Topic voor alle oude bestelwagens en busjes

Gepost door 929V6 
Omdat er voor zover ik weet geen algemeen forum is voor klassieke bestelwagens en er ook weinig over te lezen en te zien is in tijdschriften, lijkt me het leuk om er hier op het Autoweek-forum eens wat aandacht aan te besteden.

De geschiedenis van de bestelwagen begint eigenlijk pas zo'n beetje in de jaren '30, toen echte vrachtauto's duidelijk zwaarder werden dan personenauto's en er behoefte ontstond naar een wat lichter transportmiddel. In Amerika ontstond zo de pick-up truck, in Europa het busje.

Het duurde tot na de Tweede Wereldoorlog voor de eerste busjes daadwerkelijk op de markt verschenen. De modellen volgden elkaar toen in een rap tempo op:

Renault 1000 kg (1945)

De CitroŽn HY uit 1947. Meteen een primeur voor bedrijfsauto's: voorwielaandrijving! Bleef tot 1982 in vrijwel ongewijzigde vorm in productie.

Peugeot D3A (1950)

VW T1 (1950). De doorbraak van het busje natuurlijk. Dankzij de bekende, simpele en betrouwbare techniek al snel razend populair en jarenlang niet uit het straatbeeld weg te denken.

Tempo Matador

Bedford CA

Morris J2

Alfa Romeo Romeo 2 (met Giulietta-dubbelnokker!)

Ford Taunus Transit FK 1000/1250

Fiat 1100 T

Ford Thames

Renault Estafette

Vul maar aan met recentere types, kleinere bestelauto's, ervaringen, anekdotes, meningen, wetenswaardigheden, enzovoort! smileys with beer
Leuk topic, Eelco! Als ik vanavond wat tijd heb zal ik nog eens wat ouwetjes posten!
Bij AutoMusA zag ik 2 maanden geleden ofzo nog een heel oude Toyota HiAce, ik denk van het eerste model. Ik weet niet zeker of dit de eerste generatie was:

mis toch wel een heele bekende, de opel Blitz, waarna ook hun huidige embleem afstamt:
Deze UAZ wordt in vrijwel ongewijzigde vorm nog steeds verkocht (sinds 1965):

En de Zuk, een Poolse bedrijfsauto die ik alleen ken van het spel Midtown Madness 2. Werd de Zuk ook in Nederland verkocht? Zelf weet ik namelijk bijna niks van oude bestelauto's...

Via de Zuk kwam ik op wikipedia ook bij de Nysa (hier weet ik ook niks van):

Ford Taunus

Ford Transit Pick-up in haribo kleuren

Borgward 1,5t Kastenwagen

Opel Rekord P1 Lieferwagen

Ford Taunus P2 Lieferwagen

Ford Taunus P4 Lieferwagen

Ford Taunus P7b Lieferwagen

Opel Rekord B Lieferwagen

Opel Olympia Rekord 1957 Lieferwagen

Opel Rekord P2 Lieferwagen

Opel Olympia Rekord 1951 Lieferwagen

Gr Jeroen
Over die Peugeot heb ik laatst nog een artikel gelezen, stond in het clubblad van de peugeot vereniging.
En zo'n zelfde soort Alfa Romeo zie ik regelmatig bij de Fontys in eindhoven staan.

Voertuigsoort Personenauto
Merk FIAT
Handelsbenaming 238 KAMPEERAUTO
Kleur(en) Grijs
Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)
G3 Installatie Nee
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 0 cm3
Vermogen 0 KW
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 1.343 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 0 kg
Massa rijklaar 0 kg
BPM Niet geregistreerd

Datum eerste afgifte Nederland 08-07-1975
Datum eerste toelating 08-07-1975
Datum aanvang tenaamstelling 20-05-2006

Vervaldatum APK 09-05-2007
Wacht op keuren Nee

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 0 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Alleen voor brom- en snorfietsen:
Maximale constructiesnelheid N.v.t.
Vermogen N.v.t.
@daewoo-chevrolet,

Dat is idd de eerste generatie Hiace.

De 2e, en veel meer verkochte generatie zag er zo uit:

en de 3e zo (later met rechthoekige koplampen):

De recentere generaties zijn nog regelmatig te zien, al wordt het ivm export heel snel minder.

De Zuk is voor zover ik weet nooit in West-Europa verkocht.

@Ascona GT,

Dat model Blitz vind ik eigenlijk meer een vrachtauto, maar de latere zien er wel meer bestelautoachtig uit, ook al verschillen ze technisch nauwelijks.

Leuk topic thumbs up
1936 - Mercedes 170 V Lieferwagen

1972 L206 en L207 op Hanomag-Henschel F20 basis.

en de 208.

Een paar zware jongens (concurrenten van de Opel Blitz dus):

Mercedes-Benz L319

Hanomag Kurier

SAVIEM Super Goelette

Ford A-serie (waar zijn die gebleven?). De Pick-Up had een bekendere cabine:

Voor 1974 een modern en luxueus aandoend interieur voor een bedrijfswagen:

Hanomag-Henschel F45

Hanomag-Henschel F40, met Mercedes-Benz DŁsseldorfer carrosserie.

edit: plaatjes wat verkleind.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-12-2006 23:15 door 929V6.
@ Eelco, de A-serie van Ford was al een zeldzaamheid hier toen 'ie nog nieuw verkocht werd. Ik kende hem als kind alleen van het modelletje van Matchbox, niet omdat ik ze wel eens zag rijden. Later nog wel eens een A gespot met camperopbouw, maar dat is ook de enige die ik me kan herinneren.
Ik herinner me vaag dat er bij ons in de buurt een oudijzerboer mee reed. De laatste keer dat ik er een zag was 6 jaar geleden in Zuid-Frankrijk. Een pick-up nog wel. Prachtwagens vind ik het in elk geval.thumbs up
Suzuki Carry 1964:

Mazda Bongo 1968:

Mercedes-Benz L 319:

Opel Blitz:

Renault B90 (?)

Hanomag-Henschel F40, met Mercedes-Benz DŁsseldorfer carrosserie

Om de 1 of anderere reden vind ik deze type,s (408,508,608 enz)altijd prachtig tot de laaste Mercedes Vario,s aan toe
word de Vario eigenlijk nog gemaakt ?.
Ik heb trouwens eens gehoord dat op basis van deze:

de Mercedes 100 is gebouwd:

De Mercedes 100 is tot ongeveer 1995 gebouwd, totdat de Vito kwam.
Dus reed je in 1995 nog rond met techniek uit eind jaren '60.
Elke dag rijdt er een Chevy caprice station langs mn huis, grijs kenteken, iets verhoogd dak. ik kan er zo snel geen plaatje van vinden, maar ik vind het oppervet!

daar wil ik ook wel in chauffeuren thumbs up
Dit is de opvolger (van de MB 100) daarvan

Gelukkig niet in europa geleverd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-12-2006 23:37 door Crown.

Crown schreef:

Dit is de opvolger (van de MB 100) daarvan

Gelukkig niet in europa geleverd.

De opvolger van de Hanomag Henschel/MB-200 of van de MB-100?
In ieder geval lijkt het uiterlijk sterk op die van een Kia Pregio.
Maar gelukkig heeft een Pregio een heel ander onderstel.
Klopt hoor, GT. De MB100 stond op het chassis van een Hanomag. Een noodstop bij 130 resulteerde in een geschaafde voorbumper. De onderzijde, dan.

Cardozo! schreef:

Klopt hoor, GT. De MB100 stond op het chassis van een Hanomag. Een noodstop bij 130 resulteerde in een geschaafde voorbumper. De onderzijde, dan.

Dat ze dat oude Hanomag onderstel nog tot ver in de jaren '90 hebben gebruikt is al vrij schandalig.
Maar dat ze het model met een Kia-achtige carosserie nog doorbouwen in AziŽ is nog veel opmerkelijker. Dan rijd je nu rond in een auto met een onderstel van bijna 40 jaar oud.

De opvolger van de Hanomag Henschel/MB-200 of van de MB-100?
In ieder geval lijkt het uiterlijk sterk op die van een Kia Pregio.
Maar gelukkig heeft een Pregio een heel ander onderstel.

Mijn Duits is niet zo heel goed al woon ik op ongeveer 10 van de grens af,maar hier is de link
[www.v-klasse-fanclub.de]
Die MB100 was ook een bloedgevaarlijk ding in het verkeer anno 1995.

Crown schreef:

Mijn Duits is niet zo heel goed al woon ik op ongeveer 10 van de grens af,maar hier is de link

De belangrijkste zin heb ik even vertaald: "De MB 100 (K) en de MB 140 (K) worden in Korea bij Ssang Yong onder licentie van Mercedes-Benz gefabriceerd."

Ik meende al een Ssang Yong logo op de grille te ontdekken, maar tot mijn verbazing was het toch echt een Mercedes logo.

Dat model Blitz vind ik eigenlijk meer een vrachtauto, maar de latere zien er wel meer bestelautoachtig uit, ook al verschillen ze technisch nauwelijks.

omdat hij een neus heeft ja, maar het is gewoon een bestelauto smiling smiley waar de straten destijds ook rijk mee gevult waren.
Om nog even terug te gaan naar de echt oude bestelbussen: het valt mij op dat veel modellen toch wel verdacht veel inspiratie op hebben gedaan van de VW T1.
Kijk naar de vormgeving van de eerste Ford Transit, Alfa Romeo 2, Hanomag F-20/MB-200 en de kleine Fiat 238 die nog niet was geplaatst:

Peugeot J7

CitroŽn TUB

Fiat 238

Fiat 242

Peugeot J9

Ford Transit

Barkas B1000

En tenslotte de Commer.
Ik weet nog dat dit type vroeger in dienst van Van Gend & Loos af en aan reed bij Utrecht CS.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-12-2006 00:27 door Gilletti.

Gilletti schreef:

Peugeot J9

Die J9 is ook nog lang doorgebouwd.
Hier een versie uit 2005:

Hanomag-Henschel F40, met Mercedes-Benz DŁsseldorfer carrosserie.

@929V6,grappig dat je deze plaatste,deze is jarenlang gebruikt voor het vervoer van koffie tot brandweerduikers,het is eigenlijk een oude ME-bus geweest die werd overgekocht omdat de brandweer behoefte had aan groter vervoer.
Qua comfort en geluid was hij niet de stilste maar wel een belevenis.......................
Klik op de plaatjes voor de vergroting.

Bedford CA:

Citroen:

Commer:

Jowett:

Morris Minor:

Peugeot D4B:

Renault 4:

Talbot Express:

Volkswagen T1:

Zo'n D4a/b zou ik graag nog eens willen aanschaffen.
Het model (D3 en later dus D4) was eigenlijk ontworpen door Chenard & Walcker en niet door Peugeot.

Die J9 is ook nog lang doorgebouwd.
Hier een versie uit 2005:
Het zou zo maar kunnen dat de J9 nog steeds gebouwd wordt. Ik dacht in Turkije ofzo.
@ Giletti: van die Commer heb ik nog een klein autootje (van Corgi) thumbs up
Ik heb er ook nog ergens twee. Eentje van PTT Post en eentje van Van Gend & Loos.
Beiden zijn van Efsi.

Helaas staan de plaatjes die ik zo gauw via Google kon vinden niet meer online.
Kan iemand mij de link tussen de MB100 en het Spaanse Ebro uitleggen? Ik dacht nl altijd dat de MB100 een opgewaardeerde Ebro was, in ieder geval qua carrosserie. In ieder geval is de Spaanse bestelwagenhistorie erg intrigerend kom ik nu achter na een kleine speurtocht op het www. Helaas is mijn Spaans erg slecht dus kom ik er niet erg goed uit.

Mercedes N-1300, maar eigenlijk een Auto Union als ik het goed begrepen heb
De Fiat 238 was voor die tijd best modern. Voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor onder de voorstoelen. Hier het model van 1980, na de facelift:

Zo zag de cabine er vanbinnen uit:

Het kleine broertje van de Fiat 238 was de Fiat 850 T. Deze had de motor achterin:

Na de facelift heette hij Fiat 900 T:

Wie kent hem nog? De Leyland Sherpa uit eind jaren 70 / begin jaren 80:

Ook uit Engeland kwam de Bedford CF:

Apart zijn ook de bestelwagens van Tempo. Hier de driewielige Tempo Hanseat:

Mooi van lelijkheid is de Tempo Matador:

Hier het chassis van de Tempo Matador. Let op de Volkswagen Kever-motor; deze bevindt zich achter en onder de zitting:

Is deze later niet in iets gewijzigde vorm ook nog als DAF 400 en LDV verkocht?
Volgens mij geen goede wagens...
En ik maar denken dat ik de enige liefhebber was! Elke keer als ik een oude bestelbus zie, komt ie op de foto! En al die foto's staan op [buzzybeeforum.nl]

Voorbeeldjes:

Austin Seven

Dodge

Chevrolet

TAZ 1500, ook bekend als Skoda 1203

International

ex-UPS (Grummann?)

Simca. Heerlijk die tijd dat een kleine bestelbus nog gewoon een halve middenklasser was met een kist achterop! Sinds de Kangoo bestaat dat niet meer sad smiley

Talbot

Multicar

Vespacar?

Ford

Daewoo Lublin

Barkas

GAZ Gazelle. Oude Transit in verkleedkleren.

Morris

Volvo

Fordson

Bedford

CitroŽn C35

Rosengart

Renault Goelette

Tempo

Renault 4

Bedford Blitz

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-12-2006 17:35 door Alexxxxx.
@ Giletti: ik bedoel eigenlijk ook Efsi Holland... Ik heb een blauwe met reclame van 'Sernam Express'...
@ Blitz: de Daf bedrijfswagens en de LDV (Convoy/Pilot) zijn daar toch ook nog op de Leyland Sherpa gebaseerd? En zo'n Bedford kwam ik een paar weken geleden nog tegen in Den Bosch.

de Daf bedrijfswagens en de LDV (Convoy/Pilot) zijn daar toch ook nog op de Leyland Sherpa gebaseerd?

Ja,idd leuk met een B-rijbewijs DAF rijden......................en ze roesten........crying smilie
@300ZX,

Volgens mij is er geen link tussen de MB100 en de Ebro. De Ebro stamt af van de Alfa Romeo bestelwagens uit de jaren vijftig en zestig en evolueerde in de Nissan Trade. Eigenlijk is de Trade dus een soort Arna onder de bedrijfswagens! big smile smiley
De MB100 is volgens mij idd een doorontwikkeling van het Auto-Union busje en niet van de Tempo/Hanomag-busjes.

@929V6,grappig dat je deze plaatste,deze is jarenlang gebruikt voor het vervoer van koffie tot brandweerduikers,het is eigenlijk een oude ME-bus geweest die werd overgekocht omdat de brandweer behoefte had aan groter vervoer.
Qua comfort en geluid was hij niet de stilste maar wel een belevenis..

Zie hierboven....................

PCR schreef:

Veel keuze had ik ook niet.winking smiley Maar leuk dat je dit exemplaar kent! Weet je ook of hij nog bestaat?
Leuk topic smiling smiley

Hier mijn vaders CitroŽn C35, zelf omgebouwd naar een camper:

En deze recent gedane schuurvondst in hartje Den Haag, een zogenoemde "Barndoor" T1 spijlbus uit 1954:

En wordt inmiddels helemaal opgeknapt:

En nog een paar echte oudjes (pre 55):

Ambulance:

Brandweerwagen:

929V6 schreef:

QuotePCR schreef:

Veel keuze had ik ook niet. Maar leuk dat je dit exemplaar kent! Weet je ook of hij nog bestaat?

Ik ken niet allen het exemplaar,ik heb vaak mogen meerijden met mijn ouweheer die toendertijd bij de brandweer werkzaam was,hij is op een gegeven moment vervangen door een 208D (verlengd en halfhoog dak)en die is nu vervangen door een Opel Vivaro.
De HH bestaat nog en rijd zelfs nog hier in de buurt rond in de kleur Aubergine met een Creme dak...smiling bouncing smiley

De MB100 is volgens mij idd een doorontwikkeling van het Auto-Union busje en niet van de Tempo/Hanomag-busjes

Het ligt eraan wat voor onderstel er onder zit. Het kan ook zijn dat Mercedes de carosserie van de Auto-Union heeft doorontwikkeld en die op het onderstel van de Hanomag heeft gezet.
De vormgeving van de carosserie zegt niet zoveel. Dat zie je wel aan de Aziatische MB-100 die veel op een Pregio lijkt, maar technisch totaal anders is.

ps. Ik zag vandaag waarom die MB-100 zo 'omkiepgevoelig' is. Ik dacht dat de motor net als bij de meeste frontstuurders onder de voorstoelen zit. Maar de motor zit voorin tegen de grille aan, helemaal voor de voorwielen. Dat zorgt helemaal voor een ongelukkige gewichtsverdeling. Als die motor toch voorin zit, hoeveel moeite is het dan om de voorwielen ook voorin te zetten? Bij alle andere bussen deed Mercedes dat wel.
De MB100 is een Spaanse Mercedes. Dus uit dezelfde fabriek als de Auto Union Mercedes bus.
MAAR een Hanomag kenner vertelde me dat het een doorontwikkeling van de Hanomag was.

En om de verwarring compleet te maken:
*Het zou de Mitsubishi L300 worden EN de Mercedes-benz MB100, maar Mtsubishi state op het laatste moment uit de Joint venture.
* PT Indonesia maakt de MB600, een zware truck met die cabine

*Het zou de Mitsubishi L300 worden EN de Mercedes-benz MB100, maar Mtsubishi state op het laatste moment uit de Joint venture.
]

Maar goed ook dat Mitsubishi zich teruggetrokken heeft. Dan zou de L300 een stap van 20 jaar terug in de tijd maken. En dan zou ie ook niet zo Japans betrouwbaar zijn geweest.

Over de Mitsubishi L300 (Delica) gesproken...

1968:

1979:

1988:

Over de Mitsubishi L300 (Delica) gesproken...

En nou word hij net zoals de L400 niet meer geleverd in nederland............crying smilie

PCR schreef:

QuoteOver de Mitsubishi L300 (Delica) gesproken...

En nou word hij net zoals de L400 niet meer geleverd in nederland............

Jammer hŤ? Er rijdt in Japan nog genoeg interessant spul rond, als ik kijk naar de opvolgers van de populaire modellen. Bijvoorbeeld de Mazda Bongo/E-2200 is opgevolgd door een Nissan Elgrand (Nissan en Mazda wisselden de laatste jaren heel vaak modellen uit). Maar zo'n Elgrand ziet er erg imposant en luxe uit. Die kan echt wel wat klanten van een standaard Transporter of veel te veel verkochte Vivaro afsnoepen. Maar de merken vinden het blijkbaar niet meer lonend om de modellen naar hier te halen.
Ik heb toch vele kilometers in een L300 en L400 mogen rijden,zowel oud als splinternieuw,wat een heerlijke busjes niet kapot te krijgen en dan 2 schuifdeuren standaard,heel handig als je pakketten rijd,en dan bij de L300 boven op de voorwielen zitten,ff wennen,en dan overstappen in een L400 Turbo,nog beter,nog sneller en wat een kracht en uiteindelijk via een ford transit in een splinternieuwe Trafic belanden.......thumbs up
Voor markten is een L300 ideaal: vrij kort, vrij smal. Door de vierkante laadruimte past er toch veel in (bij de Nissan Vanette zijn de wanden en de achterklep behoorlijk schuin, waardoor er veel ruimte verloren gaat). En vanwege de schuifdeuren aan beide kanten hoef je niet achteruit tussen de kramen door.
Maar ik heb ervoor gekozen om nooit meer een frontstuurder te kopen, vanwege de beroerde wegligging. En gezien de huidige exportpraktijken betaal je voor een L300 3 keer zoveel als dat ie waard is. Dan toch maar een comfortabele Europeaan met kuren en meer cabine dan laadruimte. De rest van de week moet je ook in de auto rijden en dan is personenwagen-comfort wel handig. En ook als je een keer een marktje in Den Bosch of Utrecht (waar geen zuunige Drenten en Grunnigers wonen) wilt meepikken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep