KNAC Alle Auto's en Autojaarboek hoe lang al?

Gepost door thomfr 
Ik verzamel al een tijdje de KNAC Autojaarboekjes die later Alle Auto zijn gaan heten (sommige jaren staat ook "kies uw auto"op). Het is een sport om ze voor nette prijsjes te kopen van rommelmarkten etc.
De oudste die ik inmiddels heb is van 1963 maar ik kan nergens vinden (ook niet bij de KNAC) wanneer deze serie eigenlijk begonnen is.
Wie weet er meer over?

Thom
Ik zal even kijken in de kast of ik nog wat kan vinden. smiling smiley
Ik heb even gekeken, de oudste die wij hebben staan in de kast is 1988, maar ik gok dat er ergens nog wel een verhuisdoos staat met oudere versies....
De KNAC kon het mij ook niet vertellen..

Thom
Ik heb alle jaargangen van 1964 t/m 2012. Ik wist niet dat jaargang 1963 ook bestond, dus dat zal dan wel ťťn van de vroegste edities zijn.
Ik heb alle jaargangen vanaf 1974. Op mijn 18e ben ik ermee begonnen. Het leuke van de oude boekjes was dat de gegevens van elke model/motorcombinatie erin stonden. In de huidige boekjes is dat niet meer en staan verwijzingen naar andere modelvarianten waar dan een bepaalde motor inzit, maar dan weet je dus niet bijvoorbeeld het gewicht en de accelaratie van die combinatie. Jammer. Bovendien staan er steeds meer fouten in de boekjes.
Hallo Thom,

Ik ben net even het KNAC-archief ingedoken.
We geven al sinds 1906 jaarboeken uit maar een autojaarboek in de vorm zoals de meesten het kennen is er vanaf 1963. Althans dat is het oudste exemplaar dat wij in ons archief hebben.
Dat is nog eens een nuttige reactiethumbs up. Dat er maar genoeg instanties/bedrijven mogen meelezen om te zien hoe het wel moet! AW...winking smiley
A110-50
Dat is nog eens een nuttige reactiethumbs up. Dat er maar genoeg instanties/bedrijven mogen meelezen om te zien hoe het wel moet! AW...winking smiley

"+1"
Gaaf, uit die serie heb ik er ook een aantal.
thumbs up

A110-50
Inderdaad. Wacht nu al 2 weken op een reactie van AW op een mailtje wat ik gestuurd heb. nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2013 15:50 door JoŽl D..
Ik zou aan de titel willen toevoegen: hoe lang nog? Want dit soort boekjes raakt toch wel een beetje achterhaald door het internet, waar je veel meer info kwijt kunt dan op een gedrukte pagina, en waar je eindeloos kunt updaten en toevoegen. Ook al is het bladeren in een boekje een andere ervaring.
ik koop ze nog steeds ieder jaar....vind het leuke boekjes....
KNAC
Hallo Thom,

Ik ben net even het KNAC-archief ingedoken.
We geven al sinds 1906 jaarboeken uit maar een autojaarboek in de vorm zoals de meesten het kennen is er vanaf 1963. Althans dat is het oudste exemplaar dat wij in ons archief hebben.

Hartelijk dank, dit is i.d.d. een super service!
Ik heb vorige week gebeld naar de ledenservice en men kon het mij toen niet vertellen, vandaar deze oproep.

Voor de liefhebbers, dit is 1963;

Copyright uiteraard KNAC

Weet nu dat ik niet naar oudere exemplaren hoef te zoeken, hoewel ik dit soort boeken (die zijn veel dikker maar met veel meer tekst en een andere opzet) ook erg leuk vind;

Thom
En deze zijn van eind jaren 60/begin jaren 70...

Ah, die Alken-reeks boekjes had mijn broer ook. Daar heb ik als jochie echt uren en uren in zitten kijken.
Ik moet wel zeggen dat die Alk-boekjes toen nog geen KNAC-boekjes waren, die samenwerking is pas later gekomen...
Daar heb ik er inderdaad ook een aantal van.
Leuk die Alk boekjes.

Ik kreeg die serie toen ik overging naar de middelbare school als afscheidscadeau van de basisschool.

Ik heb ze nog steeds en gebruik ze zelfs af en toe nog als naslagwerk. thumbs up

Greetzz Renate.
renate
Leuk die Alk boekjes.

Ik kreeg die serie toen ik overging naar de middelbare school als afscheidscadeau van de basisschool.

Ik heb ze nog steeds en gebruik ze zelfs af en toe nog als naslagwerk. thumbs up

Greetzz Renate.

Ga je mij vertellen dat je dus toen ook al niet met poppen speelde, maar op je knieŽn met Dinky Toys, Matchbox of (misschien nog meer waarschijnlijk) Majorette autootjes?
Ja er mankeert vanaf mijn geboorte al van alles aan mij. big smile smiley

Toen ik 6 of 7 was, was ik al de schrik van de lokale autogarages, omdat ik wilde meekijken en maar vragen bleef stellen. eye rolling smiley

Greetzz Renate.
renate
Ja er mankeert vanaf mijn geboorte al van alles aan mij. big smile smiley

Toen ik 6 of 7 was, was ik al de schrik van de lokale autogarages, omdat ik wilde meekijken en maar vragen bleef stellen.

Greetzz Renate.

Nou, daardoor heb je nu alle kennis die je nodig hebt om je auto's uit dat tijdperk zelf te kunnen onderhouden, repareren en restaureren. Je kunt nooit te veel vragen stellen, is juist helemaal niets mis mee.
Bij mij was het precies andersom. Ik vond auto's machtig interessant en kende alle merken en types al heel jong, maar zodra de motorkap openging (mijn vader onderhield zijn auto zelf dus hij heeft het wel geprobeerd) was ik verdwenen. grinning smiley
Ik was als jochie bij plaatwerkerijen te vinden, en dat heeft nog steeds mijn interesse...
Ik lees trouwens net in De Auto dat de 2013 uitgave de laatste zal zijn in deze vorm...

Thom
thomfr
Ik lees trouwens net in De Auto dat de 2013 uitgave de laatste zal zijn in deze vorm...

Thom

Heb je toevallig een link naar die bron??
Nee helaas niet, wordt zo gezegd in het voorwoord van de nieuwste "de auto" het clubblad van KNAC door de voorzitter. Dit clubblad wordt nu trouwens samen uitgegeven met Carros, dwz de Carros met wat extra specifieke KNAC bladzijden. Dat vindt ik dan weer niet erg. Het KNAC eigen blaadje was flinterdun wat inhoud betreft.

Thom
wie weet wanneer de alkenreeks is begonnen kleine boekjes met harde kaft graag de nummering van tot ik heb er een aantal maar ontbreken nog nummers in mijn oudste is nu momenteel nr 67 hoeveel boekjes zijn hier nu van kan iemand mij nu eens een duidelijk antwoord geven.
voordat ik ergens aan begin waar het einde niet in zicht is.heb er nu 30 stuks hoe ver moet ik nog??????????????????

ook graaag kies uw auto van en tot welk jaar uitgegeven
,, ,,, alle auto,s van en tot welk jaar uitgegeven
,,, ,,,, alle motoren van en tot welk jaar uitgegeven
,,,, ,,,,,, kies uw motor van en tot welk jaar uitgegeven
thomfr
Ik verzamel al een tijdje de KNAC Autojaarboekjes die later Alle Auto zijn gaan heten (sommige jaren staat ook "kies uw auto"op). Het is een sport om ze voor nette prijsjes te kopen van rommelmarkten etc.
De oudste die ik inmiddels heb is van 1963 maar ik kan nergens vinden (ook niet bij de KNAC) wanneer deze serie eigenlijk begonnen is.
Wie weet er meer over?

Thom

Hallo Thom,
Ben nog even verder gaan zoeken.
Elsevier heeft van 1963 t/m 1980 samen met de KNAC het boekje "Kies uw Auto" op de markt gebracht. Uitgeverij De Alk geeft ook al geruime tijd het boekje "Alle Auto's" uit. Hoe lang precies weet ik niet. Dan moet je ze even e-mailen (info@alk.nl). Sinds 1983 geven ze samen met de KNAC dit boekje uit als "KNAC Autojaarboek" en heet dan nog steeds "Alle Auto's".
Je kan dus een uitgave uit 1963 tegenkomen van de KNAC (maar dan "Kies Uw Auto"winking smiley en ook al het boekje "Alle Auto's" van uitgeverij De Alk.
Hartelijk dank voor de informatieve toevoeging!

Ik ben trouwens in mijn collectie Alken boekjes gedoken en kwam deze tegen:

Serienummers:

Ik heb er trouwens een drietal over auto's dubbel dus als iemand wil ruilen (nr's volgen nog).

Thom
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep