In de serie vergane glorie: Datsun

Gepost door 929V6 
Nog niet zo lang geleden liep er op het Autoweek-forum een mooie serie topics over verdwenen automerken, genaamd "In de serie vergane glorie: ...... (merk)". Meestal begon zo'n topic met een korte biografie over het merk en een al dan niet compleet modellenoverzicht. De eerste weken werd er dan enthousiast gereageerd met meer foto's, wat meningen, herinneringen en ervaringen en vervolgens raakte zo'n topic dan wat op de achtergrond en ten slotte in de vergetelheid.
Een nare eigenschap van dit forum is dat topics die een jaar lang niet actief zijn, worden gewist. En zo is een hoop geploeter en uitgezoek voor de betrokkenen bij dat topic dan voor niets geweest en gaan er interessante naslaggegevens verloren.
Een paar weken terug is er geopperd om die serie een nieuw leven in te blazen en een manier te vinden om de topics levend te houden: in dit topic dus (klik). Ik denk dat daar wel een paar aardige ideeën en suggesties uit naar voren zijn gekomen, waar we wel iets mee kunnen.

Maar dan moet er natuurlijk wel een nieuwe serie komen (van de oude serie bestaan er nog een stuk of drie). Dus laat ik maar eens aftrappen.

Datsun dus. Zoals jullie weten bestaat dat merk eigenlijk nog steeds, maar dan als Nissan, wat altijd al de concernnaam was (Datsun was de productnaam in de meeste exportlanden). Dat is alweer sinds 1983 zo, dus inmiddels kan elke Datsun wel worden bestempeld als een historisch vervoermiddel.

Datsun begon al voor de Tweede Wereldoorlog met het produceren van auto's, en tot 1960 waren dat in licentie geproduceerde Austins. Daarna verschenen steeds meer eigen modellen, waaronder het eerste model met de naam "Bluebird". Ook een 4x4 met de naam Patrol deed toen al z'n intrede.

Australië en de Verenigde Staten waren de eerste exportlanden. In Australië sloegen de "utes" op basis van de Bluebird goed aan, in Amerika werden goede zaken gedaan met de 1600 en 2000 Sports modellen.

Nederland was in 1966 aan de beurt. Het eerste model dat bij ons leverbaar was, werd de 1300 uit de toenmalige Bluebird-serie:

Het Nederlandse publiek moest er nog erg aan wennen en veel Datsuns werden er dan ook niet verkocht. Daar kwam langzaam verandering in toen er interessante modellen bij kwamen:

1000 Sunny

2000 Cedric

De Datsun 1300 werd opgevolgd door een nieuw model dat hier veel beter aansloeg:

Dit model werd vooral in Amerika en Australië immens populair en tegenwoordig hebben deze auto's daar een echte cultstatus. Ook in de rallysport en toerwagenracerij deden ze het goed.

Maar pas in 1969 werd Datsuns naam pas echt gevestigd met de legendarische 240Z:

Een ontwerp van Albrecht von Goertz (die ook aan de E-type had gewerkt en dat kon je wel een beetje zien) met een krachtige zes-in-lijn motor die de wagen deed herinneren aan de Austin-Healey. Geldt nog immer als een van de best verkochte sportwagens aller tijden, vooral in de VS. In Nederland hebben roestproblemen de meeste exemplaren helaas de das om gedaan.

Vanaf die periode volgden de modellen elkaar in hoog tempo op. In Nederland vlogen begin jaren zeventig vooral de 1200 (die de 1000 Sunny opvolgde) en de 100A Cherry als warme broodjes over de "toonbank". De 1200 had een vrij anoniem uiterlijk, maar was wel erg betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Bijzonder is wel dat de 1200 anno 2007 nog steeds wordt geproduceerd, en wel in pickup-uitvoering als "1400 Bakkie" in Zuid-Afrika!
De 100A Cherry (later ook als bizarre 120A Coupé) werd in Nederland vooral bekend als "fietsenpikker" vanwege de enorme blinde hoek in de C-stijlen.

1200

De succesvolste Datsun van de jaren zeventig: de 100A Cherry

120A Coupé

De "swinging seventies" hadden duidelijk hun intrede gedaan en dat zag je duidelijk aan de soms vreemde ontwerpen van Datsun. Het hoogtepunt daarvan was (gelukkig?) niet in Europa leverbaar, maar zal ik jullie niet onthouden. Het is de Silvia S10:

De 120Y was in zijn eerste jaren wel vrij populair in Nederland:

Maar modellen als de 160B/180B (Bluebird), 140J/160J (Violet) en 200L (Laurel) hadden het moeilijk ten opzichte van de concurrentie.

De populaire 100A Cherry werd begin 1976 opgevolgd door de F-II, die echter flink wat terrein moest prijsgeven aan auto's als de Renault 5 en Ford Fiesta, en even later de Starlet van concurrent Toyota:

In 1978 was het marktaandeel van Datsun dan ook flink teruggelopen. De hoogste tijd voor nieuwe en strakkere modellen dus, die dan ook kwamen:

Datsun Sunny 140Y Coupé

Datsun Cherry N10

Vooral de nieuwe Cherry werd goed ontvangen, het was enige tijd de best verkochte Japanse auto in Nederland.

De Z-serie werd grondig herzien en verscheen in twee uitvoeringen (tweezitter en 2+2) als 280ZX op de markt:

Helaas ging met deze facelift veel van het sportieve karakter van de oude 240Z verloren, de 280ZX was meer een soort boulevardcruiser geworden.

In 1980 werd ook eindelijk de Bluebird wat succesvoller, mede dankzij het strakke en eenvoudige uiterlijk:

In die periode werd bekendgemaakt dat Nissan vanaf 1983 zijn wereldwijde activiteiten wilde bundelen onder één naam, de concernnaam. Nissan dus. Om het publiek alvast te laten wennen kregen de Datsuns het typeplaatje "Datsun, by Nissan" opgeplakt en allengs werd het arsenaal Nissan-typeplaatjes op de auto's uitgebreid. Toen het in 1983 eenmaal zover was, werden de auto's nog één jaar van een klein Datsun-plaatje voorzien, maar daarna was het voorgoed afgelopen met Datsun als automerk.

Het laatste model dat onder de merknaam Datsun verscheen, was eind 1981 de Stanza, die de inmiddels sterk gedateerde Violet opvolgde:

Je ziet het, dit overzicht is lang niet compleet. Dus vul maar aan!thumbs up

edit: een plaatje van de 100A mocht inderdaad niet ontbreken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2007 11:02 door 929V6.
Een man hier uit de buurt heeft een Datsun uit de B310-serie (ook wel Nissan Sunny) gekocht. Was van een oude meneer geweest die helaas was overleden, de auto zag er nog perfect uit. Echter was de eigenaar wel bang als hij hem buiten zou zetten dat hij er binnenkort niet meer zou staan vanwege rustproblemen e.d.

De Datdun naam was alleen voor export modellen gebruit in Japan heeft datsun nooit bestaan.

Er mist wel een hele belangerijke datsun uit de lijst de 240K of wel de skyline.
'71 Gloria

'74 Gloria

'73 President

Ook leuk om te weten de skyline en gloria waren eigelijk geen nissan's ze werden gebouwd door prince. Maar toen kocht nissan prince en nam de twee modellen over.
De Skylines en Gloria's vormen eigenlijk weer een apart hoofdstuk in de geschiedenis van Datsun, omdat die modellen afkomstig zijn van het merk Prince (PMC) dat Nissan in 1966 overnam.
Het merk PMC is korte tijd ook in Nederland aanwezig geweest, maar zeer waarschijnlijk is daar geen enkel exemplaar meer van over.

Een van die modellen was de PMC A150 De Luxe:
Ochchchch wat waren die Datsuns toen mooi! smileys with beer
Leuk overzicht!

Jammer dat je de "echte" oer Cherry (100A) er niet bij hebt staan, die MAG niet missen. Dit wagentje was namelijk de echte serieuze doorbraak van Datsun:

De 120Y was in feite een vergrote versie hiervan, zie de vorm van de achterste zijruiten.
Overigens scheelde het een stuk in formaat. Toen ik zelf een rode 120Y had (2 deurs), reed een collega in een 100A. Naast elkaar staand viel het verschil in lengte behoorlijk op. De 120Y heeft dan ook een tamelijk "sportief" lange motorkap.
Waar een 1.2 liter carb motortje onder hing... winking smiley

Japanse afwerking van de 120Y, mid-70-s, gewoon een plaat hardboard tussen de bagageruimte en de benzinetank:

Zen
Leuk overzicht!

Jammer dat je de "echte" oer Cherry (100A) er niet bij hebt staan, die MAG niet missen. Dit wagentje was namelijk de echte serieuze doorbraak van Datsun:

Wou ik ook opmerken, maar je was me voor ...
Denk dat in "onze" jeugdjaren zowat elke tiener stiekem droomde van zo'n Cherry-tje als eerste autootje ... in het obligate rood !

Mijn opa had tot voor kort een bleubird, destijds 2ehands gekocht, en was perfect onderhouden. Het ding had meer dan een half miljoen km gereden, en zag er uit als nieuw!

Heb er helaas geen digitale foto van, misschien dat de auto nog op oude gewone foto`s staat. Zal eens even kijken winking smiley
Mooie origineel Nederlandse 240Z voor een redelijke prijs. Alleen jammer dat bij het spuiten iemand overdreven heeft door de spoiler, grille en het logo op de motorkap voor het gemak ook maar direct mee te nemen.
Celica: het is Bluebird, niet Bleubird... winking smiley

Op die manier heb ik ook nog een stel foto's kunnen plaatsen. Zo erg dat ik niet van al mijn auto's foto's heb gemaakt. Heb er nog steeds met terugwerkende kracht spijt van! crying smilie

@BRG: ik niet, ik had het grote broertje van de Cherry! smileys with beer
We hebben trouwens ook nog de beeldschone Fairlady SP310

Datsun Bluebird 1600 (1967)

Celica: het is Bluebird, niet Bleubird...
Oeps... zal het in deze post ook maar verbeteren dan winking smiley ik twijfel altijd over wat nou goed is winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2007 09:03 door Celica CS.
Datsun sunny 1600gsx coupe:

Datsun F-10 Sportwagon:

Leverbare datsun modellen eind zeventiger (??) jaren:
Klik!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2007 09:21 door Celica CS.
Leuk overzicht, Celica!
Grappig te zien dat de namen van de modellen overal weer anders zijn/waren! winking smiley

Tip:
blue is Engels, bleu is Frans. smileys with beer

De coupé uitvoering van de 120Y was trouwens ook een bijzonder model:

Leuk model is dat inderdaad! Had er graag 1 willen hebben, zijn ook best betaalbaar... maar onderdelen zullen een drama zijn. Over pakweg 2 jaar wil ben ik toch van plan een klassieker te kopen, dan is zo`n datsun ook wel wat! winking smiley

Datsun cedric:

datsun 220c (wat een vorstelijke bak!)

Datsun 240C

Datsun 160B

datsun 180b SSS

Datsun Laurel, stond ooit eens in de autoweek.

Leuke modellen. stuk voor stuk.
Wij hadden thuis ook een okergele oer Cherry, een 100A maar dan van het 1e type dus met smalle achterlichten. (86-44-SZ) Leuk model.

Die 120Y coupé die had volgens mij verticale achterruitverwarming ipv horizontale kan ik me herrineren....

Die groene Laurel hierboven is exact hetzelfde model en kleur als die een oom van me had in 1980...met 6 cilinderlijnblok. Leuke auto´s alleen de roest...:-(
Klopt, de coupe heeft verticale achteruitverwarming. Hier 2 foto's van mijn 120Y coupe.

Ooooh! Een echte 120Y coupé!!! smileys with beer

Wat een heerlijk jaren 70 kleur!!! thumbs up
Datsun Laurel (1977-1981) [www.autoweek.nl]

Datsun leverde in thuisland Japan al jaren grote vierdeurs auto’s, maar de Europese markt moest daar wat langer op wachten. Vanaf 1966 werden de eerste Datsun in Nederland verkocht, en het merendeel daarvan bestond uit de kleine modellen. De vierdeurs Cedric – een ontwerp van Pininfarina – zie je hier praktisch nooit en de diverse Skylines die men al vanaf 1968 bouwde al helemaal niet. Jammer, want dat waren begerenswaardige grote sedans met opgevoerde zescilinder motoren. In Europa misschien vergelijkbaar met de Ford Lotus Cortina. Hoe dan ook: in 1977 kwam de eerste Laurel naar Nederland. De auto was gebaseerd op de Laurel 200 van 1972 en had ook een zescilinder in lijn onder de kap met een inhoud van 1.998 cc. Daarmee was hij goed voor 97 pk en een topsnelheid van 165 km/h. In tegenstelling tot zijn voorgangers had hij een nogal prominente grille met veel chroom, die nog wel eens werd vergeleken met die van een Mercedes. Voor Europa was maar één versie leverbaar en dus moesten we het helaas zonder de coupé doen. Ook de dieselversies haalden het niet bij ons. In 1979 kwam er een sterkere motor, gebaseerd op de bestaande zescilinder, maar nu opgeboord tot 2.393 cc. Het vermogen kwam daarmee op 114 pk. Standaard was de auto uitgerust met allerlei zaken die bij de meeste autofabrikanten nog in de optielijst stonden. Een radio-/cassetterecorder, elektrisch bediende ruiten en een vijfversnellingsbak bijvoorbeeld. Van de 423.209 gebouwde Laurels (tot 1981) zullen er niet heel veel meer in ons land bestaan.

Er stond op de sloop vlakbij groningen nog een HEEELE mooie A100, weet niet of hij er nu nog is. Heb dattoman er toen over gemaild... ding ws in topstaat, alleen was de zijruit stukgeslagen door jongelui, en een vervangende ruit s neit te vinden. auto ging voor heel weinig weg, ik meende en eurootje of 500. Hij was groen met oranje striping winking smiley

Ik kom er vanmiddag langs, zal eens kijken of hij er nog staat winking smiley
Ja, dat is 224 yellow. Was een erg populaire kleur op de 120Y. Soms zit er een groene gloed doorheen. Ook turqoise en oranje zag je veel op dit type. Van de coupe zijn er bij mij nog een stuk of 8 in Nederland bekend. Van de gewone 2 deurs schat ik iets tussen de 10 en 20.
[img508.imageshack.us] Gedurft is het zeker maar mooi kan ik hem absoluut niet vinden

'78 Lauren

'85 President

(ik hoop dat dit ook hier mag want er is ook geen topic voor oude Datsuns/Nissans
Gedurft is het zeker maar mooi kan ik hem absoluut niet vinden
nee? Smaken verschillen, ik vind het prachtig, vooral in die kleur!
Tja ik vind het allemaal wat te geknutseld. Er zit totaal geen samenhang in de zijruiten
@929V6: die lelijke bruine cherry uit je fotoreeks was mijn allereerste auto, voor 500 gulden van een tante overgekocht, zo rot als een mispel onderaan de deuren en na 6 maanden alleen nog de 1 en 2 in de versnellingsbak.

Mijn vader heeft verder nog de volgende gereden:

100A: 5
120Y : 2
160J violet : 3
Cherry : 6
Laurel : 1
Stanza : 1
Bluebird : 1

Mijn broer heeft nog een Cherry coupe gehad die voor die tijd zo luxe was, dat hij zelfs regelbare intervallen op de ruitenwissers had!
De 120Y is mijn enige Datsun geweest. Na een reeks onkosten (*) was ik het zat en keerde terug naar mijn merk: Mazda.

(*)
accu / spanningsregelaar / dynamo / koppeling.
En dat binnen twee maanden, hij was pas vijf jaar, waarvan ik hem drie jaar zelf had...
Op zich ben ik niet zo'n grote liefhebber van Japanse auto's. Een oom van me had eind jaren tachtig een witte Nissan Bluebird. Vond ik destijds een machtig mooie auto.

Als ik de foto's van al deze gebakjes zie, kan ik niet anders dan watertanden...thumbs up
Dat schaamteloos copiëren dat de chinezen tegenwoordig plegen te doen, dat was eens voorbehouden aan Japanners;

Ogen een beetje toeknijpen en je ziet een Austin Healey Sprite.

Freez
Olds Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op zich ben ik niet zo'n grote liefhebber van
> Japanse auto's. Een oom van me had eind jaren
> tachtig een witte Nissan Bluebird. Vond ik
> destijds een machtig mooie auto.
>
> Als ik de foto's van al deze gebakjes zie, kan ik
> niet anders dan watertanden...thumbs up

[www.autotrack.nl] Wij hebben twee keer een stationwagon variant van deze gehad. Nooit wat aan gevonden. Gewoon een saaie Jap
Trouwens die Nissan Laurel was er ook in dieseluitvoering. Als ik me goed herinner een 2,8 liter 6-cilinder Diesel. Deze hadden een heel mooi geluid (ja ja en dat voor een diesel...).
Olds Schreef:
> Trouwens die Nissan Laurel was er ook in
> dieseluitvoering. Als ik me goed herinner een 2,8
> liter 6-cilinder Diesel. Deze hadden een heel mooi
> geluid (ja ja en dat voor een diesel...).

Ja dat klopt, deze klonken geweldig. Ze konden ook relatief veel toeren aan en klonken dan bijna als een 6 cylinder benzine. Met automaat waren dit best fijne auto's. Helaas hadden de diesels een starre (!) achteras wat de auto nogal een matige dweil-wegligging gaf. Dat was daarentegen wel leuk in de regen, hij ging heel snel dwars wat wel goed op te vangen was. Overigens is dezelfde motor nog zeer lang geleverd in de Patrol, maar dan met een turbo erop geschroefd. Deze weet ik uit ervaring paste ook exact in de Laurel, die daardaar opeens erg snel werd :-)
En hier een 160 J in Zwisterland en een Sunny in Duitsland.
Mijn vader had een rode 160J Violet, in mijn herinnering had die andere achterlichten dan deze 2 exemplaren.
Iemand hier in thuis?
Anonieme bezoeker
Re: In de serie vergane glorie: Datsun
29-08-2007 16:59
Wat zijn die oude Datsun,s toch mooithumbs up.
Datsun was het enige Japanse merk dat echt mooie auto's maakte (uitzonderingen zijn natuurlijk de Toyota Celica en 2000GT). Als ik nu toch zie hoe al die Nissans er uitzien.... crying smilie
Wat was eigenlijk de reden om de concern Datsun in concern Nissan te laten veranderen??eye rolling smiley
Punto, dat IS helemaal niet gebeurd. Wat er WEL gebeurde lees je in de openingspost... eye rolling smiley

Cupraatje
29-08-2007 22:56Gepost door: Cupraatje (IP gelogd)
Datsun was het enige Japanse merk dat echt mooie auto's maakte (uitzonderingen zijn natuurlijk de Toyota Celica en 2000GT). ......

Ben ik niet met je eens. Als Mazda-fan sinds begin jaren 70 vind ik dat ook Mazda mooie auto's maakte.
Zet uit die tijd maar eens de 1500/1800 serie ernaast, door Bertone ontworpen.
Iets later de 818, 616, 929 modellen. Dan vooral de coupé's niet vergeten!
Er stond laast nog een leuke reportage in autoweek over een twentse Datsun verzamelaar, blijkbaar komen de wijzen toch uit het oostenwinking smiley.
leuk topic!

Mijn net-niet-meer datsun die in het begin wel nog als datsun-nissan cherry aangeboden werddrinking smiley

De opvolger van de Datsun Cherry N10. Ik zal nog eens proberen wat meer informatie te geven over de Cherry geschiedenis aangezien dit toch wel een van de belangrijkste Datsuns/nissans is geweest.
Datsun Skyline
1 met nederlands kenteken eye popping smiley

Da`s toch wel een auto die heeel heeeel heeeeeeeeeeeel hoog aan mijn verlangslijstje staat!

Als ik nu toch zie hoe al die Nissans er uitzien....

confused smiley
Celica CS Schreef:
> > 1 met nederlands kenteken eye popping smiley
>
>
> Da`s toch wel een auto die heeel heeeel
> heeeeeeeeeeeel hoog aan mijn verlangslijstje
> staat!

Ja, en dat ene exemplaar is een aantal jaar geleden naar een verzamelaar in Arabië gegaan...sad smiley
Eén van de eerste auto's onder de naam Datson/Datsun (1932)
Ja, en dat ene exemplaar is een aantal jaar geleden naar een verzamelaar in Arabië gegaan...

ah, dan is die dus van die verzamelaar uit de autoweek geweest, met zijn enorme datsunverzameling.

In japan zijn ze er nog wel, maar dat is rechtsgestuurd sad smiley
Leuk, leuk leuk die oude Datsun foto's, wij hadden vroeger thuis een 1200 de luxe. En ik heb als klein kind staan janken toen die luxe sportieve gele 1200 het veld moest ruimen voor een gele A Ascona. Eindelijk hadden we eens iets anders dan de rest van het dorp en werdt het toch vervolgens weer een Opel. Enkele jaren geleden had ik een Nissan Primera Wagon en ik heb hem vervolgens volledig omgekat in een Datsun. Alle Nissan emblemen er af en oude Datsun emblemen er op. Ik heb hier veel positieve reacties op gehad en het leukste vond ik nog dat jonge gasten dachten dat het een nieuw Koreaans merk was dat in licentie Nissans maakt. How soon they forget. Well That Soon.
En dat schijnt de geboorte te zijn van de merknaam Datsun. De ontwikkelingsafdeling moest binnen zeer korte tijd met een europese naam voor Nissan op de proppen komen. Die tijd was dermate kort dat ze bij Nissan zeiden: That soon!!!!!! en zo is de naam Datsun geboren winking smiley Schijnt op waarheid te berusten.
Hier een foto van een Datsun 2000 uit 1968:

Uit de serie Autoherinneringen
Een van de bekenste Datsun's de 240/260 Z:

Wat een schitterende wagen! thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep