Auto op naam, verzekering op andere naam

Gepost door Ruuudje 
Beste Autoweek mensen, ik zit met het volgende:

Ik heb op dit moment nog geen rijbewijs maar heb van een kennis een auto gekregen. Hier rijd ik op het moment uiteraard nog niet in maar deze staat nog wel op haar naam en is ook nog verzekerd op haar naam.
Nu wil ik de auto gebruiken om dit weekend naar een evenement te gaan met een paar vrienden. Nu heb ik begrepen dat ik met een uittreksel van het bevolkingsregister de auto al wel op mijn naam kan zetten (zonder rijbewijs) wat de oude eigenaar graag wil. De verzekering heeft ze tot en met december betaald dus deze kan blijven staan zoals ie is.

Nu mijn vraag:

Kan dit uberhaubt? de auto op mijn naam zetten icm de verzekering op naam van de vorige eigenaar?

Zo niet, weet iemand dan misschien een (tijdelijke) oplossing?

Alvast bedankt!
Verschilt volgens mij per verzekeraar. Mijn verzekeraar (ZLM) doet hier niet moeilijk over. Onze Mondeo staat op mijn naam, maar de verzekering staat op m'n vrouw.
Maar wie gaat er dan dit weekend mee rijden? Waarom moet 'ie perse worden overgeschreven?
Een auto kun je wel zonder rijbewijs op naam zetten. Echter de verzekering zal een veel moeilijker kwestie zijn. Normaliter zal de kentekenhouder ook de regelmatige bestuurder zijn, en dan ook de verzekering moeten regelen. Echter, dat ben jij in deze situatie niet. Je zult denk ik ook bij 99 van de 100 verzekeringsmaatschappijen geen verzekering dan kunnen afsluiten, omdat je nog geen rijbewijs hebt.

Wanneer de auto eenmaal op jouw naam gezet is, lijkt het mij ook dat de verzekering van de kennis dan ook van rechtswege ophoudt te bestaan, aangezien deze geen belang meer heeft bij de auto.

Lijkt mij niet een erg makkelijke situatie. Ik zou je anders willen adviseren een goede assuratie-adviseur te raadplegen. Mogelijk dat die nog een oplossing zal weten (en ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat dan wel een dure oplossing zal zijn)?

Hoe mooi het bezit van een auto ook mag lijken, ik zou toch nog eventjes goed hierover nadenken. Je kunt m.i. zelf feitelijk niets met deze auto, en de financiŽle verplichtingen lopen wel door (MRB, verzekering, APK). Misschien dat het toch maar beter is dat jij en je vrienden voor dat weekend gewoon een auto huren (bij gebrek aan een beter alternatief)?
Bedankt voor de snelle reacties,

De auto moet overgeschreven worden omdat de vorige eigenaar dat graag wil. Ik had hem het liefst in deze situatie op de oprit laten staan totdat ik hem inderdaad zelf kan verzekeren, de vorige eigenaar heeft tenslotte belasting en verzekering voldaan tot en met december.

Wanneer de auto eenmaal op jouw naam gezet is, lijkt het mij ook dat de verzekering van de kennis dan ook van rechtswege ophoudt te bestaan, aangezien deze geen belang meer heeft bij de auto.

Dit vermoed ik zelf inderdaad ook, en wil uiteraard niet het risico lopen onverzekerd met de auto de weg op te gaan.

Stel ik laat de situatie zoals hij is, dus op naam van de vorige eigenaar en verzekering idem en laat mijn zus (met rijbewijs) rijden, zitten hier dan gevolgen aan, zoals dat bv. als we een aanrijding krijgen/veroorzaken, zijn we dan niet verzekerd? omdat we niet 'regelmatige bestuurder' zijn? of hangt dit ook van de verzekeraar af.

(Even voor de duidelijkheid, ik rijd zelf uiteraard niet in de auto)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-11-2010 10:40 door Ruuudje.
Persoon A geeft auto aan persoon B die vervolgens persoon C er mee laat rijden...

Verzekering op naam persoon A...

Dit heb ik zelf een keer mee mogen maken. Helaas schoot de automaat in de R en reed ik tegen een andere auto. leg dat als persoon A maar eens uit aan de verzekering... (voor de goede orde, ik was in dit geval persoon C, zonder autoverzekering).

Dat was echt een duur grapje, terwijl als persoon B of A gereden had, er niks aan de hand was geweest, verzekeringstechnisch.

Mijn advies:
Koop/krijg de auto pas als je een rijbewijs hebt. Schrijf dan alles in eens over.
Ik zou iig niet een ander in de auto laten rijden. Huur dan een auto.
Ruuudje
Bedankt voor de snelle reacties,

De auto moet overgeschreven worden omdat de vorige eigenaar dat graag wil. Ik had hem het liefst in deze situatie op de oprit laten staan totdat ik hem inderdaad zelf kan verzekeren, de vorige eigenaar heeft tenslotte belasting en verzekering voldaan tot en met december.

Dit vermoed ik zelf inderdaad ook, en wil uiteraard niet het risico lopen onverzekerd met de auto de weg op te gaan.

Stel ik laat de situatie zoals hij is, dus op naam van de vorige eigenaar en verzekering idem en laat mijn zus (met rijbewijs) rijden, zitten hier dan gevolgen aan, zoals dat bv. als we een aanrijding krijgen/veroorzaken, zijn we dan niet verzekerd? omdat we niet 'regelmatige bestuurder' zijn? of hangt dit ook van de verzekeraar af.

(Even voor de duidelijkheid, ik rijd zelf uiteraard niet in de auto)

Zie mijn bericht winking smiley
Joep83
Persoon A geeft auto aan persoon B die vervolgens persoon C er mee laat rijden...

Verzekering op naam persoon A...

Dit heb ik zelf een keer mee mogen maken. Helaas schoot de automaat in de R en reed ik tegen een andere auto. leg dat als persoon A maar eens uit aan de verzekering... (voor de goede orde, ik was in dit geval persoon C, zonder autoverzekering).

Dat was echt een duur grapje, terwijl als persoon B of A gereden had, er niks aan de hand was geweest, verzekeringstechnisch.

Mijn advies:
Koop/krijg de auto pas als je een rijbewijs hebt. Schrijf dan alles in eens over.
Ik zou iig niet een ander in de auto laten rijden. Huur dan een auto.

Oke, hier wordt het inderdaad al wat duidelijker van, het is in eerste instantie dus af te raden.

Het beste wat ik nu dus kan doen is:

- Informeren bij de huidige verzekeraar (dus van de vorige eigenaar) of in dit geval mijn zus verzekerd is als zij in de auto rijdt?

Bedankt voor de reacties
Kun je de auto niet verzekeren via de verzekering van pa of ma? Ik dacht zelf dat een autoverzekering op eigen naam pas mogelijk is op je 18e.
Schade wordt toegekend aan de verzekering van de auto, niet aan de persoon achter het stuur. Helaas. Kortom, bij schade wordt de verzekering van de kennis aangesproken en is zij haar schadevrije jaren kwijt en mag zij in principe alles oplossen.
speedtouch
Kun je de auto niet verzekeren via de verzekering van pa of ma? Ik dacht zelf dat een autoverzekering op eigen naam pas mogelijk is op je 18e.

Ik ben 24, en bezig met lessen. Het is een noodgeval, de auto van mijn zus is te klein om met z'n vieren in te zitten, en zeker geen 2 uur.

Ghia-X
Schade wordt toegekend aan de verzekering van de auto, niet aan de persoon achter het stuur. Helaas. Kortom, bij schade wordt de verzekering van de kennis aangesproken en is zij haar schadevrije jaren kwijt en mag zij in principe alles oplossen.

Oke, dat is wel handig om te weten. Degene van wie ik hem heb gekregen heeft de auto weg gedaan omdat ze zelf niet meer in staat is om te rijden, dat zij haar schade vrije jaren dan kwijt is maakt dus in principe niet zoveel uit, hier heeft zij tenslotte vele jaren voor betaald. Desalniettemin ga ik er natuurlijk vanuit dat we geen aanrijding krijgen/veroorzaken.

Ik weet eigenlijk wel genoeg, iedereen bedankt voor de informatie, ik heb er veel aan gehad!

Groeten Ruud
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep