Badge engineering

Gepost door D-C 
Fiat Topolino en Simca 5.


Re: Badge engineering
09-04-2009 07:57
Quote
Daewoo-Chevrolet
Santana PS-10 Anibal



Iveco Massif



Santana PS-10 Corto



Iveco Campagnola




Hier gat de Badge-Engineering niet op, Santana begon als tegenhanger v/d bekende LR 90/110, daar het niet de voeten aan de grond kon krijgen in nederland en de rest, heeft IVECO het merk overgenomen en er de naam MASSIF aangegeven voor de klasse
Het record wordt toch wel gevestigd door de Opel Corsa B.

Die werd oa. gevoerd door de merken Opel, Vauxhall, Chevrolet, Holden en nog wat meer.
Niet alleen de Corsa, ook de huidige Astra is hevig gerebadged:


als Chevrolet in Zuid-Amerika:


als Saturn in Noord-Amerika:


als Holden in Australie:


als Vauxhall in Groot-Brittannie




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2009 15:44 door Frans Betuwe.
Je foto's doen het niet, Frans/Flipje.
Iets meer dan alleen - badge - engineering:

Geely Vision:





Shanghai Maple/Englon SC6:





Shanghai Maple was ooit een soort luxemerk van Geely. Daar moest niet al teveel van worden voorgesteld: Geely had kopieŽn van de Xiali (Daihatsu Charade) en Shanghai Maple kopieŽn van de CitroŽn ZX. De Geely Charade-achtigen zijn nu allemaal al uit het gamma verdwenen, maar Shanghai Maple (SMA) legt zich nog steeds volledig toe op de ZX-achtigen (met o.a. Audi-look en Cadillac-look). Maar eindelijk komt er nu dus een volledig nieuw model aan en dat is de SC6, in principe dus een Geely Vision met een Mercedes S-klasse look. En op hun beurt zijn de Geely Vision en Shanghai Maple SC6 weer kopieŽn van de vorige generatie Toyota Corolla, net als de BYD F3 (de op ťťn na meest populaire auto van China).

FSO Matiz:



Pontiac G2:



Daihatsu Hijet (Europa):



Piaggio Porter:



GMC Envoy:





Isuzu Ascender:







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-06-2009 19:46 door Daewoo-Chevrolet.
GMC ENvoy en Isuzu Ascender zijn onderdeel van meer badges ---

Chevrolet Trailblazer
Buick Rainier
Oldmobile Bravada
Saab 9-7X

volgens mij mis ik er nog eentje - dacht dat het om 7 klonen ging.
De Oldsmobile werd eigenlijk vervangen door de Saab 9-7X - produktie capaciteit benutten toen Oldsmobile als merk de nek werd omgedraaid.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2009 22:44 door amaranth.
Quote
amaranth
GMC ENvoy en Isuzu Ascender zijn onderdeel van meer badges ---

Chevrolet Trailblazer
Buick Rainier
Oldmobile Bravada
Saab 9-7X

volgens mij mis ik er nog eentje - dacht dat het om 7 klonen ging.
De Oldsmobile werd eigenlijk vervangen door de Saab 9-7X - produktie capaciteit benutten toen Oldsmobile als merk de nek werd omgedraaid.

Met badge engineering bedoel ik dat er op de logo's en grille na nauwelijks verschillen zijn, zoals de Envoy en Ascender. De overige 4 modellen hebben een totaal andere carrosserie, maar daarbinnen is wel weer badge engineering te vinden: de Oldsmobile Bravada, Buick Rainier en Saab 9-7X hebben een vrijwel identieke carrosserie. Overigens is de Buick Rainier eerder de opvolger van de Bravada: 'Introduced for 2004 to replace the Oldsmobile Bravada'. De Chevrolet TrailBlazer heeft een eigen carrosserie.
De GMC Rascal en Suzuki Super Carry werden ook nog verkocht in Engeland als Bedford Rascal.

Re: Badge engineering
27-06-2009 22:33
En de Isuzu WF/Midi-serie (herinnert u zich deze nog...) werd o.a. in Engeland en Portugal verkocht als Bedford Seta.



Bedford leverde verder nog onder eigen naam besteluitvoeringen van de Vauxhall Astra (D- en E-Kadett) en Isuzu-pickups (KB-serie).
De in Maleisische Perodua Kancil, een in licentie gebouwde Daihatsu Cuore/Mira L200 die onderhand al flink wat facelifts heeft ondergaan, wordt in IndonesiŽ verkocht als Daihatsu Ceria, zodat het balletje eigenlijk weer rond is.

Perodua Kancil:



Daihatsu Ceria:

Grappige topic.
Zoals sommige wel weten rijdt ik een LDV Maxus uit Engeland.Hiervoor reed ik in een Nissan Vanette.Ook de Nissan was (is) in Engeland te verkrijgen in een LDV.
Daar keek ik ook van op.

Dit was mijn voorganger



Dit is de LDV Cub

En dit is de Nissan Vanette
Patsgesprekje: smileys with beer
"Wat rijd jij? "
""Ik rijd een Pontiac" drinking smiley
""Zo zo! Een G2 zeker?""spinning smiley sticking its tongue out
Vanaf eind jaren 70 tot ver in de jaren 90 reed er van bijna elke mazda wel een ford kloon. Deze reden vooral in australie en nieuw zeeland.
bv.
ford telstar vs mazda 626 (GE)



maar ook het model daarvoor:
ford telstar vs mazda 626 (gd)



model daarvoor is al gepost

maar ook de 323tjes zijn gekloont:
ford laser vs. mazda 323



of deze
ford laser vs. mazda 323



en zo kan ik nog wel even doorgaan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2009 09:15 door marcel21674.
Re: Badge engineering
29-06-2009 14:05
VW Pointer



Ford Escort

Ik fietste vanochtend langs een Honda Passport en moest aan dit topic denken. De Honda Passport past bij de onderstaande quote:

Quote
Yvonne en Yvette
Deze Isuzu Rodeo...

was ook verkrijgbaar als Holden, Opel, Vauxhall en natuurlijk ook als Landwind.

Honda Passport:


Opel Frontera:


Vauxhall Frontera:


Holden Frontera:


Dan nog een nieuwe:

Renault 30:


Dacia 2000:


En nog wat busjes:

MB Sprinter:




Dodge Sprinter:




Freightliner Sprinter:




Volkswagen TL en Crafter:



hmm, licentiegevallen. Daar zijn er veel van!

Fiat/NSU-Neckar in veel verschillende modellen:


-Mini Inocenti:


-Jeep van Delahaye:


-Land Rover van Minerva:


-van Santana toen het nog licensie modellen waren:


-Morris Oxford III aka Hindustan Ambassador:


-Diverse seat's


Ik vraag me af of je een verschil moet trekken tussen badge enginering (een model onder verschillende merknamen uitbrengen) of het onder licentie aanbieden van modellen op andere markten. Verschil tussen bijvoorbeeld een VW LT/Crafter en een Sprinter versus die Renault/Alfa Romeo Dauphine is dat de eerste paar gezamelijk ontwikkeld zijn terwijl Alfa Romeo gewoon de rechten van de Dauphine voor bepaalde markten verkocht aan Alfa Romeo.
Re: Badge engineering
01-07-2009 14:11
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2009 14:12 door Shady.
Ik kon weinig over dit merk vinden, maar het lijkt erop dat het Taiwanese Formosa Daewoo's in licentie bouwt?

Formosa Magnus:





Formosa Matiz:

@ D. Elzinga:

The Formosa concern took over the Sanfu's manufacturing plant in March 2000, where Renault and Isuzu cars were assembled in 1983-99. The newly established branch of Formosa Automobile Corp. bought a license from Daewoo for Magnus production. The vehicle, christened the Formosa FPG1, was first presented in summer 2000 and has been produced since February 2001 under the Magnus name. It is available with either a 2.0-liter 148 hp or 2.5-liter engine. In March 2002, the Matiz II, equipped with 796-ccm 51 hp or 995-ccm units, was launched. The company plans to start the production of an electric FPG2 vehicle.

Bron: World of Cars worldwide car catalogue 2005/2006.

Overigens heette Taiwan vroeger Formosa ("Mooi eiland" in het Portugees).
Bedankt voor de informatie. Is er al iets bekend over die electrische FPG2?
Re: Badge engineering
23-08-2009 16:12
Audi 50 (het origineel):


VW Polo (de kopiewinking smiley):


Audi 80:


and again (o, toeval...) VW Passat:


De hele rimram is trouwens van ťťn hand, net als de toenmalige Golf: Giorgetto Giugiaro van Ital Design
Ik dacht dat de Audi 50/Volkswagen Polo door Bertone was ontworpen.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Ik dacht dat de Audi 50/Volkswagen Polo door Bertone was ontworpen.

Ziet het eruit als een poging tot een DeLorean? Zo niet, dan is het niet van Bertone. grinning smiley
Michelotti had nog gekund, maar het is toch ItalDesign, die ook de Seat Ibiza II en afgeleiden hebben ontworpen.
@ ---GT---: De Audi 50 lijkt meer op een DeLorean dan je dacht, hoor tongue sticking out smiley
Re: Badge engineering
26-08-2009 10:30
Weer wat bijgeleerd en wel grappig: de gelijkenis AUdi 50/80, VW Polo/Passat is immers erg groot, maar Giugiaro komt dan ook uit de Bertonestal
Re: Badge engineering
18-09-2009 13:19
Het topic is blijkbaar stilgevallen. Ondertussen heb ik nog een mooi voorbeeld van badge engineering teruggevonden:

In 1972 lanceerde DeTomaso de Longchamp, een 2-deurs versie van de Deauville sedan en voorzien van een Ford V8.


Het ding liep (qua verkoop) echter niet zoals DeTomaso gehoopt had.
In 1975 verwierf De Tomaso dan samen met een investeringspartner Maserati, nadat CitroŽn (of eigenaar Michelin) de handdoek in de ring geworpen had om het merk er bovenop te krijgen.
Dit gaf DeTomsao de kans om een afgeleide van zijn Longchamp te presenteren, maar natuurlijk met een Maserati motor onder de kap en met een zeerlichte aanpassing van het front.


Later onderging het model nog een facelift waardoor het er, in mijn ogen, vťťl fraaier ging uitzien dan het origineel.
Re: Badge engineering
27-09-2009 20:33
Ik kwam er zo een op vakantie tegen:

@ rzasa: Ik heb er zelfs foto's van gemaakt twee jaar geleden:







Deze jongens mistte ik al hier in deze topic.
De Opel Movano
De Renault Master
en de Nissan Interstar.
Re: Badge engineering
27-10-2009 15:25
CitroŽn AX




Proton Tiara
Re: Badge engineering
29-10-2009 10:12
Grappig.

Hier nog eentje:

VW Polo (bij deze versie met Seat-neus)


Seat Cordoba
Re: Badge engineering
30-10-2009 15:12
Die stond al op de eerste pagina.
Re: Badge engineering
30-10-2009 19:11
Als je goed kijkt zie je dat dat niet zo is.

Bij bovenstaande is het het geval dat de Cordoba-facelift gerebadged is als Polo sedan, terwijl hier de Polo sedan geen gewijzigd Polofront kreeg.
De Ibiza is trouwens ook ergens als Polo geleverd.
Binnen het Toyota-concern wordt er ook wat afgebadged

Toyota bB


Daihatsu Materia


Subaru Dex


De tweede generatie van de Scion xB is NIET dezelfde als de 2e gen Toyota bB. In de eerste generatie waren beide exact dezelfde auto en dus badge-engineering. De tweede generatie van xB en bB staan echter op verschillende platforms. De xB is dan wel weer gerebadged naar Toyota, als de Corolla Rumion.

Scion xB


Toyota Corolla Rumion


Dan ook nog deze, een lelijk ding, maar blijft gelukkig in het oosten:

Toyota Avanza


Daihatsu Xenia


En zo zijn er nog wel voorbeelden.
Re: Badge engineering
27-01-2010 20:57
Blijft een leuk topic!


Suzuki Ignis



Subaru Justy



Chevrolet Cruze



Holden Cruze
Re: Badge engineering
10-03-2010 15:51
Seat Ibiza


VW Polo Playa
Landwind Fashion



ChangAn Jiexun



Hyundai Excel/Accent sedan



Kia Qianlima



Isuzu EX



Nissan Skyline Crossover



Chrysler Eagle Vista 1.5
Re: Badge engineering
19-04-2010 12:04
VW Sharan 2010:





Seat ALhambra 2010:



Bij de VW en Seat verschilt er wel wat meer dan alleen de badge, het is niet veel weliswaarwinking smiley

Hoe zit het eigenlijk met de Saab 600? Aangezien er ook nog Lancia badges op de auto zitten, is er dan wel sprake van badge engineering?

De AMC Concord werd in Duitsland door de Daihatsu-importeur verkocht als Borgward Isabella:



Het artikel (1977) spreekt van een jaarlijks verwachte verkoop van 200 exemplaren, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat gebeurd is. Behalve een Borgward grilletje kreeg de auto ook striping aan de zijkant die de lijnen moesten uitbeelden van de oorspronkelijke Isabella.
@D. Elzinga

volgensmij was de Delta 600 bedoeld als een soort steuntje in de rug voor Saab, aangezien het niet te betalen was om een 'kleine auto' te ontwikkelen. Saab werkte op dat moment samen met Fiat/Lancia/Alfa in een project waar ondermeer de Lancia Thema vandaan gekomen is.
Re: Badge engineering
27-12-2010 11:54
Een poging dit topic te reanimeren met een Chevrolet Viva.
Re: Badge engineering
27-12-2010 13:20
Quote
ginkelvanmichiel
@D. Elzinga

volgensmij was de Delta 600 bedoeld als een soort steuntje in de rug voor Saab, aangezien het niet te betalen was om een 'kleine auto' te ontwikkelen. Saab werkte op dat moment samen met Fiat/Lancia/Alfa in een project waar ondermeer de Lancia Thema vandaan gekomen is.

Ik zal het even in de boeken moeten nakijken, maar ik meen dat Lancia geen distributie had in de nordic markt. Onderdeel van de afspraak was dus om op deze manier Lancia daar naar binnen te fietsen. Saab heeft overigens bijgedragen aan de ontwikkeling van de Delta (zij het bescheiden)
Re: Badge engineering
28-12-2010 13:21
Quote
labrang
Quote
ginkelvanmichiel
@D. Elzinga

volgensmij was de Delta 600 bedoeld als een soort steuntje in de rug voor Saab, aangezien het niet te betalen was om een 'kleine auto' te ontwikkelen. Saab werkte op dat moment samen met Fiat/Lancia/Alfa in een project waar ondermeer de Lancia Thema vandaan gekomen is.

Ik zal het even in de boeken moeten nakijken, maar ik meen dat Lancia geen distributie had in de nordic markt. Onderdeel van de afspraak was dus om op deze manier Lancia daar naar binnen te fietsen. Saab heeft overigens bijgedragen aan de ontwikkeling van de Delta (zij het bescheiden)

Dan ben ik benieuwd welk aandeel Saab daarin had. Spatlappen en koplampwissers? tongue sticking out smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep