Verzekerings vraag, wie is fout ?

Gepost door getlost 
Ik moest even tanken, dus naar een groot tankstation op de snelweg.
Zo een tankstation met tal van die tankzuilen.
Dus zet ik mijn auto links naast een tankzuil, sta bij mijn tankdop, hoor op eens knal.
Mijn zoon deed zijn deur open aan passagiers zijde, wilde uitstappen en zag opeens een bestelbus op hem af komen, liet zich meteen weer in de auto zakken en trok het portier gelijk weer dicht, (niet helemaal want zijn been zat nog tussen de deur en carrosserie,dus nog zo'n 25 a 30 cm)
Die bestelbus wou tussen mijn auto en de rechter tankzuil door (kortste weg) naar parkeer plaats, dat lukte dus net niet en reed tegen de smalle kant van mijn deur aan.
Gevolg, flinke vouw in mijn deur en die bus had barst in bumper,lak weg.
Verder schade formulier ingevuld, beide excuses aangeboden,handje schudden en weg wezen.

Nu vraag ik mij af ? wie is er fout ? Ik of .....
Ben all-risk verzekerd met no-claim garantie maar toch.....
De ander had bus van de zaak en lag er niet wakker van.
Denk de bus (maar er zijn 'experts' hier).
Normaal is de rijdende auto fout.
Maar als je een deur openknalt tegen de andere (rijdende) auto aan ben je zelf fout.
Als je de deur vlak ervoor opent wordt het een lastig verhaal (discussiepunt): Kon de andere auto nog wel op tijd stoppen/uitwijken? Reed die niet te hard?

Maar als ik het zo lees is het belangrijkste dat de been van je zoon het heeft overleefd.
meeuw
Normaal is de rijdende auto fout.
Maar als je een deur openknalt tegen de andere (rijdende) auto aan ben je zelf fout.
Als je de deur vlak ervoor opent wordt het een lastig verhaal (discussiepunt): Kon de andere auto nog wel op tijd stoppen/uitwijken? Reed die niet te hard?

Maar als ik het zo lees is het belangrijkste dat de been van je zoon het heeft overleefd.

Daar waren beide partijen het zeker mee eens.
Als ik het zo lees, is die bus overbodig dicht langs jouw auto gereden.

30 cm is niet heel veel ruimte. Was het echt zo weinig dan had die bus alleen maar mogen rollen. Maar dat is mijn mening en miss. niet de wet.
als je zoon de deur niet had dichtgetrokken, maar verder had open laten gaan, had de bus waarschijnlijk nog op tijd stil kunnen staan.
Ik neem aan dat je zoon alles van zijn eigen zakgeld gaat vergoeden.
Helaas voor jouw maar jij/zoon is fout want je hoort eerst te kijken voordat je uitstapt of er geen verkeer aan komt.
Want rijdend verkeer heeft voorrang en heeft niets te maken of hij dicht langs jullie auto reed.

Marcel
Vanuit het internet kunnen vinden dat het trefpunt van belang is en er op een tankstation tussen de pompen recht van overpad bestaat. Het is niet meteen aan te geven wie hier fout is, maar er waarschijnlijk geen aparte baan voor automobilisten tussen de pompen is wordt het een juridisch moeilijk geval. Bus had niet zo 'hard' moeten rijden en er op bedacht zijn dat daar (tussen de pompen) mensen uitstappen...
Ik neem ook aan, dat het gedeelte direct naast een tankzuil ook niet dient te worden gebruikt als rij weg, in de zin van om het te gebruiken als kortste route naar het parkeergedeelte.. Maar dat je daarvoor de route langs het pompstation dient te gebruiken, juist om dit soort situaties te voorkomen..
Daarbij stond de auto stil en de bus reed. Niet heel lastig qua verzekeringen, de bus is fout ongeacht dat het niet heel slim was van je zoon om zonder te kijken zijn deur open te doen. Het is in ieder geval wel mooi om te lezen dat hij zijn been nog heeft, dat is toch het belangrijkste.
Buiten de discussie om wie fout is in deze (Ik ben overigens van mening dat jij/je zoon fout zit) , waarom dien je dit niet eerst in op je AVP.
Normaal wordt schade met of door motorrijuiten uitgesloten op de AVP, maar het passagiersrisico is (vaak) wel meeverzekerd.

Zo hoeft je je autoverzekering niet aan te spreken en zit je ook niet met verlies van je schadevrije jaren.
Je hebt een NoClaim beschermer, dus als het dit jaar bij deze schade blijft heb je geen B/M verlies, het wordt echter wel ten laste gebracht van je schadevrije jaren.

Had je zoon de deur niet geopend, dan zou de bus fout zitten.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-11-2012 16:20 door Walhambra.
Denk niet dat de verz moeilijk gaat lopen doen hoor.

Beide zijn fout en dus mogen beide partijen voor hun eigen schade opdraaien.
Advies: google eens rustig rond en vraag naar jouw verzekeraar wat die gaat doen...de echte expert...!
Bij het uitstappen altijd naar achteren kijken voordat je het portier opent. Dat is het eerste dat je leert op rijles. Het busje treft geen blaam.
wibi
Advies: google eens rustig rond en vraag naar jouw verzekeraar wat die gaat doen...de echte expert...!
Ah onze Google expert weer. Vergeet Wibi en neem de tip van Walhambra ter harte. Weet niet welke verzekeraar je hebt.

Dit staat bijvoorbeeld in de voorwaarden van Aegon over uitsluitingen:
3.4. Motorrijtuigen Niet gedekt is de aansprakelijkheid van een verzekerde voor schade veroorzaakt met of door een motorrijtuig dat een verzekerde in eigendom heeft, bezit, houdt, bestuurt of gebruikt. Deze uitsluiting geldt niet voor de aansprakelijkheid: a van een verzekerde als passagier van een motorrijtuig;

Neem anders contact op met je intermediair als je deze hebt. Als deze ook schadebehandeling op zich neemt is de kans op vergoeding vaak groter dan rechtstreeks met de verzekeraar. Hier kan je intermediair zijn meerwaarde bewijzen.
getlost
Dus zet ik mijn auto links naast een tankzuil, sta bij mijn tankdop, hoor op eens knal.
Mijn zoon deed zijn deur open aan passagiers zijde, wilde uitstappen en zag opeens een bestelbus op hem af komen, liet zich meteen weer in de auto zakken en trok het portier gelijk weer dicht, (niet helemaal want zijn been zat nog tussen de deur en carrosserie,dus nog zo'n 25 a 30 cm)
Die bestelbus wou tussen mijn auto en de rechter tankzuil door (kortste weg) naar parkeer plaats, dat lukte dus net niet.

Even voor de zekerheid / duidelijkheid: je stond zelf met de auto rechts van een tankzuil ( je schrijft links, maar dan snap ik het niet meer).

Moet wel een hele krappe doorgang geweest zijn trouwens.
MikeM
getlost
Die bestelbus wou tussen mijn auto en de rechter tankzuil door (kortste weg) naar parkeer plaats, dat lukte dus net niet.

Even voor de zekerheid / duidelijkheid: je stond zelf met de auto rechts van een tankzuil ( je schrijft links, maar dan snap ik het niet meer).

Ok, ik stond bij de linker tankzuil omdat daar mijn tank opening zit. dus kan er rechts van mij ook een auto tanken, bij logisch de rechter zuil.
Of tewel er kunnen 2 auto's naast elkaar tanken.
Echt ruim zijn ze niet nee. 2 auto's ok maar het wordt al smaller met een bestelbus naast je.
Het probleem is dat je komt aan rijden bij zo een groot pompstation en je op zoek gaat naar een pomp die mogelijk vrij is.(voor mij aan de linkerkant)
Dat zal deze andere chauffeur ook gedaan hebben, waar kan ik tussen door rijden.(ipv de weg te nemen die speciaal voor of naar de parkeerplaats loopt) als er 2 auto's staan kan je dus niet tussendoor.
Mijn zoon zei al, ik keek en zag niets aankomen.
Ook dat kan als iemand op de laatste moment instuurd naar bv pomp 16.
Maar goed ik had en heb ook geen flauw idee wie in fout is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-11-2012 12:37 door getlost.
getlost
MikeM
getlost

Ok, ik stond bij de linker tankzuil omdat daar mijn tank opening zit. dus kan er rechts van mij ook een auto tanken, bij logisch de rechter zuil.
Of tewel er kunnen 2 auto's naast elkaar tanken.
Echt ruim zijn ze niet nee. 2 auto's ok maar het wordt al smaller met een bestelbus naast je.
Het probleem is dat je komt aan rijden bij zo een groot pompstation en je op zoek gaat terwijl je aankomt rollen naar een pomp die mogelijk vrij is.
Dat zal deze andere chauffeur ook gedaan heben, waar kan ik tussen door rijden.(ipv de weg te nemen die speciaal voor of naar de parkeerplaats loopt) als er 2 auto's staan kan je dus niet tussendoor.
Mijn zoon zei al, ik keek en zag niets.

Dan zou de bus uit de dode hoek kunnen komen (als je in de auto zit van links achter). In dat geval heeft de bestuurder van de bus de deur ook niet op kunnen merken.
Het eeuwig deur-open-doen-zonder-eerst-te-kijken-probleem. Sorry dat ik het zeg, maar ik erger me er ziek aan. Het is iets van de Nederlandse maatschappij tegenwoordig. Hoevaak ik wel niet in de remmen moest omdat iemand die net rechts had geparkeerd zijn deur opengooide....
En dan ook nog boos kijken ook als ik er iets van zeg.

Sorry, eigen schuld....
Soloman
Het eeuwig deur-open-doen-zonder-eerst-te-kijken-probleem. Sorry dat ik het zeg, maar ik erger me er ziek aan. Het is iets van de Nederlandse maatschappij tegenwoordig. Hoevaak ik wel niet in de remmen moest omdat iemand die net rechts had geparkeerd zijn deur opengooide....

Sorry, eigen schuld....

Kan best zijn.
Maar ja, ik kan de situatie niet inschatten natuurlijk.
Maar deuren opendoen: eerst kijken, niet in de spiegel, hoofd omdraaien, doe ik altijd, ok makkelijk praten achteraf natuurlijk.

Maar ik erger me er aan dat mensen hun deur open doen en je aankijken dat je moet stoppen. Die mentaliteit komt steeds vaker voor. Vergelijkbaar: van de week stak ik over op een zebrapad. Een fietser begon tegen me te roepen dat ik opzij moest. Ik dus: zebrapad! En hij werd kwaad. Nou, scheelde weinig volgens mij. Dat is de mentaliteit tegenwoordig.

Maar als ik je verhaal zo lees is dit allemaal niet met opzet gebeurd.

Wat je wel kunt doen is wettelijk kijken hoe het pompstation wettelijk wordt gezien. Het is geen weg. Is het een parkeerplaats? En wat voor regels gelden er dan? Ik denk dat je daar even naar moet kijken.
Pompstation hoort niet bij de openbare weg...
@ Soloman: Lekker on-topic... eye rolling smiley Beklaag je even ergens anders.

getlost
Mijn zoon deed zijn deur open aan passagiers zijde, wilde uitstappen en zag opeens een bestelbus op hem af komen, liet zich meteen weer in de auto zakken en trok het portier gelijk weer dicht.

getlost

Dan heeft die bestelbus te hard gereden, of je zoon heeft toch niet goed gekeken (bovenstaande berichten spreken elkaar een beetje tegen). Toch lijkt het me dat die bestelbus die open deur zou moeten opmerken (het lijkt mij erop dat die deur al lang genoeg open stond, dat maak ik op uit je verhaal) en daar dan op tijd voor had kunnen remmen of stapvoets langs zou kunnen rijden.
wibi
Ha weer een WIbi-stelling.
Hadden wij niet dat openbareweg-verhaal bij het topic van die dame die een parkeerprent kreeg toen zij haar auto voor haar eigen garage parkleerde (op een parkeerterrein)?

Toen bleek dat voor een parkeerterrein (dus ook pompstation?) de normale verkeersregels gelden als het terrein vrij toegankelijk is.
stoterstangen90

Volgens mij zit je op het verkeerde forum, dit is niet het Ikeaforum. grinning smiley
stoterstangen90
wibi

M/z: niet automatisch..(http://wetten.overheid.nl/BWBR0001948/geldigheidsdatum_27-11-2012)
wibi
stoterstangen90
wibi

M/z: niet automatisch..(http://wetten.overheid.nl/BWBR0001948/geldigheidsdatum_27-11-2012)

Zolang een pompstation/parkeerterrein voor iedereen vrij toegankelijk is valt het onder de openbare weg. Lijkt me realistisch om aan te nemen dat dat hier ook het geval was.
Dat zit er dik in, maar hoeft dus niet. Dat gegeven maakt het er allemaal niet makkelijker op. Deze vraag hier stellen heeft eigenlijk geen nut, omdat we de exacte toedracht en gegevens hier niet hebben...
Deze vraag hier stellen heeft eigenlijk geen nut, omdat we de exacte toedracht en gegevens hier niet hebben...

Exact. Helemaal mee eens. Voordat we reageren: wat is er precies gebeurd? Afstand, snelheden, maten, dat willen we weten.

Dus de opmerking dat ik niet on-topic was is ook niet goed onderbouwd.
Soloman
Deze vraag hier stellen heeft eigenlijk geen nut, omdat we de exacte toedracht en gegevens hier niet hebben...

Exact. Helemaal mee eens. Voordat we reageren: wat is er precies gebeurd? Afstand, snelheden, maten, dat willen we weten.

Dus de opmerking dat ik niet on-topic was is ook niet goed onderbouwd.
Doet allemaal niet ter zake.
Neem de tip van Walhambra ter harte en meldt het ook bij je WA (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering) verzekeraar. Als het op de auto verhaald gaat worden zal het in het meest positieve geval tot gedeelde schade leiden.
En dat maakt voor je schadevrije jaren niets uit. Je hebt weliswaar bonusbeschermer maar het gaat wel degelijk van je schadevrije jaren af. Dus bij overstappen of aanschaf andere auto val je evengoed weer terug.
Soloman: dat doet helemaal niet ter zake volgens onze 'expert'...dat wordt verder niet onderbouwd. Dat is dan jammer...(had ik eindelijk iets kunnen leren..crying smilie)
wibi
Soloman: dat doet helemaal niet ter zake volgens onze 'expert'...dat wordt verder niet onderbouwd. Dat is dan jammer...(had ik eindelijk iets kunnen leren..crying smilie)
Och de dorpsgek moet zieltjes winnen. He, Solo!!eye rolling smiley
Dat jij wat gaat leren dat zit er niet in. En wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen.
michel1975
wibi
Dat jij wat gaat leren dat zit er niet in. En wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen.

Ben blij dat mijn autootje niet in jouw handen is als verzekerings'expert', want wat jij durft uit te kramen...crying smilie
wibi
michel1975
wibi

Ben blij dat mijn autootje niet in jouw handen is als verzekerings'expert', want wat jij durft uit te kramen...crying smilie
Volgens mij kraam jij hier de onzin uit en de enige constructieve bijdrage is de tip geweest om de WA verzekeraar in kennis te stellen want op de auotverzekering wordt het een lastig verhaal ongeacht snelheid en situatie.
michel1975
wibi
michel1975
wibi

Volgens mij kraam jij hier de onzin uit en de enige constructieve bijdrage is de tip geweest om de WA verzekeraar in kennis te stellen want op de auotverzekering wordt het een lastig verhaal ongeacht snelheid en situatie.

WA gaat ook niet lukken volgens de verzekeraar, mijn zoon is niet meerderjarig en woont niet op zich zelf was het antwoord.
getlost
michel1975
wibi
michel1975
wibi

WA gaat ook niet lukken volgens de verzekeraar, mijn zoon is niet meerderjarig en woont niet op zich zelf was het antwoord.
Welke verzekeraar (en de naam van het verzekeringspakket) heb je zal ik even de voorwaarden erbij pakken.
Een beetje vergelijkbaar met wat ik heb meegemaakt. Ik had de auto in een parkeervak gezet en mijn passagier opent het portier. Juist op dat moment parkeert een andere auto in het vak naast mij.

Uiteindelijk: andermans schade is betaald door mijn verzekering. Mijn schade door de WA verzekering van mijn passagier (meerderjarig).
Uitstappen geldt als een bijzondere verrichting, voor de verzekeraars geen discussiepunt.

Bij mij gebeurde het trouwens op een parkeerplaats niet in eigendom van een overheid..
Is het nou zo moeilijk om een andere mening te hebben zonder elkaar te bashen? Lijkt wel een kleuterklas met sommige mensen hier...

Ik denk dat het een lastig verhaal is, want er is niet duidelijk één partij die een verkeersregel overtreedt. En bij verzekeringen is het altijd maar de vraag wat er zwaarder weegt, dat strookt niet altijd met wat "wij" rechtvaardig danwel volgens de regels vinden. Wij denken (ik in ieder geval en uit de meeste voorgaande posts af te leiden anderen ook) al snel aan a) de uitstappende passagier die al dan niet kijkt en b) de bus die wellicht met te hoge snelheid door een krappe ruimte heen wil én tegen een stilstaande auto rijdt.

Maar zoals sdi3s hierboven al aangeeft kan een verzekeraar dan zomaar komen met dat het uitstappen een bijzondere verrichting is en loopt alles anders. Ik denk zelf dat dat laatste voorbeeld ook in geval van de TS zo uit zal pakken, met dat verschil dat de uitstappende passagier in dit geval geen meerderjarige is maar de minderjarige zoon van de TS en dus wellicht zijn eigen WA aangesproken zal moeten worden voor de schade aan zijn eigen voertuig.

Soloman

Sorry, eigen schuld....
getlost
Eerst lezen, dan praten winking smiley

Soloman
Voordat we reageren: wat is er precies gebeurd? Afstand, snelheden, maten, dat willen we weten.

Denk dat die zaken er geen bal toe doen. Verzekeraars kijken puur naar de verkeersregels en gaan voor een kleine schade als dit echt geen sporenonderzoek starten waarbij precies berekend wordt wie hoe hard ging etc. Verder is het het woord van de TS tegen dat van de tegenpartij dus opmerkingen als "te hard gereden" doen al snel niet meer terzake want geen meting maar persoonlijke inschatting.

Ben het wel eens met de stelling dat onze mening hier weinig zal veranderen aan het oordeel van de verzekeringen. Het is puur een beetje bomen over wat en hoe het misschien uitpakt.
wibi
Vanuit het internet kunnen vinden dat het trefpunt van belang is en er op een tankstation tussen de pompen recht van overpad bestaat. Het is niet meteen aan te geven wie hier fout is, maar er waarschijnlijk geen aparte baan voor automobilisten tussen de pompen is wordt het een juridisch moeilijk geval. Bus had niet zo 'hard' moeten rijden en er op bedacht zijn dat daar (tussen de pompen) mensen uitstappen...

Ik heb bovenstaande gezegd LMJ en daar zal je het mee eens kunnen zijn, denk ik. Daarnaast is het "trefpunt" belangrijk voor de schuldvraag. Dat zal een verzekeraar echt willen weten. (wellicht dat er 'recht van overpad' bestaat en dan wordt het nog ingewikkelder).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-11-2012 08:32 door wibi.
Hoe kleiner de schade is, hoe minder een verzekeraar geinteresseerd zal zijn in details als wie precies waar geraakt werd. Eerst worden de verkeersfeiten tegen elkaar afgewogen en een tankstation wordt alleen bij hoge uitzondering niet gezien als openbare weg - dus gelden de normale verkeersregels. In dat geval is uitstappen dus een bijzondere verrichting en zal alleen bij getuigenverklaring dat de bus veel te hard zou hebben gereden nader onderzoek worden gedaan. Pas dan wordt interessant wie waar geraakt is en hoe, maar dat zal dus waarschijnlijk helemaal niet aan de orde komen.

Maar het blijft toch allemaal koffiedik kijken. Meestal draaien verzekeraars zich eruit als ze kunnen, maar soms verbazen ze je toch...
Kan het helemaal eens zijn met je betoog LMJ...
hoe is het afgelopen? wie was er fout volgens de verzekeraar?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep