| Deel 2 van het Peugeot 306 topic
Deel 1 vind je HIER
De Peugeot 306 uitvoeringen:
De phase 1 is gebouwd in de periode 1993 tot 1997. De phase 2 is gebouwd in de periode 1997 tot 1999. De phase 3 is gebouwd in de periode 1999 tot 2003.
Verschillende tussen de phases:
Voorkant:
De phase 1 is voor voorzien van een grille met een ‘extra balk’ die in het midden wordt gescheiden door het peugeot logo. Het logo houdt ook op vlak onder de motorkap. Verder is bij de phase 1 de koplampunit gescheiden van de richtingaanwijzerunit.

De phase 2 verschilt op de phase 1 doordat de koplampunits aan 1 stuk zijn. Verder is de ‘extra balk’ in de grille verdwenen en is er in de motorkap een uitsparing gemaakt, omdat het logo uit de grille wat hoger doorloopt in de motorkap. De vorm van de mistlampen in de bumper is ovaal geworden.

Het verschil tussen de phase 2 en phase 3 is dan toch een stuk minder duidelijk. Het voornaamste verschil is dat de phase 3 heldere koplampen heeft en de phase 2 niet. Verder zijn de mistlampen bij de phase 3 rond geworden en zijn ze in de onderste grille geplaatst. Bij de phase 2 zaten ze nog buiten deze grille.

Achterkant:
Ook aan de achterkant is het verschil te zien. Bij de phase 1 loop het rood van de achterlichten ook naar de onderkant van de lichten. Terwijl de phase 2 en 3 juist 2 schuine strepen in rood en in zwart heeft in de achterlichten. De fase 3 achterklep heeft het zwarte stripje onderaan de kofferbak niet meer.
Phase1
 Phase 2
 Phase 3:

Van de 306 is er een:
3-deurs hatchback (phase 1,2 en 3)

5-deurs hatchback (phase 1,2 en 3)

5-deurs sedan (phase 1,2 en 3)

Een Station (phase 2 en 3)

Een cabrio (phase 1,2 en 3)

Een GTI (phase 1,2 en 3)

En nog heel veel andere mooie uitvoeringen zoals een XSi, Roland Garros en Le Mans. Om het allemaal nog moeilijker te maken, binnen de fase’s zien we ook nog een aantal veranderingen zoals achterklep sloten, stootlijsten, interieur wijzigingen enz.. 
De 306 bezitters hier op een rij:
De phase 1 1.4 8V 55kw XN van Flying Duckman. Staat helaas te koop wegens teveel aankomend onderhoud  Blijf je nog wel langskomen, jij hebt dit 306-topic tenslotte tot leven gewekt 

De phase 1 2.0 8V 90kw XSi van Joep

De phase 1 2.0 16V 120kw GTI van Snipe

Dit was de phase 2 1.8 16V 82kw van Bleu Knightrider

Deze is verkocht maar er hij kon het niet laten en is nu de trotse bezitter van een 306 cabrio:

De phase 2 1.4 8V 55kw XR van Dipsausje

De phase 3 1.6 8V 65kw van Stalensnuitje

De phase 3 van cvdl

De Phase 1 Le Mans van Den Autocraat

De phase 3 break van Mario de Pizzaman

De Phase 1 van Gerrit1991

De Phase 1 van XTSI

Het phase 1 project van Elis

de phase 3 cabrio van Dovski

De phase 2 cabrio van Patrick

en natuurlijk mijn phase 3 1.6 8V 65kw

Vorig jaar was er een meeting in Brummen met 8 uitvoeringen, dat kan meer 

Het is een heel gezellig topic met onderhand veel 306 kennis 
Ben ik je vergeten alvast sorry maar ik zet je er snel tussen. Wil je een andere foto laat het dan ook maar weten 
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2011 20:01 door Gerrit 306.
|
 | Ik blijf zeker langs komen. 306 is ook nog niet weg! misschien dat er zelfs nog wel een kans bestaat dat er weer een 306 komt, maar denk eerder een 106 of een 205. Ben met een erg leuke 205 bezig!
Misschien dat ik m'n leren 306 stuur nog wel mee neem, ligt zo lekker in de hand 
|
 | Zoals je in deel een zelf ook al zegt:
Dit topic is ook voor degenen die een 306 gehad hebben 
|
 | Hé, een nieuw 306 topic! Deel 1 heeft het 14 maanden volgehouden, eens kijken of dat beter/korter kan 
|
 | Hallo 306 rijders!.
Zou de OP aangepast kunnen worden? Graag zou ik mijn foto zien verwijdert worden. Helaas ben ik al sinds juni 2010 niet meer in bezit van mijn geliefde 306. rijd sinds eind juni in een Peugeot 106! 1.1 XN phase 2. Heb helaas nog geen tijd gehad om een nieuw mijn auto topic aan te maken. Zal dat binnenkort eens doen. Desondanks volg ik al een hele tijd het 306 topic en hoop ik ooit weer een 306 rijden.
Ik heb mijn 306 weg gedaan omdat hij nog al wat aan moest gebeuren en ik hier het geld niet aan wou spenderen. Er moest namelijk een nieuwe versnellingsbak achter. Ik kon de auto voor een goede prijs verkopen aan iemand die er handiger mee was dan ik. Toen ben ik op zoek gegaan naar een vervanger eentje die ook zuiniger was dan gemiddeld 1 op 12. Was toen voor mijn budget nog iets te veel van het goede. Toen ben ik dus bij een 106 terecht gekomen, ondertussen heb ik al weer 12.000 tevreden kilometers met mijn 106 gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 18. Zal binnenkort foto's plaatsen.
Dus om even actueel te reageren op Flying duck. Ga voor een 106! en dan een phase 2!. zijn genoeg te vinden op marktplaats en zeker ook goede wagentjes!. tot nu toe probleemloos gereden en fluitend door de APK gekomen in november. Kortom ook een kleinere peugeot rijdt goed en zal een goede aankoop zijn.
Alvast bedankt!.
|
 | Jammer dat je geen 306 meer rijdt, maar wel begrijpelijk dat je wat minder kosten wilt hebben.
Maar aangezien dit topic ook voor ex-306-rijders is hoop ik dat we je toch nog regelmatig terug zien.
|
 | Quote Patrick 306 CabrioletLeuk om te weten dat ik een phase 2 heb, ik weet het zelf niet eens of dat wel de juiste phase is die je in de startpost noemt  haha... Waaraan herken je dit naast het bouwjaar eigenlijk? de koplampen zijn in mijn geval eens vervangen dus daaraan is het niet meer te zien! 
Omdat je een cabrio hebt heb je een phase 3 voorbumper dus dat maakt het extra moeilijk. Ik zag het aan de knipperlichten aan de zijkant die zijn oranje ipv blanc. Verder kun je verschil zien in de stoot strippen maar het duidelijkst is het interieur.
|
 | Jammer van de 306 Hendrik maar een 106 is ook echt top, foto's please 
|
 | Quote Gerrit 306
Quote Patrick 306 CabrioletLeuk om te weten dat ik een phase 2 heb, ik weet het zelf niet eens of dat wel de juiste phase is die je in de startpost noemt  haha... Waaraan herken je dit naast het bouwjaar eigenlijk? de koplampen zijn in mijn geval eens vervangen dus daaraan is het niet meer te zien! 
Omdat je een cabrio hebt heb je een phase 3 voorbumper dus dat maakt het extra moeilijk. Ik zag het aan de knipperlichten aan de zijkant die zijn oranje ipv blanc. Verder kun je verschil zien in de stoot strippen maar het duidelijkst is het interieur.
Kijk dat is duidelijk, weer iets geleerd 
Ik ga die knipperlichten overigens nog vervangen voor witten, en stoot strippen wil ik gaan spuiten. Vind het in 1 gehele kleur stukken mooier !
Weet iemand overigens als er setjes te koop zijn om een 306 een dubbele uitlaat te geven? dus een vertakking vlak na de eind demper zodat je een uitlaat opening/sier pijpje aan beide zijden hebt ? Is dit te koop of zou ik dit zelf moeten maken ? 
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2011 21:43 door Patrick 306 Cabriolet.
|
 | Hoewel deze natuurlijk nooit te koop geweest is, mag ze volgens mij niet ontbreken in het overzichtje van Peugeot 306 varianten...

De Peugeot 306 Break de Chasse
Overigens heb ik zelf ooit een 306 gehad met Phase2 voorbumpers, maar Phase 3 achterklep en koplampen, deze auto kwam uit oktober 1999 dus ik vermoed dat er tussen de phase 2 en 3 nog wat modelletjes geproduceerd zijn die er een beetje tussen hangen....
En hoewel ik tegenwoordig super tevreden ben met mijn JAg blijf ik met veel plezier terug denken aan mijn Peusje. Ik had het liefste weer een Peugeot gekocht, maar die zijn zo lelijk geworden sinds 1999 dus ik ben "van pure ellende" overgestapt op een ander "katachtig" merk, leeuw of luipaard, wat maakt het uit ;-)
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2011 22:06 door Antigoon.
|
 | De kleur van die Peugeot 306 Break de Chasse is ook veels te mooi. Om jaloers op te worden. Mijn oom heeft een 306 cabriolet in die kleur staan icm camel leder interieur met net een kleine 20.000 km op de teller. Nieuwjaarsdag nog maar even langs geweest om af te kijken hoe alles hoort te zitten wat bij mij niet meer origineel was :P Zal van t zomer wel even foto's posten van onze twee auto's samen 
|
 | Quote AntigoonOverigens heb ik zelf ooit een 306 gehad met Phase2 voorbumpers, maar Phase 3 achterklep en koplampen, deze auto kwam uit oktober 1999 dus ik vermoed dat er tussen de phase 2 en 3 nog wat modelletjes geproduceerd zijn die er een beetje tussen hangen...
Om het allemaal nog wat duidelijker te maken haha. Maar oktober 1999 dat is al een phase 3 want die kwam in mei 1999. Dan was het denk ik een phase 3 XR (standaard) uitvoering, die had namelijk nog de bumpers van een phase 2 
|
 | Het was zeker geen XR, het was namelijk een "Sport", een soort luxe actiemodel op basis van de XS (lapjes leer op je zetel, carbon look op je dash en meer van dat soort luxigheden die de "standaard" XS niet had...)
Altijd lachend de bocht om met dat ding, heerlijk...
|
 | Quote Antigoon
Het was zeker geen XR, het was namelijk een "Sport", een soort luxe actiemodel op basis van de XS (lapjes leer op je zetel, carbon look op je dash en meer van dat soort luxigheden die de "standaard" XS niet had...)
Niet de behoefte om er een voor erbij aan te schaffen? 
Ik moet echt opletten op klaverbladen als ik in de auto van m'n vriendin rijd. Ik kan dan toch heel wat minder hard door de bocht dan met m'n 306.
Een keer een klakske (Belgisch petje) in een Alfa 156, dacht nog wel ff snel via de punt voor mij uit te voegen en wat van me weg te rijden... totdat hij begon te slippen en ik met gemak nog ff versnelde en aanhaakte. Al zal het miss. meer aan de rijkunsten van 't klakske gelegen hebben, 156s hebben normaal toch wel een goede wegligging, toch?
|
 | Quote Antigoon
Niet de behoefte om er een voor erbij aan te schaffen? 
2 auto's per gezin lijkt me al voldoende, en mij partner vind die Oranje kevert uit 1969 van haar geloof ik wel makkelijk, ze kan op google maps namelijk altijd zien waar ze haar auto geparkeerd heeft... ;-)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2011 11:30 door Antigoon.
|
 | Aha, deel 2 alweer! Nog een mooi plaatje van mijn vorige 306 erin gezet, Gerrit! Alleen heb ik die helaas al niet meer, die is ingeruild voor een 306 station. @ Joep: Mocht je nog eens een andere 306 willen, koop dan een gti, anders krijg je spijt... vooral qua wegligging ga je met een minder model toch fors achteruit (vind ik)
|
 | Quote Antigoon
Het was zeker geen XR, het was namelijk een "Sport", een soort luxe actiemodel op basis van de XS (lapjes leer op je zetel, carbon look op je dash en meer van dat soort luxigheden die de "standaard" XS niet had...)
haha jij had echt een spook 306, volgens het kenteken was je 306 trouwens van april '99 en niet van oktober. De phase 3 kwam in mei '99 dus het zal dan wel een allerlaatste phase 2 royal special limited ghost uitvoering geweest zijn 
@ XTSI: heb je een foto van je break?
|
 | Quote XTSI
Aha, deel 2 alweer! Nog een mooi plaatje van mijn vorige 306 erin gezet, Gerrit! Alleen heb ik die helaas al niet meer, die is ingeruild voor een 306 station. @ Joep: Mocht je nog eens een andere 306 willen, koop dan een gti, anders krijg je spijt... vooral qua wegligging ga je met een minder model toch fors achteruit (vind ik)
Vandaag grote update omtrent m'n 306...
|
 | En dat is.....
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2011 12:11 door Gerrit 306.
|
 | oe, spannend!
|
 | Nou? vertel? 
|
 | Ik ga voor de grootst mogelijke update: je hebt een nieuwe? 
Ik heb vandaag mijn richtingaanwijzerhendel eens gedemonteerd, werd gek van het random getik (richtingaanwijzer relais wat geluid maakt zonder dat je richting aangeeft) met behulp van deze handleiding is het gepriegel gelukt, en volgens mij is het getik nu ook over. Ging de eerste keer niet helemaal goed, had 'm toen zo in elkaar gezet dat de lichten niet meer uit konden...
Het is wel een hele constructie trouwens zo'n hendel, aardig apart ook naar mijn idee.
|
 | Nieuwe velgen idd! Heb besloten deze XSi gewoon de komende jaren door te rijden. Tenzij er echt grof reparatie werk aan komt te zitten.
Zijn b.t.w. dezelfde velgen als dat ik nu heb. Hieromheen zitten 2x Firestone firehawk 700 banden (nieuw) en 2x Michelin energy savers. Alleen zijn die laatste twee 195/60 en ver heen. Waarschijnlijk ga ik wel 4 nieuwe banden halen. 4x 195/50 is nl. net zo duur als 2x 195/55 
Ik ben nu aan het kijken of ik de velgen helemaal opnieuw laat spuiten (of i.i.g. de beste 4 van de 8) en dan daar de zomerbanden om doe. De winterbanden blijven dan om de slechtste velgen.
|
 | Zou het veel kwaad kunnen (m.a.w. ga ik het erg merken) als ik op de aangedreven wielen Uniroyal RainExperts leg en dan achter de Firestones? De RainExperts (een van de beste zomerbanden) zijn nl. 79 euro per stuk (195/55). Dan zijn twee nieuwe banden 158 euro en i.p.v. 200 voor 4 nieuwe 195/50's
What to do, what to do....
|
 | Quote Antigoon
Hoewel deze natuurlijk nooit te koop geweest is, mag ze volgens mij niet ontbreken in het overzichtje van Peugeot 306 varianten...  De Peugeot 306 Break de Chasse
Ik kan me deze auto nog herinneren, stond in Geneve in 1998 of 1999 en was voorzien van een commonrail dieselmotor, met als aanduiding HDI! Jammer dat ze deze auto niet in productie genomen hebben!
|
 | helaas sinds gisteren 306 rijder af, nog geen vervanger tot nu toe, we kijken nog even wat het gaat worden!
|
 | Ik heb hem verkocht aan een handelaar, hij zal de weg wel weer op gaan.
|
 | Beste mensen
Deel 2 al weer van het mooie 306 topic... waauw.. dat gaat snel!
Voor wat betreft de Cabrio weinig nieuws, doet het erg goed gelukkig.
Jammer FD.... maar wel heel begrijpelijk!
|
 | Quote Joep83
Zou het veel kwaad kunnen (m.a.w. ga ik het erg merken) als ik op de aangedreven wielen Uniroyal RainExperts leg en dan achter de Firestones? De RainExperts (een van de beste zomerbanden) zijn nl. 79 euro per stuk (195/55). Dan zijn twee nieuwe banden 158 euro en i.p.v. 200 voor 4 nieuwe 195/50's
What to do, what to do....
Bij mij kostten de 4 stuks Falken 300 euro ex BTW. Dat is dus 360 euro inclusief, en da's inclusief monteren + balanceren, 195/55/15.
Ze bevallen mij heel erg goed. Weinig herrie en goede grip. Ik heb vroeger met Falkens onder een Mini gereden (onder een Mini slijt alles als een gek) en dat ging ook goed. Dus nu ook onder m'n Puggie. Meer grip dan de standaard 14 inch Michelins die er onder zaten (logisch, band is breder). Maar op de een of andere manier ook veel stiller. Bij regen geen problemen met aquaplaning (tja, nieuwe band...).
BTW: Sinds m'n pa een keer Firestones kreeg onder z'n Fiesta koopt de hele familie ze niet meer.  't Waren keiharde betonbanden, die al piepten als ze een bocht roken... en hij is geen snelheidsmaniak.
Oh, en de -55 serie komt gewoon minder voor dan -50 serie, dus daarom zijn ze duurder. Het kan trouwens zijn dat bij jou gewoon -50 serie er onder hoort. Effe checken.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2011 10:19 door Mario de Pizzaman.
|
 | Hey Mario,
Bij mij hoort er idd eigenlijk 195/50 onder... Dat heb ik het liefste, maar als 195/55 goedkoper is, dan kan dat net zo goed. Die cm grotere diameter gaat niet veel verschil maken...
Volgens autobandenmarkt.nl kosten dezelfde Falkens 195/50's ca. 45 euro per stuk... dat is voor 4 stuks 180 euro excl. montage incl. BTW. Bij jou ook?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2011 14:06 door Joep83.
|
 | Sinds gister is mijn multiriem/vsnaar (hoe hij maar heet bij de 306) begonnen met piepen. In het begin alleen bij een koude motor, nu ook als de motor op temperatuur is en verdwijnt het pas na 15 minuten gereden te hebben!
Iemand enig idee wat de oorzaak is en hoe dit het beste op te lossen is?
|
 | Een nieuwe snaar er op?
|
 | De riemen zijn 20.000 km terug, 2 jaar geleden, allebei vervangen. Lijkt me toch niet goed dat het nu al herrie maakt?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2011 22:45 door Patrick 306 Cabriolet.
|
 | Ik heb er verder geen verstand van hoor. Hoe weet je dat ze vervangen zijn? heb je de rekeningen erbij?
|
 | De stickers zitten in de motorruimte geplakt en in de deuropening aan de bestuurderszijde op t dashboard. Ook hangt er een kaartje met wanneer de olie vervangen is aan mijn knipperlicht hendel en die data komen precies overeen  Lijkt me niet dat je daarmee gaat sjoemelen aangezien de verkoper daar totaal geen baat bij heeft gehad in mijn geval. Werd niet mee geadverteerd, werd niet genoemd door de verkoper en het werd ook nog eens geleverd zonder garantie...
|
 | Die sticker zal voor de distributieriem zijn neem ik aan? Dat is niet hetzelfde als de multiriem.
|
 | Precies, maar is de olie nu ook 20.000 km geleden vervangen? Dan snel even een beurt laten uitvoeren!
Multiriem is zo vervangen en niet duur, dus even snel aanpakken en je bent van het gepiep af.
|
 | 
Zijn dit 16" cyclones? Als ik ze vergelijk met de foto van de GTi aan het begin van dit topic, dan lijken ze groter maar nog geen 17"...
|
 | Quote FLYING DUCKMAN
Precies, maar is de olie nu ook 20.000 km geleden vervangen? Dan snel even een beurt laten uitvoeren!
Multiriem is zo vervangen en niet duur, dus even snel aanpakken en je bent van het gepiep af.
Die olie zou volgens dat kaartje over 5.000 km vervangen moeten worden en ook t dashboard verteld mij dat. Maar ik zal hem binnenkort wel eens een beurt geven dan. Tevens zitten er twee stickers, 1 van de distrubitieriem en 1 van de multiriem in de motorruimte geplakt.
|
 | Ja, BC geeft bij mij na een reset ook 30.000km tot volgende interval aan, maar op het kaartje had mijn garagist ook 15.000km gezet. In het boekje staat dat er tussen de beurten (dus elke 15.000km) olie ververst moet worden, maar ik vraag me af wie dat doen eigenlijk. Zou bij mij in elk geval betekenen dat ik 3x per jaar een beurt laat uitvoeren 
|
 | Quote Joep
Zijn dit 16" cyclones? Als ik ze vergelijk met de foto van de GTi aan het begin van dit topic, dan lijken ze groter maar nog geen 17"...
Schijnt toch 17'' te zijn.
Hier zijn wat bewegende beelden te zien van de break de chasse en van de phase 3 modellen die toen net nieuw waren.
break de chasse
|
 | Zie ik vanaf 0:45 in dat filmpje hoe mijn interieur er WEL uit zou moeten zien :P haha
|
|