Het mysterie Yue Loong [Feeling Meeting november: stemmen in peiling]

Gepost door D-C 
Tenderness, Strength, Beauty

Dat was de slogan van het Taiwanese merk Yue Loong in één van de twee brochures van het merk die ik in mijn bezit heb. De Yue Loong Feeling is zijdelings al in een aantal topics aan de orde gekomen, maar er is maar weinig over het merk bekend. Het merk is kortstondig op de Nederlandse markt leverbaar geweest en is weer geruisloos verdwenen. Niet één exemplaar is overgebleven en ook de info en foto's op het Internet zijn sporadisch vindbaar.
Desondanks heb ik na flink wat zoekwerk toch behoorlijk wat info en foto's kunnen vinden op Wikipedia, in de brochures en op Taiwanese sites.

Yulon Motor Co., Ltd. is een Taiwanese autofabrikant, in 1953 opgericht als een fabrikant van machines. Het merk is het meest bekend van de Nissans die onder licentie gebouwd worden. De originele romanisatie van Yulon is Yue Loong. In 1992 kreeg het bedrijf een ander logo en werd de naam veranderd in Yulon.

Yulon begon met het produceren van Nissan auto's onder licentie in de jaren '60. Jarenlang was de missie van het bedrijf om een grote eigen autoindustrie te creëren, met wat hulp van de Taiwanese overheid. Halverwege jaren '80 werd de droom van de fabrikant werkelijkheid en brachten ze hun eerste (deels) zelf ontwikkelde auto op de markt, de Feeling 101, gebaseerd op de Datsun/Nissan Stanza/Nissan Bluebird. Na aanvankelijk behoorlijk wat succes in 1987 stortten de verkoopcijfers een jaar later alweer in. Om het tij te keren kwam de vernieuwde Feeling uit, de Feeling 102. Hoewel de verkoopcijfers na de vernieuwing weer een stijgende lijn vertoonden, haalden ze desondanks het niveau van 1988 bij lange na niet.

Ondanks de scherpe verkoopdalingen wilde men het niet zomaar opgeven. Men wilde de Feeling ook gaan exporteren naar Europa, de Abemy Groep in Sassenheim zou de distributie voor Europa moeten gaan verzorgen. Na veel oponthoud werd de Yue Loong in 1992 dan daadwerkelijk leverbaar. De prijzen waren niet zo scherp voor zo'n (technisch) achterhaald ontwerp: de 1.6 LS moest minimaal 24.350 gulden opbrengen, de 1.8 LSX 26.350 en het topmodel, de 1.8 GTX 29.350 gulden. De Feeling werd dan ook geen succes in Nederland met 122 registraties in 1992.

De begin jaren '90 vormden een keerpunt voor de Taiwanese autoindustrie. Tot dan droegen alle Nissan licentieproducten ook Yue Loong en vanaf 1992 Yulon badges, maar met de introductie van de Nissan Cefiro A32 in Japan kwam hieraan gelijdelijk een einde. Het succes van de Feeling was in Taiwan al tanende toen Yue Loong dit model ging exporteren en men geloofde niet meer in het merk. Al na een jaar en 130 registraties werd het merk van Nederlandse markt gehaald, nog voordat het merk überhaupt in andere Europese landen verkocht zou gaan worden. Alle verkochte exemplaren werden teruggekocht, men kon immers de onderdelenvoorziening niet langer garanderen.

Productiecijfers Yue Loong Feeling & Yulon Arex

In eigen land probeerde men het nog met de opvolger van de Feeling die in 1992 werd geïntroduceerd, de Arex 601, maar ook dat model werd geen succes. Yulon legde zich voortaan toe op waar het wél goed in was: het bouwen van Nissans onder licentie. Yulon bouwt tegenwoordig ook GM producten onder licentie en is tevens importeur van Renault en Infiniti in Taiwan.

Modellengamma

Feeling

De Feeling 101 werd in 1986 geïntroduceerd op de Taiwanese markt. De maten van de auto zijn 4455 x 1680 x 1375 mm en die wielbasis slechts 2470 mm. De auto was leverbaar met 1.6 en 1.8 carburatiemotoren met 88 resp. 97 pk. Kenmerkend aan de Feeling 101 zijn de 'honingraat' achterlichten.

Het basismodel is deze 1.6 DX:

Luxueuzere 1.8:

Vrijwel niemand wist waarschijnlijk dat de Feeling niet alleen als liftback maar ook als fastback leverbaar was. Als fastback is de verwantschap met de Datsun/Nissan Stanza/Nissan Bluebird hatchback duidelijk zichtbaar.

Yue Loong heeft ooit deze Showcar op basis van de 101 getoond:

In 1989 werd de Feeling vernieuwd en die kreeg de naam Feeling 102. Naast een nieuwe grille kreeg de liftback ook nieuwe achterlichten. De Feeling 102 was het model dat ook geëxporteerd is naar Nederland.

Opnieuw was de Feeling leverbaar als Fastback:

Arex

De Arex 601 was de opvolger van de Feeling die in 1992 op de markt kwam. De zijkant bleef ongewijzigd, maar de voor- en achterkant werden flink gemoderniseerd. Bovendien kreeg de Arex een geheel nieuw interieur. De auto was nog slechts leverbaar met de 1.8 liter motor.

Yue Loong Nissan (YLN) modellen

Cedric (1960)

707 (1977)

803 (1977)

Cedric (1984-1991)

303 Sunny (begin jaren '80)

Eén van de hedendaagse modellen uit het Yulon gamma, de Nissan Bluebird:

Bronnen: [tw.myblog.yahoo.com] (TIP!), [en.wikipedia.org] & [www.carnews.com]
Officiële site: [www.yulon-motor.com.tw]

Misschien dat ik binnenkort eens mijn brochures zal inscannen als daar behoefte aan is.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2014 23:46 door D-C.
Voor mij hoeft dat niet... echt. eye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2009 22:15 door Carfanatic.
meeuw
Voor mij hoeft dat niet... echt. eye rolling smiley

Nou, ik vind het wel interessant, al is het alleen maar om de Neo-Liberaal Meeuw dwars te zitten...smiling bouncing smiley

Deze auto's werden toch ook teruggeroepen vanwege hun slechte kwaliteit?
Tjongejonge....

Zie dat ding nog staan op de RAI,een stand met veel hout,bamboe en watervallen....
De brochures heb ik ook bewaard,ze verdwenen vrij snel van de markt en werden door de importeur teruggekocht...
Een persoon wilde dat niet en heeft de auto gehouden (technisch veel Nissan,dus onderhoud lukte wel)

Vraag me af waar dat laatste exemplaar gebleven is...
ancienne
Tjongejonge....

Zie dat ding nog staan op de RAI,een stand met veel hout,bamboe en watervallen....

Schroothoop, lijkt mij stug dat die ergens in een schuur staat te verstoffen..........................
Dat denk ik ook.....
But you never know...
Best een strak model , vooral met dat eerste honingraat-vormige achterlicht. Heb ook nog de Rai brochure van destijds liggen, scan die andere maar Daewoo-Chevrolet!
Het model heeft wel iets van een Espero vind ik. Yulon maakte toch ook een sedan variant van de vorige micra??
Mooie auto's met een behoorlijk aparte vormgeving voor die tijd.thumbs up
Ook de versie die in Nederland leverbaar was, vind ik best geslaagd.

Al met al een interessant stukje over een interessant merk, Daewoo-Chevrolet.thumbs up
Tja, waarom was de Feeling geen succes hier?
Het was een auto volgestampt met luxe. Alleen was hij nogal duur; iets van 30.000 gulden. Voor dat geld kon je toen ook een grote middenklasser van een normaal merk kopen.
@ ---GT---,

En dat vind ik juist jammer van de Nederlanders.

Ze willen altijd gaan voor het normale merk.
Zo'n Yue Loong vind ik veel interessanter dan een vergelijkbare Opel uit die tijd.
Maar imago speelt in het rijke Westen toch een belangrijke rol.

Gelukkig begint het nu met de komst van Dacia een beetje te veranderen en beginnen mensen eindelijk eens te kijken wat ze nu echt krijgen voor hun centen!
Bentley Arnage
En dat vind ik juist jammer van de Nederlanders.

Ze willen altijd gaan voor het normale merk.

Een auto is natuurlijk een grote investering en van de kwaliteit van een Yue Loong was niets bekend. Dan is 30.000 gulden een grote gok om in een onbekende auto te steken.

Dacia is een ander verhaal. Daarvan is het bekend dat hun auto's gebouwd worden met oudere Renault-onderdelen die hun kwaliteit hebben bewezen. Men weet dat men een vergrote Clio II koopt, waarvan de storingsgevoelige onderdelen achterwege zijn gelaten.

Mag een Yue Loong wel een omgebouwde Nissan zijn, maar wat heeft Yue Loong met de Nissan-recepten gedaan?

Bijv. een Hyundai H-100 is ook een omgebouwde Mitsubishi H-300, maar er zit een groot verschil in de kwaliteit. Alleen al de beruchte 2.5D motor. Hyundai maakte itt. Mitsubishi de nokkenas niet uit 1 stuk, maar laste 2 stukken aan elkaar. Vandaar dat de Hyundai-bezitter bij elke grote beurt een andere motor nodig had. Met als gevolg dat er geen Mitsubishi 2.5D motoren meer te vinden zijn, want die zitten nu in de Hyundais.

Een Dacia is werkelijk goedkoper dan de concurrentie, maar de Yue Loong was gewoon duur. Waarom een vrij compacte Stanza-ripoff als je voor hetzelfde geld een grote Mazda 626 kunt kopen?
De vraag is, of je ze in Taiwan nog vindt. Importeren die handel!!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2009 23:49 door stoterstangen90.
PCR
ancienne
Tjongejonge....

Schroothoop, lijkt mij stug dat die ergens in een schuur staat te verstoffen..........................

Klopt, de enige overgelbleven Yue Loong Feeling belande enkele jaren later als nog op de sloopsad smiley

Vreselijke auto's, maar wel met een leuke historie. D-C bedankt voor het stukje waarin nogal wat dingen stonden die ik nog niet wist. Heb een tijdje terug lang zitten zoeken naar Yue Loong maar lang niet zo veel kunnen vinden

Zoektocht op Yulon levert nog op:

Een aangepaste Note:

En voor de taiwanees lezende liefhebber:

Half engelse brochure met wat leuke achtergrondinfo:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2009 00:33 door Enzo Dizono.
Enzo Dizono
Klopt, de enige overgelbleven Yue Loong Feeling belande enkele jaren later als nog op de sloopsad smiley

Een auto die nieuw is gekocht en na enkele jaren al op de sloop ligt?
Dat belooft niet veel goeds...
Die oude met stuurversnelling is prachtig! En een voorbank!!
Enzo Dizono
Een aangepaste Note:

Dat is de Nissan Livina die in China zeer populair is: het is aldaar de meest verkochte MPV. Overigens is er in China ook een crossover versie van, de C-Gear en een langere, 7-persoons versie, de Livina Geniss.
In het artikel waar de Nissan Cedric in stond, stond ook dat de automaat van Cadillac kwam. Vandaar het Cadillac-logo op het stuur: [www.carnews.com]

stoterstangen90

Yulon Arex: [goods.ruten.com.tw]
Yulon Arex 601 ''gepimpt': [goods.ruten.com.tw] [goods.ruten.com.tw]
Ik kan geen Feeling vinden die te koop wordt aangeboden...
Wel wat meer plaatjes van de Arex uit die links:

^ Dat is geen Infiniti, nee winking smiley
---GT---
Enzo Dizono

Een auto die nieuw is gekocht en na enkele jaren al op de sloop ligt?
Dat belooft niet veel goeds...

mwah, hij was vast economisch opgereden. Geen dealer die hem wilde hebben, lijkt me.
D. Elzinga
mwah, hij was vast economisch opgereden. Geen dealer die hem wilde hebben, lijkt me.

Iemand die niet op het aanbod ingaat van de importeur dat ie je auto terugkoopt is iets van plan met de auto.
Er werd gerept over Nissan-onderdelen en eenvoudig onderhoud. Die persoon was dus van plan de auto heel lang te houden.
Langer dan de onderhoud- en reparatiekosten twv. 30.000 gulden. Dat is dus blijkbaar niet gelukt.
De Yue Loong werd te hoog geprijsd in de markt gezet. Toen later bleek dat de mensen deze te hoog geprijsde Nissan Stanza rip-off niet moesten is nog geprobeerd de auto's te verkopen tegen een sterk verlaagde prijs. Dat ging om een niet kinderachtige prijsverlaging. Het basismodel ging volgens mij zo'n 4 tot 5 mille (guldens) in prijs omlaag. De duurdere modellen nog meer.

Toch was het toen al te laat. In Enschede zat ook een bedrijfje dat naast het merk FSO ook deze Yue Loong probeerde te verkopen. Twee merken die beide tot de verliezers op de markt behoren...

De terugkoop regeling was overigens zeer goed. Je kreeg volgens mij het volledige aankoopbedrag terug! Dat is waarschijnlijk ook de reden dat, op één na dan, iedereen daar op heeft toegehapt.
Leuk om te lezen, ik was ook een van de mensen die destijds op de RAI liep te kijken naar de nieuwe Feeling (en mijn folder ligt waarschijnlijk nog naast die van de Max en de Mega Tjaffer) maar ik vermoed dat het gebrek aan dealers het grote probleem van het merk is geweest. Da's in mijn ogen ook het probleem van Soda geweest in de aanloopfase en (naast de kwaliteit van de producten) van Lada. Mensen willen nou eenmaal in hun woon- of werkgemeente naar de dealer, en niet het halve land door moeten rijden.
Ik kwam in een oude autovisie jaarboek nog een test van een Yue Loong tegen, met het kenteken DF-VS-04.smiling smiley
Editie 1992, toch? Ze waren niet heel enthousiast.
Inderdaad, ze waren niet echt te spreken over die auto, het stond in het autovisie jaarboek van 1993, een vergelijkende test tussen de Lada Samara Diva en de Yue Loong, over beide auto's waren ze niet echt enthousiast.big smile smiley
Charger
Inderdaad, ze waren niet echt te spreken over die auto, het stond in het autovisie jaarboek van 1993, een vergelijkende test tussen de Lada Samara Diva en de Yue Loong, over beide auto's waren ze niet echt enthousiast.big smile smiley

De test van de MG Metro in editie 1983 en 1984 was helemaal hilarisch, die auto werd compleet afgekraakt.big smile smiley
Ik herinner me dat er jarenlang een in Vught heeft gestaan, maar dan praat ik ook alweer over vijftien jaar geleden.
Dit is toch duidelijk een verschoppeling. Maar laten we realistisch zijn: hier in Europa niet te vinden, en import uit een of ander Aziatisch land is niet economisch rendabel.
Wie daarmee komt aanzetten, wordt meteen erelid van ons clubje. smileys with beer
Nu iedereen een Yue Loong wil,waarom toen niet ?
Wie was eigenlijk destijds importeur ?
stoterstangen90

En onderdelen ?grinning smiley
Was die fastback er nu al voor de Peugeot 405? smiling smiley

Nissan?
simca1006
Nu iedereen een Yue Loong wil,waarom toen niet ?
Wie was eigenlijk destijds importeur ?

Dat was Eurimpo, onderdeel van Abimex.
Ze hadden in het verleden Nissan, Mitsubishi en Hyundai met succes op de markt gebracht, dus dachten ze nog wel een merk dat niemand wilde te kunnen lanceren. Dus niet.
MDA

Nissan?

Plaatwerk en andere delen liggen inmiddels op "incourant" dus voor een prikkie grinning smiley

Zou er bij Abimes of Nissan, nog iemand zijn die weet of ergens nog een staat te verpieteren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-02-2009 21:52 door simca1006.
simca1006
MDA

Nissan?

Plaatwerk en andere delen liggen inmiddels op "incourant" dus voor een prikkie grinning smiley

Zou er bij Abimes of Nissan, nog iemand zijn die weet of ergens nog een staat te verpieteren.

Die kans acht ik zeer klein.
Een Yue Loong Feeling en Arex zijn mooi. Zo'n Fastback zoals op het plaatje had de achterlichten van een Peugeot 309.
Van welke Peugeot 309?

De Feeling Fastback heeft duidelijk bredere achterlichten.
Achterlichten van de 405 dus.winking smiley
ook niet, gewoon achterlichten die er sterk op lijken
Vandaar de knipoogsmiley. Wat ik wel interessant vind om te weten is wie er eerder was met die achterlichten, Yue Loong of Peugeot. Misschien heeft de Pininfarina-ontwerper zich op het laatste moment wel laten inspireren door de Yue Loong...
Na 14 jaar is er eindelijk weer een geheel door Yulon ontworpen auto uitgebracht, hoewel de auto is gebaseerd op de vorige generatie Renault Espace, namelijk de Luxgen MPV.

Bron: [worldcarinfo.com]

Precieze maten: 4,834 mm × 1,876 mm × 1,768 mm
Motor: 2.2 T 16V 130 kW/176 pk bij 6000 rpm
Transmissie: Aisin 5-traps automaat

En ik zal mijn Yue Loong Feeling brochures binnenkort eens uploaden!
Ziet er toch heel anders uit dan een Espace. Afgezien van het front best aardig, het interieur oogt zelfs fraai.
Hoeveel Yue Loong Feelings zouden er nog in NL zijn ??
@simca: Afgegaan op de tekst: 0. drinking smiley
Leuke dingen. Ik ben in dit toipic volgens mij nog geen Yue Loongs met NL kenteken tegen gekomen. Heeft iemand daarvan foto's?
Ik ben nu bezig met scannen, dus je kunt de Yue Loong brochures hier vanavond verwachten!
De kwaliteit is niet echt geweldig, maar op de volgende pagina (anders duurt de laadtijd van deze pagina zo lang) zijn dan eindelijk de scans van mijn Yue Loong Feeling brochures te zien. Deze pagina sluit ik af met twee nieuwe foto's van de Luxgen:

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep