BPM aangifte vraag: optiepakket nemen of niet

Gepost door glsf 
Ik heb even een vraag over de BPM aangifte:

Ik heb een Mercedes Benz auto met allerlei opties. Echter staan er in de prijslijst (van bouwjaar auto) ook optie pakketten. Er staat beschreven welke opties daar onder vallen. Nu heb ik alle opties die onder zo'n pakket valt.

Nu kun je ervoor kiezen om de kale auto te nemen en daarbij alle opties die je hebt erbij te tellen. Je kunt ook de kale auto nemen, het pakket erbij en vervolgens alle overige opties er bij tellen. In dit laatste geval kom je 1000 Š 2000 euro goedkoper uit.
Het pakket is zelf niet zichtbaar op de optielijst omdat de auto uit Duitsland komt en ze daar de pakketten niet kennen (denk ik).
Autotelex kent de pakketten als uitvoering ook.

Welke methode kun je nu het beste gebruiken en waarom ?
M.a.w. zal de douane het optiepakket accepteren ?
Voor de BPM gaat het om de waarde van de auto en daar kan je later los de opties bijkopen (zonder BPM te betalen) en die in te laten bouwen. Dit is een goedkopere variant van een leuk aangeklede auto.
Het gaat niet om een nieuwe auto maar om een bestaande en het gaat om de BPM aangifte bij import.
Opties zitten er al van fabriek af in.
Dan betaal je BPM over de waarde van de auto op dat moment via de factuur neem ik aan.
Voor het geval je een kale versie wilt invoeren moet je hier het BPM bedrag van bepalen + de kosten optiepakket en kijken of dit lager uitvalt. Dat hoeft niet het geval te zijn. Hoe ouder de auto des te lager het bij te betalen bedrag aan BPM.
Als ik het goed heb begrepen wordt de BPM bepaald o.a. op basis van de catalogusprijs incl alle opties. Nu kan ik de catalogusprijs op 2 manieren berekenen. Even een voorbeeld:
- kale auto (40.000) met alle opties (10.000) erbij die erop zitten geeft totale catalogusprijs 50.000
- kale auto (40.000) met optiepakket (2.000) erbij en resterende opties (6.000) geeft totale catalogusprijs 48.000

Deze catalogusprijs gebruik je vervolgens in de BPM calculator.
Met de factuur doe ik niets.

Vraag is dus eigenlijk of je gebruik mag maken van het NL optiepakket om dus een lagere catalogusprijs te krijgen. Dit terwijl het optiepakket zelf niet (als code) op de optielijst van deze auto staat, maar alle opties van het pakket wel aanwezig zijn en op de lijst staan.
Met de lijst bedoel ik dus de specifieke lijst van deze auto (Vedoc kaart).
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijker heb kunnen maken.
Het is een 2ehandse auto uit het buitenland ? Zo ja, dan geldt (m.i.) de prijs van de kale auto + optiepakket ban 2.000 euro geeft 42.000 euro.
Nederlands (extra) optiepakket door dealer (handelaar) laten bestellen er achteraf in de auto monteren. Betaal je over die 6.000 euro geen BPM...(naar mijn beste weten...) Navragen bij de dealer of handelaar is in dit geval het beste !
Het is een tweedehands uit DLD. Alle opties zitten erin dus nog een keer bestellen heeft weinig zin.
men gaat uit van Nederlandse prijzen dus mag je ook Nederlandse pakket-prijzen nemen
@glsf

Het lijkt of wibi je vraag nog altijd niet begrijpt. Maar goed...... Gewoon de autowaarde o.b.v. het optiepakket opgeven dat is gewoon legaal. Het gaat voor de bpm immers om de waarde van een in NL vergelijkbare auto ten tijde van de eerste in gebruikname van de auto die je nu invoert.

Ik heb een paar jaar geleden een Golf ingevoerd (uit Duitsland) die voorzien was van een Duits aktiepakket (Tour) dat we in NL niet kenden. Ik heb de verschillende mogelijkheden doorgerekend (bpm obv kale auto en alle opties afzonderlijk of werken met optiepakketten die toendertijd in NL verkrijgbaar waren). Ik kon de auto (gezien bouwjaar/maand) invoeren als (in NL geleverd) aktiemodel Turijn, Optive2 of Optive3. Uiteindelijk voor Optive2 gekozen en de opties die mijn auto nog aanvullend op dat pakket had en die niet in het Optive2 pakket zaten er vervolgens los bijgeteld. Een optiepakket is altijd goedkoper...dat is nl de essentie van een optiepakket! Succes.
Passat2006
Het gaat voor de bpm immers om de waarde van een in NL vergelijkbare auto ten tijde van de eerste in gebruikname van de auto die je nu invoert.

Precies. Je mag niet meer bpm betalen dan de bpm 'die nog drukt op vergelijkbare voertuigen die al in Nederland zijn geregistreerd', zoals de belastingdienst dat zo mooi formuleert. Zie hier.
Er zijn 2 varianten, afschrijvingstabel en koerslijst. Afhankelijk van welke voor jouw auto het voordeligste is kun je kiezen voor de ene of de andere.
1. Tabel ==> Lage prijs dus luxe uitvoering met zo min mogelijk opties
2. Koerslijst ==> Hoge nieuwprijs met hoge afschrijving, dus kale uitvoering met heel veel opties en dan de koerslijst de afschrijving laten bepalen.

Je moet daarvoor bij Autotelex volgens mij wel 2 keer betalen, want 2 verschillende aangiftes
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep