Brandweer zet schaar in goede bedoelingen

Gepost door Sams4ng 
Ik las (hier?) al wel eens eerder dat je bij een verkeersongeluk een slachtoffer niet even in je auto moet laten plaatsnemen omdat het kan zijn dat die er dan door de ambulancemedewerkers niet meer zonder meer wordt uitgehaald, en dat de brandweer dan je auto kan openknippen. Maar hier gaat het om iemand die thuis bijvoorbeeld van het keukentrapje was gevallen en die door de buurman even naar het ziekenhuis wordt gebracht...

Brandweer zet schaar in goede bedoelingen

Behulpzaam. Iemand na een huiselijk ongeval naar het ziekenhuis transporteren. Wat moet het dan ontzettend humeurverpestend zijn als medisch personeel besluit dat het slachtoffer alleen verticaal uit de auto gehaald mag worden. En de brandweer vervolgens je auto open knipt.

Dit gebeurde vanmiddag voor het HagaZiekenhuis in Den Haag. Een aangesnelde Renault Mťgane kwam aanzetten met een slachtoffer dat thuis gewond was geraakt. Reden onbekend. De kennis die zijn Fransoos ter beschikking stelde kreeg er alleen een permanente cabrio voor terug. FML.
Bij de minste of geringste nek- of rugklachten wordt een gewonde gestabiliseerd, en omhoog getakeld, om de kans op blijvend letsel te minimaliseren. zit er metaal in de weg, dan wordt de hydraulische schaar direct uit het vet gehaald. En dat heb je te accepteren, want knipgrage brandweerlieden hoeven daarvoor geen toestemming te krijgen van de eigenaar (check ook deze woedende post op FOK!).

Foto's van het Renault-restant. We hopen dat de verzekering een beetje coulant is.

bron

Zou de verzekering van de auto (indien allrisk), of van de verongelukte hier inderdaad betalen?
Een duidelijke incentive om mensen hulp aan te bieden dus! Dan maar 112 bellen, want als mijn auto gesloopt wordt ben ik failliet...
Wat nou knipgrage brandweerlieden? Liever een stukje blik kapot maken dan een mensenleven. Volgens mij staan auteurs van dergelijke (sfeerbepalende) artikelen er niet bij stil hoe het is om rug- of nekletsel op te lopen.
Anderzijds......goeie tip voor lease-rijders die aan een nieuwe auto toe zijn.smiling bouncing smiley
Kan je niets regelen via de WA-verzekering van het slachtoffer?

De brandweer en het medisch personeel zien het risico dat bij verplaatsen van het slachtoffer verlamming kan ontstaan en kiezen voor de zekere weg. Overigens zal de brandweer niet zo maar het dak openknippen, daar moet echt wel een gegronde reden voor zijn.
Maar het is inderdaad iets om even over na te denken voordat je iemand een zitplaats aanbiedt. Zelfs als jij niet bij het ongeluk betrokken bent en je biedt iemand uit medelijden een zitplaats aan omdat hij/zij gewond in de stromende regen staat... heb je toch kans op een diy-cabrio.

Een paraplu, een isolatiedeken, een oude jas, een klapstoeltje in de kofferbak.....
Rob076
Wat nou knipgrage brandweerlieden? Liever een stukje blik kapot maken dan een mensenleven. Volgens mij staan auteurs van dergelijke (sfeerbepalende) artikelen er niet bij stil hoe het is om rug- of nekletsel op te lopen.

Wacht maar tot jij de buurvrouw die op de gladde stoep uitgleed even naar de eerste hulp brengt met je denkbeeldige Renault 21, en zij moet op een plank eruitgehaald worden volgens het medisch personeel. Of andersom, de buurman helpt jou even op diezelfde manier en jij bent hem dankbaar dat je snel bij de dokter zal zijn, en dan blijkt daar dat je op die plank uit de auto moet en de hydraulische schaar komt eraan te pas. Hoe lullig voel je je dan?
Sams4ng
Rob076

Wacht maar tot jij de buurvrouw die op de gladde stoep uitgleed even naar de eerste hulp brengt met je denkbeeldige Renault 21, en zij moet op een plank eruitgehaald worden volgens het medisch personeel. Of andersom, de buurman helpt jou even op diezelfde manier en jij bent hem dankbaar dat je snel bij de dokter zal zijn, en dan blijkt daar dat je op die plank uit de auto moet en de hydraulische schaar komt eraan te pas. Hoe lullig voel je je dan?

Dan zou ik ongelofelijk hard balen van m'n R21 (juist van zo'n schitterende auto), maar ik vind een mensenleven toch echt zwaarder wegen. En ja, ik zou me dan zeker lullig voelen maar ook ongelofelijk blij dat ik nog naar de buurman kan lopen om hem te bedanken.
@rob, natuurlijk, open deur, dat zal iedereen vinden maar het is wel absurd als vervolgens de conclusie van de verzekeraar is dat het 'jammer maar helaas' is voor je. Ik geloof overigens ook niet dat het daar op uit draait eigenlijk. Je kan trouwens sowieso in dergelijke gevallen beter 112 bellen, dat dan weer wel.
R-W
@rob, natuurlijk, open deur, dat zal iedereen vinden maar het is wel absurd als vervolgens de conclusie van de verzekeraar is dat het 'jammer maar helaas' is voor je. Ik geloof overigens ook niet dat het daar op uit draait eigenlijk. Je kan trouwens sowieso in dergelijke gevallen beter 112 bellen, dat dan weer wel.

Helemaal met je eens. Helaas zijn er wel verhalen over dat verzekeraars niets uitkeren in dergelijke gevallen. En dan nog, wat is de dagwaarde nu nog van zo'n Megane? Tsja, het is gewoon erg lullig, maar het is het (in mijn ogen) wel waard.
Rob076
R-W

Helemaal met je eens. Helaas zijn er wel verhalen over dat verzekeraars niets uitkeren in dergelijke gevallen. En dan nog, wat is de dagwaarde nu nog van zo'n Megane? Tsja, het is gewoon erg lullig, maar het is het (in mijn ogen) wel waard.
Dagwaarde... Ik denk net als bij een ongeluk. Bij oudere auto's normaal gesproken erg laag.

Toch, deze behulpzame buurman heeft iemand met mogelijk nek/rug letsel in zijn auto (niet ingericht als ambulance) gezet en is daar mee naar het ziekenhuis gereden. Er was een reŽle kans dat het slachtoffer onderweg verlamd zou raken.

Even 112 bellen is dus helemaal niet zo'n slecht idee.
Zeker, heel erg verantwoord is het niet te noemen nee. Waarschijnlijk onderschatte de buurman de situatie.
Ik help iemand en ga dan niet denken hoe het mijn auto afloopt. Dat zegt me niets en het zou diep treurig zijn wanneer een ander dat wel doet.
Onder sommige omstandigheden is niet vervoeren beter zoals rke aangeeft maar dat is een andere motivatie.
Maar iemand niet helpen omdat je auto dan risico loopt??? Dat krijg je terug in je leven .

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2013 11:30 door Vlinderstrik.
Als die persoon in de auto gekomen is, kan die er ook uit. Als het echt zo erg was, dan was ie niet in de auto gekomen en had er een ambulance gebeld moeten worden. Dit land gaat kapot aan regels een procedures. angry smily
dickey
Als die persoon in de auto gekomen is, kan die er ook uit. Als het echt zo erg was, dan was ie niet in de auto gekomen en had er een ambulance gebeld moeten worden. Dit land gaat kapot aan regels een procedures. angry smily

Precies, je kunt toch gewoon het risico nemen om eruit te stappen? Je loopt immers alleen maar het risico niet meer te kunnen lopen...
Stel nu dat de Mťgane-eigenaar niet allrisk verzekerd was. Dan gaat zijn verzekering toch zeker niet betalen? Welke verzekering dan eventueel wel? De WA-verzekering van de 'patiŽnt'? Stel dat vervolgens in het ziekenhuis bleek dat alles in orde was en dat hij alleen een lichte hersenschudding had. Betaalt een verzekering dan ook uit?

Precies, je kunt toch gewoon het risico nemen om eruit te stappen? Je loopt immers alleen maar het risico niet meer te kunnen lopen...

Blijkbaar durfde je wel het risico te nemen om in te stappen. Ik zie het verschil niet. Stap niet in en bel een ambulance of stap gewoon uit.
In hoeverre heeft het ziekenhuispersoneel eigenlijk recht van spreken om de brandweer in te schakelen als je nog voor hun deur staat? Je bent misschien wel op hun terrein (of niet), maar zijn zij dan al verantwoordelijk? Als jij gewoon uit die auto denkt te kunnen stappen (want je kon er ook gewoon instappen), mag je dat dan niet?
Een auto INstappen is makkelijker dan UITstappen, zelfs al als je "gewoon" slecht ter been bent.
Voor een fitte forummer is dit misschien niet voor te stellen...
Maar denken jullie nu echt dat het ziekenhuispersoneel voor de lol besluit om de brandweer erbij te halen? Kom op nou zeg! Hun enige zorg en prioriteit ligt (terecht) bij de patient.
Tja dit zijn vervelende kwesties. Ik denk dat niemand hier zijn auto verkiest boven de gezondheid van een medemens. Anderzijds denk ik dat er hier door enkelen ook wel heel makkelijk over gedaan wordt. Tuurlijk, het is maar blik. Maar als het dak van je bolide wordt afgeknipt kan'ie gewoon naar de schroothoop, geeft de verzekering niet thuis dan ben je dus wel mooi de sjaak. Het zijn nu eenmaal economisch moeilijke tijden, het verlies van een auto kan dan een behoorlijke impact hebben op je financiŽle situatie. Het kan net dat laatste zetje geven om de boel in het honderd te laten lopen. Iemand helpen in tijden van nood zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar ik kan me heel goed indenken dat je je door dit soort incidenten nog wel een keer achter de oren krabt.
geeft de verzekering niet thuis

Tja, en dŠt is nu juist het grote grijze gebied. Blijkbaar zijn er geen heldere richtlijnen voor.
Leon in z'n SEAT
Tja dit zijn vervelende kwesties. Ik denk dat niemand hier zijn auto verkiest boven de gezondheid van een medemens. Anderzijds denk ik dat er hier door enkelen ook wel heel makkelijk over gedaan wordt. Tuurlijk, het is maar blik. Maar als het dak van je bolide wordt afgeknipt kan'ie gewoon naar de schroothoop, geeft de verzekering niet thuis dan ben je dus wel mooi de sjaak. Het zijn nu eenmaal economisch moeilijke tijden, het verlies van een auto kan dan een behoorlijke impact hebben op je financiŽle situatie. Het kan net dat laatste zetje geven om de boel in het honderd te laten lopen. Iemand helpen in tijden van nood zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar ik kan me heel goed indenken dat je je door dit soort incidenten nog wel een keer achter de oren krabt.

Daar ik mij niets bij voorstellen. Ik zou je helpen ook al zou ik het risico lopen met de schade te blijven zitten.
Vlinderstrik
Leon in z'n SEAT

Daar ik mij niets bij voorstellen. Ik zou je helpen ook al zou ik het risico lopen met de schade te blijven zitten.

Ik wel, zeker als je van je autootje afhankelijk bent. Verzekeraars zouden zulke acties dan ook gewoon horen te vergoeden imho.
@Vlinderstrik: helemaal mee eens! Als het zo zou zijn dat de verzekeraars niet thuis geven, dan komt er gewoon een lawsuit en media-offensief.
@R-W: zeg jij dan tegen je buurman "sorry old chap, mijn auto is belangrijker dan jouw leven"?
112, daar red je levens mee. Niet met je eigen auto, want dan loop je het risico op blijvend letsel lees ik hier.
Travelling ZEN
@R-W: zeg jij dan tegen je buurman "sorry old chap, mijn auto is belangrijker dan jouw leven"?

Nee,

Ik zou de buurman er op wijzen dat 112 er hooguit een kwartier over doet. Maar als hij graag heeft dat ik hem naar het ziekenhuis breng, dan denk ik toch dat ik hem breng. Een mensenleven is voor mij belangrijker dan een auto.

Een van mijn auto's had jarenlang een rechterstoel vol met bloedvlekken. Oma viel van de trap, kwam met haar arm in de ruitjes van de deur naar de woonkamer. Ik heb haar in de auto gezet en ik ben direct naar het ziekenhuis gereden. Na wat protest dat ik eerst langs de huisarts had gemoeten en dergelijke onzin is Oma's arm netjes dichtgenaaid en dat is uiteindelijk helemaal genezen.

De bloedvlekken in de rechterstoel zijn er nooit meer helemaal uitgegaan.

En, als mijn auto stukgeknipt wordt, moeten we in de nabije toekomst toch maar eens een momentje inlassen om eens te babbelen over de financiŽn.
rke
Travelling ZEN

Nee,

Ik zou de buurman er op wijzen dat 112 er hooguit een kwartier over doet. Maar als hij graag heeft dat ik hem naar het ziekenhuis breng, dan denk ik toch dat ik hem breng. Een mensenleven is voor mij belangrijker dan een auto.

Het voordeel van de ziekenauto is bovendien dat ze meteen hulp kunnen bieden na aankomst. Dat is vaak ook belangrijk. Maar je hebt gelijk, ik zou waarschijnlijk ook rijden na aandringen. Emoties nemen dan de overhand. Dat is overigens meteen nog een goede redrn 112 te bellen.
Als ze het dak van mijn auto knippen, mag ik ten minste een keer een nieuwe. Ik kan wachten tot ik eens ons weeg voor hij uit zichzelf de geest geeft...
Het is niet altijd van te voren te zeggen, maar in principe verplaats je een slachtoffer niet vlak na een ongeval. Probleem is dat slachtoffers de eerste tijd nog stijf staan van de adrenaline en dan makkelijk op eigen beweging kunnen rondlopen (nekletsel of niet) en zodra ze even hebben gezeten en de eerste schrik begint weg te zakken, beseffen ze waar ze pijn hebben. Bovendien komt veel letsel voort uit zwellingen en dat duurt even voor die er zijn. De eerste impuls is om iemand te laten zitten (en met dit koude weer helemaal in een verwarmd voertuig), maar vaker is het slimmer om iemand op de grond te leggen/laten liggen en hem of haar goed in te pakken in (isolatie)dekens en deze goed af te schermen tegen de wind. Sowieso zou ik altijd een ambulance laten komen, aangezien die sneller bij mij is, dan dat ik bij het ziekenhuis kan zijn en de hulpverlening begint zodra die er is en vertrekt niet eerder totdat het slachtoffer stabiel is. Maar soms zijn de afwegingen minder voor de hand liggend. Met een slagaderlijke bloeding zou ik ook iemand naar het ziekenhuis brengen. En dan maak ik me inderdaad geen zorgen om mijn blik.
Het is altijd moeilijk om zelf te bepalen hoe je eraan toe bent. De scheidsrechter die in december werd doodgeschopt, ging aanvankelijk naar huis, had hoofdpijn en ging even op bed liggen, en is daarna weer naar de voetbalclub gegaan, alwaar hij in elkaar zakte.

Ik was eens in de sportschool tegen een laag plafond gesprongen: gat in mijn hoofd. Moest dus laten hechten en ben toen zelf naar het ziekenhuis gereden, met een andere sporter die meeging voor de zekerheid. Behalve de hechting was er verder ook niets aan de hand, maar voor hetzelfde geld had ik een al dan niet zware hersenschudding, want ik kwam toch op de grond terecht, vanaf twee meter hoogte...

Iemand kan zich dus goed genoeg voelen om even door jou naar het ziekenhuis te worden gebracht, 'om er even naar te laten kijken voor de zekerheid', en dat is dan totaal onschuldig. Pas bij het ziekenhuis wordt dan ineens bepaald dat zo iemand op een plank uit je auto moet worden gehaald.
Tuurlijk is het veel gevallen raadzaam iemand te stabiliseren op de plaats van het ongeval ipv deze in je auto te vervoeren. En helaas is vaak op voorhand niet duidelijk wat de beste keuze is. Mij gaat het erom dat ik het verwerpelijk vind wanneer iemand zijn auto prevaleert boven het welzijn van een ander. Maar goed, is wel een beetje van deze tijd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2013 15:39 door Vlinderstrik.
Als jij de eerste bent op de plek van het ongeluk, neem je direct een beslissing. 112 is de betere beslissing zodra je botbreuken, nek en rugletsel kan verwachten. Maar je wordt geconfronteerd met een werkelijk ongeluk en je handelt uit reflex / paniek. Er zijn er ook die gillend gaan staan trappellen in plaats van hulp verlenen en daar heb je werkelijk niets aan.
Slechts een enkeling zal koelbloedig een doordachte beslissing nemen en daarmee heb je als slachtoffer een grote kans op slecht doordachte beslissingen of beslissingen genomen door mensen met een zeer beperkte medische kennis. Dat is jammer genoeg de aard van het beestje...

Ik zag toen bij oma een grote hoeveelheid bloed en zij gaf zelf aan dat ze graag snel naar het ziekenhuis wilde. Dan bedenk je jezelf geen seconde, dan stap je in en je rijdt naar de spoedeisende hulp.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2013 15:47 door rke.
Er zal ook best nog onderscheid zijn tussen een goede bekende en een wildvreemde maar een dergelijke opstelling door verzekeraars helpt het helpen iig niet.
@zen, old chap, lawsuits? Jij loopt een beetje te lang bij die vliegtuigboer, volgens mij winking smiley Maar nee, dat zou ik niet zeggen, ik zou sowieso de voorkeur aan een ambulance geven. Maar zeg eens eerlijk, hoeveel van de hierbovenstaande weldoeners hebben bijv een redelijk recent ehbodiploma? eye rolling smiley
Travelling ZEN
Een auto INstappen is makkelijker dan UITstappen, zelfs al als je "gewoon" slecht ter been bent.
Voor een fitte forummer is dit misschien niet voor te stellen...
Maar denken jullie nu echt dat het ziekenhuispersoneel voor de lol besluit om de brandweer erbij te halen? Kom op nou zeg! Hun enige zorg en prioriteit ligt (terecht) bij de patient.
Dat lijkt mij ook, als het slachtoffer zelf had kunnen uitstappen was ze zelf wel de eerstehulppost binnen gewandeld.

Ik denk dat vrijwel iedereen de gezondheid van een ander belangrijker vind dan een auto. Misschien dat men met dit in het achterhoofd wel eerder geneigd is een ambulance te bellen dan zelf naar het ziekenhuis te rijden.

Gelukkig heb ik een cabrio. eye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2013 16:02 door Dakloos.
Ik zou ook gewoon de ambulance bellen in dit geval. Niet vanwege mijn auto, maar omdat ik niet kan beoordelen hoe erg het slachtoffer er aan toe is.
R-W
Er zal ook best nog onderscheid zijn tussen een goede bekende en een wildvreemde maar een dergelijke opstelling door verzekeraars helpt het helpen iig niet.
@zen, old chap, lawsuits? Jij loopt een beetje te lang bij die vliegtuigboer, volgens mij winking smiley Maar nee, dat zou ik niet zeggen, ik zou sowieso de voorkeur aan een ambulance geven. Maar zeg eens eerlijk, hoeveel van de hierbovenstaande weldoeners hebben bijv een redelijk recent ehbodiploma? eye rolling smiley

Houding v/d verzekeraar staat er los van. Daar kan niemand zich achter verschuilen.
Denk dat er trouwens in veel gevallen wel verhaal op een verzekeraar mogelijk is.
Vlinderstrik
R-W

Houding v/d verzekeraar staat er los van. Daar kan niemand zich achter verschuilen.
Denk dat er trouwens in veel gevallen wel verhaal op een verzekeraar mogelijk is.

In een perfecte wereld niet nee maar als dergelijke verhalen de ronde doen omtrent vergoeding, sluit ik niet uit dat dat voor sommigen misschien toch een overweging is. Zeker als dat inhoudt dat je zelf stevig in de problemen kan komen. Maareh, hoe zit het met jouw ehbo?
Ik ben het verder met bat eens, serieuze problemen moet je door mensen met verstand van zaken laten oplossen.
R-W
Vlinderstrik
R-W

In een perfecte wereld niet nee maar als dergelijke verhalen de ronde doen omtrent vergoeding, sluit ik niet uit dat dat voor sommigen misschien toch een overweging is. Zeker als dat inhoudt dat je zelf stevig in de problemen kan komen. Maareh, hoe zit het met jouw ehbo?
Ik ben het verder met bat eens, serieuze problemen moet je door mensen met verstand van zaken laten oplossen.

Heb geen EHBO of BHV-certificaat,dus??

Natuurlijk geniet de hulp van een prof de voorkeur dat behoeft geen toelichting.
We hebben het over de situatie dat je a la de minute moet handelen.

Dat de realiteit is dat veel mensen hun bezit hoger inschatten dan het welzijn van een ander hoef jij mij niet te vertellen.
Je helpt of je helpt niet maar het is goedkoop om je achter een verzekeraar te verschuilen.
Dus? Dus dan had je geweten wat je moet doen ipv denken dat je wel iets goed doet. In jouw geval is het dus nog maar de vraag of je de juiste beslissing neemt en dan is afblijven vaak nog niet zo onverstandig. Dat dus.
R-W
Dus? Dus dan had je geweten wat je moet doen ipv denken dat je wel iets goed doet. In jouw geval is het dus nog maar de vraag of je de juiste beslissing neemt en dan is afblijven vaak nog niet zo onverstandig. Dat dus.

Ja, jij bent echt overgochem. . In spoedeisende situaties is niet handelen veelal geen optie. Handelen kan fout uitpakken en niet handelen pakt zeker fout uit. Maar goed, op jou zal ik niet hoeven te rekenen als het mis gaat.
Vlinderstrik
We hebben het over de situatie dat je a la de minute moet handelen.

Niet dus. We hebben het juist over situaties die er helemaal niet ernstig uitzien, waarvan je juist niet vindt dat het nodig is een ambulance te roepen.
Het kan aan mij liggen, maar als iemand gewond is en je hebt er geen verstand van, dan bel je een ambulance.
Goede bedoelingen zou ik hier vertalen in "hoe dom kun je zijn"

Ik zou het de chauffeur in de Renault het zelfs erg kwalijk nemen. Wie gaat er nou slepen met een gewonde? Sorry hoor.
Maar als je iemand met grote haast naar het ziekenhuis vervoert was er blijkbaar iets aan de hand.

Wat een dombo!
Een zwaargewond iemand, want daar hebben we het volgens Vlinderstrik over, met je eigen auto gaan vervoeren is echt het meest onverstandige wat je kan doen. Om je dan achter 'ik doe tenminste iets' te gaan verschuilen...

Wie denk je dat er sneller is? De ambulance van het ziekenhuis naar plek des onheils of de gewone burger die zonder lampjes op z'n dak zo snel mogelijk naar het ziekenhuis probeert te komen?
Al gaat het alleen maar om professioneel personeel. Mensen die weten hoe ze met gewonden moeten omgaan. Dat weten wij niet.

Maar ja, als ik het nieuws een beetje volg, wil men in dit land geen politie, brandweer of ambulances. Dat zijn dingen waar je stenen naar gooit en molesteert. Blijkbaar zijn ze overbodig of zo.
Nogmaals, het ging hier om een "huiselijk ongeval". Geen zwaargewonde dus.
De meeste ongelukken gebeuren thuis. Huiselijke ongevallen kunnen ook ernstig zijn. Krijg maar eens een pot thee over je heen (wat me ooit is overkomen), dat zijn geen grapjes. Of vallen onder de douche (twee maanden thuis met gekneusde ribben).

Als iemand naar het ziekenhuis rijdt en een met spoed geleende wagen pal voor de ingang parkeert, zal het wel geen sneetje in een vinger zijn geweest neem ik aan.
Iemand die van een trap is gevallen of anderzijds een klap heeft gemaakt, vervoer je niet zelf. Dat moet een ambulance doen. Als je niet weet wat er gebeurd is, probeer het te achterhalen. Lukt dat niet, ambulance.

Iemand zie ziekteverschijnselen vertoont, kan je gewoon vervoeren. Iemand die zich gesneden heeft, kan je vervoeren. Lichtere brandwonden ook. Na een val of ongeluk dient diegene op de plek te blijven waar je hem gevonden hebt, tenzij de situatie dusdanig dreigend is, dat je wel moet verplaatsen. Het zou goed zijn als mensen zich beter bewust zouden kunnen zijn van eventuele gevolgen. Iemand vervoeren die net lelijk gevallen is/ een ongeluk heeft gehad en pijn heeft, kan desastreus zijn.
Sams4ng
Nogmaals, het ging hier om een "huiselijk ongeval". Geen zwaargewonde dus.

Huh? Als hij van een ladder gelazerd is, kan dat grote gevolgen hebben.

Men gaat knippen zodra men zoiets hoort. Niet bij een snee in de vinger, of verwondingen/ziektes.
R-W

Wat heeft de uitdrukking "old chap" met een vliegtuigbouwer te maken? confused smiley

Dit is weer zo'n typisch ikke-ikke en de rest kan stikke topic geworden.
Er worden prachtige uitvluchten bedacht om maar niet het eigen blik in gevaar te brengen.

Sneller bij het zkhs? Ligt aan de locatie he? Moet de ambulance eerst 20 minuten over polderwegen v.v., dan is een "enkele reis" sneller.
Woon je vlakbij een busbaan in Almere, dan is de ambulance 'zeker en vast' sneller.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep