AutoWeek
   rss
   mobiel
   iphone
   igoogle
   chrome

MyAutoWeek

Officieel: Etox Coupé (1e Turkse Sportwagen)

Gepost door Killabee 
Een Turkse styling bedrijf die dacht, laten we een Turkse auto op de markt brengen.

Ik vind het een gruwelijke bak (maar dan letterlijk).

Wel wordt alles ontwikkeld door het bedrijf zelf, afgezien van de motor (die komt uit Frankrijk).

Er is keuze uit 2 dieselmotoren en 1 benzinemotor. Waarvan de basis een 1.5 D met 125Pk (13s. 100km/h) met een gewicht van 1420 kilo, dit model kost omgerekend 48.295 EURO...

Later volgen er 220 en 272 PK wagens.

''Het is schandalig dat een land dat al sinds 1969 auto’s maakt nog geen eigen merk heeft. Zoiets moet Ercan Malkoç gedacht hebben, hij is algemeen directeur van Ertex Oto Dekorasyon en de man achter deze Turkse sportauto ‘Etox’.

Ercan vond het tijd dat Turkije een eigen auto maakt die voor iedereen toegankelijk is. Hij heeft voor een sportauto gekozen omdat deze modellen de meeste mensen aanspreken, iedereen zou er wel eentje willen hebben. Bij het ontwerp zijn ze niet uitgegaan van auto’s als Ferrari of Porsche, het moest een auto worden die dagelijks gebruikt kan worden en minimaal plaats biedt aan 4 personen. Daarnaast moet de auto de mensen aanspreken die een hoge performance verwachten van de auto. Dit is allemaal terug te zien in Etox.
Alle onderdelen van de auto worden door Ercan zelf ontwikkeld en geproduceerd, op de motor na. Deze komt uit Frankrijk en meer info hierover word helaas niet gegeven. Er is na 2 jaar ontwikkeling een prototype gemaakt. De auto is door alle tests in Turkije heen en mag geproduceerd worden. De auto zal op 30 augustus officieel worden onthuld.

De reacties van mensen zijn zeer positief en er zijn inmiddels 3 orders binnen. De verwachting is dat de auto rond de 100-150 duizend ytl zal kosten (delen door 2 voor euro’s). In eerste instantie worden er 20 units gemaakt en daarna richting de 500 stuks.
De auto zal volgens planning met drie verschillende motoren gemaakt worden, een 125 pk diesel motor 1500 cc (standaard) een 220 pk 3-liter diesel en een 272 pk zescilinder benzinemotor.''

Bron: Autoblog.nl

ETOX WEBSITE

(dit is de mooiste foto)

Ik zie er Bugatti Veyron in van de zijlijn en veel Infiniti, klein beetje 350Z en het is bijna een wannabee TVR Sagaris kopie.

Voordat iedereen de auto mega gaat afkraken, laten we niet vergeten dat een auto ontwikkelen erg veel geld kost, een normaal automerk geeft miljoenen uit om een nieuw model op de markt te brengen, dus voor een 1e auto is het toch niet mis.

Killabee

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2007 15:03 door Killabee.
mooie auto, maar een 125pk "sterke" diesel hierin?? het is toch een sportauto??
Waarschijnlijk om het betaalbaar te maken, later volgen er dus 300pk wagens.

Ik heb wel de mooiste foto geplaatst, als je andere foto's bekijkt zal je het heel lelijk vinden.

Killabee
thumbs up ziet er goed uit,Goed van Turkije.
Maar best duur?

Ik zie er Bugatti Veyron in van de zijlijn en veel Infinity

Knap dat je er een audio-merk in ziet winking smiley Ik kan het artikel op autoblog.nl trouwens niet vinden confused smiley

Tja ik vind hem veelste plomp ogen en interieur is wel erg cheap
Dit lijkt wel een grap: een 1420 kg zware sportauto met een 1.5 dieselmotor met 125pk voor 50 mille? 0-100 in 13 seconden: de gemiddelde middenklasser is een stuk sneller.

De auto op zich is niet eens lelijk....maar hoe wil je in godsnaam een sportief imago kweken als je bij de introductie niet de 220pk diesel of 275pk V6 benzine beschikbaar hebt?
Anadol en Tofas zijn toch ook Turkse automerken?
Autofreak begrijpt er niks van eigenlijksmiling smiley
Een 1,5 met 125 pk is niet slecht! (voor een 1.5) maar vlot gaat het niet inderdaad. En waarom weegt zo'n ding meer dan 1000 kg? T is wel een mooi dingetje, al hadden ze voor het design ook wel bij Emre Husmen aan kunnen kloppen, die is ook Turks dus dan zou hij ook nog helemaal turks zijn die bak smiling smiley

ja een beetje een combie van van alles die lijstjes om de ramen vind ik wat aston martin
koplampen tvr sargaris en hij heeft iets 350Z achtigs

2cvfreak
@MCW

Infiniti bedoelde ik natuurlijk.

Killabee
Etox is niet het eerste Turkse automerk. Die eer komt het merk Otosan toe...
In 1966 bouwden zij hun eerste auto de Otosan Anadol FW5.
Ploatje:

een later type was de ANADOL STC-16
Was ook meer van 1e echte automerk wat alleen van de Turken. Hiervoor was het allemaal samen met de Russen en Italianen etc.

En echte kwalitatieve auto's waren het niet, ook al twijfel ik ook over deze.

Killabee
Killabee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was ook meer van 1e echte automerk wat alleen van
> de Turken. Hiervoor was het allemaal samen met de
> Russen en Italianen etc.
>
> En echte kwalitatieve auto's waren het niet, ook
> al twijfel ik ook over deze.
>
> Killabee

Je zegt net dat de motor uit Frankrijk komt???
toen ik dat karretje zag dacht ik meteen aan de Daihatsu Copen, misschien een hint voor de AW-redactie, haal eens zo'n "funcar" of oostblok Zastava e.a. naar hier en test deze eens grondig tegen bvb de Daihatsu Copen ... smileys with beer

Wie levert de motoren?

Mogelijk een europese speler die er binnekort wel eens een productievestiging zou willen opstarten, zoals Renault/Nissan heden in Marokko deed.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2007 15:41 door ECO RACER.
T scheelt een hele donkervoort maar dan heb je inderdaad twee vergelijkbare auto's.
Deze auto ziet er veel belovend uit. Ze hebben in ieder geval hun best gedaan.
Mooi kan ik 'm niet noemen. Beetje inderdaad een samenraapsel van stijlen.
Amateurisme troef thumbs down

Grote hoofddoek erover en heel diep wegstoppen.
Oeh ja, bij nader inzien verre van een succes. Euh... volgende poging!
voiture Schreef:
-------------------------------------------------------
> LOL, BRG big smile smiley.

Nee, eigenlijk een beetje jammer.
Een hoofddoek heeft eerder met een geloof te maken dan met het Turk zijn. Beetje een zielige opmerking. Dat zegt eerder iets over degene die de uitspraak doet. Turkije is overigens een land waar kerk en staat gescheiden zijn...

Killabee
Hopelijk ook de laatstegrinning smiley

@ killabee nog wel btw buiten de politiek merk je er niks van ja behalve dat een moskee geen kerk isgrinning smiley
Als BRG nou zelfs een halve kerel was geweest had hij ook de 3e foto geplaatst ... waar dus wel de deuren dicht zijn en de motorkap is gesloten. Het feit dat Turkije wordt genoemd als oorsprong geeft waarschijnlijk een te zure smaak in de mond.

De reacties zijn weer te zielig voor woorden ... diep triest!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2007 00:58 door R3M1.
Nou als je een grapje als "Grote hoofddoek erover en heel diep wegstoppen" niet eens kan waarderen.... ik vond het wel grappig verzonnen
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

logo Sanoma Men's Magazines