Jeugdsentiment: Majorette. Welke had/heb jij?

Gepost door 929V6 

Ik zal vast niet de enige zijn die ze nog heeft bewaard: al z'n oude speelgoedautootjes. Ikzelf vind die van het Franse merk Majorette toch wel het leukste: dat merk maakte de meeste modellen die je ook echt op straat tegenkwam.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke modellen Majorette allemaal maakte en welke daarvan populair waren en de meeste herinneringen losmaken. Vandaar dat ik dit topic helemaal exclusief aan het merk Majorette wil wijden.smiling smiley Wie zich daartoe geroepen voelt, mag van mij best een apart topic over Matchbox/Lesney, Siku of Hotwheels openen, hier zijn ze uit den boze.tongue sticking out smiley

Een aantal exemplaren zijn destijds door mijn slooplust gesneuveld, maar ik weet de meeste die ik (gehad) heb nog wel:

Alpine A310 politiewagen
Benne Carriere dumptruck
BMW 730i (E23)
BMW Turbo
Chrysler 180
Citroën BX 4TC
Citroën CX
Citroën Dyane-Safari
Citroën GS Camargue
Datsun 260Z (met powerboot-aanhanger)
Excalibur
Fiat Ritmo
Fiat Tipo
Ford Capri II
Ford Thunderbird (model '83)
Ford Transit WWF-bus
Jeep Cherokee Chief
Jeep CJ5
Land Rover 90 Camel Trophy
Lancia A112 Abarth
Limousine (model Cadillac Fleetwood Brougham met boomerang-antenne)
Londense dubbeldekker
Mack Truck met kipper-oplegger
Magirus-Deutz betonwagen
Matra Bagheera
Mercedes-Benz 190 2.3-16
Mercedes-Benz 450 SE
Minibus TWA
Morgan Plus 8
Oldsmobile Omega
Peugeot 604
Police car (model Plymouth Fury)
Porsche 924
Range Rover brandweer-manschappenwagen
Renault 5 GT Turbo
Renault Clio
Renault JP4
Renault Midliner met Renault-oplegger
Saviem Esso-tankwagen (type met M.A.N.-cabine)
Saviem Parijse stadsbus
Scania dumptruck
Shovel
Simca 1100 TI
Toyota 4x4 (Land Cruiser FJ40)
Volkswagen 1302
Volkswagen Transporter T2
Volvo 245 DL

Een paar modellen die ik nog weet van vriendjes/neefjes:
Chrysler Simca 1308
Citroën Acadiane
Commercial Van (model Ford Econoline)
Crazy Car (zag eruit als een hotrod-uitvoering van de Talbot Horizon)
Fiat 127
Glacier (ice cream van, zie commercial van)
Honda Accord sedan
Mercedes-Benz 350 SL
Renault 4 Fourgonette
Renault 11
Saab 900 Turbo
VW Golf I (vijfdeurs)
VW K70

Ik kom morgen wel met plaatjes, anders wordt het te laat.nut smiley
Ik heb op zolder nog een vuilniszak vol liggen met alle autootjes van vroeger, weet alleen zo even niet welke er allemaal van Majorette zijn, ongetwijfeld het grootste deel.
Ik verzamelde altijd matchbox (sorry....), maar heb nog 3 oude majorettes in verpakking. het gaat om een mercedes w123, een lancia monte carlo, en een bmw 3 serie. #0 jaar oud, maar toch hartstikke nieuw.

Wat ik altijd zo fijn vond aan de majorettes was dat ze zulke fijne vering hadden!
Ik was daar vroeger niet zo zuinig op, en heb ze ook allemaal aan een neefje kado gedaan.
Ik had genoeg van dergelijke speelgoedauto's. Siku, Matchbox, goedkope zooi én Majorette. Maar ik moet de opbergbak (als ik die überhaupt kan vinden) er bij halen om te kijken welke Majorette-model ik had / heb.

cool smileyFocusRScool smiley
Siku's was ik altijd wel zuinig op en je raadt het nooit: vorige week kwam ik bij het opruimen ineens een schoenendoos vol tegen big smile smiley
Zou er een online lijst zijn van alle uitgebrachte Majorettes?
* Citroën Visa Chrono

* Peugeot 205 Turbo

Meer weet ik er zo niet
online weet ik niet, maar er zijn wel genoeg catalogussen (catalogi?) ... heb er zelf 1 van matchbox
De Student
Siku's was ik altijd wel zuinig op en je raadt het nooit: vorige week kwam ik bij het opruimen ineens een schoenendoos vol tegen

Onze (broertjes + ik) Siku-verzameling op het gebied van auto's was minimaal. We hebben / hadden overigens genoeg Siku-miniaturen, dat waren met name landbouwvoertuigen.

929V
Wie zich daartoe geroepen voelt, mag van mij best een apart topic over Matchbox/Lesney, Siku of Hotwheels openen, hier zijn ze uit den boze.

drinking smiley

cool smileyFocusRScool smiley
Majorettes, daar heb ik er ook wel een aantal van "versleten".
Wagentjes van dit merk waren wat mooier, maar de Siku's reden lekkerder.

De volgende kan ik mij zo snel herinneren:

- Alfa Giulietta, rood
- Alpine A310 doktersauto, wit
- Citroën SM, bruinig
- Citroën Visa Chrono, wit
- Mercedes SL R107, geel
- Mercedes S-klasse W116, groen
- Peugeot 205 GTI, zwart
- Renault super 5 turbo NRJ, zwart
- Renault 11 met schuifdak, rood
- Volvo 245, bruin
- VW transporter T2, oranje
- Amerikaanse "van", wit

Verder had ik nog zo'n heel stratenbouwgebeuren. Majokit heette dat geloof ik.
Mooi spul. cool smiley Binnenkort bij m'n ouders de zolder maar eens overhoop halen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2007 07:21 door Gilletti.
Haha, die Limo heb ik ook nog! Toen hij nog praktisch nieuw was, heeft mijn tante (toen een jaar of 20) de vleugel achterop met nagellak rose gemaakt! In een later stadium (om één of ander reden waren toen de "wielkuipen" bij de achterdeurtjes weg...) heb ik 'm in eerste instantie zwart gemaakt met een watervaste stift, later nog eens metallic-groen wat ik over had van een modelautootje schilderen.

Voor de rest weet ik zo 1-2-3 enkel nog dat ik een 205 Cabrio (met grijze uitvoering met originele verfspetters) en een wit Ford Transit-busje met bloemen oid.

Gr Jeroen

Voor de rest weet ik zo 1-2-3 enkel nog dat ik een 205 Cabrio (met grijze uitvoering met originele verfspetters)
Was dat met een roze interieur? spinning smiley sticking its tongue out Die had ik, naast de eerder genoemde wit-met-rode uitvoering, ook nog winking smiley
Deze heb ik al zeker 15 jaar in nooit geopende verpakking in een kast liggen:

De Brugpieper
Was dat met een roze interieur?

Idd!

Gr Jeroen
Haha Majokit roeleerd ! Daar heb ik ook een hele zooi van, hele leuke herinneringen aan thumbs up
Ik heb m'n zoontjes destijds 3 Samurai-jeepkes cadeau gedaan

Wit met zwart dak
Rood met zwart dak en cola reclame
Rood zonder dak met zwarte rolbeugel

Verder heb ik niet zoveel met Majorette,
in mijn kindertijd waren het vooral Matchboxxkes, maar aangezien die hier niet ter sprake mogen komen ...
Heb je een webcam bij mij thuis geïnstalleerd?
Ik ben gisteravond bezig geweest al mijn oude Dinky's en Corgi's digitaal vast te leggen, per categorie:

A en B segment, C en D segment, limo's, sportieve auto's, des utilitaires.

De oudste wagentjes zijn inmiddels ruim 50 jaar oud!!!
ik zal ook even een fototje maken van mijn 3 oude majorettes in verpakking.

Mn oomzeggertje speelt op dit moment naast me met majorettes. Ik zie een brandweerwagen, een renault 5, een peugeot 205 cabrio en een toyota pickup.
1 Majorette heb ik nog steeds.......en zij heeft haar pakjes ook nog......cool smiley
Majorette bestond in "mijn tijd" nog niet eens, meen ik.
Wel Dinky en Corgi. En later het supermerk Tecno uit Denemarken.
Was er niet al een topic hierover?

Majorette heb ik tijdje geleden weggeven aan een neefje van me, mijn Siku collectie heb ik wel bewaard.
en af en toe uitgebreid
Majorette kocht ik altijd bij de Jamin op de hoek, die hadden zo'n molen staan met tientallen modellen, ik geloof dat ze toen 2 gulden per stuk kostten.Soms hadden ze een voordeelpak met vier of vijf auto's erin.Er zijn er veel gesneuveld bij ongelukken die ik nabootste, om ook echt schade te krijgen was de werkbank van pa ideaal.
Ohja, die grote molens, je ziet ze nog steeds in "La presse`s"
Ja, Majokit heb ik ook nog gehad.grinning smiley Lekker stevig spul maar niet heus, maar ik heb er lekker mee gespeeld.smiling smiley Ik zal toen een jaar of zeven zijn geweest denk ik.

Mijn favoriet was toch wel de Oldsmobile Omega, omdat die het meest leek op onze eigen Mitsubishi Galant (ook een sedan, ook blauwtongue sticking out smiley).

Op een kwade dag werd deze helaas platgetrapt...
Leuk topic! Ik heb nog een opbergbox vol met al die Majorette, Matchbox en Siku modellen! Totaal een stuk of 100 ofzo.
MajoKit heb ik inderdaad ook gehad, erg leuk! En ook nog 3 of 4 speelkleden, waarvan 2 grote smiling smiley
Majorette vond ik wel de fijnste autootjes. Niet te luxe (als Siku), maar gewoon normaal en ze reden goed smiling smiley

Wagentjes van dit merk waren wat mooier, maar de Siku's reden lekkerder.
Juist andersom! De Siku's zijn mooier, maar de Majorettes rijden beter. De wieltjes lijken iets zachter en de Majorettes veren meer dan de Siku's.

om ook echt schade te krijgen was de werkbank van pa ideaal.
Haha, dat ken ik! big smile smiley Helaas heb ik ook veel modelletjes vergald met viltstift om ze een ander kleurtje te geven of te tunen winking smiley
Majorette's heb ik ook nog een hele zooi van liggen. Net als Siku en Matchbox. Voornamelijk normale straatauto's, want daar had ik destijds het meest mee. (nog steeds overigens)

Fijn om te lezen dat ik niet de enige was die zo nu en dan eens een autootje liet sneuvelen t.b.v. een ongeluk. (vooral Opels hadden het vroeger zwaar bij me) Voor de rest ben ik altijd extreem zuinig op mn autootjes geweest.

winking smiley
Ik herken veel van de ervaringen uit de reacties.
Alle auto's van de geposte plaatjes heb ik zij het in zwaar bespeelde toestand.
Alleen de Majo-kit zegt mij niks.

Ik heb veel autootjes gemold maar terugkijkend bijna alleen maar Bburago's.
Marjorette's hadden toch iets speciaals net als mijn Matchbox'.

Voor mij geen werkbank, maar de poot van mijn metalen stoel. Op Youtube staan ook veel zieke filmpjes van mensen die autootjes aan het mollen zijn.
Ik had vroeger zo'n autotrailer met daarop 5 modellen: Een Renault 5, Simca Chrysler 1307/1308, Datsun 260Z en een Volvo 240 Station. Het 5de model kan ik me zo niet meer herinneren. Ze hebben de tand des tijds niet overleefd, voorzover ik weet. En wat herken ik dat toch: Met viltstiften bewerken, crashes nabootsen... grinning smiley
Ik liet ze ook wel eens uitbranden na een ongeluk, dat vond ik op die leeftijd zeer spectaculair. grinning smiley
Haha, hoe herkenbaar.

Mijn favoriete Majorette was een Volvo 245 met behoorlijk soepele verennut smiley en niet te vergeten een trekhaak. Kleur was goudbruin. Ik weet niet of hij nog onder ons is of inmiddels naar de eewige jachtvelden is afgevoerd.

Verder had ik nog een oranje Matra Murena en een grijze Porsche 924. Beide volgens mij met oranje getint glaseye popping smiley

Overigens sneuvelde er wel eens een autootje tussen de bankschroef om een schadegeval te maken. Het lukt nooit echt goed sad smiley

Alle auto's kregen wel authentieke verlichtingskleuren. Dat was behoorlijk wat gefreubel maar het zag er wel beter uit.thumbs up
Bauer
Idd!
Gay car of the year 1987? smiling bouncing smiley

Enne, niet zo nick-f*cken hè! angry smily
Helaas heb ik ook veel modelletjes vergald met viltstift om ze een ander kleurtje te geven of te tunen

Amateur!!! grinning smiley

Mijn broer(tjes) en ik gebruikten modelbouwverf van Humbrol... cool smiley
Barri
Juist andersom! De Siku's zijn mooier, maar de Majorettes rijden beter. De wieltjes lijken iets zachter en de Majorettes veren meer dan de Siku's.

De Siku's vond ik altijd een beetje uit z'n verband. Gelukkig kon je onderop kijken wat het echt was.
Wieltjes van dit merk vond ik altijd wat soepeler rollen, dus die gingen het hardst over het parket naar de andere kant van de kamer. grinning smiley
Majorettes hadden idd betere vering.

Deze Volvo heb ik hier nu al een paar keer voorbij zien komen.
Alleen ik had ook een bruine versie. Het achterklepje kon open.

Ik probeerde soms zo'n autootje open te wrikken om te kijken hoe het ding in elkaar zat en hoe de vering werkte. Bij die Volvo pakte dat verkeerd uit: het onderstel brak precies voor de klinknagel. Weer aan elkaar vastgemaakt met Leukoplast.grinning smiley

Ik gebruikte trouwens van alles om die wagentjes te schilderen en te decoreren, nagellak, type-ex, plastic klei, het reeds genoemde Leukoplast en zilverstift.

Met modelbouwverf heb ik het ook een keer geprobeerd (bij de Chrysler 180), maar dat werd een en al druiper...smiling bouncing smiley

Vind ik ook thumbs up
Ik heb denk ik rond de 150 Majorette's. Mijn lievelingsautootje was vroeger altijd een mintgroene Renault 25. Ik heb verder ook o.a. een Autobianchi A112 Abarth, Volkswagen K70, Chrysler 180, Simca 1100, Fiat Ritmo en Volvo 245.
Op Koninginnedag had ik trouwens ook nog ongeveer 17 stuks jaren '60 en '50 Lesney autootjes gekocht, sommige in heel goede staat, samen voor 3 euro...
Hé! Ik kreeg vroeger van mijn oma altijd Majorette's! Heb er nog wel stuk of 50-100!
Als ik ze net had, drukte ik ze altijd een paar keer flink in, zodat ze vering lekker soepeltjes werd! Geweldig, vooral met trékhaak en caravannetje ofzo!
Zal binnenkort eens zoeken/foto's maken. Deze heb ik sowieso:
-Citroen Acadiane
-Citroen CX
-Fiat Ritmo
-Nissan "lip"bus
-Mercedes Cabrio
-Oldsmobile Omega met een plakband-motorkap
-Peugeot 205 Cabrio, zonder raamstijlensmiling bouncing smiley
-VW 1300
-DS Break Ambulance
-Lancia Monte Carlo
-Citroën C3 nieuw in doos
-Citroën C3 Pluriel nieuw in doos
-Renault Kangoo mét bootje
-Mercedes Estate mét fietkarretje
-Woonwagen, meestal achter de Ritmo of de CX, die hadden trekhaak!smiling bouncing smiley
-Mercedes Limo "van de koning"
Mijn oma heeft ook nog een hele collectie, waaronder (6!) Renault 5jes, Volvo 240's, Ritmo's enz.
Zal weer eens gaan zoeken hier op zolder, want ik heb er nog véél meer!

3-spaaks op een DS!
Oh ja, ik had ook nog een blauwe Tipo met witte bumpers, altijd mijn lievelingsautotje geweest!
Helaas was ik op mn 6e zo gek hem op straat te leggen, kijken wat er gebeurd als pa er met de Kadett over heen rijd...Als iemand nog zon dingetje te koop heeftbig smile smiley
Haha, ik had er een heleboel, maar ik speelde het meest met de rode Alfa 75. Met trekhaak. cool smiley

Ik had er twee, ze zagen er precies zo uit. Een daarvan precies dezelfde schade, die andere was schadevrij. Had ook nog een aanhangertje erbij met een boot erop. big smile smiley

Er zijn er veel gesneuveld bij ongelukken die ik nabootste, om ook echt schade te krijgen was de werkbank van pa ideaal.

Hahaha, zo te zien ben ik niet de enige die het wel eens leuk vond om ongelukken na te bootsen. Ik kan me ook nog herinneren dat ik een keer een Ford Mondeo onder de bank had gezet en in Spanje een mintgroene Opel Astra (van Siku) van de oprijlaan heb laten rijden naar beneden. Achteraf zonde natuurlijk. nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2007 19:30 door Bob..
Hier wat foto's van mijn Majorette's. De meeste zien er nog aardig mooi uit, omdat ik er vroeger erg zuinig op was. Die autootjes doe je natuurlijk nooit meer weg, omdat je aan de meeste wagentjes wel leuke herinneringen hebt. Jammer dat verder niemand foto's van zijn/haar verzameling plaatst.

Dit zijn mijn Majorettes, rechts staan nog wat relatief nieuwe 1:43 modellen, de rest is voornamelijk jaren 80. Op de 2 open plekken horen een Alfa Giulietta en 75 te staan.

Deze Alfa 75 is nog redelijk nieuw, die heb ik in 2000 tijdens mijn vakantie op Gran Canaria gekocht. Er stonden 2, die heb ik beide maar meteen meegenomen, ik heb ze namelijk eerder nooit ergens te koop gezien. Eéntje zit nog in de doos.

Majorette was ook zo'n beetje het enige merk dat een paar Japanners heeft verkocht volgens mij. Ze hadden ook nog een Celica, maar die heb ik niet.

En nog wat Frans spul.

Ik ben ontzettend jaloers op jullie! Mijn vader had vroeger geen autootjes helaas en ik ben zelf te jong om zulke oudere modelletjes te hebben..sad smiley
Ik ben zelf meer diegene van de Siku's en de Matchbox, ik vond dat de Majorettes altijd te snel kapot gingen. Wel hadden ze fijne vering. Ik zal binnekort enkele foto's plaatsen van mijn auto collectie..

Enkele Majorettes die ik me kan herinneren:

- Toyota Celica (deze heb ik zelf omgebouwd tot 'crosswagen').
- 2x een pick up, weet niet welk merk. Safari-uitvoering.
- Porsche 911 turbo.
- Enkele vrachtauto's.
- Renault Clio (ook omgebouwd tot 'crosswagen').

Ik moet er meer hebben maar die schieten me zo niet te binnen.

Het lijkt me erg leuk als iemand nog mooie oude autootjes te koop heeft, ik heb interesse!

(Als er tevens interesse heeft in enkele foto's van mijn modelletjes zal ik ze wel plaatsen.)
Dit was toch wel m'n favoriet, vooral om de klapkoplampen. Al die jaren is er dus niets veranderd. big smile smiley

Leuke foto's! Mijn collectie Siku zit helaas in een grote doostongue sticking out smiley
Ik heb niet zoveel morjorettes, een renault alpine gendarmerie, citroen ds ambulance, alfa 75, renault kangoo, merc clk gtr, fiat tipo, een vast nog een stuk of 10.
Ik was meer van de matchbox, siku en hotwheels, daar heb ik gigantisch veel 1/64 modelletje van in dozen.
Deze heb ik nog liggen, nieuw in de verpakking (helaas wel open, scheur onderin...):

alfa 75:

heb verder nog eens een citroen xm gekregen van mn moeder toen ik ziek was (snapte ik niets van, wie neemt er nou een citroen xm mee? vond ik toen jammertongue sticking out smiley)

-citroen xm
-alfa 75
-renault twingo
-renault kango
-renault express
-toyota pickup (hi-lux)
-renault clio
-bank bus
-vw golf
-vw kever
-bmw z3m coupe
-toyota tercel

pff dat is wat ik nu zo even weet. leuk vond ik altijd de dingen die in de achterbak lagen, ik geloof bij die golf een pijl en boog, en bij die clio ook iets...
Van majorette heb ik ook een aantal miniaturen. onder andere:

Oldsmobile.
Fiat Tipo.
Renault 11.
Renault Safrane.
Peugeot 604.
Toyota 4wd.
Honda Accord.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep