas ik er niet goed in. Jammer, wel een grappige wagen, maar meer voor kleine Japanners gemaakt.
Rob076
Radar

Ik denk niet dat de auto een imagoprobleem heeft. Iedere autoliefhebber kent de sportwagenhistorie van Toyota en typen als de Celica, MR2 en Supra doen velen nog steeds watertanden.
hoe bedoel je met kentekens mat zwart?

of bedoel je de kentekenplaaathouder?
Bij welke dealer heb jij de auto besteld?

ik ben wel benieuwd naar de foto's als je de auto hebt !
Ook ik vind dit weer echt een auto waarvan ik denk 'die wil ik hebben'. En dat is lang geleden. Prachtige auto en zelfs de Duitse bladen zijn enthousiast over de auto. Dat zegt genoeg.....

Met matzwarte kentekens bedoel je de logo's en emblemen op de auto zie ik.

Helaas heeft Honda weinig sportiefs meer in de aanbieding. Maar goed, een gebruikte S2000 zou het mij nog prima kunnen doen.
Nieuw zou ik ook direct de GT86 nemen. Zeker niet zo'n platgeslagen Golf in elk geval.
grensrijder
Rob076

Ik denk niet dat de auto een imagoprobleem heeft. Iedere autoliefhebber kent de sportwagenhistorie van Toyota en typen als de Celica, MR2 en Supra doen velen nog steeds watertanden.

Ergens vind ik dat imago wel een pre. Lekker onopvallend een mooie auto. Zolang de kenners weten waar het over gaat is het toch prima? Sterker nog, zelfs die kenners zouden me wat.
Heel gaaf een zn GT86 thumbs up, ik heb er ook al eens 2 uurtjes mee aan het sturen geweest.
Echt een top auto, alleen kreeg ik het gevoel dat mijn 22 jarige MR2 net zo snel is als de GT86.
De GT86 (en BRZ) hebben alles wat ik zoek in een 2de auto: Japans, achterwielaandrijving, voldoende vermogen, fantastisch weggedrag, relatief ruim voor 2 personen (achterbank kan plat), relatief betaalbaar, ...

Maar toch zou ik er nooit ťťn willen. Waarom? Het is gewoon af-fabriek een bamibak. Nu verwacht ik niet dat deze sportieve coupť een "chique" uitstraling krijgt, maar waarom moet er in godsnaam zo'n onding van een spoiler en bodykit op? Ook de standaard velgen en achterlichten schreeuwen gewoon aftermarket (achterlichten zijn bij de BRZ al beter). Het is alsof ze een behoorlijk strak ontwerp hadden, en dan iemand van autostyle de laatste details hebben laten kiezen.

Dit komt misschien cru over, maar ik ben erg teleurgesteld in het ontwerp. Toen de eerste geruchten opduikten over deze auto was ik laaiend enthousiast, maar als hij er dan uiteindelijk was... nee... hiermee durf ik niet over straat rijden. Een Audi TT, Peugeot RCZ of zelfs een MX-5 vind ik dan veel elegantere modellen waar je overal mee kan komen.

Erg zonde want ik ben er zeker van dat dit fantastische karretjes zijn die de bestuurder en passagier veel plezier kunnen bezorgen. Misschien draai ik wel nog bij, of lost Toyota het op met een toekomstige facelift.
Eindelijk weer een echte sportauto bij Toyota na het verscheiden van de mr2. Ik wacht met spanning op de cabriothumbs up

Verliefd? ja

Helaas wint de ratio het toch nog van de emotie. Weet welke beperkingen zo'n auto met zich meebrengt na 5 jaar mr2 1.6

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-02-2013 19:31 door zonder Matra, met BMW.
Ik zag hem vorige week bij een Toyotadealer waar ik zakelijk was. Een oranje in de showroom.
Het was de eerste die ik in het echt zag en ik vond het een ontzettend leuke auto.
En laten we eerlijk zijn, het is toch hardstikke gaaf dat een fabrikant die eigenlijk bekend staat om zeer degelijke maar ook een tikje saaie hybrides ook zo een leuke auto kan maken? Blijkbaar zitten er toch een paar pure petrolheads in de directie.
Wellicht kunnen de andere modellen een beetje meeprofiteren bij een modelwisseling. Beetje leuker rijgedrag, wat spannender styling.

Of een 14% hybride versie van de GT86.....
Geweldige aankoop, ik begin toch wel een beetje een zwak te krijgen voor deze auto. thumbs up
Deze auto bewijst weer dat er voor echt rijplezier geen 300+pk nodig is en de bijbehorende brede sloffen om het allemaal netjes op het wegdek te krijgen. Nee, 200pk op wat smallere banden is veel leuker. Okee, de snelste rondetijd op een circuit krijg je er niet mee maar die grijns op je gezicht zal wel vele malen groter zijn na een mooie rit thumbs up

Zwart is altijd goed, en naar dat rode alcantara ben ik ook wel benieuwd! (foto? big smile smiley)

Minpuntje dan? De automaat, bij zo'n auto hoort natuurlijk gewoon een handbak.

Veel plezier ermee thumbs up
Ziet er aardig uit, maar doet helaas op geen enkele manier mijn hart sneller kloppen. Misschien verandert dat met een ritje, zou niet de eerste keer zijn dat een auto die me niets zegt een geweldig rijdend ding blijkt te zijn...
Een zeer enthousiast verhaal van GT86PVI. Ik kan mij het gevoel dat jij beschrijft goed voorstellen. DE GT86 is een prachtige wagen om te zien en als ik de recensies mag geloven ook een uitstekende rijderswagen. Ik heb nog geen enkele autojournalist iets anders horen beweren. Dat zegt toch wel iets, lijkt me.
De kleur van de auto bepaalt mede de uitstraling. En de uitstraling van een auto moet passen bij de eigenaar. Ik kan me daarom voorstellen dat je niet kiest voor een exemplaar met een oranje kleur. Een donkere kleur past beter bij een wat oudere (met alle respect) bestuurder.

Dan de beantwoording van jouw vraag. Wanneer was ik laatst verliefd? Op autogebied was dat in 2003 bij de eerste aanblik van mijn Kever uit 1965. In latere jaren werd het een haat-liefde verhouding, maar de liefde overheerste. Dat voelde ik ook heel sterk toen ik door omstandigheden genoodzaakt werd om de Kever te verkopen, november vorig jaar. Dat ging gepaard met de nodige hartepijn.

Mijn vorige Toyota Corolla station (bj 1997) was trouwens ook een auto om van te houden. Ik dacht slim te zijn door de auto in te ruilen voordat de liefde zou bekoelen maar daar heb ik mijzelf tekort mee gedaan, zeg ik achteraf.

veel plezier met jouw GT86! De juiste investering lijkt mij.
Legacy3.0R
Nu verwacht ik niet dat deze sportieve coupť een "chique" uitstraling krijgt, maar waarom moet er in godsnaam zo'n onding van een spoiler en bodykit op? Ook de standaard velgen en achterlichten schreeuwen gewoon aftermarket (achterlichten zijn bij de BRZ al beter). Het is alsof ze een behoorlijk strak ontwerp hadden, en dan iemand van autostyle de laatste details hebben laten kiezen.

Er is ook nog een GT-86 RC, en daar zitten geen dikke velgen en spoilers op:

Helaas uitsluitend in Japan leverbaar...
Niet verliefd maar wel mooi om te zien hoe jij het ervaart.thumbs up
Sterkte nog even met wachten en maak even een mijn auto topic aan als je hem hebt.
Mwa, nee ben er (nog) niet kapot van. Ik vind b.v. de achterlichten storend goedkoop overkomen (volledig rood of rood/donker was m.i. mooier geweest) en ik vind de hoeken vooraan te 'druk' (3 lampjes, lakkleur, kunststof, naden), maar niettemin vind ik het verademing in vergelijking met wat Toyota en Subaru het afgelopen decennium losgelaten hebben op de autoliefhebbers... dramatisch.

Wanneer ik het voor het laatst verliefd was? Juni 2006... toen leerde ik mijn huidige vriendin (inmiddels verloofde) kennen.

Op een auto? De Smart Roadster in 2003... ik heb deze bijna 2 jaar mogen bezitten en als je het over een 'guitig, kek en ondergewaardeerd' autootje hebt...

Ik wens je veel plezier met de voorpret en natuurlijk de verliefdheid na aflevering. Hou ons op de hoogte!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep