Officieel: Peugeot 208

Gepost door Carfanatic 

Autos werden von Generation zu Generation immer größer und immer schwerer. An dieses ungeschriebene Gesetz hat man sich mittlerweile fast überall gewöhnt, aber Peugeot verlässt die ausgetretenen Pfade und geht mit dem 208 neue Wege: Der Kleinwagen ist nur im Innenraum größer geworden, die äußeren Abmessungen sind geschrumpft. Sieben Zentimeter kürzer als der 207 präsentiert sich der neue 208, das Gewicht konnte durchschnittlich um 110 Kilogramm reduziert werden.
Peugeot 208: Kleiner, leichter, mutiger

Auch beim Innenraum zeigt Peugeot die Bereitschaft, sich von den üblichen Standards zu verabschieden. Anders als gewohnt blickt der Fahrer nicht durch den Lenkradkranz hindurch auf die Rundinstrumente, sondern über ein verkleinertes Lenkrad hinweg. Fast wie bei einem Head Up Display muss der Blick so deutlich weniger gesenkt werden. Rechts vom Lenkrad befindet sich auf Wunsch ein großes Infotainment-Display mit intuitiver Touchscreen-Bedienung.

Die Motorenpalette umfasst zum Marktstart im Frühjahr 2012 fünf Diesel- und zwei Benzinmotoren, die Verbrauchswerte ab 3,4 Liter Diesel auf 100 Kilometer bieten. Bei den Ottomotoren zeigt Peugeot erstmals zwei neue Dreizylinder-Triebwerke mit 1,0 und 1,2 Liter Hubraum, wobei die schwächere Variante 99 Gramm CO2 pro Kilometer emittiert und 4,3 Liter Kraftstoff benötigt.

afschuwelijk exterieur, apart interieur

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2011 09:34 door Carfanatic.
De buitenkant heeft wel heel veel designfrutsels, zoals die chromen pluk in de D-stijl en het stukje op de koplampen. Wel onderscheidend zo, maar echt mooi? Binnenkant lijkt ook onderscheidend. Best geslaagd vind ik zo!
Het interieur is een beetje Honda Civic-achtig, of Chery Fulwin 2-achtig om een minder aardig voorbeeld te geven. Niet mijn smaak. Het exterieur heeft inderdaad wel erg veel designfrutsels, de 5-deurs heeft dat rare chromen plukje niet: een stuk beter, het slaat namelijk totaal nergens op. In totaal vind ik het best een mooi en volwassen ontwerp.
Nou niet meteen "wauw" maar ziet er niet onaardig uit.
Oogt wel volwassen vind ik en veel leuker (lees: minder saai) dan de 207.
Sommige details zal wel een kwestie van wennen worden, net als destijds bij de 206 (o.a. bolle voorspatbord, mistachterlicht in het midden) het geval was.
Dit grijpt qua design terug naar de 206, wat een goed ding is. De 207 was te groot en oogt te zwaarlijfig.
Ik vind 'm een mooi rijk design hebben. Rijk door de design'frutsel'. Vooral de 3deurs vind ik mooi.
Gelukkig geen rare spatborden meer. Waar ik wel wat moeite mee heb is de verhoging voor de spiegels.
Goed dat ie er niet zo zwaar uitziet als de 207. Ik vind het ronde van de achterzijde nogal afsteken bij de hoekoge vormgeving van de voorzijde.
Wauw! Eindelijk een mooie Peugeot, voor het eerst in jaren! Dit gaat geheid een verkoopknaller worden a la 205 en 206. Het design is totaal de andere kant op (minder plomp, frivoler) en je ziet dingen terug van de Yaris, Clio en Ypsilon. Alles is mooi bij elkaar gebracht. Gaaf interieur ook.

Erg geslaagd karretje! Ben benieuwd naar meer foto's.

Edit: goed ook dat het logo wat subtieler is, en niet met zo'n enorm zwart vlak op de motorkap is geplaatst.

AMSTERDAM - De onthulling van de Peugeot 208 stond gepland voor woensdag, maar de eerste foto's zijn al op internet verschenen. De 208 is de opvolger van de 207 maar Peugeot heeft het model lichter en kleiner weten te maken. De lengte van de hatchback is met 7 centimeter verkort en het gewicht is afgenomen met maximaal 110 kilogram.

In het voorjaar van 2012 verschijnt de Peugeot 208 met twee benzine- en vijf dieselmotoren. De benzinemotoren hebben een cilinderinhoud van 1,0 en 1,2 liter en tellen drie cilinders. De zwakste variant stoot 99 g/km CO2 uit en moet een verbruik halen van 4,3 liter per kilometer. Eerder werd al gesproken over een mogelijke GTi-variant. Bronnen duiden de versie met 200 pk sterke 1.6 THP aan als 'een hot hatch die doet denken aan zijn beroemde 205 GTi'.

Peugeot heeft voor het ontwerp inspiratie opgedaan bij de SR1, SXC en HR1 concept cars. De neus van de 208 kenmerkt zich door de 'zwevende' grille terwijl de achterlampen een karakteristieke vorm hebben meegekregen. Opvallend bij de driedeurs-variant is de doorlopende chromen strip bij de zijruiten en de lijnen op de flanken. Het interieur is uitgerust met een groot multimediascherm op het dashboard.

[www.telegraaf.nl]
De 1.0 heeft trouwens 14% bijtelling, dat zal voor de 1.2 niet anders zijn. Per 1 januari 2013 valt de 208 echter niet meer in die categorie. Ik neem aan dat de 208 zowel met de bekende 1.6 e-HDI (93-95 g/km in de C3/DS3) als de 1.4 e-HDI (nieuw in de C3/DS3: 87 g/km) leverbaar wordt, gecombineerd met de hoogwaardige, volwassen uitstraling en het succes van zijn voorgangers kan dit niet anders dan een voltreffer worden!

Peugeot heeft voor het ontwerp inspiratie opgedaan bij de Lancia Ypsilon en SR1, SXC en HR1 concept cars.

big smile smiley
Grappig dat de firma Autoweek al ruim een uur de tijd heeft gehad dit op de site te zetten, maar dit nog altijd niet gedaan heeft....

Oh wacht, Peugeot is natuurlijk geen Duits merk!
Rob013
Grappig dat de firma Autoweek al ruim een uur de tijd heeft gehad dit op de site te zetten, maar dit nog altijd niet gedaan heeft....

Ze lopen wel vaker achter de feiten aan grinning smiley Je kunt voor nieuws beter op het forum kijken dan op de frontpage.
Rob013

Ze zijn gelekt, alsin ze zijn nog niet officieel...
JP2010
Rob013

Ze zijn gelekt, alsin ze zijn nog niet officieel...

Kijk eens op de homepage, daar staat een gelekte tekening van de nieuwe 93, dus dat zal niet het probleem zijn.

@Mach1,
Voor nieuws kun je beter bij de lokale showroom kijken dan op de frontpage winking smiley
Rob013
Kijk eens op de homepage, daar staat een gelekte tekening van de nieuwe 93, dus dat zal niet het probleem zijn.

@Mach1,
Voor nieuws kun je beter bij de lokale showroom kijken dan op de frontpage winking smiley

Het publiceren van een gelekte scoop foto is iets anders dan het publiceren van niet officiele foto's...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2011 10:41 door JP2010.
Wauwwww was en is mijn 1e gedachte.... vind hem juist erg mooi en ik dacht gelijk... zla wel lichter zijn(ziet lichter uit). Erg mooie wagen wat zeker in werkelijkheid ook mooier zal zijn dan op foto's. Vind 508 en 5008 al erg mooi en deze is zeker mooier.... Vind het ook erg leuk en mooi ontworpen gezien achterlichten en de lijnen van daaruit! Ik denk dat Clio erg moeilijk gata krijgen en polo ook wel als er uit gebleken is wat de prijs en kwaliteit is.(zeker van 508 vanuitgaand wta kwaliteit betreft!)
Ik moet zeggen dat onze PSA buurtjes er een geweldig karretje van hebben gemaakt. Dag C3.... Hallo 208 ! Vergeleken hierbij is "onze" C3 nog saaier (ok het was al geen designwonder en hebben gelukkig nog wat e-HDi'tjes kunnen slijten) en gelijk een achterhaald model. Dat dashboard is echt heel gaaf !! Hey MJP44 ga s lekker bij Peugeot solliciteren !! big smile smileybig smile smileybig smile smiley

Of ben ik nu wat TE enthousiast ? winking smiley

Goed gedaan Peugeot !

Greetz

MJP44
Peugeot 208: de aflossing

Peugeot neemt volgend jaar afscheid van de 207 en komt in het voorjaar met de 207. Die kan weer helemaal meekomen met de concurrentie, waarbij de B-segment auto’s in de komende jaren een grote vlucht hebben genomen.
Peugeot heeft de 208 klaar. Vanaf het voorjaar is die te koop met vijf diesels en twee benzinemotoren. De zuinigste diesel haalt een verbruik van 3,4 liter op 100 km. Interessanter is het aan de benzinekant, waar twee driecilinders worden geïntroduceerd met inhouden van 1,0- en 1,2-liter. De zuinigste uitvoering heeft een uitstoot van 99 gram per kilometer en verbruikt 4,3 liter op 100 km. De 208 is dus zowel in een benzine- als in een dieseluitvoering straks wegenbelastingvrij te rijden.

De 208 is gemiddeld 110 kilo lichter dan zijn voorganger. Dat is vooral bereikt door het nieuwe model een compactere maat mee te geven: hij is zeven centimeter korter dan de 208. In het interieur is tevens een noviteit te melden. De bestuurder kijkt niet, zoals gebruikelijk, door het stuur naar de instrumenten, maar de klokken zijn bovenop het dashboard geplaatst. Net als bij een head up display, hoeft de blik van de bestuurder dus nauwelijks van de weg worden getrokken.

Midden op het dashboard is een groot infotainment-scherm geplaatst, dat op deze manier gemakkelijk door zowel de bestuurder als de passagier te bedienen is.

autoweek.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2011 11:05 door Mach1.
Ik ben volgens mij één van de weinigen die liever voor de C3 zou gaan...
Nee, naar mijn smaak is over ieder lijntje véél te veel en véél te lang nagedacht.

Op deze foto lijkt het alsof Peugeot inspiratie opgedaan heeft in India, toen de 206 uit de reclame frontaal tegen een muur reed..

Ik hoop dat de auto in werkelijkheid een stuk beter oogt.
Ben benieuwd naar de nieuwe Clio. Vooralsnog vind ik de 208 een teleurstelling.
Ik vind het een leuk en fris karretje. Oogt erg modern en veel auto's ogen daarnaast gelijk bedaagd. De designfrutsels zijn even wennen maar dat went gauw genoeg. Wel zitten er wat citroen invloeden in maar dit wordt geheid weer een succes.
Wat een lelijk kreng. Zou hij weer de laatste plaats bij het "Tevredenheids Trofee 2013 en 2014 - AutoWeek.nl" kunnen behalen. Ik zal voor hem duimen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2011 11:46 door osx.
rjthefrisian
De designfrutsels zijn even wennen maar dat went gauw genoeg.

Uiteraard went het. Alles went op den duur.
Wat ik wel leuk vind, is het interieur. Maar dat heeft Peugeot al jaren prima voor elkaar. Vooral het stuur vind ik mooi.
Ach ja, hoop dat alles in het echt meevalt. Motorisch vind ik 'm in ieder geval interessant.

Het B-segment gaat weer een klein beetje het A-segment achterna? De laatste jaren was het vooral 'zakelijk' dat de klok sloeg in het B-segment. De frutsels waren gereserveerd voor het A-segment. Lijkt een kentering in te komen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2011 11:49 door Davidoff.
De 3drs vind ik heel geslaagd. Op sommige foto's komt het front vreemd over, maar als ik naar de en-profil foto's kijk, dan is dat volgens mij meer gezichtsbedrog.

Het designfrutseltje bij de achterruitjes van de 3drs past mooi bij de zijramen voor. En ik vind het er sowieso wel leuk uit zien.

De 5drs, die moet ik eerst in het echt zien. Zo op de foto's vind ik 'm veel minder mooi dan de 3drs.

Het dash komt op mij wat vreemd over. Is dat nu een multimedia unit die je er uit kunt halen? Had van mij wel wat anders gemogen. De tellerbak vind ik wel tof. Beetje a la 205.
Zou dat chromen ding op de D-stijl ook een verwijzing zijn naar de 205, die daar grijze kunststof strips had zitten?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2011 12:59 door JP2010.
Die pastel-tinten vind ik echt te lelijk en meer voorbehouden aan Aziatische merken...

Hopelijk komen er al snel foto's van de GTi!
Wouter82
Zou dat chromen ding op de D-stijl ook een verwijzing zijn naar de 205, die daar grijze kunststof strips had zitten?

Het zal wel niet gedaan zijn omdat ze nog wat chroom over hadden winking smiley
Nieuwe auto's lijken wel steeds lelijker te worden. Wat een hok, het lijkt wel een aziaat.
Leuk dat ze verschillende lijnen gebruiken voor de 3 en 5 deurs

jammer dat ze voor de 5 deurs iets te lang naar Opel Insignia hebben gekeken voor de lijn
De lijn? Een auto bevat meer dan één lijn...
ja uiteraard,

ik bedoel die lijn over de portieren

die is wel heeel erg afgekeken
Idd! Was me nog niet opgevallen dat de 3drs en 5drs verschillende flanken hebben. Die van de 5drs lijkt iid op die van de Insignia.
Wel herkenbaar als Peugeot maar wat een druk gedoe en gefrutsel zeg, overal hapjes uit en friemeltjes aan, echt ieder onderdeel moest design worden ofzo, resultaat een erg onrustig en druk geheel.
Deze negatieve reacties had ik niet verwacht toen ik de eerste foto's zag. Ik vind vooral de drie-deurs erg mooi. Dit is, wat mij betreft, één van de weinige chique b-segmenters. Nu maar hopen dat de GTi net zo stuurt als zijn legendarische voorganger, dan kunnen we de ietwat gammele Clio en de ronduit ordinaire Polo lekker laten staan.
iedereen doet altijd negatief, maar als je hem vergelijkt met de concurrentie dan vind ik de 208 de mooiste in het B-segment.
Wat is er ordinair aan een Polo? Alles is veel te overdreven, en dat zal met een GTi nog wel erger worden..
Is dat achterste zijruitje van de achterdeur nu ondoorzichtig?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2011 16:17 door Mach1.
@ Mach1: Lijkt me eerder kunststof of hard plastic o.i.d. . De 508 Berline heeft dit namelijk ook.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2011 16:16 door JW01 (vanaf een Appel).
Mij ook, niet echt fraai dan....
Auto ziet er prima uit, maar doet me ook denken aan de nieuwe Rio en de Yaris op de een of andere manier. Dashboard ziet er prima uit, alleen de navigatie staat er wat 'opdringerig' bij, maar aan de andere kant goed in het oog. Ben héél benieuwd hoe hij in de werkelijkheid aanvoelt.
En weer een ontwerpteam dat niet kon ophouden met het toevoegen van lijntjes en frutseltjesthumbs down Jammer, met de 508 leek Peugeot weer op de goede weg te zijn. Dit is echter een misbaksel.
Vindt hem op sommige foto's beter uitzien als op andere, dus wachten tot die in de showroom staat om een echt oordeel te vellen.
Ben zeer benieuwd naar de gti met 200 + pk.
Die staat hoog op mijn lijste als opvolger voor mijn 207 RC die ik nu heb.
Die bobbel op het dak vindt ik mooi, dat ledstripje op de koplampen had van mijn niet gehoeven.
Wordt wel een verkooptopper denk ik.

wesley
D. Elzinga
En weer een ontwerpteam dat niet kon ophouden met het toevoegen van lijntjes en frutseltjesthumbs down Jammer, met de 508 leek Peugeot weer op de goede weg te zijn. Dit is echter een misbaksel.

Inderdaad, overal waar je kijkt zie je wel een lijntje of frutsel. Echt verschrikkelijk. Ik denk ook echt niet aan een Peugeot bij het zien van deze 208. Ik vind het echt een hele grote tegenvaller.
Gelukkig zat ik nog niet te eten toen ik de foto's onder ogen kreeg. Waar is de kotssmiley?
[mijn mening]Ik ben nog niet bijgekomen van de schrik. Ik kan bijna geen enkele geslaagde lijn vinden.
Waar de 3-deurs 206 en 207 een mooie raamlijn hadden, zit er nu een niet-vloeiende lijn op, waardoor het op een slordige photoshop lijkt. Ook de 5-deurs vind ik op een photoshop lijken; alsof er een grotere auto op een aparte manier is ingekort.
De hooggeplaatste meters van het dashboard kan ik in eerste instantie ook niet mooi vinden.
Met 7cm minder lengte is de 208 nog steeds geen kleine auto, maar waarom oogt hij dan zo klein? Komt het door de hoogte? Een Toyota Yaris is nog een stukje korter, maar die oogt veel gestrekter.
Ik dacht dat het na de 207 niet erger kon, maar helaas hebben ze mijn ergste nachtmerries overtroffen.[/mijn mening]
ik vind het in elk geval een mooiere wagen dan de 207.
Ik vrees echter weer voor de sw variant, de 206 en 207 sw waren niet echt mooi vond ik.

ik snap bij de 3deurs dan flubbertje niet achter de zijruit, het voegt niets toe en doet eerder afbreuk aan de lijnen.
neus en kont vind ik er wel ok uitzien. Jammer vind ik de achterlichten, lijkt wel een gepimpte wagen... niet echt sjiek
ben over de gehele neus wel te spreken (dat was lang geleden bij peugeot), de achterkant mist gewoon iets.

Ik verwacht dat renault hier een flinke slag gaat slaan met de toekomstige clio.

Het is een beetje alsof ze het ontwerp van de 208 op het laatste moment nog hebben bijgesteld om aparte lijnen enzo erin te brengen zoals Citroën dat wel succesvol gedaan heeft met de DS3
Ik vind het wel een geslaagde auto geworden, zowel de drie- als vijfdeurs. Goede aflossing voor de 207.
De peilstok op de frontpage gaat over de 208, alleen wil ik keizen dat ik de auto niet geslaagd vind, maar dat kan niet grinning smiley.

peilstok autoweek
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep