We zijn ook maar een simpele melkkoe
 | Al decennia lang is de auto, cq. zijn eigenaar, een melkkoe voor de overheid. Maar realiseer je dat je als autoliefhebber dat ook nog eens bent voor bijvoorbeeld de uitgever van Autoweek. Behalve het blad om aan te verdienen zijn er ook, steeds meer zelfs, allerlei nevenactiviteiten waar Sanoma aan verdient. En ook hier op de website en het forum stikt het natuurlijk van de reclame. Elke keer als je een pagina met reclame opent, krijgt Sanoma een paar centen, en als je op zo'n ding klikt nog meer.
Ik dacht daaraan toen ik dit verhaal ergens op een website van een werving- en selectiebureau las...
MERK VERBINDEN AAN WHITE-LABELS

Via Skype reageerde Maarten de Goede (31) op zijn vacature, vanuit Berlijn. Die zet bracht hem weer naar Nederland in de hoedanigheid van Online Marketeer, voor één van de grootste bladen van Sanoma Media.
Online Marketeer bij een print magazine, wat doe je precies? ‘Ik ben Marketeer voor AutoWeek Finance. Daaronder vallen onze verzekeringen, financieringen en pechhulp. Mijn voorganger gaf leven aan deze producten en het is aan mij de schone taak ze verder in de markt te zetten. Het gaat om white-labels waaraan we het merk AutoWeek verbinden. De partnerships staan en de boel is goed ingeregeld, maar qua marketing gebeurde er nog niet veel. Daarom schreef ik voor elk product een jaarplan. Nu ben ik bezig met de implementatie. Erg gaaf, want het gaat om grote multimediale campagnes, vooral voor de autoverzekering. Het product bewijst zich.’
In het hart van de media, hoe gaat zo’n multimediale campagne daar in zijn werk? ‘Je bedoelt of we ook samenwerken met collega-magazines? Jazeker, je praat ook binnen Sanoma. Ik kan een aantal contactpersonen vragen of ze nog een gaatje hebben. Vaak kan ik er ‘gemakkelijk’ tussenkomen. Natuurlijk niet als we abonnees gaan werven, dan kom je in elkaars vaarwater terecht. Maar voor mijn financiële producten geldt dat niet. Naast communiceren in bladen doen we veel online. Ik praat met vergelijkingssites over Affiliate Marketing en verbeter de website autoweekverzekeringen.nl. Inmiddels bekijk je daar gemakkelijk de voordelen.’
Wat zijn die voordelen? Moet heel Nederland een nieuwe autoverzekering? ‘Laat ik het zo zeggen: AutoWeek is een betrouwbaar merk voor meer dan negentig duizend autoliefhebbers. Vanuit die positie – en onze eigen deskundigheid - kun je bijna niet anders dan een voortreffelijk product leveren. Wat betekent dat concreet? Deze autoverzekering kun je bijvoorbeeld dagelijks opzeggen. Omdat we weten dat het product gewoon goed is. Bovendien kan je online dagelijks je voorwaarden veranderen – je bent dus erg flexibel. Daarnaast is de premie relatief laag.‘
Ben je nog ergens door verrast bij AutoWeek? ‘Je kunt hier heel snel zaken voor elkaar krijgen. Van advertenties opmaken tot campagnes opzetten; er is veel kennis in huis en er wordt snel geschakeld. Daarnaast dacht ik dat ik veel van auto’s wist, maar mijn collega’s kennen letterlijk elk model, elke variant, elke uitzondering. Je kunt je daarbij voorstellen: er werken hier vooral mannen. Behalve op de Marketing afdeling gelukkig, daar is het mooi in balans.’ bron
|
 | tja en nu? gratis websites kosten gewoon geld, daarom is er dus reclame,
|
 | Wat wil je zeggen? Nogal nietszeggend topic imo...
|
 | Welke website is niet gratis? En het is nu niet bepaald zo dat we hier hoogwaardige journalistiek voorgeschoteld krijgen, integendeel. Elk persberichtje wordt geplaatst, en als ze zelf een stukje typen, wemelt het van de fouten.
En het blad zit natuurlijk niet veel anders in elkaar, uiteindelijk is het van dezelfde redactie. Daar moet je dan wel voor betalen (en dan krijg je meer tekst dan op deze gratis website). En elke pagina waarop staat "lezersvoordeel" betekent "kassa voor Sanoma".
|
 | Tja, zo werkt dat. Blijkt ook maar weer eens dat genoemd persoon niet erg op de hoogte is van hoe er daadwerkelijk over autoweek gedacht wordt Enneuh, geen zin in de reclames op de site, Firefox of Chrome met een adblocker doet wonderen.
|
 | Staat er reclame op deze site dan?
|
 | Joh, die site is meer reclame dan nieuws zo langzamerhand. Net als het blad, wordt met de week slechter en slechter...
|
 | Alsof wij allemaal verplicht zijn om op deze website te komen ...... 
|
 | Alsof er geen mogelijkheden zijn om gewoon die reclame niet te zien... 
|
 | Alsof wij allemaal verplicht zijn om op die advertenties te klikken en een autoweekverzekering af te sluiten.
|
 | Wat overdreven dit, wat mij betreft. Ik kijk zeker sceptisch naar het kapitalisme, maar op zich is er niks mis met het aanbieden van een product en daar rond van proberen te komen. Als uit hun onderzoek blijkt dat veel bezoekers een verzekering van AW wel zien zitten, dan laten ze bij AutoWeek en Sanoma het beleg van hun brood stelen door er niet op in te spelen. Het is toch niet dat als je ergens geld mee probeert te verdienen, dat je dan niet overtuigd kan zijn van je product? Als AutoWeek het slecht goed, dan is het team de baan zo kwijt. Niet de situatie die de redactie nastreeft, lijkt me zo.
|
 | Ik ben er niet alleen tegen bij AW. Ik vind het ook verkeerd dat de Consumentenbond ineens allerlei diensten of korting op producten van derden aanbiedt. En de Vereniging Eigen Huis, die behalve inboedelverzekeringen of CV-ketels ook dagreisjes naar allerlei 'leuke' evenementen in de aanbieding heeft. Ze doen allemaal niet meer alleen wat ze wel moeten doen: goede journalistiek leveren of goede belangenbehartiging. En het draait allemaal om de database met namen en adressen, of, zoals het geval is met deze website: de bezoekers.
Of wat dacht je van Albert Heijn die 'als dienstverlening' een ING geldautomaat in zijn zaken zet. Vroeger kon je cash krijgen bij het pinnen aan de kassa, nu moet je dat uit die automaat halen (waarmee de tijdbesparing van cash krijgen tijdens het afrekenen vervalt). En AH krijgt nu voor elke geldtransactie uit die automaat gewoon een bedrag. Dat is dus kassa. Voor AH. En minder service, zonder enig ander voordeel, voor ons.
|
 | Bij AH kun je nu ook pinnen zonder dat je iets hoeft te kopen. En het kost niets! + dat je niet buiten op straat hoeft te staan!
Voor sommige negatievelingen is het ook nooit goed 
|
 | Quote meeuw
Bij AH kun je nu ook pinnen zonder dat je iets hoeft te kopen. En het kost niets! + dat je niet buiten op straat hoeft te staan! Voor sommige negatievelingen is het ook nooit goed 
Inderdaad zeg, 'boos' worden op AH omdat ze, als enige supermarkt, standaard een pinautomaat hebben...
|
 | Quote Clignoteur
Of wat dacht je van Albert Heijn die 'als dienstverlening' een ING geldautomaat in zijn zaken zet. Vroeger kon je cash krijgen bij het pinnen aan de kassa, nu moet je dat uit die automaat halen (waarmee de tijdbesparing van cash krijgen tijdens het afrekenen vervalt). En AH krijgt nu voor elke geldtransactie uit die automaat gewoon een bedrag. Dat is dus kassa. Voor AH. En minder service, zonder enig ander voordeel, voor ons.
Het kost supermarktondernemers geld om briefgeld van banken te halen. Het is dus voornamelijk voordeliger en veiliger (minder cash geld). Dat ze er geld voor zouden krijgen heb ik nog nooit gehoord, maar als je een bron hebt overtuig je me wellicht.
Over AutoWeek: deze onderneming heeft ook gewoon onkosten. De site draaiende te houden, met filmpjes en artikelen te komen, daar is gewoon geld voor nodig. Ik heb er niks op tegen dat ze rond proberen te komen (of winst maken, zo je wilt). Ik vind de iPad-app duur voor wat je krijgt, dus die koop ik niet. Nou, dat zal dan wel de afweging van het AW-team zijn (hogere opbrengst, lagere afzet). Prima.
|
 | Wat maakt het nou weer uit welke naam er op een pinautomaat staat? Als er maar geld uitkomt.
Dat bijv. een consumentenbond niet mee zou moeten doen aan dergelijke constructies ben ik met je eens. Maar commerciële partijen als Autoweek hebben wat dat betreft toch wat meer vrijheid. Ik neem overigens aan dat Autoweek haar naam niet op het spel zet voor een of andere flutverzekering.
|
 | Voor organisaties als de Consumentenbond, ANWB en Vereniging Eigen Huis zijn commerciële activiteiten blijkbaar nodig om te overleven. Of zouden de leden bereid zijn om een contributie van bijv. € 500 per jaar te betalen?
Wel vind ik dat een zekere mate van onpartijdigheid dient te worden gewaarborgd en ik denk dat het daar nogal eens aan schort. Ook als het misgaat (flutverzekering) moeten deze organisaties zich realiseren dat zij zich dan niet moeten/kunnen verschuilen achter een disclaimer of andere quasi-vrijwaring.
|
 | Ik vond het ook een vreemde zet dat Autoweek ineens verzekeringen ging aanbieden.
Maar klaag er niet over, want mijn werkgever heeft daar ook weer aan verdiend 
Ach, elke onderneming probeert zoveel mogelijk omzet (en liever nog: winst) te genereren. Zie PGGM, een pensioenfonds dat ook ineens startte met commerciële activiteiten. Is destijds nog heel wat gedoe over geweest. Zo zit de wereld in elkaar. Prima hoor, zolang het maar niet te opdringerig wordt.
|
 | @Barri: Dat opdringerig is dan het probleem. Hoeveel opdringerigheid is men bereid om te accepteren als je iets gratis krijgt?
|
 | Artikel van drie weken geleden in Adformatie (vakblad over marketing en communicatie):

Wie het AD leest, krijgt dus opgewarmde AW-artikelen (of misschien staan ze eerst in het AD, en pas daarna in de AW). De AW iPad app bleek dus helemaal niet zo geweldig. En de hoofdredacteur heeft nu ook een commerciële pet op waarbij hij 'concepten' medeontwikkelt om de AW interessant te maken voor adverteerders. En daarmee is dan de scheidingslijn tussen onafhankelijke redactie en (van adverteerders) afhankelijke uitgever doorbroken. Dat vind ik wel een kwalijke zaak.
|
 | Leuk is ook zijn opmerking dat autoweek een betrouwbaar merk is.
Voor buitenstaanders denk ik wel. Voor degene die hier regelmatig komen die weten wel beter. Ook voor autoweek geldt dat wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
Met normale reclame en doorlink mogelijkheden heb ik zelf geen problemen. Ik heb wel problemen met het feit dat je er bij "redactionele" artikelen vaak sprake is van stukken die door een producent zijn geschreven en dat je heel goed moet kijken om dat te zijn of de toevoeging ontbreekt zelfs. Dit was van toepassing op diverse artiklen over Renault en haar elektrische modellen.
Zelf, denk ik, dat ik in staat ben om er heel behoorlijk doorheen te kijken. Veel mensen zijn op dit gebied echter minder allert of kritisch dan ondergetekende.
Naar mijn mening dient de overheid nog eens een keer goed te kijken naar de grenzen van het commerciele speelveld.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-08-2012 11:15 door kierke.
|
 | Quote kierke
Leuk is ook zijn opmerking dat autoweek een betrouwbaar merk is.
Voor buitenstaanders denk ik wel. Voor degene die hier regelmatig komen die weten wel beter. Ook voor autoweek geldt dat wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
Het was/is dan ook niet voor niets dat autoweek zeer vaak VAGweek werd/wordt genoemd. Bij Autovisie hadden ze een paar jaar geleden een issue met KIA, vanwege hun objectieve mening over de Kia's destijds. Werd niet gewaardeerd door de importeur en na 'een goed gesprek' kreeg Autovisie weer Kia's voor testen / reportages.
|
|