Officieel: Volkswagen Sharan
 | 

Volkswagen zelf spreekt van de derde generatie Sharan, aangezien de eerste editie sinds 1995 tot twee maal toe een facelift onderging. De nu te introduceren Sharan wijkt sterk af van zijn voorganger. Niet alleen meet hij 22 cm meer in de lengte, voor de eerste maal beschikt de ruimtewagen over twee schuifdeuren.
De nieuwe Sharan groeit tot een lengte van 4,85 meter, terwijl de breedte met 9,2 cm toeneemt tot 1,90 meter. In de hoogte levert de Sharan iets in. Het hoogste punt bevindt zich 1,2 cm lager boven het asfalt, op exact 1,72 meter. Volgens de fabrikant gaat de lagere daklijn niet ten koste van de interieurruimte, al staan de stoelen ook nog eens fractioneel hoger. De Duitsers bieden de ruimtewagen onveranderd aan in een vijf- tot zevenzits stoelconfiguratie. Voor gezinnen met jonge kinderen biedt Volkswagen kinderzitjes in de buitenste stoelen op de tweede zitrij aan. In tegenstelling tot zijn voorganger kunnen de stoelen niet uit de auto worden weggenomen. De fabrikant voorziet nu in een systeem, EasyFold gedoopt, waarmee je het meubilair eenvoudig opbergt. Met neergeklapte derde zitrij ontstaat zo een laadvolume van 711 liter en een laadvloerlengte van 1,3 meter. Met de over een afstand van 16 cm verschuifbare middelste zitrij uit het zicht is een laadlengte van 2,1 meter beschikbaar, waarop 2.297 liter aan spullen kan worden geplaatst. Volkswagen levert als accessoire een panoramisch glazen dak dat elektrisch te openen is. Ook op de optielijst is een parkeerhulpsysteem van de tweede generatie. Met de voorziening parkeert de ruimtewagen zichzelf volautomatisch in.
Bij de marktintroductie vermeldt de prijslijst twee benzine- en twee dieselmotoren. Op benzinevlak biedt VW de direct ingespoten 1.4 TSI aan met 150 pk. Voor liefhebbers van meer vermogen is er de 200 pk sterke 2.0 TFSI-krachtbron. De zelfontbranders meten 2,0 liter en leveren 140 en 170 pk. Als transmissie koppelt Volkswagen een handgeschakelde zesversnellingsbak aan de blokken, uitgezonderd de 2.0 TFSI die de voor de andere motoren optionele DSG-bak standaard heeft.
De levering start aan het begin van de zomer.
omg, wat een verrassing!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2010 14:01 door Carfanatic.
|
 | Ik zou toch zweren dat ik vanmorgen nog heb gereageerd in een topic over deze auto in Nieuwe Auto's, maar dat is verdwenen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2010 13:42 door D. Elzinga.
|
 | Waar is dat andere Sharan-topic gebleven?
|
 | Zo, daar is ie eindelijk naar al die jaren . Nette MPV. Voorkant vind ik strak, achterkant eerst maar eens in het echt zien.
|
 | Quote D. Elzinga
 Ik zou toch zweren dat ik vanmorgen nog heb gereageerd in een topic over deze auto in Nieuwe Auto's, maar dat is verdwenen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2010 13:45 door Carfanatic.
|
 | Nou, aangezien de Men In Black het andere topic hebben laten verdwijnen: design is geen verassing, maar wel netjes.
|
 | Gewoon een nette MPV, maar niet veel bijzonders.
|
 | Ziet er niet verkeerd uit. Eén van de mooiste in zijn klasse.
|
 | Quote Barri
Gewoon een nette MPV, maar niet veel bijzonders.
Helemaal juist. DUS wordt ie goed verkocht door de Otto Normalgebrauchers onder ons. En wint ie alle (Duitse) vergelijkingstesten. Kortom, VAG über alles.
Ben geen VW fan hoor. Bovenstaande is alleen zéér waarschijnlijk.
|
 | Zo stel ik me een Golf schaal 1,5:1 een beetje voor.  Op zich een nette auto. Weinig fantasievol, maar zo kennen we VW ook niet........
Interieur vind ik erg fraai.
|
 | Quote rickm
Quote Barri
Gewoon een nette MPV, maar niet veel bijzonders.
Helemaal juist. DUS wordt ie goed verkocht door de Otto Normalgebrauchers onder ons. En wint ie alle (Duitse) vergelijkingstesten.
dat krijg je als er weinig concurrentie is, enige die nog te overwegen is zou een ford galaxy zijn.
espace wordt spoedig vervangen, c8/grandis zijn al oud en een voyager is amerikaanse rommel.
|
 | Gewoon weer een nette fatsoenlijke Volkswagen, maar hoe willen ze hier met niet al te veel wijzigingen een 'echte' Seat van maken?
|
 | De Sharan van vanmorgen vond ik veel mooier!
Goh. Het is weer een VW. Wel netjes op zich, ook wel te onderscheiden als een Sharan, maar niet veel meer dan dat. De 22cm extra is dan wel weer veelbelovend.
|
 | Inderdaad een nette MPV wars van designfratsen. De Ford Galaxy is inderdaad de enige nog redelijk verse concurrent, dus zal in zijn segment een succes worden, zover dat nog mogelijk is in het nogal dode fullsize MPV-segment. Het interieurontwerp vind ik niet echt VW-achtig. De Galaxy vind ik moderner ogen, maar de VW heeft ongetwijfeld fijnere benzinemotoren.
|
 | Vaagheid. Vorige topic is weg.
Nou nog een keer dan maar. Schuifdeuren niet nieuw. En veel bijzonder vind ik hem niet. Net interieur
Waar is het nieuws gebleven op de voorpagina? Want die is ook "ineens" verdwenen
|
 | AutoWeek.nl zal wel een embargo hebben gebroken, want ik zie nergens meer een bericht staan op de site van de Sharan. Blijkbaar was dat niet de bedoeling en zijn het bericht én het topic op het forum verwijderd. Een forummer op CarSpyShots zegt het volgende:
Quote phaeton Autoweek.nl are the best at breaking embargos here is the all new 2011 Sharan.
Het originele en niet meer bestaande artikel: [www.autoweek.nl]
|
 | .....
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2010 14:37 door D. Elzinga.
|
 | Quote Daewoo-Chevrolet
AutoWeek.nl zal wel een embargo hebben gebroken, want ik zie nergens meer een bericht staan op de site van de Sharan. Blijkbaar was dat niet de bedoeling en zijn het bericht én het topic op het forum verwijderd. Een forummer op CarSpyShots zegt het volgende: Quote phaeton Autoweek.nl are the best at breaking embargos here is the all new 2011 Sharan.
Het originele en niet meer bestaande artikel: [ www.autoweek.nl]
Gelukkig staat het artikel nog wel op de mobiele website van AutoWeek  [m.autoweek.nl]
|
 | Volkswagen Sharan: eindelijk wisseling wacht
Het mag na tien jaar ook wel, maar echt elk schroefje aan de Sharan is nieuw. Ook nieuw zijn de schuifdeuren achter, die de entree richting de achterste zitplaatsen makkelijker maken. De debuterende EasyFold zitopstelling (tot zeven makkelijk verstelbare stoelen) maakt de Sharan praktischer dan voorheen.
Onder de kap maakt de nieuweling ook een sprong vooruit. De 2.0 TDI met 140 pk wordt de zuinigste auto in zn segment (aldus Volkswagen) met een verbruik van 5,4 liter per 100 kilometer. De overige motoriseringen zijn een 2.0 TDI met 170 pk, een 1.4 TSI met 150 pk en een 2.0 TSI met 200 pk. Die laatste versie krijgt standaard DSG mee.
Dimensies De nieuwe Sharan meet 4,85 meter en is daarmee 22 centimeter langer dan versie 2.0. De breedte stijgt met 9,2 centimeter naar 1,9 meter. De hoogte van de mpv is voortaan 1,72 meter, 12 millimeter minder dan voorheen. De wielbasis groeit met 75 millimeter naar 2,92 meter. Het design kwam tot stand onder supervisie van Walter de Silva.
De bagageruimte heeft minimaal een inhoud van 711 liter. Na wegklappen van de twee laatste zitrijen ontstaat een laadvloer met een lengte van 2,1 meter. De inhoud van het laadruim is dan 2.297 liter. Het dashboard is volledig nieuw, maar veel bedieningselementen bevinden zich op dezelfde plek als in de Sharan van de huidige generatie.
Genve De Sharan gaat het nieuwe decennium in met bi-xenon verlichting, DCC dempercontrole, zeven airbags, niveauregeling en Light Assist main beam control. De Sharan komt als Trendline, Comfortline en Highline. Alle Sharans krijgen airconditioning en een radio/cd-speler mee. Op de Autosalon van Genve, die morgen aftrapt, kan het grote publiek alvast kennismaken met de nieuwe Sharan. In de zomer verschijnt de mpv bij de dealers, klaar om autos als de Ford Galaxy en de Renault Espace het leven zuur te maken.
Bron: m.autoweek.nl
|
 | Nette strakke mpv, wel voorspelbaar exterieur en interieur. Het is teminste een hele grote verbetering met wat ze nu hebben/hadden. En schuifdeuren altijd handig .
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2010 16:08 door Url.
|
 | Quote AX lover
Volkswagen Sharan: eindelijk wisseling wacht
Het mag na tien jaar ook wel, maar echt elk schroefje aan de Sharan is nieuw.
10 jaar? De Sharan was al vanaf 1996 op de markt. Dat is 14 jaar.
|
 | Het is een MPV zoals zo vele, alleen met VW embleem, uiterlijk geen uitschieter, zal wel alle vergelijkingstests winnen in Duitsland.
|
 | Zoals Mach1 terecht opmerkt de Sharan I is al sinds 1996 bij ons, dat maakt de Sharan I waarschijnlijk de auto die het langst in serieproductie is die momenteel nog nieuw te verkrijgen is.
Zoiets dergelijks had ik ook al vanmorgen gemeld in het toen geopende topic dat nu verdwenen is. Nog maar een keertje dan maar: Het uiterlijk is echt des VW's: niets bijzonders maar je kunt het ook moeilijk lelijk vinden. Het interieur daarentegen is erg fraai. Ben erg benieuwd naar de prestaties van de 1,4 met 150pk. Het zal wel gaan maar echt overhouden zul je wel niet. De Sharan is een grote en waarschijnlijk vrij zware wagen waarin het kleine blokje hard zal moeten werken. Ik denk dat de diesels van 140 en 170 pk beter tot hun recht zullen komen in de Sharan mede door het hogere koppel.
|
 | Quote Clio
Zoals Mach1 terecht opmerkt de Sharan I is al sinds 1996 bij ons, dat maakt de Sharan I waarschijnlijk de auto die het langst in serieproductie is die momenteel nog nieuw te verkrijgen is.
Ik zie hier eigenlijk het pluspunt/voordeel niet zo van in.
|
 | Deze Sharan zal van het navolgende geen last meer hebben maar ik heb anderhalf jaar een Sharan (van voor de facelift) gereden. Wat een kosten! Het komt erop neer dat door een 'overbelaste' voortrein de besturing, fusees, lagers, draagarmen en vering/demping nooit echt storingsvrij werkten. Ook de airco gaf de geest. Mega onkosten gehad.
En dan dat onderstuur..... Maar goed, ruim was ie wel ;-)). En dat was het zo'n beetje.
|
 | Het ontwerp valt me een beetje tegen. Ik had er meer van verwacht eigenlijk. Mijn ouders rijden sinds oktober 2006 de nieuwe Galaxy. Ik zie niet in waarom iemand een Sharan zou moeten verkiezen boven de Galaxy, met name door de waarschijnlijk hogere aanschafprijs van de Sharan. De Galaxy ziet er ook nog eens sportiever uit. De schuifdeuren vind ik alleen maar een minpunt. Het is onnodig zwaar, verpest het design en is niet super functioneel.
|
 | Quote nack
Quote Clio
Zoals Mach1 terecht opmerkt de Sharan I is al sinds 1996 bij ons, dat maakt de Sharan I waarschijnlijk de auto die het langst in serieproductie is die momenteel nog nieuw te verkrijgen is.
Ik zie hier eigenlijk het pluspunt/voordeel niet zo van in.
Het is enkel een constatering.
|
 | Niet zo'n mooie auto. Ik heb het niet zo op grote MPV's.
|
 | Ik begon vanmiddag ook al aan mijzelf te twijfelen. Het ene moment zit je het Sharan topic te bekijken. Vijf minuten later nergens meer te vinden. De Sharan ziet er uit zoals verwacht. Een nette verschijning. Geen verrassingen. Achterkant is wel errug saai. Je kan van achteren goed zien dat hij wat lager is dan zijn voorganger, al is dit maar 12 mm, de auto toont stukken lager. Interieur ziet er netjes uit. De airco bediening in de middenconsole lijkt wel een jaren tachtig radio.
|
 | De ontwerpen had wel heel weinig inspiratie. Nu is VW van zichzelf al niet echt spannend, maar dit is toch wel met stip de saaiste. Dan zijn de nieuwe Golf en Polo toch stukken leuker.
|
 | Ik vind hem zeer geslaagd! Nette voorkant, is natuurlijk niet verassend maar wel mooi. Jammer wel weer dat ze er dan oude buitenspiegels op gooien en geen ledjes gebruiken in de achterlichten. Tenminste, daar gok ik op. Interieur ziet er mooi en netjes uit, achterkant ziet er ook goed uit. Velgen zijn van een mooi design. Dat hij dan schuifdeuren heeft is niet de mooiste oplossing, maar wel lekker praktisch. Al met al een mooie auto! Ga hem zaterdag maar eens bewonderen.
|
 | Als Seat deze auto "overneemt", kost ie waarschijnlijk minimaal € 4.000 euro minder. Maar ja, dan geen VW-, maar Seat-logo's.
|
 | Voor alle spannende details, kunt u hier nog verder inzoomen..!

|
 | Saaie bak, weer een typische VW bus net als de vorige Sharan. De spannende details zijn ver te zoeken ofwel totaal niet te vinden (sorry Smith . Zelfs het dashboard is geheel volgens VW recept totaal fantasieloos. Bij elke andere auto (lees van een ander merk) met schuifdeuren ontstaat meteen een "jammer van die lelijke sleuf aan de zijkant"-hype maar vooralsnog ontbreekt deze hier (want VW?).
|
 | Nette auto met een erg net interieur 
|
 | Saaie bak zoals je er al zo vele ziet, alleen in dit geval met VW embleem.
|
 | VW-topman: "Verrek, die hadden we ook nog: de Sharan. Helemaal over het hoofd gezien. VW-'ontwerper': "Wat doen we daarmee?" VW-topman: "Weet jij een truc?" VW-'ontwerper': "Ik pak de overgebleven Golf-onderdelen wel, plakken we die er op." VW-topman: "Dan verzin ik wel een boel afkortingen voor de accessoires."
|
 | Quote Tommie
Saaie bak, weer een typische VW bus net als de vorige Sharan. De spannende details zijn ver te zoeken ofwel totaal niet te vinden (sorry Smith  . Zelfs het dashboard is geheel volgens VW recept totaal fantasieloos.
Voor een mpv met spannende details moet je niet bij VW zijn. Waar je wel moet zijn vraag ik me ook af. Wie wil er een spannende mpv en wat is een spannende mpv? Deze Sharan vind ik een erg nette verschijning in zijn segment. Fraaier dan de Galaxy.
Quote Tommie Bij elke andere auto (lees van een ander merk) met schuifdeuren ontstaat meteen een "jammer van die lelijke sleuf aan de zijkant"-hype maar vooralsnog ontbreekt deze hier (want VW?).
Kom eens met je quotes....... Dat eeuwige suggestieve gepost over VW op dit forum . Tuurlijk is die sleuf lelijk, misschien is dat inmiddels algemeen bekend?
|
 | Ik moet zeggen dat hij me zo wel meevalt! Hij is toch een stuk lager dan op de officiele foto's, die geven echt een vertekend beeld. Hij begint me al meer aan te staan. Alhoewel er bij deze al geen knopjes op het stuur zitten... ik vrees voor VW's prijzen.
|
 | Ziet er echt volkswagen uit...saai dus; zal dus zeker weer erg goed verkopen. Design kan weer op z'n minst 10 jaar mee!
|
 | Mooie nette wagen! Ziet er goed uit in die laatst getoonde kleur. Zo met ledjes is het ook een mooie verschijning. Hij is gelijk wat agressiever aan de voorkant, dat bevalt mij wel:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-03-2010 22:05 door Shady.
|
 | Goed voor VW-liefhebbers: degelijk maar saai. Ziet er uit als een opgerokken Touran. Geen vooruitgang t.o.v. het vorige model, maar dat was dan ook geen VW maar een Fordontwerp. De binnenzijde is niet slecht. Het materiaalgebruik lijkt erop vooruit te zijn gegaan. De radio is wel érg 70ties van vormgeving (om aan te sluiten bij de rest van de vormgeving? ).
|
 | ---
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-03-2010 12:29 door Renault15.17.
|
 | Afgelopen zaterdag in Geneve heb ik er even in gezeten, en het ziet er allemaal netjes en mooi uit. Ook van buiten een mooie auto, sterk verbeterd ten opzichte van het oude model.
|
 | Quote iDS
Goed voor VW-liefhebbers: degelijk maar saai. Ziet er uit als een opgerokken Touran. Geen vooruitgang t.o.v. het vorige model, maar dat was dan ook geen VW maar een Fordontwerp. De binnenzijde is niet slecht. Het materiaalgebruik lijkt erop vooruit te zijn gegaan. De radio is wel érg 70ties van vormgeving (om aan te sluiten bij de rest van de vormgeving?  ).
Radio van de 70ties... hihihi je zit naar de climate-control te kijken de radio is verwerkt in het navigatiesysteem rns510 met 40 gig intern geheugen (hadden we die maar in de seventies )
|
 | Ze zijn al in Nederland, zag vandaag nog een trucklading nieuwe Sharans.
|
 | Dít vind ik nu echt een auto om niet warm of koud van de worden. Ipv een 9-5 of Giulietta.
|
|