AutoWeek
   rss
   mobiel
   iphone
   igoogle

MyAutoWeek

Mazda3 II Concept

Gepost door MCW 
Mazda3 II Concept
30-06-2008 14:54
Uitgelekt: Mazda3 II Concept

Via autotelegraaf.nl was op Mazda Madness al te lezen dat er een concept car van de nieuwe Mazda3 er aan zat te komen maar we hebben nu al de foto's!

Het moge duidelijk zijn, het stoffige imago van Mazda willen ze echt achter zich laten. Hoewel de huidige Mazda3 leuke stylingselementen heeft werd de auto door het publiek wel snel gedateerd en iel genoemd. Alleen de Active/GT-M viel echt in de smaak bij de autoliefhebbers. Met de nieuwe Mazda6 heeft Mazda al laten zien een dikke en dynamische nieuwe auto neer te zetten en de nieuwe Mazda3 gooit daar nog meer bijzondere elementen bij op. Zeg nou zelf, het ziet er toch gewoon sportief en apart uit?

De neus is, zoals beloofd, het meest indrukwekkend. De grille zit erg laag en de motorkap is zeer prominent aanwezig. Misschien wel even wennen maar herkenbaar is het zeker. Op het productiemodel wordt de grille wel iets anders zoals te zien is op de spy shots van de sedan. Die sowieso in zijn geheel iets 'normaler' oogt. De koplampen worden fraai gesplitst door een doorlopende lijn. Op diverse fora komt met al met Italiaanse sportwagen associaties m.b.t de neus. Niet gek!

De A-stijlen staan behoorlijk schuin. Het knikje vooraan de portierruiten vóór zijn leuk verzonnen. Een andere soort toepassing dan bij de Mazda2 waar kunststof de punt maakt. Het is alleen afwachten of dit ook op het productiemodel komt. Op de spy shots van de sedan ontbreken deze. De overige raampartijen is gelukkig in grote lijnen overgenomen van de huidige zodat ie nog herkenbaar is. Maar dan een stuk dynamischer. Het ziet er prachtig uit! Ik ben benieuwd of ze dit zo zullen houden of dat de ramen toch nog iets zullen groeien in hoogte. Een licht dalende lijn dat begint bij de achterlampen is typisch iets van Mazda nu, net als de oplopende lijn onderaan de portier. Alleen zien we er hier twee en persoonlijk vind ik dat iets too much. De sedan krijgt er gewoon één zoals ook op de Mazda2.

De achterkant ziet er niet meer zo doorgezakt uit zoals bij de huidige doordat bij die de plaatsing van de heupen en achterlampen wat laag zijn. De heupen zijn in lichte vorm gebleven maar het oogt meer één geheel met de rest. De achterlampen zijn erg bijzonder. Zelf verwachtte ik amandelvormige lampenunits zoals op de Mazda6. Getoonde lampen zijn niet erg Mazda-achtig maar wel mooi en opvallend. De achterbumper zal sowieso wel veranderen.

Het mag gezegd worden; Mazda is erg goed bezig! De Nagare/Flow-invloeden zijn goed zichtbaar. Het is allemaal een stuk dynamischer en aparter geworden met korte overhangen, opvallende grille en herkenbare lijnen! De concept car zal op de Mondial de l'Automobile (Paris Motor Show) te zien zijn in oktober dit jaar.

Het is afwachten hoeveel er nog zal veranderen want het komt niet over als bijvoorbeeld de MX-Sportif concept dat 95% gelijk was aan de echte Mazda3. Deze nieuwe concept lijkt meer een dikke hint te zijn maar dan dat enkele lijnen en details wat afgezwakt zullen worden en de verhoudingen iets anders. Wat op zich ook wel mag want hij is ook wel een beetje overdesigned [www.mazda-madness.nl]

Edit: foto's onderaan

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2008 11:08 door MCW.
Ik weet niet echt wat ik er van moet vinden. Misschien vind ik het hele model wel overstyled. Die twee lelijke inhammen in de deuren, de neus, de wat vreemd uitziende achterdeuren, het derde spijltje aan de zijkant bij de ramen... Nee, ik kan hier niet enthousiast van worden. De achterkant vind ik wel eigenzinnig en dik, maar wel nogal Ford Kuga-achtig.
Re: Mazda3 II Concept
30-06-2008 19:23
Ben er ook nog niet echt kapot van. Hopen dat ze al die gekke frutsels weglaten.
30-06-2008 19:35
Ik vind m niet verkeerd.
30-06-2008 19:40
Verder issie schitterend. Erg fraaie raampartij (alleen weer jammer van die extra noodzakelijke raamstijltje. Bij de huidige hebben ze dat beter voor elkaar. Achterkant is tenminste een beetje apart. Ik mag die lijn wel. Het ingedeukte onder die lijn doet erg denken aan de achterruiten van diverse Mazda concepts

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2008 11:29 door MCW.
30-06-2008 19:53
Nog een paar maanden dan staan al die mooie Mazda's in het nieuwe

gebouw van Broekhuis op loop afstand van mij vandaan.

Samen met Volvo en Ford.
Ik vind het een heel mooi concept zelfs! Het enige punt van kritiek wat ik kan bedenken is dat hij van voren "te vrolijk" is, hij mag best agressief ogen.
30-06-2008 20:23
Concept ziet er heel aardig uit.
Nou nog in vrijwel ongewijzigde vorm uitbrengen maar daar zal het probleem wel zitten.
Vrolijk front is wel aggressief te maken met een paar kleine ingrepen, leuk voor de MPS.
Betere kwaliteit foto's en meer:

Bron: [www.worldcarfans.com]
01-07-2008 10:48
Op de tweede foto ziet de neus er al een stuk beter uit. Erg eigenzinnig. Ik denk trouwens dat deze niet vergelijkbaar is met de MX-Sportif concept voor de eerste Mazda3 dat wel voor 95% de echte Mazda3 was. Hier zal nog meer veranderen denk ik. Ik kan me niet voorstellen dat de lijnen zoveel en zo diep/scherp zullen zijn en bij de sedan allemaal niet
01-07-2008 10:55
Het lullige/knullige van dit soort Concepten si ,dat het er mooi/leuk/gaaf e.d. uitziet maar als puntje bij paaltje komt het eigenlijk een slap aftreksel word van datgene wat je word voor gehouden, en ik denk dat het met dit Concept ook gebeurt
Zonde maar het is niet anders, maar enig lef mag hierbij niet ontzegt worden als het Concept idd het productiemodel word, aanpassingen daargelaten...............
Dan vind ik de Kia Cee'd Concept en de Hyundai Arnejs Concept een stuk mooier en strakker, zonder vreemde inkepingen en tegenstrijdige lijnen. Maar de productiemodellen zijn natuurlijk ook niet echt boeiend geworden.

01-07-2008 11:30
Nee precies. En in dat opzicht verwacht ik meer van de Mazda3. Ik denk dat deze concept voor ong. 70% aangeeft hoe de Mazda3 wordt terwijl de MX-Sportif dat voor 95% was voor de eerste Mazda3. Sowieso zie je aan de spy shots dat de neus anders wordt. De grille wordt bv groter met een horizontale balk voor kenteken en logo gewoon normaal op de neus

En de sedan heeft ook minder dikke A-stijlen, gewoon kunststof bij de spiegels en een lijn onderaan de zijkant dat doorloopt. Hopelijk doen ze dat ook bij het productiemodel van de hatch want ik vind die twee lijntjes te overdreven

Ik denk dat het productiemodel wat andere verhoudingen zal krijgen m.b.t ruimte/hoogte van plaatwerk en raampartijen. Achterbumper wordt sowieso anders natuurlijk en de neus wat rustiger. Want de neus vind ik echt te overstyled. Een beetje bijschaven en je hebt een pracht van een auto. Maar wie weet wordt de hatchback gewoon wat aparter dan de sedan zoals nu ook het geval is. De huidige verschilt ook al in grille en voorbumper

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2008 11:32 door MCW.
01-07-2008 12:02
Ik kreeg dit in mijn inbox op autoscoops:

This supposedly '09 Mazda3 concept it's an old rendered and raytraced 3D of Reshetnikov Grigory of MAMI (MTGU) Moscow Technical institute in Ru.3rd course student ,Check with: [www.cardesign.ru]
there's an artcle there with links (in Russian).Kindly please inform the forum
[www.render.ru]
the evidence
01-07-2008 12:10
We worden dus genept..?
Dit schrijft Autointernationaal:

Bijna echt: Mazda3 01-07-2008 10:33

Is dit de nieuwe Mazda3? Nee, een computerfoto. Maar wel van iemand die zeker talent heeft. Niemand zou teleurgesteld geweest zijn als dit wel de nieuwe ‘3’ was geweest. Het ontwerp ziet er gelikt uit en is van Italiaanse klasse. De verwachting is dat Mazda’s eigen creatie wat groter maar tegelijkertijd ook wat ranker zal zijn. Naast een 5-deurs hatchback komt er ook weer een sedan en, op verzoek van de Europese dealers, een SportBreak uitvoering. De importeur laat weten dat Mazda eerst een foto zal verspreiden van een detail. De echte foto’s worden in de aanloop naar de autosalon van Parijs (vanaf 4 oktober) gepresenteerd.
01-07-2008 12:23
Eerste foto's Mazda 3 Concept?

AMSTERDAM - Heeft iemand bij Mazda niet opgelet en zijn daardoor de eerste foto's van de 3 Concept uitgelekt?

Nee, zegt de woordvoerder van het merk. "De plaatjes die nu op internet circuleren zijn nep. Iemand heeft op zijn zolderkamertje knap zitten knutselen. Mazda zal eerst een foto uitsturen van een detail. Rond de publieksonthulling op de Autosalon van Parijs, die begin oktober wordt gehouden, volgen de echte foto's," aldus de zegsman.

De persoon die deze Mazda dan blijkbaar heeft ontworpen, zou wat ons betreft door Mazda benaderd mogen worden. Het is een knap staaltje werk wat deze persoon heeft geleverd. En hier staat een wel heel fraaie Mazda. Hopelijk ziet het productiemodel er net zo stoer uit! Of dat zo is, weten we binnenkort zeker. Na de presentatie van de concept car stelt Mazda volgend jaar de definitieve versie van de vijfdeurs hatchback in de Nederlandse showrooms voor. Een sedan komt er wederom. Andere carrosserievarianten staan voor zover bekend niet gepland [www.telegraaf.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2008 12:24 door MCW.
01-07-2008 12:27
Dan maken we er bij deze een einde aan.

Smith
Moderator
Deze discussie is gesloten.

logo Sanoma Men's Magazines