| Ik zit te overwegen om over een 1,5 jaar naar Duitsland te verhuizen wegen studie (Aachen). Ik ben in bezit van een Seat Arosa 1.4 16v sport uit 2002. En ik wil weten hoeveel het kost om deze auto op een Duits kenteken te zetten. Ik weet dat je de auto moet keuren en in Nederland uit te schrijven en in Duitsland in te schrijven. Alleen ik heb geen idee waar ik dat moet laten doen en hoeveel het gaat kosten? Als iemand mij dit kan vertellen? De Seat is in perfecte staat dus vervanging of reparatie zal dus waarschijnlijk niet nodig zijn.
Ik wil dit weten, want als de kosten te hoog zijn overweeg ik mijn Seat te verkopen in Nederland en in Duitsland een nieuwe occasion te kopen.
Bij voorbaat dank.
|
 | De prijzen in Duitsland liggen een stuk lager. Beter dus hier je auto verkopen en daar een nieuwe te kopen. Voor hetzelfde geld in het een nieuwere of voor minder geld in dezelfde.
|
 | Maar ik wil gewoon graag weten wat de overschrijf kosten zijn. Want als ik mijn auto hier verkoop krijg ik er minder voor terug dan toen ik hem kocht.
De kosten en prijzen voor verzekering enzo heb ik al gevonden.
|
 | hoe zeker weet je dat je over 1,5 jaar die Arosa nog hebt?
De reactie van Terence vind ik niet meer dan normaal. Vast gegeven is het dat een <dan> 11 á 12 jaar oude arosa niet veel meer waard is, dus bespaar je de moeite. Dat is eigenlijk de strekking van die post..
|
 | Deze heeft nog maar 45.000 op steller en is nu nog zeker 3-4000 waard. Ik weet als ik de auto verkoop dat ik zeker 1000 ofzo verlies heb vergeleken de aankoop van 1,5 jaar geleden. Stel het omschrijven kost maar €200 dan schrijf ik hem om. Want na die 2 jaar studie in Duitsland ga ik denk t gewoon weer in Nederland en ga ik werken en wil ik wat groters gaan rijden.
|
 | Je rekent jezelf veel te rijk. Voor nauwelijks meer heb je een belastingvrije Citroen C1 die 4 jaar nieuwer is (vanaf ca. 4500- euro). Maar goed, exporteren kost volgens mij praktisch niets. En verder, Google is je vriend. Willekeurige bijna eerste hit: [www.verhuis.de]
|
 | Quote Brett
Deze heeft nog maar 45.000 op steller en is nu nog zeker 3-4000 waard. Ik weet als ik de auto verkoop dat ik zeker 1000 ofzo verlies heb vergeleken de aankoop van 1,5 jaar geleden. Stel het omschrijven kost maar €200 dan schrijf ik hem om. Want na die 2 jaar studie in Duitsland ga ik denk t gewoon weer in Nederland en ga ik werken en wil ik wat groters gaan rijden.
Waarom ga je dan die arosa naar Duitsland exporteren? Daar liggen de prijzen veel lager (vandaar dat er zoveel import naar NL is) en zal je na je studie nog veel meer waarde afgeschreven hebben dan dat je hem in NL zou laten staan. Of wil je hem daarna weer op NL kenteken zetten?
|
 | Wat Rayban hierboven zegt klopt, als je je auto meeneemt naar Duitsland en hem uiteindelijk daar verkoopt, krijg je er nog véél minder voor dan in NL, omdat de prijzen in D dus lager liggen. Daardoor verlies je nóg meer, dan wanneer je hem in NL verkoopt. En eerst weer herimporteren naar NL kost ook alleen maar geld, dus daar haal je ook geen winst meer uit. Bovendien moet je dan oppassen omdat de belastingdiensten eventueel geld willen zien omdat je de auto niet lang genoeg op naam hebt staan.
Maar goed, om op je vraag terug te komen: het simpelste is het, als je voor je auto een zgn. Europees Conformiteitsverklaring hebt. In dat geval volstaat de "normale" APK, de "Hauptuntersuchung" en de "Abgasuntersuchung". Afhankelijk van waar je dat laat doen, kost je die keuring ergens tussen €40 en € 100. Dan moet je een verzekering zoeken, want zonder verzekering kan je de auto niet op naam laten zetten. Is dat geregeld, ga je naar de "Zulassungsstelle" van het "Straßenverkehrsamt". Ga zo vroeg mogelijk en neem vooral veel tijd mee, want in tegenstelling tot NL waar je dit gewoon bij een postkantoor kan regelen, is dit een overheidsinstelling met bijbehorende handelswijze en openingstijden. Vaak dus maar tot een uur of 1, 2 's middags geopend en omdat het de enige plek in de omgeving is waar je een auto kan omschrijven meestal erg druk. Als je mazzel hebt sta je na een half uur weer buiten, als je pech hebt pas na 4 uur of zo.
Anyway, zorg dat je de volgende zaken bij je hebt als je naar de Zulassungsstelle gaat: - Volledig Nederlands Kentekenbewijs - Verzekeringsdocument (tegenwoordig meestal alleen maar een nummer, daarmee kijken ze in een centrale database) - Keuringspapieren (AU - Abgasuntersuchung en HU - Hauptuntersuchung) - Conformiteitsverklaring - Je hebt in de meeste regio's tegenwoordig ook een DUITSE bankrekening nodig, omdat de meeste Belastingdiensten de MRB automatisch af willen boeken. Dat gaat zo ver ik weet niet met een NL bankrekening. - Anmeldebescheinigung - zeg maar uittreksel uit het bevolkingsregister, je krijgt een doorslag mee als je je op een Duits adres inschrijft. - Geldig identiteitsbewijs. - Geld: afhankelijk van de regio kan het aanmelden van de auto en het op laten stellen van een Duits kentekenbewijs tot een Euro of 70, 80 kosten. Daarnaast heb je geld nodig voor het laten ponsen van je kentekenplaten, meestal heel tactisch verkrijgbaar in de buurt van de Zulassungsstelle. Je moet met de platen weer terug, want je krijgt speciale zegel-stickers op de platen van de regio waar je registreert en de keuring.
Als je zo'n conformiteitsverklaring hebt, heb je dus de volgende kosten - er vanuitgaande dat de auto helemaal in orde is: - Evt. conformiteitsverklaring: € 10 tot 50 - Keuringen totaal (AU en HU): € 40 tot 100 - Aanmelding auto compleet: € 50 tot 80 - Kentekenplaten: € 10 tot 30 __________ Totaal ca: tussen € 100 en 300. Grofweg.
|
 | Ga je over anderhalf jaar pas weg, of ga je anderhalf jaar weg? Als het inderdaad om het laatste gaat zou ik hier verkopen en daar kopen, of als je aan de auto gehecht bent, hier schorsen en daar kopen.
|
 | Even mijn ervaring(en),
conformiteitsverklaring, HU (AU bestaat sinds kort niet meer); 100€ Aanmelden: 30€ (Kreis Kleve) Kentekens, zo rond de 25€
Voor 150€ heb je m op kenteken staan. Mocht je auto goed zijn, wat je al aangeeft, gewoon meenemen. Zoveel prijsverschil zit er tussen oude barreltjes in NL en D nou ook weer niet.
Mocht je m naderhand weer in NL gaan gebruiken, dan betaal je NIET opnieuw BPM. Gewoon een kwestie van ter identificatie langs de RDW en kentekenbewijs aanvragen.
|
 | Quote barchettista
Even mijn ervaring(en),
(AU bestaat sinds kort niet meer)
Ja en nee: (heb 2 maanden geleden de auto weer moeten laten keuren, is dus nog "vers" in het geheugen : voor Diesels zonder OBD is'tie der wel nog. De keurmeester hing de auto aan de stekker en daar kwam de melding "alles O.K.", hij vertelde me dat als daar een storing gemeld was geworden, dat de auto dan toch nog gemeten moet worden, waarbij de motor dan 2 minuten voluit moet draaien.
Verder komen onze ervaringen dus aardig overeen, ik heb iets meer variatie in de bedragen gehouden omdat ik uit ervaring heb geleerd dat die per Stadt/Landkreis (behoorlijk) kunnen verschillen.
|
 | Quote barchettista
Voor 150€ heb je m op kenteken staan. Mocht je auto goed zijn, wat je al aangeeft, gewoon meenemen. Zoveel prijsverschil zit er tussen oude barreltjes in NL en D nou ook weer niet.
Sterker nog, dit soort barreltjes zijn in Duitsland duurder dan in Nederland. Het is niet zo dat auto's in DLD ALTIJD goedkoper zijn. Vooral wat oudere auto's zijn in Duitsland juist duurder. Daarom komt onze Jeep ook uit NL. Scheelde zeker 1000 euro plus dat we er nu een hebben die klopt en dat is in DLD een gok.
|
|