Deel 30 dateert alweer van 15 oktober! En sindsdien zijn er alweer 50 pagina's gevuld met Opelpraat, algemene praat en Opelingen! Aan mij de eer om deel 31 te starten, bij deze! Ook ik vind het jammer dat Adam Opel zelf niet meeleest, maar volgens veel stamgasten van dit topic blijft hij een fantastische man. Voor de geïnteresseerden is er ook een leuk lijstje met de voorgaande 30 topics. Helaas werken niet alle links even goed, maar er blijft genoeg leesvoer over!
Voordat we de bezoekers van dit topic even voorstellen met hun prachtige wagentjes, eerst nog even terug de schoolbanken in voor een les Opelgeschiedenis. Het volgende lijstje haal ik niet uit mijn hoofd, want dat weet ik niet allemaal precies. Het komt van wikipedia, de site die we allemaal wel kennen, daarom spellingsfouten voorbehouden. Opel werd opgericht in 1862 door Adam Opel als fabrikant van naaimachines in Rüsselsheim, Hessen. In 1885 werd de productie uitgebreid met fietsen. Toen Adam Opel in 1895 overleed, maakte het bedrijf ongeveer 2000 fietsen per jaar, en was het bedrijf Europees marktleider op het gebied van naaimachines. In 1899 begon het bedrijf (onder leiding van Adams zoons) met de productie van auto's. Later maakte Opel gedurende verschillende perioden ook Opel-motorfietsen. General Motors verkreeg in 1929 80% van de aandelen in Opel. Dit werd in 1931 uitgebreid naar 100%. Na de Tweede Wereldoorlog legde Opel zich vooral toe op de productie van economische gezinswagens zoals de Olympia, de Rekord en de populaire Kadett. Tot in de jaren negentig van de 20ste eeuw probeerde het merk het met grote auto's zoals de Admiral, de Kapitän, de Diplomat en de Senator, maar verloor de concurrentiestrijd van erkende topmerken als Mercedes-Benz en BMW. Opel maakte op basis van de standaardauto's een aantal aansprekende afgeleide modellen zoals de Kadett C-coupé 2000 GT/E, waarmee vele rallye's werden gewonnen, de Opel GT, de Manta en de Monza, een luxe 6-cilinder sportcoupé. Na decennia van verkoopsuccessen in Europa liep de productie in de jaren negentig terug omdat te laat werd ingespeeld op de vraag naar nieuwe modellen, zoals MPV's en SUV's. In 1999 kwam Opel eindelijk met een MPV, de Zafira, nadat de Renault Scenic jarenlang bijna het rijk alleen had gehad in dit marktsegment. De Zafira werd een groot succes en onderscheidde zich door het Flex 7-systeem, waardoor hij maximaal 7 personen kon vervoeren. Enige tijd later verscheen de Meriva, een kleinere MPV op basis van de Opel Corsa. Om de ontwikkelingskosten het hoofd te bieden werkt Opel samen met Fiat op het gebied van (diesel-)motoren en onderstellen. Ook het Zweedse Saab, dat ook tot het General Motorsconcern behoort gebruikt technische delen van Opel. Samen met Renault ontwikkelde Opel een nieuwe lijn lichte bedrijfswagens als (verlate) opvolger van de bekende Opel Blitz bestelwagens uit vroeger tijden. De grootste concurrentie komt echter van binnenuit: Daewoo uit Zuid-Korea, dat de markt in Europa veroverde met een derivaat van de Opel Kadett-E en later geheel werd overgenomen door moederconcern General Motors, lanceerde de afgelopen jaren een geheel nieuwe lijn van modellen die in Europa onder de naam Chevrolet worden verkocht.
Het bekendste model van Opel, de Kadett, wordt zelfs 'onvergetelijk' genoemd!
Vaste bezoekers
Forumnaam: B-real Naam: Richard Overige: Richard rijdt zelf geen Opel, maar zijn ouders wel. Misschien rijdt hij zelf binnenkort in een Corsa GSi, maar het zou ook wel eens een Leon kunnen worden. Auto(‘s):
Honda Civic GLX 1.5-16v (Ouders) Opel Astra G 1.6-16V Forumnaam: Corsa-20SEH Naam: Jimmy Overige: Hij schijnt heel vaak een andere auto te hebben, maar zijn Kadett D behoudt hij, zal hij al een kleurtje hebben voor zijn Kadett? Zijn vriendin heeft een Corsa B. Het opknappen van de D-Dett ligt even stil, maar als Jimmy in z'n nieuwe huis zit (Casa el Jimmy) dan gaat hij daar verder met (budget) klussen aan de D-Dett, in de aangebouwde garage! Auto(‘s):
Opel Kadett D 1.3N
(Vriendin) Opel Corsa B Forumnaam: Barri Naam: Berry Overige: Hij rijdt een **, waar men hier niet zo tevreden mee is. Maar ochja, hij heeft wel smaak! Auto(‘s):
Volkswagen Golf II Forumnaam: Smith Naam: Jasper Overige: Jasper heeft sinds kort het roze papiertje, eeeh.. pasje in bezit. Dus kan hij legaal rondrijden in de Opel van z'n ouders. Auto(‘s):
(Ouders) Opel Meriva 1.8 Maxx cool Forumnaam: Azzurro Naam: Arno Overige: Zijn vriendin rijdt ook een Opel Auto(‘s):
Opel Vectra B 1.6 16V Iemand met een afbeelding van Arno zijn auto?
(Vriendin) Opel Astra F Forumnaam: Rjthefrisian Naam: Rob Overige: Zelf rijdt hij een Fransoos, maar zijn vader een mooie Astra H Auto(‘s):
Renault Clio 16V
(Vader) Opel Astra H 1.9 CDTI Cosmo Forumnaam: Total Loss Naam: Mark Overige: Hij droomt van een mooie Astra of Corsa OPC Auto(‘s):
Opel Astra Coupe 2.2-16v Forumnaam: British Racing Green Naam: Peter Overige: Geen Opel rijder maar iemand met 2 Japanners. Na wat perikelen met de sterke arm van het forum zien wij BRG helaas niet meer terug op dit forum. Wel heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat hij dit topic uitvoerig blijft meelezen (en dat moet wel lukken, tussen al die bedrijfsetentjes door!). Auto(‘s):
Honda Accord Tourer & Mazda MX-5 Forumnaam: Hans CDTI Naam: Hans Overige: Naast zijn Vectra heeft hij ook nog een Kadett GSI Auto(‘s):
Opel Vectra stationwagon 1.9 CDTI & Kadett GSI Forumnaam: Hotdog Naam: Ferdinand Overige: Helaas, zijn Manta heeft hem verlaten. En wanneer zal de Astra het veld ruimen voor een V70? Auto(‘s):
Opel Astra stationwagon Forumnaam: Vectra2000-driver Naam: Peter Overige: Peter is troste eigenaar van een rode Calibra met trekhaak en brulpijp. De trekhaak (snokbol in Veccietaal) is op onderstaande foto weggeshopt. Auto(‘s):
Opel Calibra Forumnaam: Graveyard Naam: Frans Overige: Hij bezit twee juweeltjes, waarvan eentje iedereen wel wil hebben hier Auto(‘s):
Opel Astra H OPC & Opel Tigra TwinTop Forumnaam: Jos GTS Naam: Jos Overige: Zijn naam verklapt toch al wat hij rijdt Auto(‘s):
Opel Vectra C GTS Forumnaam: Opspeed Naam: Gerard Overige: Wat een beauty, die speedy van hem. Onlangs heeft hij ook even met zijn Speedster op het circuit van Zandvoort gereden Auto(‘s):
Opel Speedster 2.2 16v/compressor
Forumnaam: Astra F Naam: Ruud Overige: Meneer de brandweerman, zijn ouders zijn in het bezit van een Opel Meriva. Hij zelf, een Opel Astra F Auto(‘s): Opel Astra F 1.48v
Forumnaam: GSI Fahrer Naam: Nick Overige: De naam zegt het al, Nick rijdt een echte GSI Auto(‘s):
Opel Corsa C GSI Forumnaam: Ascona GT Naam: Joost Overige: Netzoals Peter rijdt Joost in een Opel Calibra. Momenteel met de winterwieltjes eronder! Auto(‘s):
Opel Calibra Forumnaam: Gerwin Naam: Gerwin Overige: Gerwin heeft sinds kort ook een 4-wielig vervoersmiddel. Of het echt een auto is blijft de vraag! Auto(‘s):
Suzuki Alto Tweety edition! Forumnaam: Lucb Naam: Luc Overige: Luc geniet van zijn miniatuur Opels en de Zafira van zijn ouders. Auto(‘s):
(Ouders) Opel Zafira B
Forumnaam: Jazz. Naam: Tim Overige: Tim vervoert zich in een uitzonderlijk nette Astra Caravan! Auto(‘s):
Opel Astra F Stationwagon 1.6 8v
Forumnaam: Terence Naam: Terence Overige: Terence rijdt in de de Opel Vectra 2.8 V6 Turbo van zijn vadertje, moedertje heeft een ** **** 2.3 V5 Auto(‘s):
Opel Vectra Station 2.8 V6 Turbo Automaat Temptation Excellence (da's een hele mond vol...)
** **** 2.3 V5 Automaat Highline
Daarmee zijn we aan het einde gekomen van de vaste bezoekers in dit topic, maar ik zal de bezoekers die af en toe langs wippen niet vergeten: Dinky Toy (Ries) Ralf ofzo (Ralf) (Degene die het topic startte dat de aanleiding was voor dit Opel-topic) Tijntjuh (Martijn) Astra OPC Line Baur (Jeroen) mitsubishiEVO (Ivar) ZEN (Elmer) PaulGTS
Veel plezier met deel XXXI van dit fantastische en oer-gezellige topic!
ps: ik had pas zo'n mooie kaart in m'n handen om dit topic mee te openen, maar ik kan 'm niet meer vinden. Dus die hebben jullie nog tegoed!
7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-03-2008 19:44 door Barri.
@ Jasper: Hoe groot is Soest ongeveer? Heb d'r een kennis wonen van 19 jaar, misschien ken je d'r.
@ TL: Veel opelnieuws zal het niet geven. De Agila wordt gedropt, de facelift van de zafira wordt ingevoerd en de insignia zal op straat verschijnen.
Juist over dat laatste ben ik heel benieuwd. Aan de hand van de foto's/shops welke ik tot nu toe heb gezien vraag ik me af of hij de concurrentie met de nieuwe C5 en Mazda 6 aan kan. Ben wel heel benieuwd naar de SW variant.
Vragen: - Zou opel dit jaar nog met een nieuwe motor voor de Corsa komen? - Zou er meer informatie komen dit jaar over een opvolger van de Combo?
Iedereen veel plezier toegewenst dit deel. (P.s. Een nieuw deel, dus kan de info. voor de Opel-meeting er ook spoedig verschijnen)
Smithers: bedankt voor het aanpassen van de poll! @ de rest: aanpassen van de poll gaat niet meer als er al gestemd is. Alleen nog door een 'modder-eter'.
Ik heb op 16 maart gestemd, maakt me in principe niet zoveel uit voor zover ik nu weet. Maar om het allemaal wat concreter te krijgen toch maar op 16 maart gestemd.
Daarnet even meegereden met de nieuwe Vivaro 2.5CDTI gechipt en al, heerlijk wagentje. Alleen een hele aparte en traga automatische bak, komt omdat ie behoorlijk kilo's mag trekken. Vooral van 1 naar 2 en van 2 naar 3 duurt net te lang, net alsof ie inhoud. Maar in z'n 3 gaat ie als een speer
Waar ik me ook over verbaasde was dat voorin wel gewoon isolatiemateriaal aan het dak zat en op de tweede zitrij niet. Zo moeilijk en duur kan dat toch niet zijn om dat schuimrubber door te trekken?
@ B-Real: Vivaro's blijf ik hele fijne wagens vinden om mee te rijden. Ze liggen lekker strak op de weg, en hebben een heel functioneel dash. Enige minpunt is dat de gebruikte interieurmaerialen niet altijd even mooi zijn afgewerkt.
Maar je vivaro loopt ook alweer een aantal jaartjes mee.
Zijn inderdaad hele fijne wagens om mee te rijden, zeker de 2.5
toch is de vivaro wel erg verouderd tov zijn concurrenten. De Vito en VW T5 zijn gewoon écht op veel fronten beter. Met name de binnenkant ziet er gewoon veel beter en luxer uit.
Hoe doe bussen van Fiat/Citroën het doen weet ik niet. Nog niet in gereden/gezeten
komt omdat ie behoorlijk kilo's mag trekken. Vooral van 1 naar 2 en van 2 naar 3 duurt net te lang, net alsof ie inhoud. Maar in z'n 3 gaat ie als een speer
klopt inderdaad, vooral 1 en 2 schiet niet op, maar dat heeft idd te maken met het trekvermogen. Het is tenslotte ook een busje he
Al zou je dat niet zeggen met 180
ik heb met een vivaro 170 gereden, dan ging al hard zat en omdat vivaro's behoorlijk bekrachtigde besturing heeft gaat het weggedrag er niet op vooruit. Vond het toen wel mooi geweest
m'n tank is overigens alweer leeg. Had nog getankt vlak voor het nieuwe jaar ivm brandstofprijzen. Dus zal wel even slikken worden morgen van de prijzen...
Hier bij de locale pomp is het nu €1,41 de shell hier in Borne staat op €1,47
Ik heb gister getankt voor 1,445 en dat was bij het goedkoopste tankstation in de regio. Maar zojuist zag ik 'm alweer op 1,41 staan... De BP in Uithoorn gister stond zelfs op 1,55!
ik ga slapen, morgen wordt het me toch een vermoeiende dag, maar niet heus; minirooster + alles na het 6e vervalt; ik zit van 8:10 tot 12:30 op school en de vakken: 1. CKV 2. NED (alleen zelfstandig werken) 3. Uitval 4. Tussenuur 5. CKV 6. Scheikunde
Geen idee wat ik morgen allemaal moet gaan doen...
8.10 op school??? Op de middelbare school begon ik meestal om 9.15 en soms om 8.30. en morgen moet ik om 8.45 bij Amsterdam Sloterdijk in de buurt zijn. Achtelijk tijdstip en lastig te bereiken... Dat wordt dus achtelijk vroeg opstaan...
toch is de vivaro wel erg verouderd tov zijn concurrenten. De Vito en VW T5 zijn gewoon écht op veel fronten beter. Met name de binnenkant ziet er gewoon veel beter en luxer uit.
Hoe doe bussen van Fiat/Citroën het doen weet ik niet. Nog niet in gereden/gezeten
Vivaro rijdt iig beter dan de oude Transit, maar minder dan de nieuwe. De Vito rijdt gewoon goed maar het is mijn soort auto niet. De T5 rijdt ook lekker, maar komt mij iets te basic over van binnen. Dan heeft de Transit toch iets meer karakter. Fiat/Citroën heeft de Boxer/Jumper/Ducato en die zijn net weer iets groter. Rijden ook goed, maar da's toch een ander maatje. Over een groter maatje gesproken: de nieuwe Sprinter automaat, die rijdt lekker!!!
Barri Schreef: ------------------------------------------------------- > Ik heb gister getankt voor 1,445 en dat was bij > het goedkoopste tankstation in de regio. Maar > zojuist zag ik 'm alweer op 1,41 staan... De BP in > Uithoorn gister stond zelfs op 1,55!
Kim tankt altijd in Belgie.. (5 minuten rijden) Was gisteren € 1.33
Groot gelijk heeft ze. In Denekamp vallen de prijzen normaal nog redelijk mee omdat we direct aan de duitse grens zitten. Echter tank ik met de astra altijd merkbenzine (total), denk dat die prijzen nu zo rond de € 1,45 liggen.
Af en toe wil ik nog wel eens duitsland inrijden. Vooral als ik rond die tijd iets nodig heb tank ik daar ff bij de Total....scheelt vaak zo'n 3 cent de liter. Dus is het extra heenrijden niet waard.
Ik tank altijd bij mijn vaste pomp (Esso), die paar cent verschil hier in de omgeving vind ik de moeite niet. Te veel werk om het op/uit te zoeken en als ie leeg is moet ie gewoon vol
Ik tank gewoon lekker V-Power, rijd zo weinig kilometers dat die literprijs mij niet interesseerd, het zal allemaal wel, eraan ontkomen lukt toch niet.