Het meeslepende AppieGrens Tagora-sentimententopic

Gepost door grensrijder 
In mijn herinnering waren de meeste een soort goud metallic...
Even dit topic weer onder de aandacht brengen. Afgelopen zondag de Tagora weer van stal gehaald om mee te rijden
met de toertocht van de "Simca club". Onder fraaie omstandigheden van Staphorst naar Kampen gereden en genoten
van alle mooie Simca's, Talbot's en Matra's. De Tagora reed voortreffelijk.

Hoe gaat het met de andere Tagora's?
Leuk idd dat dit topic weer omhoog komt en onder de aandacht blijft. Dit heeft deze auto wel verdiend.
Hallo Tagora, blij te horen dat je nog steeds vol enthousiasme in de wagen rijdt. Mijn exemplaar rijdt inmiddels ook voortreffelijk, nou nog een beetje meer tijd om daadwerkelijk te toeren, dan komt het helemaal goed. Zag dat de rode Tagora van DeLest nog steeds niet verkocht is, ben benieuwd of dat ooit nog wel zal gebeuren, het lijkt of onze bijzondere auto weer een beetje in de vergetelheid aan het raken is. Heb je nog steeds geen spiegels kunnen vinden ?
simca1006: het was (is) even stil rondom de Tagora maar misschien wordt het weer drukker op dit topic!

TTJan: goed om te horen dat alles ok is met je Tagora. thumbs up
De Tagora bij DeLest staat inderdaad nog steeds te koop, misschien als hij met de prijs zakt dat er een aantal mensen
belangstelling krijgen. Het is in elk geval een mooie Tagora waar je weinig tot niets aan hoeft te doen!
En als Sander komende zaterdag een leuke prijs wint in de loterij koopt hij hem dezelfde dag nog. winking smiley
De belangstelling van de Tagora is hopelijk tijdelijk een beetje in de vergetelheid geraakt maar gezien het aantal
positieve reacties bij de laatste meeting ben ik daar niet bang voor.

Ik heb één goede buitenspiegel kunnen ontdekken in Frankrijk maar die wil er schijnbaar rijk mee worden, hij
vraagt er € 200,00 voor... eye popping smiley Iederéén weet dat het schaars is maar we zoeken gewoon door.
Eur. 200,00 voor 1 spiegel ? Da's idd echt heeeeeel veel, maar uiteraard weet iedereen dat ze schaars zijn, maar dit gaat te ver, en dan waarschijnlijk dat na een jaartje deze ook stuk gaat.
Beste Tagora liefhebbers, leuk om dit topic te volgen.

Ik ben altijd al een Tagora liefhebber geweest. Mijn vader heeft er een gehad van 1983-1986. Een lichtgroen metallic exemplaar, 2.2 GLS, kenteken: HF-12-KT. Ik was 19 jaar toen m'n vader hem kocht nadat hij een Talbot 1510 GLS "op" had gereden en daarvoor een Simca 1308 S en twee Simca 1100-tjes. Een heerlijke comfortabele wagen met een zee van ruimte. Dat was voor mijn vader een pré want hij was bijna 2 meter lang (net als ikzelf trouwens). Ik herinner mij dat we hem kregen (het was een jong gebruikt exemplaar) en dat we pas na een jaar er achterkwamen dat er centrale deurvergrendeling op zat! Die werkte niet omdat er een draadbreuk in een van de deuren zat. Zelf gefixed, en wat waren we groos, was toen best bijzonder.

Ook vond ik het oplichten van alle testlampjes op het dashboard geweldig. De heerlijk dikke velours stoelen, de electrische ramen etc. Het was alleen een ongelooflijke zuiperd die 2.2. Ook waren elektrische storingen hem niet vreemd (wat heel normaal was in de 80er jaren). Ook benzine lekkages waren gemeengoed en natuurlijk had ook de roestduivel zich in de koets vast gevreten. Mooi was de achterwielaandrijving d.m.v. een De Dion constructie; het differentieel zat vast aan de bodemplaat (of een soort subframe, dat weet ik niet meer precies) en hierdoor had ie onafhankelijke wielophanging rondom. Stuurde lekker, wel een beetje week geveerd weet ik nog.

Het is de laatste franse auto geweest die m'n vader kocht. De ergernissen over de roest, de storingen en het zuipen deden m'n vader uiteindelijk besluiten dat het tijd werd voor een Japanner: een Nissan Bluebird diesel, net zo vierkant als de Tagora maar daar hield verder iedere vergelijking op. Ik denk dat de HF-12-KT de tand des tijds niet heeft doorstaan....
@Ghiaap: mooi verhaal man, heb zelf een aantal Tagora's gereden in die jaren, en inderdaad alles wat je schrijft klopt, en ook ik ben destijds overgestapt op een onverwoestbare Jappanner, namelijk een Nissan Laurel 6c.diesel automaat. Deze heeft het wel 400.000 km.volgehouden. Maar de Tagora heeft toen voor altijd een speciale plaats in mijn hart veroverd, en daar kan geen Jap tegen op.
Mooi verhaal wederom, en wederom heel herkenbaar. Maar zoals vaker een Tagora blijft op mijn favolijstje zeer hoog staan !
Ghiaap: welkom op dit topic! Mooi verhaal. thumbs up Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Ook mijn vader kocht
in de jaren zeventig Simca's 1100, daarna een 1307 en 1308, vervolgens een hele mooie 1510 Monterey en
als laatste in de rij een blauwe Tagora SX, overigens ook jong gebruikt. Ik was toen een jaar of 14. Na de Tagora
kwam er een Rover 820 een Peugeot 405 en 2 BMW 5-series. Ook al waren de laatste auto's veel beter dan zijn
voorgangers, de Tagora maakte de meeste indruk op mij en mijn vader. Ik heb hier geen verklaring voor maar
schijnbaar ben ik lang niet de enige. Het brandstofverbruik van de 2.2 was voor die tijd normaal en in de test van
de autovisie kwam hij zelfs na de Audi 100 als beste uit de bus voor wat betreft het verbruik. (1:10 gemiddeld).
De vering was inderdaad onafhankelijk volgens mij van het type Mc-Person. Toen hij 15 was is hij er pas uitgegaan
nadat mijn opa er nog een aantal jaren in had gereden. In de twaalf jaar dat wij hem hadden slechts 1 keer een
elektrische storing gehad, (elekronische onstekking) wel moest hij een aantal keren naar de spuiterij voor wat las-
en spuitwerk. Vooral de dorpels voor waren gevoelig. Laten we eerlijk zijn, de meeste auto's in de jaren 80 waren
roestgevoelig.

simca1006: er staat een Tagora V6 op marktplaats en speurders, maar beide met werk.
De v6 op marktplaats kost 750 euro. remmen moeten nagekeken worden, maar motorisch is hij 100% en loopt op LPG!
als er nog mensen geinteresseerd zijn in twee dwergauto's, een opel kadett en een LNA, dan misschien :P
Ik heb de zwarte V6 een paar jaar geleden wel eens gezien en er zit werk aan maar € 750,00 lijkt mij niet teveel.

simca1006: dus even een PB-tje naar ginkelvanmichiel met een bieding op de LNA dan heeft hij ruimte voor de V6... grinning smiley
ik denk dat ik heel erg spijt zou gaan krijgen van de verkoop van de LNA, nee, laten we dat maar niet doen. Die dwergauto zonder kenteken gaat wel de deur uit, zijn ook al gegadigden voor. Dan kan ik die andere gaan opknappen en dan ook maar kijken wat ik daar mee doe. De LNA was gekocht als pekelauto, maar dat doe ik hem na een winter ook niet meer aan. Daar kan de Kadett nu voor dienen.
Ik overweeg ernstig om die zwarte SX te adopteren
@TTJan, de man in die schreeuwerig bestickerde Dacia Logan die op de brug bij Vianen (A2) zijn duim naar je Tagora opstak, dat was ik. Niet meer zo boos kijken, hè? grinning smiley
@Grens, dat dacht ik inderdaad te zien, maar ik kon niet snel genoeg reageren, dus wat jij beschouwd als boos kijken, was vermoedelijk meer verbazing. Hoe rijdt dat trouwens, zo'n getatoueerde Logan ? De Tagora rijdt in ieder geval gelukkig als een speer.
Ik denk dat je van de tatouages op die Logan onder het rijden niets zult merken. grinning smiley
Getatoueerd! grinning smiley

Rijdt prima, dat wagentje. Nou is 'ie qua onderstel en motor ook niet helemaal standaard meer, maar toch.
Het laatste berichtje van dit topic dateerd alweer van 27 oktober 2009... Dat moet wel een dieptepunt zijn.

Heeft iemand nog Tagora nieuws?

Natuurlijk wens ik alle mede forummers nog de beste wensen voor 2010!
Dan doen de Tagori het dus prima big smile smiley

Even een mooie Talbot-plaat:

nou het nieuws is dan te noemen, dat de ´onze´ weer op 22-12-2009 een nieuwe Apk heeft gehad en beurtje. Ook is het gaatje in de bodem vervangen.. verder waren er geen bijzonderheden, het enige is eigenlijk dat de carburateur nogal nukkig is... of veel te hoog, of veel te laag, ertussen kent ie eigenlijk niet goed...
Ja. Maar het probleem doet zich ook bij een warme motor voor. Ik denk dat ik wel weet wat het is: voor de APK moest het zaakje zeer arm afgesteld worden om de CO-uitstoot terug te dringen. De auto krijgt gewoon te weinig benzine. Dus de carburateur even wat rijker zetten zal wel helpen.
sja, voor de apk was de Co 9% ... da´s wel erg veel van het goede. Bij de APK is dit op 1,6% afgesteld, toen ik wegreed, niks aan de hand, maar later kreeg de auto nukken... hoort ook bij het weer denk ik.

Enfin, rond de 3% moet voldoende zijn denk ik, met name bij warme motor wilde de auto maar moeilijk starten, waarschijnlijk omdat ie verzoop.. moeilijk te zeggen iig.
A.BRANDHORST
.................... Ook is het gaatje in de bodem vervangen..

Nieuw gaatje gemonteerd big smile smiley??
Grensrijder slaat de spijker op z'n kop, mijn solex dubbele carburateur heeft het ook na het CO afstellen.
Na de keuring met de natte vinger en een kruiskopschroevendraaier op het gevoel de boel afgesteld en
het probleem was nagenoeg verholpen.

Dat moelijk starten bij warme motor heb ik ook wel eens last van. Hebben jullie de carburateur wel eens
gereinigd van binnen? Dat hielp bij mij goed.

isla: wij Tagora eigenaren monteren liever geen gaatjes... grinning smiley
Ook de allerbeste wensen natuurlijk voor alle klassieker-rijders, en uiteraard speciaal de Tagora-fans onder ons.
Mijn exemplaar loopt wel fraai stationair, maar start ook in warme toestand uitsluitend door het gaspedaal volledig op de bodem te trappen.
Kan mij nog herinneren dat geen enkele van m'n originele Tagora's erg goed op benzine liep, maar heb altijd gedacht dat dat kwam door alsmaar op LPG te rijden.
En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: wat is rood toch een mooie kleur voor een Tagora !
Overigens zitten m'n Tag en ik ook in de winter op dezelfde lijn, allebei willen we niet naar buiten, geef ons maar de zomercool smiley
isla
A.BRANDHORST
.................... Ook is het gaatje in de bodem vervangen..

Nieuw gaatje gemonteerd big smile smiley??

Nee, meer oud gaatje dichtgemaakt.. ach ja... typvaud...
Ik heb in mijn voorraad nog een NOS voorscherm van een Tagora. Bij interesse pb!

Ik las laatst in een Autoblad uit 1982 dat men met Tagora's heeft geraced. De 2.2 liter motor met standaard
115 pk leverde in deze Race Tagora 250 pk!

Aarth en Albert, misschien belangstelling in een Tagora cuprace op Zandvoord? big smile smiley
ben jij gek!!! Doen we niet met onze Tagora hoor... Er zijn er al zo weinig!
ENTE: big smile smiley Staat goed zo'n rol tapijt... Waar is de originele uitlaat gebleven?

Ondankbare hond! angry smily
Zeer ondankbaarcrying smilie, maar de hond kan er niks aan doen maar zijn "baasje"wel.
Binnenkort weer een rondrit van de Simcaclub, zijn er behalve alle mooie Simca's. Matra's en Talbot's nog Tagora eigenaren
die meerijden?

TT-Jan misschien?
@Tagora: Wanneer is die rondrit precies ? En ook niet onbelangrijk, waar ?
TT-Jan, ik heb je een privé berichtje gestuurd over de rondrit!
@Tagora: prive-berichtje retour gestuurd.
Zat zomaar te bedenken dat het Fetes des Limousines bijna 2 jaar geleden was. Heeft iemand al iets gehoord omtrent een nieuwe meeting ?
Aart ?
Wordt 2011 heb ik begrepen, het stond volgens mij ook in de Klassiek & Techniek.

WOF
Bedankt WOF, misschien moet ik dat blad dan maar eens gaan lezen i.p.v.alleen plaatjes kijken winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep