Porsche Cayman (GTS onderaan)

Gepost door D-C 
Nog geen info, wel foto's:

Fotogalerij: [www.flickr.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-03-2014 16:35 door Yellow Cab.
Re: Porsche Cayman
28-11-2012 16:24
Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden.
28-11-2012 16:29
Ik heb er niets op aan te merken. Hoewel, van mij had het front een tikkeltje agressiever gemogen.
28-11-2012 16:45
Nooit gedacht dit ooit te zeggen, maar... kunnen daar geen kleinere velgen op?! Beetje ordinair zo. Maar goed, tegenwoordig zijn een lichte of donkere/matte lak met zwarte wielen toch in, dus daar ontkom je sowieso niet aan.

Verder een nette auto. M'n buurman heeft een week terug een nieuwe (oude) Cayman gekocht, en ik vind het model eigenlijk best mooi! Deze dus ook wel, want heel veel anders is het niet.
28-11-2012 16:56
Prachtig, nog mooier dan de huidige die ik al prachtig vond! Vooral de achterkant/achterlichten zijn een waar kunstwerkje. Porsche is goed bezig!
28-11-2012 23:03
Officieel:

Porsche Cayman: alle specs, foto's én prijzen

Het uiterlijk is, met dank aan stoute embargobrekers, inmiddels geen verrassing meer maar wat de nieuwe Porsche Cayman onderhuids allemaal voor ons in petto heeft, dat mogen we nu ook legaal met de buitenwereld delen. Kortom: de Cayman vanuit alle hoeken en standen, inclusief alle specs en prijzen!

De nieuwe Porsche Cayman is, zoals tegenwoordig gebruikelijk, lichter (tot 30 kg, afhankelijk van de uitvoering) en zuiniger (15 procent) dan z’n voorganger. De torsiestijfheid van de auto nam volgens Porsche met maar liefst 40 procent toe. Daarnaast nam de luchtweerstand af en de neerwaartse druk die de spoilers genereren bij hogere snelheden juist toe.

Gewichtsbesparing werd onder andere gerealiseerd door het toegenomen gebruik van aluminium, in onder andere de voor- en achterkant van de koets, de vloer, de portieren en de achterklep. De nieuwe Cayman heeft een 60 mm grotere wielbasis dan het huidige model, de spoorbreedte nam toe (1.526 mm voor en 1.536 mm achter) en de overhang aan voor- en achterkant nam af. De inhoud van de bagageruimte nam met 15 liter toe naar 425 liter.

De Cayman komt in twee smaken: de basisversie heeft een 2,7-liter zescilinder boxermotor van 275 pk, goed voor een 0-100-tijd van 5,7 seconden en een top van 266 km/h. Dat zijn de cijfers voor de versie met handgeschakelde zesbak. Wie kiest voor een automaat met dubbele koppeling (PDK) zit één tiende sneller op de 100 km/h en met het Sport Chrono-pakket gaat van die tijd nog eens twee tienden af (5,4 s). Met PDK ligt de topsnelheid op 264 km/h. Het gemiddelde verbruik ligt op 8,2 l/100 km bij een Co2-uitstoot van 192 g/km. De versie met PDK-bak is aanzienlijk zuiniger: 7,7 l/100 km (Co2 180 g/km).

De voorlopig snelste Cayman is de S en heeft voor de achteras een zespits boxermotor met een inhoud van 3,4 liter liggen. Die levert 325 pk en accelereert in 5 seconden (met PDK 4,9 s, 4,7 s met Sport Chrono-pakket) naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 283 km/h, met PDK loopt de Cayman 2 km/h ‘langzamer’. Het gemiddelde brandstofverbruik is 8,8 l/100 km (8,0 l/100 km met PDK). De Co2-waarden zijn respectievelijk 206 en 188 g/km.

Beide Caymannen bereiken hun maximale vermogen bij 7.400 tpm, voorheen lag dat 200 tpm lager. Een sportknop, waarbij je de keuze hebt tussen sportieve of ‘comfortabele’ reacties van de motor (en eventueel van de PDK-bak), is tegenwoordig standaard aanwezig. Wie serieus wil gaan boenderen, moet het Sport Chrono package bijbestellen met onder andere dynamische dempers die in hardheid kunnen variëren.

Porsche Torque Vectoring

Standaard is de Cayman voorzien van elektromechanische stuurbekrachtiging, die je naar wens kunt upgraden naar de Plus-versie. Hierbij krijg je tot een snelheid van 50 km/h extra assistentie. De optielijst vermeldt ook Porsche Torque Vectoring (PTV), een systeem waarbij het achterste differentieelslot er samen met remingrepen op de wielen voor zorgt dat de tractie altijd optimaal is. De nieuwe Cayman krijgt grotere remmen dan voorheen, die van de Cayman S zijn afkomstig van de 911 Carrera. Wielen in de maat 18 (Cayman) of 19 (Cayman S) inch zijn standaard, een maatje groter kan tegen bijbetaling worden geregeld.

Nieuw voor de Cayman is adaptieve cruise control (ACC), waarvan de radar ook het Porsche Active Safe-systeem (PAS) aanstuurt. Dit helpt botsingen voorkomen door middel van een remingreep – nadat de bestuurder eerst (audio)visueel is gewaarschuwd voor naderend onheil. ACC en PAS zijn alleen verkrijgbaar in combinatie met de PDK-versnellingsbak. Een ander nieuwtje is Entry & Drive, een mooie benaming voor ‘keyless go’.

De nieuwe Cayman staat op dit moment te glimmen op de Los Angeles Auto Show, in maart komt-ie naar Nederland. De prijzen beginnen bij 67.000 euro voor de Cayman met handbak. De versie met PDK kost 68.200 euro. Voor 81.800 euro heb je een Cayman S, een PDK-automaat kost op deze versie slechts 300 euro extra.
[www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2012 23:05 door Wouter82.
Live @ Los Angeles International Auto Show:

Meer foto's: [www.flickr.com]
02-12-2012 19:12
Mooi ding, hoor! Dat vuilniszakkengrijs vind ik niet zo fraai, maar verder een leuke auto.
03-12-2012 02:52
Doe die gele maar! Niets mis mee. De Cayman heb ik altijd een leuk ding gevonden (leuker dan de huidige 911?).
10-01-2013 17:44
Europese première @ Vienna Autoshow:

Bron: [www.auto.cz]
18-01-2013 21:54

De Cayman op de NAIAS 2013.
Een uitstekend geslaagde kruising tussen een 911 en een Panamera. Staat strak op de wielen. Deze gaat ongetwijfeld beter verkopen dan de vorige Cayman.
10-02-2013 10:32
Inderdaad een geslaagde kruising, vind het ook een geweldig mooie auto geworden! Beter dan z'n voorganger.
Chris Harris over de Cayman

Geweldige auto thumbs up De Cayman zoals ie altijd had moeten zijn. Deze gaat véél beter verkopen dan de oude Cayman, zoveel is zeker smileys with beer
21-02-2013 20:48
Phaeton W12
Chris Harris over de Cayman

Geweldige auto thumbs up De Cayman zoals ie altijd had moeten zijn. Deze gaat véél beter verkopen dan de oude Cayman, zoveel is zeker smileys with beer

Ik heb 'm nét 5 minuten geleden gekeken. Via Apple TV met de luidsprekers op luid. :-) Wat een beauty en wat een heerlijk geluid! Ik zou dolgraag eens in deze nieuwe Cayman sturen! thumbs up
Zaterdag 2 maart te bewonderen bij de dealer. Ik heb de mijne al geconfigureerd, een standaard Cayman met PDK in zilver metalllic, met cruise control en parkeersensoren. Voor 70K ben ik klaar. Ja, ik ben snel tevreden.
Vind deze zo geslaagd. Kan me voorstellen dat mensen, de prijs indachtig, deze boven een 911 prefareren.
21-02-2013 21:19
Vlinderstrik
(...) Kan me voorstellen dat mensen, de prijs indachtig, deze boven een 911 prefereren.

Ik ook. Als het tussen die twee ging, zou ik ook de Cayman kiezen.
Yellow Cab
Vlinderstrik
(...) Kan me voorstellen dat mensen, de prijs indachtig, deze boven een 911 prefereren.

Ik ook. Als het tussen die twee ging, zou ik ook de Cayman kiezen.

Ja ik ook. Vind de wagen schitterend.
21-02-2013 21:27
Phaeton W12
Zaterdag 2 maart te bewonderen bij de dealer. Ik heb de mijne al geconfigureerd, een standaard Cayman met PDK in zilver metalllic, met cruise control en parkeersensoren. Voor 70K ben ik klaar. Ja, ik ben snel tevreden.

Klinkt al goed! :-) Misschien ga ik 2 maart kijken bij de dealer. Helaas zal rijden niet zomaar mogelijk zijn.

'Mijn' Cayman is een S, GT-silver, Carrera rood interieur, 20" Platinum Carrera S, parkeersensoren, Bi-Xenon verlichting, Sportuitlaat, PDK, Sport Chrono, Licht-Design pakket, 2-zone klimaatregeling, Adaptieve sportstoelen, PCM en Burmester audio. Ik gok dat ik niet voor 70K klaar zal zijn. :-)
19-03-2014 11:55

Officieel: Porsche Boxster GTS en Cayman GTS

De Porsche Boxster en Cayman hebben een nieuwe topversie: de GTS. Het label staat voor meer kracht en betere rijeigenschappen.

In de eerste plaats heeft Porsche de 3,4-liter zescilinder van de S-versies onder handen genomen. Door de krachtkuur stijgt het vermogen met 15 pk. De Boxster GTS heeft zodoende 330 pk, de Cayman GTS 340 pk. Ook hebben beide auto's 10 Nm koppel extra.

Een Sport Chrono Pakket behoort tot de standaarduitrusting. Met de optionele PDK-transmissie sprint de Boxster GTS in 4,7 seconden naar 100 km/h, z'n Cayman-equivalent doet het met diezelfde transmissie zelfs nog een tiende van een seconde sneller. De topsnelheid is 281 km/h voor de Boxster en 285 km/h voor de Cayman.

Volgens Porsche is het gemiddeld verbruik met die PDK-transmissie 8,2 l/100 km, de versies met handbak hebben voor die afstand 9,0 liter nodig.

De topversies onderscheiden zich met een onafhankelijke voorwielophanging, aangepaste achterwielophanging, zwarte behuizing van de bixenonkoplampen met het Porsche Dynamic Light System (PDLS) en matzwart belettering van de andere versies uit de respectievelijke gamma's.

De GTS-versies hebben bovendien 20-inch lichtmetaal. Verder zijn er sportstoelen en een met leer bekleed interieur. Alcantara afwerkingsdetails maken het sportieve feestje af.

De auto's komen in mei op de markt. De Boxster GTS kost met PDK-transmissie 88.900 euro, met handbak is dit 93.122 euro. Voor de Cayman GTS komt de prijs uit op 92.800 euro met PDK-automaat en 96.022 euro met handbak. Deze opvallende prijsverschillen zijn een rechtstreeks gevolg van de lagere CO2-uitstoot van de automatisch geschakelde versies.

GTS staat voor Gran Turismo Sport. Het verwijst naar de 904 Carrera GTS uit 1963. Meer recentelijk zijn er ook GTS-versies van de vorige 911, de Cayenne en de Panamera geïntroduceerd.
19-04-2014 14:04
En zo zou een Cayman targa er uit kunnen zien...
Live @ Auto China Beijing:

Meer foto's: [motorshow.carview.yahoo.co.jp]
25-04-2014 13:29
Heel gaaf die Cayman GTS. Zou ik denk ik nog verkiezen boven een 991 Carrera.
De Peugeot RCZ R rapper dan een Cayman, heeft 'uberhaupt' betere prestaties en is 20k goedkoper.

[www.autobild.de]

Fazit
Dass es knapp werden könnte, haben wir geahnt. Dass der Peugeot gewinnt, hat uns überrascht. Aber 20.000 Euro Preisunterschied sind viel Geld. Wenn dazu noch eine bessere Rundenzeit und ebenbürtige Fahrleistungen kommen, kann es nur ein Ergebnis geben. Glückwunsch an Peugeot – und bitte mehr davon!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2014 17:51 door Yellow Cab.
Het is natuurlijk wel het topmodel van de RCZ tegen een basis-Cayman, maar toch: knap gedaan, Peugeot.
Yellow Cab
Het is natuurlijk wel het topmodel van de RCZ tegen een basis-Cayman, maar toch: knap gedaan, Peugeot.

'Basis' Cayman??

Dit is een sportwagen pur sang,
E20.000 duurder dan de RCZ,
heeft een perfecte afwerking & rijke uitrusting,
bezit een beul v/e 2,7 liter vs het 'één-punt-zesje' in de Peugeot,
die net als het onderstel is afgeleid van ouwe, vermoeide Peu's van jaaaaaren terug.

En dan toch een Fazit dat meldt: #1 = RCZ R! winking smiley
rickm
'Basis' Cayman??

Ja, er zijn sterkere uitvoeringen van de Cayman. Dus wil je per se met een Cayman 'winnen' van een RCZ, dan kan dat.
Yellow Cab
rickm
'Basis' Cayman??

Ja, er zijn sterkere uitvoeringen van de Cayman. Dus wil je per se met een Cayman 'winnen' van een RCZ, dan kan dat.

Ach ja, dat wist ik niet, dat van die sterkere Cayman's - duh.
Natuurlijk wist je dat wel. Waar het me om gaat: is zo'n vergelijking wel helemaal 'eerlijk'? Je kunt nu niet de conclusie trekken dat elke RCZ wint van elke Cayman. Het hangt bij beide auto's nogal af van de uitvoering. Dat de test in dit geval uitvalt in het voordeel van de underdog is mooi, maar verder zegt het eigenlijk niks. Wat is dus de waarde van zo'n test?
Yellow Cab
Natuurlijk wist je dat wel. Waar het me om gaat: is zo'n vergelijking wel helemaal 'eerlijk'? Je kunt nu niet de conclusie trekken dat elke RCZ wint van elke Cayman. Het hangt bij beide auto's nogal af van de uitvoering. Dat de test in dit geval uitvalt in het voordeel van de underdog is mooi, maar verder zegt het eigenlijk niks. Wat is dus de waarde van zo'n test?

Dat je 50% extra kunt betalen, maar dat je daarmee niet per se de betere auto koopt?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep