Schade door een onbekende

Gepost door Pobresh 
Ik gebruik mijn auto niet zo vaak. En toen ik m vandaag weer wilde gebruiken zag ik dat hij beschadigd is!
Natuurlijk nergens een briefje.

Heb inmiddels aangifte gedaan.
Aangezien er tegenover de plaats waar de auto geparkeerd stond gewerkt word en de werkers niet echt fatsoenlijk parkeren (deel van de weg blokkeren omdat ze aan die kant half op de stoep/weg parkeren) ga ik sowieso nog even een belletje doen bij de opdrachtgever.

Hoe kan ik t beste deze schade claimen als de dader of verantwoordelijke onbekend blijft?
Weet dat ik dan bij het Waarborgfonds motorverkeer kan aankloppen. Maar heeft dat nut?
Moet ik dit melden bij mijn eigen autoverzekering? (WA+ verzekerd)

Schade is door het plaatselijke schadebedrijf geschat op 850 a 1000 euro. Scherm moet licht uitgedeukt worden + lakken, Bumper moet opnieuw gelakt worden (in t ergste geval ook vervangen) en het knipperlicht moet worden vervangen/worden bijgewerkt.
Mijn vader had vandaag precies hetzelfde met zijn ML320Cdi, lekker lange deuk onder de stootstrip van zijn rechtervoorportier. Natuurlijk ook geen briefje achtergelaten .

Het zal wel aan de crisis liggen of zo.
Ik zou even kijken of een van die busjes een gele vlek erop heeft zitten. Dan weet je het helemaal zeker. Als je die aannemer belt dan zal daar echt niets uitkomen, dat garandeer ik je.
Rob076
Ik zou even kijken of een van die busjes een gele vlek erop heeft zitten. Dan weet je het helemaal zeker. Als je die aannemer belt dan zal daar echt niets uitkomen, dat garandeer ik je.

Busjes zijn allemaal wit of zwart. Verfafzetting is blauw. Vermoedelijk komt het door het niet netjes parkeren van die aannemer (tegenover mijn auto, terwijl het al een smalle straat is) waardoor de straat niet fatsoenlijk meer begaanbaar is voor andere automobilisten.
Pobresh
Hoe kan ik t beste deze schade claimen als de dader of verantwoordelijke onbekend blijft?
Weet dat ik dan bij het Waarborgfonds motorverkeer kan aankloppen. Maar heeft dat nut?
Ik zou de schade claimen bij het waarborgfonds. Maar dat gaat wel "even duren", je bent jammer genoeg niet de enige.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2013 20:08 door rke.
De aannemer reed in een blauwe auto? Komt hij daar veel vaker of niet? Want dan zou ik daar even op wachten.
Rob076
De aannemer reed in een blauwe auto? Komt hij daar veel vaker of niet? Want dan zou ik daar even op wachten.
Geen idee. Ik ga morgen wel contact opnemen met de opdrachtgever van de werkzaamheden, das de woningbouwvereniging. Kijken wat die erover zeggen.
rke
Pobresh
Ik zou de schade claimen bij het waarborgfonds. Maar dat gaat wel "even duren", je bent jammer genoeg niet de enige.
Zorg dat je een getuige hebt die kan getuigen dat je de auto schadevrij daar neer hebt gezet. En dan inderdaad indienen bij het waarborgfonds.
michel1975
rke
Pobresh
Zorg dat je een getuige hebt die kan getuigen dat je de auto schadevrij daar neer hebt gezet. En dan inderdaad indienen bij het waarborgfonds.

Weet niet of mijn vriendin als getuige kan gelden? Voor de rest weet ik namelijk niemand. Auto staat al sinds donderdag op die plek.
Moet sowieso nog even wachten tot de bewijs van aangifte terugkomt.
Pobresh
michel1975
rke
Pobresh

Weet niet of mijn vriendin als getuige kan gelden? Voor de rest weet ik namelijk niemand. Auto staat al sinds donderdag op die plek.
Je hebt sowieso iemand nodig die kan verklaren dat jij de auto zonder schade daar neer hebt gezet.
Waarborgfonds is niet de makkelijkste, kan ik uit ervaring zeggen. Er wordt ook fraude mee gepleegd.

Iemand was een keer tegen mijn zijkant gereden op een parkeerplaats. Ik kreeg de instructie van mijn verzekering om dezelfde dag nog aangifte te doen (s avonds laat nog gelukt). Daarbij een aantal getuigen verklaringen:
- een getuige dat de auto geparkeerd was zonder schade
- getuige die de auto gezien heeft met schade (zodat er niet mee gereden was in de tussentijd)
- getuige die het heeft zien gebeuren (ben het verzamelpand afgelopen en iedereen gevraagd)

Allen met tijdstippen en onderbouwing. Heeft de nodige tijd geduurd voordat het afgerond was. Liep overigens via de verzekeringsmaatschappij.

Je hebt in ieder geval een getuige nodig die je auto zonder schade heeft zien staan. Ik zou wel een onafhankelijk persoon proberen te vinden, zoals een buurman. Daarbij ook iemand proberen te vinden die iets gehoord heeft (buren vragen, briefjes in de bus). Mijn advies is om geen fraude te plegen, zou misschien makkelijk kunnen maar als ze er achterkomen ben je flink de klos.

Het is echt klote, ik ken het gevoel. Zodra je bewijs hebt dat je auto op die plek geen schade had en daarna wel zie ik het goed komen. Succes!
Blackjack21
Waarborgfonds is niet de makkelijkste, kan ik uit ervaring zeggen. Er wordt ook fraude mee gepleegd.

Iemand was een keer tegen mijn zijkant gereden op een parkeerplaats. Ik kreeg de instructie van mijn verzekering om dezelfde dag nog aangifte te doen (s avonds laat nog gelukt). Daarbij een aantal getuigen verklaringen:
- een getuige dat de auto geparkeerd was zonder schade
- getuige die de auto gezien heeft met schade (zodat er niet mee gereden was in de tussentijd)
- getuige die het heeft zien gebeuren (ben het verzamelpand afgelopen en iedereen gevraagd)

Allen met tijdstippen en onderbouwing. Heeft de nodige tijd geduurd voordat het afgerond was. Liep overigens via de verzekeringsmaatschappij.

Je hebt in ieder geval een getuige nodig die je auto zonder schade heeft zien staan. Ik zou wel een onafhankelijk persoon proberen te vinden, zoals een buurman. Daarbij ook iemand proberen te vinden die iets gehoord heeft (buren vragen, briefjes in de bus). Mijn advies is om geen fraude te plegen, zou misschien makkelijk kunnen maar als ze er achterkomen ben je flink de klos.

Het is echt klote, ik ken het gevoel. Zodra je bewijs hebt dat je auto op die plek geen schade had en daarna wel zie ik het goed komen. Succes!

Fraude gaan we sowieso niet doen. schade is duidelijk door een ander voertuig veroorzaakt en niet door mijzelf, mijn auto stond al sinds donderdag geparkeerd op die plek.
Heb wel een foto van de maandag voor ik m daar neerzette, maar die is van de situatie hoe de werklui de busjes en vrachtwagens geparkeerd hadden op dat moment. Daarbij stond mijn auto toen nog andersom en verder van de plek af.

maar aangezien ik morgen toch even bel naar de woningbouw ivm de schade en het achterlijke parkeren van de werklui, kan het misschien ook dat via daar een getuige te vinden is die het gezien heeft (een van de werklui bijvoorbeeld)
Aangifte is al gedaan, moet alleen de afhandeling daarvan afwachten.

Ik heb al wat rondgegoogled en lees dat er meestal als je eigen verzekering in het spel is (omdat je het daar gemeld hebt) nog meer informatie word gevraagd dan bij het waarborgfonds zelf. Juist omdat de verzekeraar zichzelf wilt indekken. meestal als je all-risk verzekerd bent is dat ook wel logisch.
Pobresh
michel1975
rke
Pobresh

Je vriendin kan ook als getuige dienen, familie is overigens ook toegestaan.
Woningbouw helaas niet te bereiken, morgen maar weer proberen.
Zal mijn vriendin in elk geval een verklaring laten invullen.
Heb inmiddels de claim ook al ingediend in afwachting van eventuele getuigen. Heb namelijk ook in de omgeving wat briefjes in de bus gedaan of er iemand iets gezien heeft.

Nu hopen dat er zich nog getuigen melden.
Heb inmiddels al diverse aanbiedingen en tips gekregen om de schade te repareren, erg vervelend. Weet zelf ook wel waar ik daarvoor moet zijn gelukkig. En voor zover ik weet kan ik niet repareren voor een schade-expert een expertiserapport heeft opgemaakt voor het WBF (of dat de claim word afgewezen, maar daar ga ik niet van uit)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2013 21:09 door Pobresh.
O ja vergeet niet aangifte te doen bij de politie, dit is 1 van de eisen van het waarborgfonds.

Dader proberen te vinden:
Zelfs als aan een van de basisvoorwaarden is voldaan, bent u er nog niet. Stel dat u
schade heeft geleden door een onbekende veroorzaker, dan mag u het daar niet bij
laten. U moet zich aantoonbaar hebben ingespannen om de identiteit van die
veroorzaker te achterhalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een politieaangifte, een
buurtonderzoek of een advertentie. Deze acties moeten uiteraard zo snel mogelijk na
de schadegebeurtenis worden uitgevoerd. Wacht u daar te lang mee (meer dan 14
dagen), dan vergoedt het Waarborgfonds uw schade niet. Heeft u het ongeval zien
gebeuren, dan noteert u natuurlijk direct het kenteken van de veroorzaker, of probeert
dat te achterhalen en informeert u direct de politie.

Bron

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2013 21:22 door Jota.
Sorry dat ik het zeg, maar het is slecht nieuws.
Ik heb hetzelfde gehad (een put in de deur, kosten 800 euri). en nu zie ik weer een paar (onopvallende, maar toch) krassen, duidelijk iemand die niet kon parkeren.
Waarborgfonds? Lukt je niet. Daar moet allang iets anders voor komen.

Het ergste is, je kunt er niks tegen doen. Je kunt niet naast je auto gaan slapen.

Mensen die geen briefje achter laten. Ik heb daar een woord voor, die ga ik hier niet neerzetten, want dan ga je toch $^^%&$ zien.
En als het hun zelf overkomt, nou.......
Jota
O ja vergeet niet aangifte te doen bij de politie, dit is 1 van de eisen van het waarborgfonds.

Is het eerste wat ik heb gedaan na het maken van de foto's en het laten schatten van de schade.

Afschrift van de aangifte is al binnen, maar het onderzoek is nog niet gesloten.
Heb klein buurtonderzoekje gedaan, vooralsnog is daar niets over binnen gekomen.
Enige met wie ik nog contact moet opnemen is de opdrachtgever van de werkzaamheden, maar die waren gisteren niet bereikbaar, en vandaag heb ik er geen tijd voor gehad.
Mijn vriendin heeft inmiddels wel al een getuigenverklaring ingevuld, dus die kan ik sowieso ook mee sturen. (net zoals waar en hoe ik buurtonderzoek heb gedaan)

Enige waar ik nog niet achter ben is of ik nou wel of niet een expertiserapport zelf kan laten opstellen door een bedrijf. Zodat ik de schade al kan gaan repareren bijvoorbeeld. Ik heb foto's naar het WBF gestuurd, met ook dezelfde vraag erbij, maar de reactie blijft uit. Hopelijk reageren zij morgen, of ik waag er eens een belletje naar.
Wat klote Pobresh. Zelf ook dit meegemaakt: 's avonds geparkeerd, met zusje uitgestapt, vaders in de deuropening, alles goed.
Volgende ochtend kijk ik met moeders naar buiten: huh? Bumper op de grond etc...

Claim werd in eerste instantie afgewezen door het WBF omdat mijn verzekeraar (all-risk) vergeten was de 2e verklaring door te sturen. Je moet 2 getuigen hebben die bevestigen dat jij daar hebt geparkeerd en de auto zonder schade hebt weggezet. Mogelijk heeft toch een buurman je zien thuis komen (je kent ze wel: die alles in de gaten willen houden en in deze heel nuttig thumbs up). Daarnaast heb ik buuronderzoek gedaan en een poster opgehangen (was moeders niet blij mee). Daarnaast expert laten komen van verzekeraar die unaniem vaststelde dat het een motorvoertuig met trekhaak moet zijn geweest. WBF geloofde de expert niet, aanvullende verklaring expert "Mijn eerdere verklaring is juist" en nu wel geaccepteerd. WBF geloofde verklaring vader niet, aanvullunde verklaring vader "Mijn eerdere verklaring is juist" en nu wel geaccepteerd.

Uiteindelijk na een half jaar kreeg ik het uitbetaald.
Pobresh
Enige waar ik nog niet achter ben is of ik nou wel of niet een expertiserapport zelf kan laten opstellen door een bedrijf. Zodat ik de schade al kan gaan repareren bijvoorbeeld. Ik heb foto's naar het WBF gestuurd, met ook dezelfde vraag erbij, maar de reactie blijft uit. Hopelijk reageren zij morgen, of ik waag er eens een belletje naar.

Zover ik weet moet een onafhankelijke schade-expert bepalen/verklaren of de schade daadwerkelijk door een ander motorvoertuig veroorzaakt is. Wellicht dat het in de folder van het waarborgfonds vermeldt staat, anders even bellen.....
2 getuigen? Dat gaat lastig worden. Buren reageren niet op de oproep helaas (althans tot nu toe). Enige hoop die ik nu nog kan hebben is dat een van de werklui iets heeft zien gebeuren.

Ik ga sowieso nog met het WBF bellen als er morgen geen reactie is geweest op mijn vraag.
Zit ook met de gedachte in het achterhoofd dat een expertiserapport geld kost (ik heb geen idee hoeveel) En als er niets vergoed word, dat dus weggegooid geld is, wat ik beter aan het repareren van de schade kan besteden.
Erg zuur dit. Weet wel uit ervaring dat WBF niet echt makkelijk is dus zou niet al te veel hoop hebben. Wel proberen uiteraard.

Wens je veel sterkte met het oplossen en uitzoeken !

Edit : Expert was altijd 10% van schadebedrag ( indien niet repareren ) maar geloof dat het tegenwoordig iets van 80 - 90 euro is. Correct me if i'm wrong.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2013 22:46 door Total Loss.
Total Loss
Erg zuur dit. Weet wel uit ervaring dat WBF niet echt makkelijk is dus zou niet al te veel hoop hebben. Wel proberen uiteraard.

Wens je veel sterkte met het oplossen en uitzoeken !

Edit : Expert was altijd 10% van schadebedrag ( indien niet repareren ) maar geloof dat het tegenwoordig iets van 80 - 90 euro is. Correct me if i'm wrong.

Dank,
Proberen ben ik dus mee bezig.
Dat expertiserapport: Als er niets vergoed word is elke euro die ik niet aan het repareren van de schade kan besteden een euro teveel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2013 23:15 door Pobresh.
Pobresh
2 getuigen? Dat gaat lastig worden. Buren reageren niet op de oproep helaas (althans tot nu toe). Enige hoop die ik nu nog kan hebben is dat een van de werklui iets heeft zien gebeuren.
Je hebt een tweede getuige nodig die kan verklaren dat je je auto zonder de betreffende schade geparkeerd hebt. Niet die het heeft zien gebeuren.

Tsja, dit soort dingen zijn gewoon kut. Ikzelf heb meegemaakt dat ik mijn auto aantrof met een enorme deuk. Flinke schadepost en helaas, waarborgfonds vond niet te bewijzen dat het door een ander motorvoertuig was gedaan. Achteraf vermoed ik dat het uitgaansjeugd is geweest die een flinke trap heeft gegeven tegen de auto. Het was een dergelijk dure schade dat zelf betalen geen optie was, maar niet repareren was ook geen optie, dus ik heb er nog jarenlang "plezier" van gehad.
Waarborgfonds heeft mij per telefoon gemeld dat 1 getuige voldoende is.
Ik moest het echter wel bij mijn verzekeraar melden.
Natuurlijk vergeten dat ik rechtsbijstand erbij heb...Bij de schademelding (digitaal) maar meerdere keren aangegeven dat de claim al bij het wbf ligt met dossiernummer enzo erbij. Daarbij stond er op dat formulier ook dat er 2 getuigen nodig zijn. Waarom geeft wbf zelf aan dat dat niet nodig is?

Inmiddels is alles voor zover ingeleverd.

Repareren zonder expert mag alleen als er ook een gespecificeerde nota word gemaakt. Oftewel, ik wacht wel tot er een expert langs is gekomen vanuit wbf of verzekeraar. Want door een schadebedrijf laten repareren kost flink geld, en ik weet niet eens of het vergoed word.
Auto mocht ik gewoon gebruiken mits er fotos van de schade waren (en die zijn er, hebben zij ook gekregen van mij op volledig formaat)

Buurtonderzoekje en navraag bij de woningbouw hebben geen getuigen opgeleverd.

Nu maar even afwachten wat t gaat doen.
Dinsdag expertise via rechtsbijstand. Helaas zitten er wel gewoon 75e aan kosten aan verbonden van de garage... Word op rekening gedaan, kan ik betalen bij uitbetaling. Nu even wat opzij leggen voor het geval er niks vergoed word.
2 getuigen nodig inderdaad, altijd via de verzekering spelen indien dat mogelijk is. Daarnaast is de expert bij mij betaald door de verzekering of het autobedrijf zelf. Ik heb nooit een rekening gezien en er is nooit naar gevraagd.
Terence
2 getuigen nodig inderdaad, altijd via de verzekering spelen indien dat mogelijk is. Daarnaast is de expert bij mij betaald door de verzekering of het autobedrijf zelf. Ik heb nooit een rekening gezien en er is nooit naar gevraagd.
Als je de schade laat repareren zie je het inderdaad niet, word dan ingecalculeerd in de schadeherstel. (het zit dus al gerekend in de vergoeding)
Kosten voor de expertise vanuit rechtsbijstand zijn idd wel gedekt.

1 getuige was volgens WBF zelf voldoende. Heb er ook niets meer van gehoord via de rechtsbijstand dat er nog een nodig zou zijn. Moest wel nog een schadeformulier invullen.
Pobresh
Terence
Als je de schade laat repareren zie je het inderdaad niet, word dan ingecalculeerd in de schadeherstel. (het zit dus al gerekend in de vergoeding)
Kosten voor de expertise vanuit rechtsbijstand zijn idd wel gedekt.

1 getuige was volgens WBF zelf voldoende. Heb er ook niets meer van gehoord via de rechtsbijstand dat er nog een nodig zou zijn. Moest wel nog een schadeformulier invullen.

Het waarborgfonds heeft volgens mij altijd gevonden dat er 2 getuigen nodig waren. Is dit ineens versoepeld?

En ik heb de schade niet laten repareren winking smiley
Schade is inmiddels vastgesteld op 753,30 euro.
Bedrag is lager dan de schatting omdat de bumper met spotrepair gerepareerd moet worden. (word natuurlijk geen rekening gehouden met kleurverschil)
Het is aannemelijk dat het door een motorvoertuig is veroorzaakt. (zo staat het in het rapport)

Nu maar weer afwachten binnen 3 a 4 weken hoor ik er wat over.

Kan in elk geval weer zelf aan de slag!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2013 14:15 door Pobresh.
De keren dat ik stukjes obv spotrepair heb laten bijwerken (spuiten) heb ik geen kleurverschil gezien. En dat betrof bepaald geen makkelijke kleuren (beigemetallic, lichtblauwmetallic).
Meeuw
De keren dat ik stukjes obv spotrepair heb laten bijwerken (spuiten) heb ik geen kleurverschil gezien. En dat betrof bepaald geen makkelijke kleuren (beigemetallic, lichtblauwmetallic).

Geel verkleurt nog sneller dan rood, alleen word het niet krijtwit. Daarom is geel een van de meest lastige kleuren om te spuiten. Zelfs 1 laag extra verf kan er kleurverschil in brengen met het spuiten.

Maargoed. Vandaag auto gepoetst. Ging nog beetje afzetting van de bumper af, tis allemaal wat minder zichtbaar. Spatscherm zal denk ik nog te redden zijn, Moet ik nog eens overheen met wat betere materialen, want de wasbox waar ik ben geweest was nou niet echt prettig werken (lees, auto is nog deels vies erdoor)
Schade word niet gedekt helaas (niet sluitende getuigenverklaring, maarja alsof er 120uur achter elkaar iemand naar een auto kan staren of die niet verplaatst is geworden...)
Maar ik wilde sowieso zelf aan de slag, dus vandaag maar eens een beginnetje gemaakt. Wat noeste arbeid al niet kan doen!
Aardig netjes nog gekregen al zeg ik het zelf. Moet er alleen nog eens de glans terug inpoetsen en dan vind ik het ok, komt nog wel een andere voorbumper op als ik er eens een vind.
Foto's vertekenen wat (telefoonkwaliteit). Scheur en slijtplekken zijn niet weg te krijgen zomaar.

Foto 1 na alleen wasbeurtje en een keer boenen met terpentine:

Na een keer met fijne korrel schuren en met een middel om de kleur terug boven te halen behandeld:

Als ik de glans weer terug erin heb maak ik nog een foto van het eindresultaat met een fatsoenlijke camera.
Dat ziet er al een stuk beter uit zeg. Met het blote oog zie je waarschijnlijk vanaf afstand niet meer dat er flinke krassen op zaten.

Voor zover ik op basis van de onderste foto kan beoordelen: job wel done
Blackjack21
Dat ziet er al een stuk beter uit zeg. Met het blote oog zie je waarschijnlijk vanaf afstand niet meer dat er flinke krassen op zaten.

Voor zover ik op basis van de onderste foto kan beoordelen: job wel done

Van een afstandje zie je er idd weinig van. Zeker als je het niet weet dat het er heeft gezeten.
Glans moet er nog ingepoetst worden, maar moet even kijken of het niet te grof geschuurd is geweest om t goed met een polijstmiddel te kunnen doen. Nog een keer met korrel 3000 eroverheen denk ik, voor ik er weer een polijstbeurtje aan geef.
Toch blijft het zuur dat een of andere achterbakse hufter zijn waffel niet open durft te trekken. Gewoon een kloteloos figuur..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep