Landwind X5
12-11-2012 22:27
Landwind introduceert op Auto Guangzhou de nieuwe X5. De X5 vormt in technologisch opzicht een revolutie voor het merk met een zelfdragende carrosserie en turbomotor met 190 pk gekoppeld aan een moderne 8-traps automaat. Concurrenten zijn de Gleagle GX7 (Geely), Great Wall Haval H6, BYD S6, Chery Tiggo, Haima7 Knight en de nieuwe JAC Rein.
Landwind levert sinds begin dit jaar de CV9 op de Nederlandse en Belgische markt, maar dat model is vooralsnog geen succes. In Nederland werden tot nu toe 23 exemplaren verkocht, in BelgiŽ zelfs maar 4. De komst van de X5 is dus welkom.

Meer foto's: [car.bitauto.com]

Motor: 2.0T 140 kW/190 pk
Maximaal koppel: 250 Nm
Transmissie: handgeschakelde 6-bak, 8-traps automaat
Lengte ◊ breedte ◊ hoogte: 4568 ◊ 1855 ◊ 1680 mm
Wielbasis: 2660 mm
Bodemvrijheid: 190 mm
Re: Landwind X5
12-11-2012 22:33
Dat ziet er zeker niet verkeerd uit, en met een 8traps automaat, ben benieuwd!

Alleen door die enorme negatieve camber op de achterwielen lijkt het net een olifant met X-benen eye rolling smiley
Gaat BMW weer een rechtszaak beginnen... grinning smiley
13-11-2012 07:15
Ziet er beter uit dan de originelethumbs up
Ik zie qua design geen overeenkomsten met de BMW X5. Het lijnenspel is een mengeling van Hyundai en Subaru en daar is niets mis mee. Het is een typische, toegankelijke, aziatische auto. Voor een dergelijk type auto is er altijd een markt.
13-11-2012 10:08
De Landwind die gebasseerd was op de Opel Frontera was geen succes......
De CV9 is nog geen succes
Moet deze X5 het dan gaan doen, met de wijsheid dat 3 maal scheepsrecht is?

Voor succes zal het nog te vroeg zijn, Kia verkoopt sinds de komst van de Sorento/Picanto goed in Nederland maar daarmee is ook bijna 10 jaar verstreken. Kia kwam in 1993 met de Sephia op de markt, de Sorento kwam in 2002.

Bij Hyundai een zelfde laken en pak. Merk geintroduceerd in 1979 met de achterwiel aangedreven Pony, het merk ging redelijk verkopen met de komst van de eerste generatie Lantra in 1991/Scoupť in 1990.

Maar op zich maakt deze auto al wel weer meer indruk dan de CV9 die ik op de AutoRai van 2011 nog erg slordig gemaakt vond.
14-11-2012 10:03
De CV9 is/was simpelweg veel te duur en de reputatie van Landwind is (nog) veel te slecht. Voor hetzelfde geld heb je andere (budget)merken die zich in elk geval wel al bewezen hebben. En dit ding zit nou net weer in een klasse waar in europa niet veel vraag meer naar is en waar al heel veel merken opereren, ook merken als Ssangyoung.

Wat staat dit ding trouwens ongelooflijk scheef op de wielen. Waarom zo veel camber?
14-11-2012 13:54
De achterkant lijkt het gewicht niet te kunnen dragen. grinning smiley
14-11-2012 13:59
Enorm, dat negatieve camber!
Heb zelf een Ťchte X5 gehad, en de reden van nieuwe banden achter was steeds slijtage aan de binnenzijde, lees ook negatief camber.
Dus je weet in ieder geval waar je je geld aan uit kan geven. Voor het verschil met een echte X5 kan je veel banden kopen, maar doe mij maar liever een echte. Verder stuitend dat de chinezen dit ongegeneerd X5 durven te noemen! Verder geen woorden meer aan vuil maken.
14-11-2012 15:30
lijkt me dat het linker achterwiel ook schever staat dan het rechter. Van opzij is het meer een Frod Kuga.
14-11-2012 18:18
Iets zegt mij dat die 8 traps automaat er niet in zit.
14-11-2012 18:22
Ergo
Iets zegt mij dat die 8 traps automaat er niet in zit.

Ze tellen de achteruit en neutraal mee grinning smiley
14-11-2012 18:24
Zelfs een 6 traps zou ik te modern vinden voor de Chinezen spinning smiley sticking its tongue out
14-11-2012 18:31
Dat negatieve camber is uiteraard bedoeld om het bochtengedrag te verbeteren. Men had naar mijn mening beter de spoorbreedte achter kunnen vergroten. Trouwens, 250 Nm aan maximum koppel is voor een 2,0 liter turbo motor onder de maat, voor mij een signaal dat er wederom een ouderwets motorblok onder de kap huist. Overeenkomstig een slecht energielabel en deze auto is in Nederland gedoemd om te mislukken.
15-11-2012 14:47
Als je hem van de zijkant bekijkt, dan is die wielbasis of te kort of de overhangende delen zijn gewoon te lang...thumbs down
De wielen staan ook maar een beetje zielig in de wielkuipen...thumbs down Direkt maar even spoorverbreders monteren...thumbs up
Zal wel een mooie slijtage op de binnenkant van het loopvlak op de achterbanden geven met zo'n X-benige achteras.thumbs down

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-11-2012 14:48 door rw54.
15-11-2012 20:06
Tot aan de C stijl vind ik hem veel weg hebben van een Toyota Fortuner.
Die auto is ook niet interessant voor de NL markt, dus waarom deze wel?
Hansyii
Tot aan de C stijl vind ik hem veel weg hebben van een Toyota Fortuner.
Die auto is ook niet interessant voor de NL markt, dus waarom deze wel?

Sorry hoor, maar dat vind ik wel een heel ridicule redenering en dat nog buiten het feit dat ik de deze Landwind in niets vind lijken op de T-Fort zoals de IndiŽrs de Toyota Fortuner weleens noemen. Dat auto X lijkt op een hier niet verkocht model (auto Y) hoeft toch niet te betekenen dat auto X niet interessant voor Nederland is? De Fortuner is een Hilux SUV, dus met ladderchassis, en heeft niets te maken met deze Chinese crossover/softroader met zelfdragende carrosserie. De techniek is totaal verschillend en de prijzen ongetwijfeld ook. Buiten dat: als er in Nederland niet zoiets als slurptaks bestond en Toyota de Fortuner voor 30 mille kon aanbieden, weet ik zeker dat ze als warme broodjes over de toonbank zouden gaan. Maar het is helaas niet anders.

Ik vind de X5 zelf veel lijken op een (Geely) Emgrand EC7, afgelopen maand de meest populaire lokale Chinees op de Chinese markt, maar dan als SUV.

16-11-2012 13:09
@Daewoo-Chevrolet

Je gaat wel heel serieus op mijn stelling in.

Of een model wel of niet interessant is voor onze markt, daar kan ik geen zinnig woord op zeggen, en ik weet ook niet, hoe fabrikanten/importeurs deze afweging maken.

Daewoo-Chevrolet
De Fortuner is een Hilux SUV, dus met ladderchassis, en heeft niets te maken met deze Chinese crossover/softroader met zelfdragende carrosserie. De techniek is totaal verschillend

Dat de Fortuner op een ladderchassis staat, is waar.
Maar zie jij van buiten het verschil, of een auto een ladderchassis heeft, dan wel een zelfdragende carrosserie?
En dat is dus ook het enige verschil in techniek.
En wat maakt nu echt het verschil? Is het ťťn bter dan het ander? En waarom?
Deze Landwind had net zo goed een ladderchassis kunnen hebben.

De Fortuner gebruikt veel onderdelen van een Hilux (Vigo). De voortrein is echter iets aangepast, en de starre achteras van de Hilux is vervangen door onafhankelijke vering. Ook de wielbasis wijkt af/is ingekort.
Het interieur/dashboard lijkt in niets op de Hilux. En zo zijn er nog wel meer verschillen.
Ook in rijbeleving is de Hilux niet met de Fortuner te vergelijken.

En of iets een SUV is, dan wel een crossover, soms vraag ik me bij sommige modellen af , wat het verschil is. Whatís in a name?
De hoogte van de auto, en de velgen met enorme hoge/brede banden, doet me deze Landwind zeker als een SUV over komen.

Overigens bestaat er in DLD geen slurptax, en ook daar wordt de Fortuner niet verkocht.
Live @ Auto Guangzhou:

248 foto's: [photo.bitauto.com]
23-11-2012 20:14
Ik vind het model er helemaal niet slecht uitzien thumbs up , wel lijkt het interieur me nogal besmettelijk met die lichte kleuren .
Mistachterlicht zit op een vreemde plaats , als je een trekhaak laat monteren wordt die er dwars doorheen geboord....
23-11-2012 21:56
De chinezen gaan hard... Het lachen duurt niet heel lang meer, dan zitten ze in hetzelfde (positieve) schuitje als Skoda, Dacia, Hyundai en Kia. Kwestie van tijd. Al denk ik nog steeds dat zoiets als dit niet het handigste model is om in deze tijden Europa te veroveren. Dan zou ik toch meer iets in de klasse van de C30/Ceed/Octavia of kleiner verwachten. Een ruime C-klasse auto voor een dikke B-klasse prijs, zeg maar.
26-11-2012 01:42
Daewoo-Chevrolet
De Fortuner is een Hilux SUV, dus met ladderchassis, en heeft niets te maken met deze Chinese crossover/softroader met zelfdragende carrosserie.

Combineer een SUV-achtige met een hatchback en voila, de crossover is geboren. In onze lijst staan een aantal modellen die voorheen gewoon als SUV door het leven zouden gaan, maar er is vrijwel geen enkel merk meer dat spreekt over deze drielettercombinatie.

Bron: [www.autoweek.nl]
Hansyii
Combineer een SUV-achtige met een hatchback en voila, de crossover is geboren. In onze lijst staan een aantal modellen die voorheen gewoon als SUV door het leven zouden gaan, maar er is vrijwel geen enkel merk meer dat spreekt over deze drielettercombinatie.

Bron: [www.autoweek.nl]

Toch vind ik auto's als de Nissan Pathfinder, Cadillac Escalade, Range Rover en Toyota Land Cruiser echte SUV's, de naam crossover (CUV) past niet bij die modellen. De Suzuki Grand Vitara heeft overigens als enige model in zijn klasse nog een ladderchassis. Nog geen echte crossover dus.
De eerste generatie Toyota RAV4 (in Nederland toen nog FunCruiser) zal wel zo'n beetje de eerste crossover zijn geweest. *edit: de Matra-Simca Rancho was er nog veel eerder...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-11-2012 15:48 door Daewoo-Chevrolet.
26-11-2012 22:56
Prachtig die matten! Die moet je er zeker bij onderhandelen. En de achtergordels zitten ook goed, in ieder geval veel bewegingsvrijheid voor de schouderpartij. Nog bespaard op een 4e PDC sensor achter.
Sambal bij??
27-11-2012 10:28
Als deze Landwind naar Nederland komt weet ik niet of de auto tot een succes zal worden.

Waarom? Het merk is nog onbekend en onbekend maakt in Nederland al gauw onbemind. Verder zullen de Nederlanders die het merk al wel kennen de desastreuze crashtest van de plagiaat Frontera nog op het netvlies hebben staan.

Mijn idee is dat Landwind de markt beter kan benaderen zoals Hyundai en Kia het ook hebben gedaan. Met voordelige aanbiedingen te komen in het B-of C-segment. Kia is voor het eerst redelijke aantallen gaan maken toen ze kwamen met de Pride (de eerste generatie Mazda 121 zeg maar) en Hyundai is voor het eerst gaan scoren met de Excel die eind 1994 op de markt kwam. Dat was een auto met de prijs van een B-segmenter met bijna de ruimte van een C-segmenter.

Verder vind ik het opvallend dat Landwind eigenlijk geen reclame maakt. Je zou toch denken dat ze een stukje van de markt willen veroveren. Nu ga je denken dat ze niet achter de gevoerde CV9 staan en dat ze liever niet verkopen. Zorg dan voor produkten waar je wel achter kunt staan. Ik heb al eerder de vergelijking Dacia - Landwind gemaakt: deze wordt op zeer gemakkelijke wijze gewonnen door Dacia. Eenvoudig maar netjes afgewerkt, what you see is what you get. Bij Landwind zag het er op de AutoRai van 2011 er nog allemaal erg slordig afgewerkt uit en konden de gebruikte materialen me ook niet overtuigen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep