Auto op naam zetten, maar even geen rijbewijs, hoe en wat??

Gepost door Roos78 
Dag allemaal,

Ik heb zo her en der wat gelezen dat het mogelijk moet zijn een auto te kopen zonder rijbewijs. Maar wil precies weten hoe het zit.

Ik ben mn rijbewijs al een tijdje kwijt en hoopte em weer tegen te komen, maar helaas, ben bang dat ik een nieuwe moet halen. Nu heb ik alleen van t weekend een nieuwe auto gekocht, heb hem net betaald en wil hem dit weekend ophalen. Kan namelijk niet wachten! Maar kan donderdag pas naar t gemeentehuis (en politie voor aangifte vermissing) en dan duurt het dus nog 5 werkdagen eer ik de nieuwe heb.

Maar wil de auto al graag hier hebben zodat ik er wat aan kan knutselen. Alleen denk ik niet dat die mensen hem meegeven als ik hem niet gelijk op mn naam zet (is ook logisch). Dus heb ik een alternatief? Hoe kan ik hem vast op mijn naam zetten zonder rijbewijs? Of zou de aangifte (en evt. kopie als ik die kan vinden) genoeg zijn voor overschrijving?

Graag advies!

Alvast hartelijk dank!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2011 18:17 door Roos78.
Om een auto op naam tevzetten heb je volgens mij geen rijbewijs nodig.
Je heb geen rijbewijs nodig wel een geldige id kaart of paspoort. Dat is alles.
jepers
Je heb geen rijbewijs nodig wel een geldige id kaart of paspoort. Dat is alles.

Dat kan, maar daarbij heb je dan - in tegenstelling tot wanneer je met je rijbewijs aankomt - ook een uittreksel nodig van de gemeentelijke basisadministratie (niet ouder dan 3 maanden).

[www.rdw.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2011 19:12 door MikeM.
Of tijdelijk op naam zetten van een vriend ,ouder of iets dergelijks. Kost 1x een tientje extra.
Zo ook wel eens een auto voor mijn broertje gekocht
gjd
Of tijdelijk op naam zetten van een vriend ,ouder of iets dergelijks. Kost 1x een tientje extra.

Dan kan je beter meteen een uittreksel van de GBA halen, dat kost net zo veel maar dan hoef je niet meer terug voor het op eigen naam zetten én is je auto wettelijk gezien niet van iemand anders....
LoveMyJeep
gjd

Dan kan je beter meteen een uittreksel van de GBA halen, dat kost net zo veel maar dan hoef je niet meer terug voor het op eigen naam zetten én is je auto wettelijk gezien niet van iemand anders....

De eigendom van een auto is niet afhankelijk van de tenaamstelling van het kentekenbewijs. Als je de auto hebt gekocht doordat jij de koopovereenkomst hebt gesloten met de verkoper is de auto van jou, ongeacht de tenaamstelling.
XC60 Summum
LoveMyJeep
gjd

De eigendom van een auto is niet afhankelijk van de tenaamstelling van het kentekenbewijs. Als je de auto hebt gekocht doordat jij de koopovereenkomst hebt gesloten met de verkoper is de auto van jou, ongeacht de tenaamstelling.

Dat mag kloppen, maar een tenaamstelling is een vrij hard bewijs dat moeilijk te weerleggen wordt als er geen schriftelijke koopovereenkomst bestaat. Bovendien ziet de wetgever het als het om de verantwoordelijkheden gaat ook anders, de KENTEKENhouder is namelijk verantwoordelijk voor verzekering, belasting en keuring. Een goeie reden dus om je niet als "katvanger" te laten gebruiken...
En die 40 euro extra dat je hem de volgende dag al in huis hebt?
Overigens zeg ik het goed: je hebt wel een rijbewijs, niet ingenomen ofzo, maar alleen kwijt?

Dan riskeer je toch alleen een boete voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs?
LoveMyJeep
XC60 Summum
LoveMyJeep
gjd

Dat mag kloppen, maar een tenaamstelling is een vrij hard bewijs dat moeilijk te weerleggen wordt als er geen schriftelijke koopovereenkomst bestaat. Bovendien ziet de wetgever het als het om de verantwoordelijkheden gaat ook anders, de KENTEKENhouder is namelijk verantwoordelijk voor verzekering, belasting en keuring. Een goeie reden dus om je niet als "katvanger" te laten gebruiken...

Het is helemaal geen hard bewijs. op zijn best is het een aanwijzing.

De enige reden waarom de wetgever aansluit bij de kentekenhouder is omdat dat een gegeven is dat is vastgelegd in een door de overheid beheerd register. Het zou ondoenlijk zijn om van elke auto bij te houden wie de feitelijke eigenaar is.
XC60 Summum
LoveMyJeep
XC60 Summum
LoveMyJeep
gjd

Het is helemaal geen hard bewijs. op zijn best is het een aanwijzing.

De enige reden waarom de wetgever aansluit bij de kentekenhouder is omdat dat een gegeven is dat is vastgelegd in een door de overheid beheerd register. Het zou ondoenlijk zijn om van elke auto bij te houden wie de feitelijke eigenaar is.

Het is wel degelijk hard bewijs, als er geen vastgelegde koopovereenkomst is. Maak jij maar hard dat jouw auto niet van mij is, als mijn naam op het kentekenbewijs van de auto staat en er geen koopcontract of ander document is dat jouw eigendomsrecht documenteert. Dan is het jouw woord tegen het mijne én het papier, dat leg je in de meeste gevallen gewoon af... Daarom is het ook niet handig je overschrijvingsbewijs in de auto te bewaren.

Ik zie trouwens ook het nut niet in van een splitsing tussen eigenaar en tenaamstelling, want buiten vage constructies en voor de hand liggende fraude is daar helemaal geen noodzaak voor. Maar goed, da's mijn persoonlijke mening. Als alleen de eigenaar de auto op zijn naam kan hebben, is het ook niet ondoenlijk om zowel eigenaar als houder te registreren. Maar ja, bureaucratie is niet om de dingen makkelijker te maken natuurlijk winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2011 16:23 door LoveMyJeep.
Zelfs op het kentekenbewijs staat: De tenaamgestelde kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden geďdentificeerd als de eigenaar.

Wat logisch is doet er niet toe, als kentekenhouder ben je juridisch net zo min de eigenaar als de buurman.
Aero
Zelfs op het kentekenbewijs staat: De tenaamgestelde kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden geďdentificeerd als de eigenaar.

Wat logisch is doet er niet toe, als kentekenhouder ben je juridisch net zo min de eigenaar als de buurman.
Correct, de overheid houdt zich alleen bezig met de eigendom van onroerende zaken.

Maar toch zit er wel degelijk een kern van waarheid in. Stel dat die vriend een "vriend" blijkt te zijn en claimt dat het zijn auto is. Dan is zijn positie toch erg sterk en zul jij het tegendeel moeten bewijzen........
Tuurlijk niet het gaat op Deel II of Deel III die je bij je moet hebben waneer je het overschrijf. Heb jij alle papieren van de auto kan je vriend zeggen wat ie wilt is de auto van jouw.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep